Het nieuwe zorgstelsel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:08

als er meer schalen zouden zijn zou de percentages idd een flink eind omlaag kunnen ...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:10

Dees90 schreef:
Hoorde gister bij de De Wereld Draait Door..
Dat als ze het helemaal door laten lopen en niet stoppen bij 71.000 dan kunnen ze 4% doen ipv 11%..
En zou het een stuk eerlijker zijn en betere bedragen als nu!

klopt....alleen heeft de VVD dan een nog bozere achterban ;) Wat mij trouwens een zorg zal zijn :D

Wat ik niet begrijp,deze maatregel wordt helemaal niemand beter van,brengt geen geld op voor de staat.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:11

Dat er bezuinigt moet worden in de zorg snap ik best,maar ze halen het geld bij de verkeerde weg.
Ze moeten eens kijken bij de verzekeraars! die smijten heel veel geld over de balk.
En w.b.t. de PGB? laat ze die malafide [zorg] bureautjes aanpakken,daar gaat onterecht heel veel geld heen.
Als ze daar nou eens mee beginnen,dan komen ze al een heel eind met bezuinigen in de zorg.

Heel nederland staat op zijn kop door het plan van Rutte w.b.t. de zorgpremie.Hij krijgt er flink van langs zeg.

Keet

Re: Het nieuwe zorgstelsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:15

Er valt inderdaad héél véél op zorg te bezuinigen :j er wordt zoveel verspild en er staat zoveel prima bruikbaar, bijna nieuw materiaal in de kelders opgeslagen omdat de gebruiker is overleden waarop het is aangepast/verhuisd is naar een andere gemeente enz enz

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:15

Ik heb een vraag over de zorgverzekering maar kan eigenlijk nergens een goed antwoord op mn vraag vinden.

Voorbeeld
Man en vrouw,getrouwd,2 kids onder de 18 jaar
Man is vrachtwagenchauffeur,vrouw is full-time huismoeder.
Man verdient ongeveer 3500 euro netto in de maand mede door veel overuren.
Basissalaris is ongeveer 1900 netto in de maand dus 1600 euro netto voor overuren.

Gaan ze nu de premie berekenen over het basissalaris of over het gehele inkomen?
Als die man bijv ziek zou worden voor langere tijd dan beurt die man ook maar het basissalaris met een gemiddeld aantal overuren van zoveel periodes.

Wie kan mij daar antwoord op geven?

Bedragen zijn gewoon een voorbeeld,dus geen exacte bedragen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:17

Die vraag heb ik dus ook, mijn man maakt regelmatig overuren, maar niet elke maand hetzelfde aantal. En ik werk onregelmatig en krijg dus een toeslag welke niet elke maand hetzelfde is....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:22

Lauren_ schreef:
Er wordt makkelijk geroepen klaplopers maar men vergeet dat veel mensen nu ongewild in de ww of
Bijstand zitten. Dat vind ik triest.
Als je hoge woonlasten hebt moet je niet
Klagen. Er wordt al jaren gesproken over het aanpakken va
De hra. Maar ja met 50k zie je natuurlijk liever dat de laagste groep nog veder de afgrond in gaat.

Sorry hoor, maar niet alleen mensen in de ww hebben het moeilijk. Mensen richten hun leven in rond hun lasten, hebben een hogere hypotheek omdat dat altijd ging. Van je hoge woonlasten kom je niet zomaar af. Veel mensen zijn echt in staat om kleiner te gaan wonen, maar aan wie verkoop je je huis?? Als je lasten dan nog verder stijgen heb je ook als goedverdienend gezin een groot probleem omdat de lasten nu echt idioot gaan stijgen. Daar kon je toen je 20 jaar geleden je huis kocht echt geen rekening mee houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:25

lovemyhorse1 schreef:
Ik heb een vraag over de zorgverzekering maar kan eigenlijk nergens een goed antwoord op mn vraag vinden.

Voorbeeld
Basissalaris is ongeveer 1900 netto in de maand dus 1600 euro netto voor overuren.

Gaan ze nu de premie berekenen over het basissalaris of over het gehele inkomen?
Als die man bijv ziek zou worden voor langere tijd dan beurt die man ook maar het basissalaris met een gemiddeld aantal overuren van zoveel periodes.

Dit was juist het voorbeeld in de media...140 euro was je dan kwijt.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 01-11-12 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:26

saroanda schreef:
Die vraag heb ik dus ook, mijn man maakt regelmatig overuren, maar niet elke maand hetzelfde aantal. En ik werk onregelmatig en krijg dus een toeslag welke niet elke maand hetzelfde is....

Het gaat over je jaar inkomen.

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:28

NatasjavE schreef:
saroanda schreef:

Het gaat over je jaar inkomen.

Maar dan word er dus achteraf bekeken of we niet teveel/teweinig hebben betaald aan premie? Aangezien ik niet vantevoren kan weten hoeveel we verdienen...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:30

Ik denk dat ze kijken wat je jaar inkomen het jaar ervoor was en op grond daarvan bepalen wat je moet gaan betalen.
De meeste zullen niet een heel erg groot verschil hebben in het ene of andere jaar.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:34

Ohja Pauw en Witteman bedoel ik hahaha..

He dat voorbeeld is bijna onze situatie.... 140 euro per persoon?

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:36

lovemyhorse1 schreef:

Voorbeeld

het gaat om bruto bedragen per jaar

dus kans is groot alsje wisselende inkomens per jaar hebt dat je weleens moet bijbetalen of terug krijgt

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:04

Vind ik dus 3x niks he, dat je dan aan het eind van het jaar moet kijken wat je nog terug krijgt miss of moet bijbetalen... :S

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:09

verootjoo schreef:
Lauren_ schreef:
Er wordt makkelijk geroepen klaplopers maar men vergeet dat veel mensen nu ongewild in de ww of
De hra. Maar ja met 50k zie je natuurlijk liever dat de laagste groep nog veder de afgrond in gaat.

Sorry hoor, maar niet alleen mensen in de ww hebben het moeilijk. Mensen richten hun leven in rond hun lasten, hebben een hogere hypotheek omdat dat altijd ging. Van je hoge woonlasten kom je niet zomaar af. Veel mensen zijn echt in staat om kleiner te gaan wonen, maar aan wie verkoop je je huis?? Als je lasten dan nog verder stijgen heb je ook als goedverdienend gezin een groot probleem omdat de lasten nu echt idioot gaan stijgen. Daar kon je toen je 20 jaar geleden je huis kocht echt geen rekening mee houden.

20 jaar geleden kochten mensen nog huizen die ze konden betalen. de laatste jaren hebben vele veel te dure huizen gekocht, terwijl er al sprake was van wijziging hra. Eigen schuld, dikke bult toch?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:09

Dees90 schreef:
Vind ik dus 3x niks he, dat je dan aan het eind van het jaar moet kijken wat je nog terug krijgt miss of moet bijbetalen... :S

Gaat waarschijnlijk samenvallen met je belastingaangifte :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 12:23

Lauren_ schreef:

Sorry hoor, maar niet alleen mensen in de ww hebben het moeilijk. Mensen richten hun leven in rond hun lasten, hebben een hogere hypotheek omdat dat altijd ging. Van je hoge woonlasten kom je niet zomaar af. Veel mensen zijn echt in staat om kleiner te gaan wonen, maar aan wie verkoop je je huis?? Als je lasten dan nog verder stijgen heb je ook als goedverdienend gezin een groot probleem omdat de lasten nu echt idioot gaan stijgen. Daar kon je toen je 20 jaar geleden je huis kocht echt geen rekening mee houden.[/quote]
20 jaar geleden kochten mensen nog huizen die ze konden betalen. de laatste jaren hebben vele veel te dure huizen gekocht, terwijl er al sprake was van wijziging hra. Eigen schuld, dikke bult toch?[/quote]

ik denk dat mensen best wel goed nadenken voor ze aan een huis beginnen.
als je het hebt over mensen die echt vorig jaar of paar jaar geleden een huis hebben gekocht ok dan is het niet slim als je een te duur huis hebt gekocht,maar volgens mij was er 7 jaar of langer echt geen sprake van hra

maar goed die hra is niet eens zo erg,mensen voelen dit niet erg want word uitgesmeerd over een groot aantal jaren
de zorg is toch wel een ander verhaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 13:55

geerke schreef:
Dees90 schreef:
Hoorde gister bij de De Wereld Draait Door..
Dat als ze het helemaal door laten lopen en niet stoppen bij 71.000 dan kunnen ze 4% doen ipv 11%..
En zou het een stuk eerlijker zijn en betere bedragen als nu!

klopt....alleen heeft de VVD dan een nog bozere achterban ;) Wat mij trouwens een zorg zal zijn :D

Wat ik niet begrijp,deze maatregel wordt helemaal niemand beter van,brengt geen geld op voor de staat.

Het drukt de kosten van de zorg ook niet schijnt het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:11

Lauren_ schreef:
20 jaar geleden kochten mensen nog huizen die ze konden betalen. de laatste jaren hebben vele veel te dure huizen gekocht, terwijl er al sprake was van wijziging hra. Eigen schuld, dikke bult toch?

Dat was voor de euro en de huizen waren een stuk beter betaalbaar. De prijzen zijn behoorlijk gestegen sinds de euro is ingevoerd. Ik ken meerdere mensen die hun huis 20 jaar geleden in guldens hebben gekocht, toen best prijzig en nu in de euro tijd voor het driedubbele hebben verkocht.
Als je in de guldentijd 2500 gulden verdiende dan had je een goed loon, nu hoef je niet meer met 1100 euro aan te komen als goed loon.
Ik betaalde vroeger in het ziekenfonds 33 gulden in de maand per persoon, straks is dat 500 euro in de maand voor 2 personen. DAt is een stijging van meer dan 900 gulden. Wie heeft daar 15 jaar geleden rekening mee gehouden?
Ook mensen met een keurige hypotheek, lang niet op hun top, omdat men het verstandig vond, komen door dit soort toestanden in de problemen.
Mensen die hun financien netjes rond hebben, alles keurig kunnen betalen, kunnen in de problemen komen als ze in de maand 250 euro (voor jou 6 weken boodschappen) extra moeten uitgeven aan zorg en dat is dan alleen nog maar de basisverzekering zonder tandarts of iets en zonder eigen risico die ze naar 600 euro willen opschroeven. Dat je daar van te voren met je woonlasten maar rekening mee had moeten houden is grote kolder.
Gelukkig komen de lage inkomens niet uit onder de 600 euro.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 14:31

Wat Mindim zegt inderdaad :j

Tel daar bij op dat heel veel mensen de afgelopen 5 crisisjaren niet meer zijn gaan verdienen terwijl veel zaken wel duurder zijn geworden. Ik hoor nu ook om mij heen verhalen van mensen die echt geen rare dingen doen, maar die toch echt wel de broekriem moeten aanhalen en met hetzelfde salaris een stuk minder kunnen als wat ze voorheen konden.

Een stevige stijging in de zorgpremie kan dat alleen maar versterken.

Daarnaast: ik maak op dit moment geen gebruik van mn zorgverzekering. Als ik meer zou moeten gaan betalen dan zou ik best nog weleens de hele polis kunnen gaan doorspitten om te kijken of ik wellicht ergens recht op heb (waar ik nu geen gebruik van maak). Ik denk dat meer mensen zo zullen denken.....
(oh, van paard gestort, zere schouder, toch maar even kijken of ik langs de fysio kan)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:32

Lauren_ schreef:
verootjoo schreef:

Het gaat niet alleen om wijziging van de HRA, ik denk dat veel mensen dat nog best zouden kunnen dragen. Maar als je daar op gekort wordt, en je moet p.p. 400 euros aan zorgverzekering gaan betalen, snap ik dat mensen in de problemen gaan komen.
Plus dat de afgelopen jaren alles duurder is geworden terwijl de meeste lonen gelijk blijven. Dan heb je het ook met een hoger loon moeilijk. En je kunt altijd je levensstijl omgooien, en mensen zouden ook echt wel bereid zijn om kleiner te gaan wonen, maar he, dan moet je ook je huis kwijt, en denk maar niet dat dat zo makkelijk gaat nu.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:34

Dat is al jaren niet makkelijk om je huis kwijt te raken en toch kopen mensen de afgelopen jaren steeds te duur. Waarom? Omdat we hier zo materialistisch geworden zijn dat het maximaal haalbare ook per se moet. Als je een huis koopt moet je er altijd rekening mee houden dat er mindere tijden komen. Mensen hebben zichzelf in de nesten gewerkt, dat ze dan geen reserves hebben is hun eigen schuld.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:40

Lauren_ schreef:
Dat is al jaren niet makkelijk om je huis kwijt te raken en toch kopen mensen de afgelopen jaren steeds te duur. Waarom? Omdat we hier zo materialistisch geworden zijn dat het maximaal haalbare ook per se moet. Als je een huis koopt moet je er altijd rekening mee houden dat er mindere tijden komen. Mensen hebben zichzelf in de nesten gewerkt, dat ze dan geen reserves hebben is hun eigen schuld.

Tja, je houdt er echt wel rekening mee. Maar als je lasten zo drastisch gaan stijgen zouden wij het ook niet aankunnen hoor, terwijl wij ver onder ons maximaal leenbare zitten, geen groot huis hebben en geen maximale woonlasten hebben. Leven is gewoon erg duur geworden.
Kun je net zo goed van de mensen in de bijstand, ww, of wao zeggen; had je maar meer moeten sparen en zorgen voor reserves. Alles moet maar kunnen. Ik vind het dus niet kunnen dat iedereen maar voor anderen moet gaan betalen, ergens houdt het op en ik denk dat bij veel nederlanders dit punt nu wel bereikt gaat worden. Geld komt je nu eenmaal niet aanwaaien maar als je zielig bent wel :?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:42

In de bijstand wordt aanspraak gemaakt op je bezittingen. Dussssss

En het heeft niks met zielig zijn te maken. De werkloosheid is op het moment ongekend hoog. ALs werkende heb je het nog altijd beter. Maar wij nederlanders klagen graag.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:52

Het enige wat ik niet kan vinden, wordt het berekend op gazamelijk inkomen of per persoon. Dus als iemand 50.000 euro zou verdienen en de partner 25.000 euro, wordt er dan gerekend met 75.000 euro of voor pietje 50.000 euro en voor klaasje 25.000 euro?