.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

aikon

Re: Nederland in de crisis, maak jij je zorgen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:34

Hier geen crisis meer, ik heb weer koffie :D

Voor mensen die al een goed inkomen hebben maak ik mij geen zorgen, de midden en onder klasse wel. Al zie ik om mij heen wel dat steeds meer mensen het moeilijker krijgen het zei door net boven de grens te zitten met verdiensten of door ontslag. Mijn buren zijn een jong getrouwd stel met een baby, hij HAD een goede baan waar ze ruim van rond konden komen. Nu niet meer. En nu moeten ze de eindjes aan elkaar knopen en maar blijven solliciteren. (en afgewezen worden)

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:41

Ik maak me wel een beetje zorgen, we redden het, maar staan wel maandelijks rood.

Ik wil graag mijn paard houden, maar weet niet hoelang we dit volhouden.
Ik werk 30 uur mijn vriend 36. We hebben 2 kids (2 en 4 jaar), Die moeten regelmatig nwe kleren. Ikzelf niet zo nodig.
Ik krijg veel kleren voor de kids, maar schoenen heb ik liever nieuw.

We redden, maar we kunnen niet meer bezuinigen...Eet al regelmatig een broodje ipv warme maaltijd. Altijd wel een dikke rekening om niets..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:44

Ik heb zorgtoeslag en huursubsidie aangevraagd. Ik had het nooit nodig (wel al jaaaren recht op), dus nooit aangevraagd, echter ik kan niet meer zonder nu helaas...Krijg best veel dus ben er nu blij mee dat het er is!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 16:45

@Utrolig: Maar dan denk ik dus, zo'n paard is wel een luxe. Dat is misschien hard maar het is wel zo.

Ik maak me geen zorgen om de crisis. Werk is er altijd wel, ook al is dat misschien niet in mijn vakgebied.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 17:56

Voor mezelf maken ik me niet echt zorgen. Voor de zieken, ouderen en minima maak ik mij wel degelijk zorgen. Ik zie het somber in.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:56

"WE hebben op te grote voet geleefd, dus WE moeten nu bezuinigingen"

We?? Ik nooit hoor?? Ik heb altijd maar net aan kunnen rondkomen. De generaties voor ons, vooral de babyboom heeft de boel uitgewoond en nu verschroeid achter gelaten. HUN huizen zijn vier keer over de kop gegaan, zodat wij nu de rekening betalen %). De hypotheken en huren zijn voor mensen van 30 en jonger gewoon niet op te brengen van hun 1500 euro-baantjes.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:01

Ach er word nog steeds geld over de balk gesmeten.
Er word zóveel geld verspilt en wij 'burgers' moeten daar voor opdraaien.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:26

Ik was vandaag met iemand meegegeaan, zij moest een voedselpakket ophalen voor iemand uit de flat.
Nou waren veel mensen bij de voedselbank! had ik niet verwacht, kwam zelfs bekenden tegen die bij mij in de flat wonen.
Nooit gedacht dat hun naar de voedselbank moesten.

Zo vind ik de crisis dan wel heel dichtbij komen, dan niet zozeer voor mij, maar dat mensen die ik ken dus daar ook gewoon heen gaan wat ik dus heemaal niet wist laat me toch wel ff schrikken.
En dat pakket wat je krijgt, nou is ook geen vetpot hoor, als gezin kan je daar echt niet van leven :n

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:35

Er is zóveel armoede onder de mensen,wij weten zóveel dingen niet.
En Rutte maar blijven roepen: er is géén armoede in Nederland.Vind het een schande dat hij dit durft te roepen.
Ik heb het goed, ik probeer zoveel mogelijk mensen te helpen,zodat ze eten kunnen kopen.
Ik leen zelfs me laatste geld uit,is dom,ik weet het,maar ik kan het niet aanzien als iemand geen eens een boterham kan eten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 19:41

Sammy_xxs schreef:
.
En dat pakket wat je krijgt, nou is ook geen vetpot hoor, als gezin kan je daar echt niet van leven :n

En echt gezond eten zit er niet in. Fruit en groente bijna nooit, dus de kans dat ze ziek worden wordt ook weer groter.... -O-

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 00:05

Pantykous schreef:
@Utrolig: Maar dan denk ik dus, zo'n paard is wel een luxe. Dat is misschien hard maar het is wel zo.

Ik maak me geen zorgen om de crisis. Werk is er altijd wel, ook al is dat misschien niet in mijn vakgebied.

Paard is idd een luxe maar die gaat toch echt niet de deur uit omdat een paar van die boeren hebben besloten dat de strop nog wel iets strakker aangetrokken mag worden. Ik leef toch echt niet alleen maar om me dood te werken tot mijn 67e en dan mijn kist in te kruipen met de gedachten alleen maar te hebben gewerkt zodat de "belangrijke meneertjes" het weer kunnen uitgeven aan de grootst mogelijke onzin.

Volgens mij hebben we ook nog zoiets als recht op vrijheid en vreugde en zoals het er nu uitziet is dat allemaal ver te zoeken.

Bovendien...veel dingen zijn luxe, auto's,paarden,tv,sport/hobby clubjes, taxi's, vakanties etc etc, als we aan deze uitgave's allemaal resoluut een einde maken gaan er
A een hoop bedrijven,winkels,fabrieken,clubjes failliet waardoor de werkloosheid weer stijgt en de uitgaven stijgen door uitkeringen.
B mensen hebben geen/minder plezier in hun leven door eentonig leven (alleen werken) waardoor depressies en andere ongemakken ontstaan wat weer resulteert in langdurige ziekmeldingen en werklozen.

Het enige voordeel dat we halen aan allemaal ons paard de deur uit doen is....veel paardenvlees dus goedkoper paardenvlees.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 08:31

Arabesk schreef:
Ik vraag me echt af hoe ver de mensen nog kunnen worden uitgeknepen. Kennelijk nog een heel stuk, want de VVD werd toch nog de grootste partij 8)7

Het loopt storm bij voedselbanken en schuldsaneringen en vooral een toename van mensen die gewoon werken en een baan hebben, maar het gewoonweg niet meer rondkrijgen. Dan lopen ze een betalingsachterstand op en voor je het weet zitten ze in de ellende.... -O-

Zelf merk ik dat alles steeds duurder wordt en dat ik nog minder overhoud aan het einde van de maand. Het geld is steeds eerder op. Ik ben nu meer uren gaan werken, maar nóg meer werken gaat niet, ik zit nu al aan een hele baan.

Huizen zijn onbetaalbaar en de hypotheken voor nieuwe mensen zijn echt niet te doen.

Ik ben bang dat dit niet een kwestie is van 'och even doorzetten en dan trekt de economie weer aan'.

De basis van alles is gewoon verkeerd; er moet elk jaar GROEI zijn van de economie en GROEI van de winst. Alleen gewoon 'winst' is niet genoeg, dan gaat het al mis. Maar altijd maar groei kán gewoon niet er komt een einde aan 'groei', of je gaat groeien ten koste van andere mensen (lage lonen landen) en/of je pleegt roofbouw op de aarde. Dan zijn we op een gegeven moment vanzelf wel klaar en houdt het op :+

1% van de wereldbevolking bezit 99% van al het geld dat er is... >;)

Ben het eens een keer helemaal met je eens :D

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:51

Ik maak me ook wel zorgen af en toe. Maar denk er maar niet te vaak aan.
Op een of andere manier lukt het ons wel elke keer weer om rond te komen.
Maar wat een stress geeft dat soms. Wij moeten ons wel elke week weer afvragen kunnen we boodschappen doen? Het lukt ons altijd nog wel, maar vraag niet hoe.
Ook hebben we allebei een uitzendbaan, dat geeft soms ook nog wel stress hoelang is er nog werk.
En mijn vriend is stratenmaker, dus zit zowat elke winter wel in de ww omdat er geen werk is. Winters komen er geen projecten los en nu ligt de bouw zo en zo al wat stil. Dus hoe we het straks gaan doen geen flauw idee.
We verzinnen wel weer wat.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:33

De laatste 15 jaar kochten mensen bijna altijd huizen die ze maar net konden betalen en gingen er maar van uit dat het vast wel goed ging komen. Nieuwe auto natuurlijk en waarom zou je er voor sparen als je hem ook op afbetaling kan kopen. Kleding via internetzaken kopen en ook deze over een paar maanden afbetalen. Hetzelfde met mobielen telefoons. Elk jaar een nieuwe en luxer en Duurder. Het grootste probleem zit in het feit dat mensen wel goedkoper willen leven maar niets willen inleveren.
Mensen met een lagere opleiding willen hetzelfde hebben als mensen die jaren hebben gestudeerd,en met het op de pof kopen denken ze dat ook te kunnen tot het mis gaat en ze zoveel financiële problemen hebben dat de rest van Nederland bij moet passen. Net als met de jongeren ze kijken altijd alleen maar naar ie gene die meer hebben en dat willen ze ook.

Als je goede keuzes maakt kan je in Nederland nog prima rond komen. Als je verkeerde hebt gemaakt wordt het lastiger.
Ik heb zat jongere in mijn omgeving die ook in deze tijd een huis hebben gekocht. En ja de meeste hebben geen top hypotheek genomen zodat ze nog wt over houden om ook leuke ingen te oen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:51

Geen groente en fruit lees ik hier?

Heb net 6 kiwi's voor 1,29 euro en een sla waarmee ik 2 dagen kan doen voor 69 eurocent gekocht. Ook broccoli kost nog geen euro, evenals een halve kilo appels. Tis maar net waar je naar kijkt. En als je allerlei fruitsoorten voor dat geld mengt, heb je een volledige maaltijd en kun je het brood overslaan 1x per dag.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:36

gummie schreef:
Geen groente en fruit lees ik hier?

Heb net 6 kiwi's voor 1,29 euro en een sla waarmee ik 2 dagen kan doen voor 69 eurocent gekocht. Ook broccoli kost nog geen euro, evenals een halve kilo appels. Tis maar net waar je naar kijkt. En als je allerlei fruitsoorten voor dat geld mengt, heb je een volledige maaltijd en kun je het brood overslaan 1x per dag.

Inderdaad. Handig omgaan met het budget.

Ik heb een 1 persoonshuishouden momenteel (vriend zit in het buitenland). Toch koop ik de grootverpakkingen: Invriezen en ik kan weer even vooruit. Euroshopperproducten, vers bij de Lidl etc. Toegeven: Ik zit wel alvast te kijken waar ik nog op kan bezuinigen. Fiets pakken in plaats van de auto, mijn abbo van mijn telefoon heb ik al stopgezet (kan helaas pas in maart...)

Roeien met de riemen die je hebt en hopen dat we deze crisis eens uit gaan komen. En vooral je baan houden en niet ziek worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:25

Ik heb er inmiddels een sport van gemaakt ;-) Van tevoren al kijken wat er in de aanbieding is en in welke winkel. Er is echt veel te koop voor weinig geld, en nog gezond ook!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:33

Forcalquier schreef:
Pantykous schreef:

Paard is idd een luxe maar die gaat toch echt niet de deur uit omdat een paar van die boeren hebben besloten dat de strop nog wel iets strakker aangetrokken mag worden. Ik leef toch echt niet alleen maar om me dood te werken tot mijn 67e en dan mijn kist in te kruipen met de gedachten alleen maar te hebben gewerkt zodat de "belangrijke meneertjes" het weer kunnen uitgeven aan de grootst mogelijke onzin.

Volgens mij hebben we ook nog zoiets als recht op vrijheid en vreugde en zoals het er nu uitziet is dat allemaal ver te zoeken.

Bovendien...veel dingen zijn luxe, auto's,paarden,tv,sport/hobby clubjes, taxi's, vakanties etc etc, als we aan deze uitgave's allemaal resoluut een einde maken gaan er
A een hoop bedrijven,winkels,fabrieken,clubjes failliet waardoor de werkloosheid weer stijgt en de uitgaven stijgen door uitkeringen.
B mensen hebben geen/minder plezier in hun leven door eentonig leven (alleen werken) waardoor depressies en andere ongemakken ontstaan wat weer resulteert in langdurige ziekmeldingen en werklozen.

Het enige voordeel dat we halen aan allemaal ons paard de deur uit doen is....veel paardenvlees dus goedkoper paardenvlees.

Tja... dat klinkt wel heel leuk en stellig die principes. Maar helaas heb je daar uiteindelijk nog vrij weinig over te bepalen natuurlijk. Ik zag in je profiel dat je drie paarden hebt? De hoge heren kunnen wel allerlei beslissingen maken waar je het niet mee eens bent, maar uiteindelijk trekken zij wel aan het langste end.

En als op den duur de keuze zou komen tussen hypotheek/huur en paarden, dan neem ik toch aan dat je voor de hypotheek/huur kiest. Dan kun je wel koste wat het kost aan je principes vasthouden, maar als je daardoor op straat komt te staan lijkt me dat niet geheel de juiste keuze.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:37

Wij zitten al jaren in de onderste laag en ik maak me niet zo druk. Als het nog krapper gaat worden vinden we ook wel weer manieren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:38

Ik denk hetzelfde als Forcalquier, maar inderdaad... uiteindelijk moet je toch dansen naar de pijpen van de hoge heren.
De enige oplossing die ik zie is verhuizen naar buiten de EU.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:46

Quellian schreef:
Ik denk hetzelfde als Forcalquier, maar inderdaad... uiteindelijk moet je toch dansen naar de pijpen van de hoge heren.

Het gras zal daar niet veel groener zijn.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:59

Abiola schreef:
Quellian schreef:

Het gras zal daar niet veel groener zijn.

Jawel, het gras is áltijd groener bij de buren :+

Waarom zou het daar niet groener zijn? Ik denk dat je in China best leuk kunt leven :))

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:40

China, daar noem je me wat. Het eerste waar een nieuw woonland in mijn optiek aan zou moeten voldoen is toch minstens dat ze zich aan mensenrechten houden.
Oh, en honden niet ophangen omdat het vlees dan zo lekker is helpt ook niet mee.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:46

Ach, hier gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Ik zou best in China willen wonen, zie het alleen nog niet zo snel gebeuren.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 15:24

Quellian schreef:
Ach, hier gebeuren ook dingen die niet door de beugel kunnen. Ik zou best in China willen wonen, zie het alleen nog niet zo snel gebeuren.

Dan ga je toch? Als je denkt dat je daar een fantastisch leven op kunt bouwen, snap ik niet waarom je niet gewoon gaat :)