Wie heeft er SGP gestemd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Wie heeft er SGP gestemd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:05

Hahaha, das absuluut een ding dat zeker is. Je moet er toch niet aan denken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:05

Ik wil best geloven dat geloof niets met macht heeft te maken. Maar helaas staat geloof niet los van een kerk. En de kerk kan ik helaas niet los zien van macht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:07

cam schreef:
Ik wil best geloven dat geloof niets met macht heeft te maken. Maar helaas staat geloof niet los van een kerk. En de kerk kan ik helaas niet los zien van macht.

Dat is inderdaad ook wel wat ik bedoel en hoe ik het zie.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:14

cam schreef:

Bullshit... geloof staat echt wel los van een kerk. Als jij wilt geloven zonder kerk, dan kan dat best. Ik weet zelf niet of ik geloof of niet, ben er gewoon niet uit. Maar als ik zou geloven zou ik dat NIET bij een kerk doen. Ik vind kerken veel te hypocriet!

Geloof zit in je hart, niet in of je elke week naar de kerk gaat of niet.

Ik ken genoeg mensen die echt geloven, maar niet aangesloten zijn bij een kerk. Er zijn genoeg geloven over de wereld, die niks te maken hebben met macht en die niks te maken hebben met het hebben van een kerk.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:21

Ik ben eigenlijk vooral heel erg geschrokken van het punt in het partij programma van de SGP dat ze vinden dat het gelijkheidsbegindsel zou leiden tot onevenwichtigheid tov de andere grondrechten. Eigenlijk vinden ze dus dat niet iedereen voor de wet gelijk zou moeten zijn. Dat heeft dus tot gevolg dat je mensen best mag discrimineren en onderdrukken (als dat in de bijbel staat, dat lees ik iig tussen de regels), dat vind ik echt een walgelijk standpunt :r . Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal dat deze partij nog steeds legaal is :x
Het is jammer dat ze niets met technologie hebben, anders zouden ze misschien hun best kunnen doen een tijdmachine te bouwen. Kunnen ze een paar eeuwen terug, waar ze thuis horen :Y)

Ik zie geloof eigenlijk ook niet los van macht. Als een god niet van alles in zijn macht zou hebben zou het toch helemaal niet intressant zijn, dat is toch juist het kenmerk van geloof dat je macht/controle toedicht aan "iets", als god nergens macht of controle over zou hebben was het toch niet eens intressant als concept.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:34

Maar dat is macht van God en dus heel anders dan macht van mensen, die dat 'kunnen' misbruiken.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:41

En daar raak je ons niet gelovige kwijt. Wij geloven namelijk niet dat er een God bestaat.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:42

Ik bedoel in de situatie zoals liedje89 die schetst. Ik stel hier dus helemaal niet dat er een God bestaat - al geloof ik dat wel - maar ga puur in op de 'wat als'-vraag:

Citaat:
Ik zie geloof eigenlijk ook niet los van macht. Als een god niet van alles in zijn macht zou hebben zou het toch helemaal niet intressant zijn, dat is toch juist het kenmerk van geloof dat je macht/controle toedicht aan "iets", als god nergens macht of controle over zou hebben was het toch niet eens intressant als concept.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:48

Sok schreef:
MarlindeRooz schreef:
Ja, in feite zijn ze dat ja.

voor de mensen die denken, wat moet dat kind van 16..
ik volg de politiek al een tijdje, en het interesseert mee ook, heb ook school ook een speciaal vak waar je daar dieper op in gaat.

Liever een kind van 16 met gezond verstand dan zo'n sgp aanhanger.
Walgelijk vind ik het, kan het niet anders zeggen.

En bedankt he dat jij mijN famillie walgelijk vind := staat je netjes. Over kortzichtigheid gesproken 8)7

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:50

Weten jullie waarom ik nergens meer in geloof ??

Ik kwam er op een dag, tijdens godsdienst les, er achter dat elk volk, elke groep mensen in een god gelooft.
En waarom geloven ze in een god ??
De enige reden van het geloof is:

Wat gebeurd er als je dood gaat ??

Elk geloof geeft daar een verklaring voor.
De hel, de hemel, en wat nog meer.

Geloven is aannemen dat je na de dood goed terecht komt, meer niet.

Maar ik zeg:
Dood is dood.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:51

Fijn, Ariebren, dat jij voor mij bepaalt waarom ik geloof. :') Je zit ernaast, kan ik vast zeggen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:54

Blue_Eyes schreef:
Maar dat is macht van God en dus heel anders dan macht van mensen, die dat 'kunnen' misbruiken.

Ik bedoel als je niet in god geloof kan je dus ook niet geloven dat de macht die jij bedoelt van die god is. En dan kan je als niet geloven niet anders bedenken dat de macht dus door de kerken wordt gebruikt om macht uit te oefenen over de wel gelovige.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:55

Ik snap best wat jij bedoelt. Jij begrijpt alleen niet wat ik bedoel, geloof ik ;)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:56

Dat lijkt dan wederzijds.
Maar geloof je dat of weet je het zeker :D sorry grapje.

Ariebren ik ben het dus wel met jouw eens
Laatst bijgewerkt door cam op 13-09-12 22:59, in het totaal 3 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:57

Blue_Eyes schreef:

Ik vind het toch eigenlijk wel enigzins een misbruik van macht om je "ondergeschikte" te bedreigen met eeuwig branden bij overtreding van de regels >;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:01

Wie weet kom ik daar morgen nog even op terug. Ik vind het nu te laat om nog een uitgebreide theologische verhandeling te gaan schrijven, sorry ;)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:02

Blokje, Allereerst mijn respect voor jou dat jij heel rustig en steeds weer duidelijk kan verwoorden wat je voelt en hoe je er in staat.

Ik ben zelf ook SPG stemSTER. zelf een moeder van 4 kinderen, werk 18 tot 32 uur buitens huis. zelfs weer met opleiding bezig.
Kom zelf uit een zeer anti gelovig nest, maar ben op latere leeftijd toch tot geloof gekomen.
Altijd heb ik CDA gestemt, en 1 keer CU.
doch de laatste 2 keer Koos ik voor SGP.

Nee ik ben het niet met alle standpunten eens, maar wie is dat wel met de partij waar hij/zij op stemt?
Ja ik ben er voor dat ze al jaren bij hun standpunten blijven, en niet met elke wind mee waaien om maar kiezers te trekken.

Wat betreft Homo(huwelijken) IK ben van mening dat er idd in de bijbel iets gezegd wordt wat betreft sex met het gelijke geslacht. veelal ging dat over de losbandigheid dat mannen met meerdere mannen lagen. van daar uit is gezegd dat het huwelijk heilig is, en dat dat voor man en vrouw was..(korinthe)
Zelf vind IK dat als je trouw bent aan elkaar je best met iemand van het gelijke geslacht mag trouwen. waar ik op tegen ben (maar dat is net als in het hetero gebeuren) de losbandigheid zoals roze optochten enzo.
In de kerk wordt dit idd anders geleert en uitgelegd. wat ik van daar uit ook snap!

In de bijbel werden/worden regels gegeven die in die tijden en plaatsen nodig waren, MAAR ook nu zijn veel van de regels nuttig en goed te gebruiken.

Die regels waren er niet om mensen te kleineren, maar te helpen. Zoals de etens wetten. het is bewezen dat mensen die zich aan de etenswetten hielden gezonder waren dan diegene die alles aten wat lekker was.
Wat ziektes betreft, daarom moest de vrouw zich afzonderen tijdens haar menstruatie en na de geboorte. omdat ze dan het meest vatbaar was om ziekte te krijgen en te geven.
NU is dat niet meer nodig vanwege de hygiene.

Dat vrouwen hoofd moest bedekken was om de prutsmutsen te beschermen. in de tijd van korinthe.
Omdat de rijkere mooi lang haar hadden en de prutsmutsen vaak kort geknipt haar ( om als jongen de straat op te kunnen ivm avondklok voor vrouwen, ter bescherming) werd natuurlijk meteen duidelijk wie wie was. daarom moest de hoofd bedekt worden. vanuit die tijd stamt ook dat de vrouw vrouwen kleding moest dragen en geen mannenkleding. van dit gegeven is het te begrijpen dat dat is ingestelt.
Het enige jammere is dat de "moderne" christen ( na het jaar 1900) heeft besloten dat vrouwenkleding een rok of jurk was.
Maar daar komt langzaam aan al wel verandering in.(gaat nog wel een generatie of 5 over heen;-)

Zo zie je wanneer je de bijbel leest met de geschiedenis van de tijd en plaats waarin het verhaal geschreven is, snap je ook waarom dat zo geschreven is.
En dan heb je altijd nog de menselijke interpretaties.(hoe schrijf je dat?)

Ik kan er niks aan doen dat ik van dit Topic een rare bijsmaak krijg. de intentie van het topic zal goed bedoeld zijn, helaas wordt er erg veel loze kreten afgevuurd op de gelovige, en daaruit voortkomend natuurlijk op de SGP stemmer!
Er wordt maar doorgezaagd over kerk en staat gescheiden, EN de christen dwingt ons tot.....
De enige die hier dwingen zijn de ongelovigen, want die willen ons opdringen dat er straks geen christelijke dingen meer zijn buiten het geloof in je eigen huis.
terwijl wij onze eigen christelijke scholen hebben, en jullie je eigen openbare scholen. zo zijn er ook vrije scholen. Ik zou zeggen voor elk wat wils.

Ook dring ik niemand op dat ik geloof, ik laat jou en ieder ander in hun waarde.

Ik ben tegen abortus en ben pro life, echter ben ik ook voor vrije keuze en eigen verantwoordelijkheid.
Ik ben voor zondags rust. echter zoals het nu is kan (ik) mee leven, zou het erg vinden als straks iedereen 7 dagen per week open is, want wanneer is er dan een rustdag voor de kleine ondernemer? nu is het misschien betuttelend 1 dag verplicht rust, straks als alles 7 dagen per week 24 uur per dag door gaat verlang je erna.
Ik ben tegen doodstraf, wel voor ophoging van de straffen van wat ze nu zijn.
Ik ben voor een rustiger bestaan voor iedereen die dat wil, wil je met z`n 2en blijven werken, moet daar ook ruimte voor zijn met goede kinderopvangmogelijkheden.en dat moet goedkoper kunnen dan nu hetgeval is.
Echter moet het ook mogelijk blijven om thuis te blijven voor je kinderen.
Ik ben voor eigen scholen, echter mag daar ook best geleerd worden dat anderen anders denken, net als dat openbare scholen wat aan godsdienst mag worden gedaan.

Zo dit is een heel verhaal van mijn kant. sorry als er dingen niet helemaal duidlijk zijn. ben niet zo goed in schrijven, en al helemaal niet in het verwoorden van mijn gedachten.
Ik hoop niet dat IK aangevallen wordt, Omdat dit echt vanuit mijn eigen IK is geschreven, en ik jou ook vrij laat in wat JIJ kiest en daarbij kan ik heel goed met iedereen door 1 deur.
Maar teksten als ik walg van de christen of ik walg/kots van SGP dat vind IK niet echt netjes, Want walgen is van is toch wel een heel groot woord? ik walg in ieder geval niet van elke andere kiezer, zelfs niet van de PVV kiezer, Omdat iedereen als het goed is vanuit zijn eigen IK gekozen heeft, en dat hoeft dus net als bij mij niet te betekenen dat je achter ELK standpunt kunt staan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:05

Goed verwoord, WendyenBram :j

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:06

liedje89 schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik vind het toch eigenlijk wel enigzins een misbruik van macht om je "ondergeschikte" te bedreigen met eeuwig branden bij overtreding van de regels >;)

Als jij denkt dat wij christen branden in bij overtredinging van de "regeltjes" dan mag jij je wel even gaan verdiepen in het christendom.
Ik bekijk als christen zijnde alleen maar alles vanaf liefde geen haat/branden etc. Etc.

Sorry maar als je iets veroordeeld mag jij je feiten wel eerst op een rij hebben.
En ik herhaal even wat ik aan het begin van het topic heb gezegd. Iedereen moet maar geloven wat hij/zij wilt. En laten we met respect met elkaar omgaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:09

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je met jouw standpunten bij de SGP uitkomt en niet bij de CU of het CDA ofzo?

Overgens heb ik ook gezegd dat ik een standpunt van de SGP walgelijk vind maar sorry dat kan ik echt niet anders verwoorden. Het ontkennen van het belang van een gelijkheidsbeginsel voor ieder ander recht kan imo alleen maar tot walgelijke praktijken leiden en vind ik daarom een walgelijk standpunt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:13

Wendyenbram.niets wat jij schrijft komt overeen met de standpunten van het SGP.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:16

liedje89 schreef:
Ik snap eerlijk gezegd niet dat je met jouw standpunten bij de SGP uitkomt en niet bij de CU of het CDA ofzo?

Overgens heb ik ook gezegd dat ik een standpunt van de SGP walgelijk vind maar sorry dat kan ik echt niet anders verwoorden. Het ontkennen van het belang van een gelijkheidsbeginsel voor ieder ander recht kan imo alleen maar tot walgelijke praktijken leiden en vind ik daarom een walgelijk standpunt.

defineer walgelijk?
Als in om van te kotsen, afschuwelijk stom?
of als
Ik vind dat echt niet kunnen, en kan dat standpunt ook niet begrijpen vanuit mijn eigen denken?
Als je dat eerste bedoeld, vind ik dat vrij respectloos.
Het 2e kan ik heel goed begrijpen en inkomen.

en Ik haal nu natuurlijk alleen de punten aan die in dit topic steeds weer naar voren komen.
Als ik het hele programma lees, dan is dat gewoon een goed programma waar ze al JAREN voor staan en strijden. Ze (SGP) waaien niet elke verkiezingsstrijd maar met de winden mee, om zoveel mogelijk kiezers op hun hand te krijgen. Om vervolgens zodra ze gekozen zijn alles te verwerpen.
Dat is wat MIJ aanspreekt in de SGP.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:18

Ik moet zeggen dat ik ook wel de kriebels krijg van de SGP. Ik denk dat zij met hun standpunten niet in de 21e eeuw passen.. :n

Ik heb in een ander topic ook al mijn mening gegeven over de SGP:

Citaat:
Ik vind hun mening over de vrouw (en trouwens ook over homosexualiteit etc.) anders vrij extreem, ouderwets en racistisch. Geldt trouwens ook voor de PVV en hun mening over de Islam en allochtonen, die vind ik ook erg extreem en racistisch. En ja, dat weerhoud mij ervan om op hun te stemmen, ondanks dat zij verder misschien goede standpunten hebben.

Goed, nu mag iedereen zelf beslissen op wie hij/ zij stemt hoor. Dit is alleen mijn mening over deze partijen.

Citaat:
Ik ben van mening dat iedere partij wel wat goede standpunten heeft. De één misschien meer dan de ander. Maar ik struikel vooral over het feit dat zij vinden dat de man boven de vrouw staat. Persoonlijk vind ik dat ook vrouwen in de politiek horen. Waarom zouden zij niet de politiek in kunnen? Wat heeft geslacht hier nu mee te maken? Tja, ik vind die denkwijze van de SGP gewoon erg ouderwets en van twee eeuwen geleden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:22

Grappig dat je dat zegt (erg ouderwets van 2 eeuwen geleden) Dat is natuurlijk ook zo!
ze baseren zich op het woord het woord wat in de bijbel aan ons gegeven is!
van daaruit trekken ze dat nog steeds door naar nu ( en ja soms te overtrokken)
Maar echt waar als je de bijbel leest ECHT leest. en niet bij het eerste de beste zin di eje niet bevalt stopt met lezen, Zie je dat echt heel veel dingen van toen nu ook nog gelden, alleen nu in een modernere jas gestoken.
En dat is wat SGP probeert duidleijk te maken. De tijden veranderen wel, maar de problematiek niet. er komt zelfs alleen maar meer problematiek bij.
(mijn standpunt hoor;-)

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 23:26

Nou ja, ik zie homosexualiteit en de acceptatie daarvan niet als een probleem. En de emancipatie van de vrouw ook niet. :')

Of begrijp ik je nu even verkeerd?