Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:47

Ook juridisch gaat men echt wel rekening houden met iemand die zijn leven lang geen stap verkeerd heeft gezet en plots-wat de situatie ook was-een inbreker doodslaat/duwt/mept.

Dat doet me trouwens denken een mensen die lekker gemakkelijk achter een bureautje zitten en mensen in het werkveld vertellen hoe je in bepaalde situaties moet handelen, want zo staat het in een van die vele theoretische boeken die bij je op de boekenplank staan. Ja, je kan heel mooi uitleggen hoe je moet reageren als je juridisch in orde wil blijven. Maar op het moment zelf heb je echt sch**t aan wat wettelijk is en wat niet, dan denk je maar aan één ding: verdedigen en overleven. Achteraf is het door anderen heel gemakkelijk gezegd "jamaar die inbreker was onbewapend en wou zelfs wegvluchtten, jij was helemaal niet in een bedreigde situatie". Alleen als je er zelf instaat handel je in een reflex en doe je wat je guts je ingeeft op dat moment. Het zou enorm cru zijn als je daarvoor wordt afgestraft door zogenaamd juridisch denkende mensen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:58

vervelend voor de familie van deze overleden man, maar verder heb ik totaal geen medelijden.

Poiuytrewq

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:22

de eerste drie keer dat je voorkomt zijn ze best 'soepel'.
ik ben benieuwd! ik zou bijna hopen dat ze de zaak seponeren.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:24

boontje komt om zijn loontje.

GVD van iemand anders zijn spullen af blijven.

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:28

_lautje_ schreef:
Ik zou hem in ieder geval niet doodslaan en vooral bij uit de buurt blijven.

Ja hoor Jackylin er wordt iedere nacht wel iemand vermoord door een inbreker. Dat gebeurd zo vaak, dat praat dit helemaal goed.

Wel misschien moet je dan eens met mijn ouders gaan praten
Heb je zelf al zoiets eens meegemaakt Lautje???
mijn ouders (boven de 80) afgelopen jaar twee keer bij hen zelf en bij buren waar dus de buurman doodgeslagen is
Het praat het niet goed maar zolang jij niet weet wat het doet met iemand.

En het gaat dus ook om of het zo gebeurt is als gezegd

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:00

Wat een vreselijk verhaal van die buurman :( Dat zijn de nare dingen die gebeuren.

Maar ik begrijp niet helemaal wat je er mee wilt zeggen. Dat inbraak vreselijk is voor degene die het overkomt, en dat het nog veel vreselijker is als je slachtoffer wordt van moord door een inbreker, lijkt me evident. Ik zie lautje ook nergens zeggen dat zij daar anders over denkt.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:11

Ken het kromme verhaal van een aantal jaren terug.

Man met geld, mooie vrouw en dochter.
Mensen vallen vrouw en dochter lastig.
Man bouwt hoog hek om huis.
Vrouw en dochter worden nog lastig gevallen tot in de woning.
Man schaft 2 waakhonden aan.

Word s'nachts ingebroken door de mensen doe vrouw en dochter lastig vallen (met intenties die iedereen wel kan bedenken), honden vallen aan.

Gevolg honden worden afgemaakt en man word veroordeeld.

Het zou toch verdorie toch van de zotte zijn dat dit nog steeds zo zou gaan !
Nl wetgeving is zo belachelijk krom.
Het zou dus betekenen als je jezelf niet mag verdedigen en dat als er ingebroken word je beter uit je bed kan stappen en die gasten mee helpen met inladen.
En als je na de tijd neer geknuppeld word als dank voor de hulp je nog niets mag doen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:13

Het spijt me dat ik wat wantrouwig ben nu, maar dit zal niet het hele verhaal zijn. Daar zit geen enkele logica in bezien vanuit het recht zoals het nu geldt.

Ik weet er het fijne niet van, want zo'n oordeel kan niet volgen op het verhaal dat jij nu geeft. Als dat wel het geval is, is het een juridische misser.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:31

Waarom zou ik met mijn ouders moeten praten? Wordt sowieso lastig aangezien mijn vader net dood is.

En ja mensen die ik ken zijn vorig jaar op gruwelijke wijze vermoord in hun bed door een gestoorde idioot. En nee dat was geen inbreker. Ook is een neef van mij een paar geleden geliquideerd door een drugsdealer(was mounty).
Ik denk dat ik Meer op dit vlak heb meegemaakt dan de meeste hier.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:34

_lautje_ schreef:
Waarom zou ik met mijn ouders moeten praten? Wordt sowieso lastig aangezien mijn vader net dood is.

En ja mensen die ik ken zijn vorig jaar op gruwelijke wijze vermoord in hun bed door een gestoorde idioot. En nee dat was geen inbreker. Ook is een neef van mij een paar geleden geliquideerd door een drugsdealer(was mounty).
Ik denk dat ik Meer op dit vlak heb meegemaakt dan de meeste hier.

Ik denk dat je over dat laatste niet kan oordelen :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:35

wil ik net inderdaad gaan typen, iedereen heeft zijn eigen levenservaringen. voor een ander kan iets anders veel erger zijn als wat jij mischien wel hebt meegemaakt. laat iedereen in zijn waarde aan de buitenkant zie je dingen niet

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:37

Ik zeg toch ook ik denk....

Wat een stel zeikerds zijn jullie zeg. En het lijkt mij sterk dat iedereen Hier een vermoord familie lid heeft.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:40

_lautje_ schreef:
Ik zeg toch ook ik denk....

Wat een stel zeikerds zijn jullie zeg. En het lijkt mij sterk dat iedereen Hier een vermoord familie lid heeft.

Niet iedereen :) maar misschien wel een aantal. En misschien hebben mensen andere dingen meegemaakt die heel erg kunnen zijn. :(:)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:44

Lautje reageerde op deze post, DAT is waarom ze die voorbeelden noemde. Om aan te geven dat je niet over en ander kan oordelen, of wat die wel of niet heeft meegemaakt, en dat het er ook niet toe doet.

jackyline schreef:
Wel misschien moet je dan eens met mijn ouders gaan praten
Heb je zelf al zoiets eens meegemaakt Lautje???
mijn ouders (boven de 80) afgelopen jaar twee keer bij hen zelf en bij buren waar dus de buurman doodgeslagen is
Het praat het niet goed maar zolang jij niet weet wat het doet met iemand.

En het gaat dus ook om of het zo gebeurt is als gezegd

Ik begrijp dan ook niet waarom er nu op haar wordt gereageerd ipv op degene die het relevant vindt te vragen of je zoiets zelf al hebt meegemaakt

Mag je dan alleen maar reageren als je de meest vreselijke dingen hebt meegemaakt EN vanuit die ervaring de mening deelt van de ander? Of mag je misschien zelfs als je meer hebt meegemaakt ook een andere mening hebben.

Hoe je over dit vraagstuk denkt staat wat mij betreft los van iemands ervaringen, maar LAutje is niet de persoon die daarover begint.

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:01

Wesco schreef:
Ik noem dit risico van het vak.

Mee eens, kan me ook niet echt vinden in de reacties van mensen die nog medelijden hebben met die inbreker ook... Gewoon van andermans spullen afblijven, hij heeft totaal niets te zoeken in iemand anders zijn huis. Ik zou mijn huis ook verdedigen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:03

Zelfverdediging is sowieso toegestaan, alleen moord , doodslag of ernstige mishandeling niet. Dus waar hebben we het over... Tenzij we het artikel zelfverdediging willen schrappen uit het wetboek en het willen omdopen in een algemeen recht een ieder in jouw eigen huis van kant te maken :)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:05

Ik ben altijd tegen de vrije wapen regeling in Amerika geweest, maar die mensen kunnen zich tenminste wel beschermen tegen inbrekers. Een tijd terug was er een meiske van 18 met haar zoontje alleen thuis, toen er twee inbrekers kwamen, eentje heeft ze doodgeschoten en de ander zwaar verwond.

Ik ben geen fan van de Amerikanen, maar die begrijpen tenminste wel het concept van zelf verdedigen en beschermen van huis en haard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:06

Ik begrijp dat concept ook, ik vind alleen de voordelen niet opwegen tegen de nadelen :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:07

Het gaat niet om medelijden met de inbreker. Wij hebben als land met elkaar afspraken gemaakt. Dat we niet zomaar mensen doodslaan bijvoorbeeld. Nu zul je zeggen dit is niet zomaar, maar dat moet dan onderzocht worden. Er moet een grens getrokken worden. Mensen kunnen niet voor eigen rechter gaan spelen, anders gaan we terug naar de Middeleeuwen.

En misschien vinden jullie het in dit geval wel terecht. Ik vind dit niet want volgens mij staat er nog steeds geen doodstraf op inbreken. Maar de reden dat er een grens is wat eigenrichting betreft, is dat niet iedereen voldoende beoordelingsvermogen heeft om te kunnen bepalen wat wel en niet en wanneer wel en wanneer niet geoorloofd is. Het zal je maar gebeuren dat je zoon of dochter doodgeslagen wordt om onterechte redenen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:09

Bloodymary schreef:
Het gaat niet om medelijden met de inbreker. Wij hebben als land met elkaar afspraken gemaakt. Dat we niet zomaar mensen doodslaan bijvoorbeeld. Nu zul je zeggen dit is niet zomaar, maar dat moet dan onderzocht worden. Er moet een grens getrokken worden. Mensen kunnen niet voor eigen rechter gaan spelen, anders gaan we terug naar de Middeleeuwen.

En misschien vinden jullie het in dit geval wel terecht. Ik vind dit niet want volgens mij staat er nog steeds geen doodstraf op inbreken. Maar de reden dat er een grens is wat eigenrichting betreft, is dat niet iedereen voldoende beoordelingsvermogen heeft om te kunnen bepalen wat wel en niet en wanneer wel en wanneer niet geoorloofd is. Het zal je maar gebeuren dat je zoon of dochter doodgeslagen wordt om onterechte redenen.

Nou excuse me, maar inbreken is je eigen keus, en dat is ook TEGEN de wet, als de inbreker daarbij toevallig het loodje legt is dat zeer triest voor de nabestaanden, maar dan had die maar een ander beroep moeten kiezen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:09

Fiffill schreef:
Ik verbaas me echt over sommige opmerkingen hier. :r
Niemand verdient zoiets. Verder ligt het geheel aan de situatie; als de inbreker agressief was, dan snap ik dat de bewoners zichzelf willen verdedigen en dat vind ik ook heel normaal. Maar mocht het zo zijn dat er buitensporig geweld is gebruikt door hen dan mogen ze daar best voor gestraft worden imo.

Dit.
Als het om zelfbescherming ging dan zijn er uitzonderingen, maar zo niet mag je best een tik verkopen aan een inbreker maar doodslaan vind ik een andere uiterste.

Denk alleen niet het makkelijk te bewijzen is of er sprake was van noodweer.

Stel nu dat je een inbreker treft en je slaat m neer. Als deze zwak op de grond ligt en niet veel meer kan, dan heb je toch genoeg gedaan en ga je niet door tot ie zeker te weten geen adem meer heeft.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 26-09-12 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:10

Er lopen twee dingen door elkaar namelijk; emoties en recht.

Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je een inbreker hardhandig je huis uitwerkt;
Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je de verkrachter van je kind zou willen afmaken;
Vanuit emoties is het volkomen logisch dat je de moordenaar van een familielid maar wat graag héél langzaam naar de andere kant van de wereld wilt helpen.

Godzijdank mogen wij geen eigen rechter spelen in dit land. Want dan maak ik de verkrachter van mijn kind af, waarna zijn familie achter mijn familie aan komt en zijn familie daar weer op zal gaan reageren, etc. etc. Of ik rij iemand dood, uiteraard zonder enige opzet, maar de familie is van mening dat dat wel zo is, en nog voordat een rechter zich heeft kunnen buigen over deze zaak, doden ze mij, want zij zijn er immers van overtuigd dat er wel opzet was of dat ik beter op had moeten letten of daar helemaal niet had moeten rijden.

Ja, ook ik zal een inbreker hardhandig het huis uitwerken (of ik lig in mijn bedje te trillen, geen idee) en ik kan me dus beroepen op een strafuitsluitingsgrond (noodweer) of schulduitsluitingsgrond (noodweerexces). Maar als ik bijvoorbeeld eerst de politie bel en daarna achter de inbreker aan ga om hem een paar fikse klappen te geven, dan doe ik dat bij volle verstand en speel ik eigen rechter. En dat mag niet. En daar ben ik blij om.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:10

Bloodymary

Hij is ook niet zomaar doodgeslagen :) hij is doodgeslagen omdat hij aan het inbreken was :) en ik denk niet dat de bewoners de intentie hadden: goh laten we die even doodmeppen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:11

quera schreef:
Bloodymary

Hij is ook niet zomaar doodgeslagen :) hij is doodgeslagen omdat hij aan het inbreken was :) en ik denk niet dat de bewoners de intentie hadden: goh laten we die even doodmeppen

En dat weet je niet, want we waren er niet bij.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 16:11

xx_Horsiex schreef:
Bloodymary schreef:

Nou excuse me, maar inbreken is je eigen keus, en dat is ook TEGEN de wet, als de inbreker daarbij toevallig het loodje legt is dat zeer triest voor de nabestaanden, maar dan had die maar een ander beroep moeten kiezen.

Je hebt duidelijk niet gelezen of niet begrepen wat ik schrijf. En juist daarom moeten mensen tegen elkaar beschermd worden.