Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 13:47

Lieffiefi schreef:
Antwoord heb je allang gehad.

Daar heb ik dan overheen gelezen of het niet als zodanig opgevat. Mijn excuus.

Ik ben zo vriendelijk geweest mijn antwoord op jouw vraag te herhalen.

Zou jij dat svp ook willen doen?

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 13:48

Nope

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:20

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Wat is jouw mening hierover dan? Welke conclusie verbind je hier aan?

Dat heb ik al geschreven.

Het OM verklaart hiermee de gang van zaken bij dit incident als correct.

Ik vínd dat zorgwekkend en vraag dan waar de grens ligt.

Jij wil daar blijkbaar niet op antwoorden en ontkent dat de vraag valide is.
Ik heb die vraag toch echt.
´Wanneer mag een burger zich tegen een politieagent verdedigen?
Een antwoord kan zijn: ´Nooit.´
Als dat zo in de wet staat, dan staat dat zo in de wet. Stáát dat in de wet? of wat dan wel?

Wanneer zelfverdediging?
"1. De aanranding moet gericht zijn tegen personen
2. De aanranding moet wederrechtelijk zijn
3. Het verweer moet ogenblikkelijk zijn
4. Het verweer moet noodzakelijk zijn
5. De afweer moet in verhouding staan tot de aanval

1. Dus je mag je NIET verdedigen als iemand jouw bezit vernield of iets dergelijks. Let daar goed op!
2. Met wederrechtelijk wordt bedoeld dat als jij de agressor bent en iemand pleegt geweld tegen jou als reactie, dat jij je niet meer op zelfverdediging kan beroepen.
3. Je mag geen geweld tegen iemand gebruiken op een later tijdstip.
4. Noodzakelijk is relatief natuurlijk en dit is 1 van de belangrijkste onderdelen;
Het is niet vereist dat de aanranding levensgevaarlijk zou zijn, toch moet zij voldoende ernstig zijn om een onmiddellijk en gewelddadig verweer als noodzakelijk te doen voorkomen.
Indien de aangerande persoon tijdig beroep kan doen op hulp van de overheid, zou de noodzaak van een ogenblikkelijk verweer eventueel in twijfel kunnen getrokken worden, men is echter niet verplicht te vluchten, ook al was dit mogelijk.
5. Weer relatief, maar als iemand jou met een dodelijk wapen aanvalt, mag je dodelijk geweld gebruiken."

"Bij noodweer moet er dus sprake zijn van proportioneel geweld en tevens moet het toevlucht nemen tot geweld het laatste redmiddel zijn. Het moet duidelijk zijn dat de verdachte zich niet aan de door hem als bedreigend ervaren situatie kon onttrekken. Als er zinvolle gedragsalternatieven waren, dan was verdediging niet noodzakelijk. Er zijn bij de beoordeling van proportionaliteit en subsidiariteit twee aanvullende eisen:
# De Garantenstellung. Met deze Duitse term wordt aangeduid dat er een grotere verantwoordelijkheid rust op een persoon met een bijzondere kwaliteit, sociale positie of maatschappelijke status. Hierbij kunnen we denken aan politieagenten of artsen.
# Culpa in causa. De verdachte moet niet willens en wetens de confrontatie met het slachtoffer hebben opgezocht - in dat geval is de aanranding hem immers verwijtbaar"
(bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/359 ... eid.html#5)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:40

Citaat:
Wanneer zelfverdediging?
"1. De aanranding moet gericht zijn tegen personen
2. De aanranding moet wederrechtelijk zijn
3. Het verweer moet ogenblikkelijk zijn
4. Het verweer moet noodzakelijk zijn
5. De afweer moet in verhouding staan tot de aanval

1. Dus je mag je NIET verdedigen als iemand jouw bezit vernield of iets dergelijks. Let daar goed op!
2. Met wederrechtelijk wordt bedoeld dat als jij de agressor bent en iemand pleegt geweld tegen jou als reactie, dat jij je niet meer op zelfverdediging kan beroepen.
3. Je mag geen geweld tegen iemand gebruiken op een later tijdstip.
4. Noodzakelijk is relatief natuurlijk en dit is 1 van de belangrijkste onderdelen;
Het is niet vereist dat de aanranding levensgevaarlijk zou zijn, toch moet zij voldoende ernstig zijn om een onmiddellijk en gewelddadig verweer als noodzakelijk te doen voorkomen.
Indien de aangerande persoon tijdig beroep kan doen op hulp van de overheid, zou de noodzaak van een ogenblikkelijk verweer eventueel in twijfel kunnen getrokken worden, men is echter niet verplicht te vluchten, ook al was dit mogelijk.
5. Weer relatief, maar als iemand jou met een dodelijk wapen aanvalt, mag je dodelijk geweld gebruiken."

"Bij noodweer moet er dus sprake zijn van proportioneel geweld en tevens moet het toevlucht nemen tot geweld het laatste redmiddel zijn. Het moet duidelijk zijn dat de verdachte zich niet aan de door hem als bedreigend ervaren situatie kon onttrekken. Als er zinvolle gedragsalternatieven waren, dan was verdediging niet noodzakelijk. Er zijn bij de beoordeling van proportionaliteit en subsidiariteit twee aanvullende eisen:
# De Garantenstellung. Met deze Duitse term wordt aangeduid dat er een grotere verantwoordelijkheid rust op een persoon met een bijzondere kwaliteit, sociale positie of maatschappelijke status. Hierbij kunnen we denken aan politieagenten of artsen.
# Culpa in causa. De verdachte moet niet willens en wetens de confrontatie met het slachtoffer hebben opgezocht - in dat geval is de aanranding hem immers verwijtbaar"
(bron: http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/359 ... eid.html#5)

_/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/* _/-\o_ *\o/*

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 14:52

@hc: als jij in de hulpverlening zit, wat doe je dan voor werk! Aangezien je zo uitgesproken mening hebt over de politie!

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 14:55

Citaat:
Ben ook bij de Proteccion Civil (112) voor een breed scala aan eerste lijns hulpverlening.

Dat is HC zijn werk. Zegt ie

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:05

Ok, het geven van eerste hulp zal die dan wel genoeg van weten maar dan kan ik het stukje van geweld gebruiken op straat nog steeds niet plaatsen! Wat weet hij daar dan van?

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:06

cinn87 schreef:
Ok, het geven van eerste hulp zal die dan wel genoeg van weten maar dan kan ik het stukje van geweld gebruiken op straat nog steeds niet plaatsen! Wat weet hij daar dan van?

Adem in, Adem uit.
Weinig tot niets, maar dat laat hij wel blijken tijdens alle antwoorden.

Meerdere mensen hebben al irritatie laten blijken, ik gaf al aan dat hij misschien dit topic met rust moest laten.
Iedereen irriteerde zich eraan. Tenslotte maar een Mod. een PB gestuurd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:08

Huertecilla schreef:
Een ´politie´ is simpel een fenomeen in elke samenleving met verschil in rijkdom en het saat per definitie in dienst van de gevestigde orde en dat zijn de machtshebbers, de bezitters.

Dus als we allemaal evenveel geld op zak hebben is alle criminaliteit verleden tijd?
Dan wordt er niet meer gereld als NL weer eens verloren heeft met voetbal? Dan is er geen huiselijk geweld meer?
Geen hangjongeren? Geen aanrijdingen?
Werkelijk alles waar evt politie voor nodig is is dan verleden tijd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:32

gummie schreef:

En dat houdt in?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:36

"Garantenstellung is een juridische term waarmee wordt aangeduid dat er een grotere verantwoordelijkheid rust op een persoon met een bijzondere kwaliteit. De Garantenstellung bepaalt de mate van schuld die kan worden vastgesteld en is derhalve van belang in het strafrecht (schulduitsluitingsgronden en schulddelicten) en in het civiele recht (onrechtmatige daad).

Die bijzondere kwaliteit duidt op specifieke kennis of vaardigheden die een persoon heeft. Voorbeelden hiervan zijn onder meer het beheersen van een vechtsport en het zijn van militair of politieagent. Deze extra kwaliteiten brengen een grotere verantwoordelijkheid met zich mee. De vechtsporter moet inzien dat bepaalde klappen gevaarlijk zijn, de politieagent moet de ernst van een situatie kunnen inschatten, een scheikundige moet weten dat bepaalde stoffen giftig of kankerverwekkend zijn, een militair moet inzien dat slagpijpjes met kwikfulminaat zomaar kunnen detoneren, een arts moet de patiënt de juiste vloeistof inspuiten.

Deze verantwoordelijkheid werkt onder andere door bij de toepassing van rechtsbeginsels als proportionaliteit en subsidiariteit bij het vaststellen van schuld. Zo moet een vechtsporter als hij op straat wordt aangevallen altijd kiezen voor de minst ingrijpende techniek om zijn tegenstander uit te schakelen.

A contrario werkt de Garantenstellung verlichtend wanneer iemand over mindere kwaliteiten dan gemiddeld beschikt, zoals iemand met een mentale retardatie. Ook zal kritisch worden gekeken naar de mate van vaardigheid waarover de persoon beschikt. De Garantenstellung is daarom zwaarder voor een ME'er dan voor een agent die pas van de politieacademie komt, zwaarder voor een leidinggevende dan voor een ondergeschikte en zwaarder voor iemand met 20 jaar ervaring dan voor iemand met 5 jaar ervaring.

De Garantenstellung dient onder meer als een toets voor het noodweer(exces) in het strafproces en bij het beoordelen of er sprake is van een onrechtmatige daad in het civiele recht. Wanneer iemand met een specifieke kwaliteit niet subsidiair, dat wil zeggen met het minst ingrijpende middel, handelt of niet de zorg in acht neemt die van hem verwacht mag worden dan is die persoon in rechte aansprakelijk ook in situaties waarin iemand die deze specifieke kwaliteit niet heeft niet aansprakelijk zou zijn. Zowel in het strafrecht als in het civiele recht wordt de "drempel voor de aansprakelijkheid als het ware "verlaagd"."

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:48

Lieffiefi schreef:
cinn87 schreef:

Adem in, Adem uit.
Weinig tot niets, maar dat laat hij wel blijken tijdens alle antwoorden.

Meerdere mensen hebben al irritatie laten blijken, ik gaf al aan dat hij misschien dit topic met rust moest laten.
Iedereen irriteerde zich eraan. Tenslotte maar een Mod. een PB gestuurd.

Fhhh Ffhhh Fhhhh ;)

Dat laat ie idd blijken jah want er word niet eens gereageerd!

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:49

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:50

Hahahahhahahaa. fhhh fhhh hahahha.

Nee. Dat bedoel ik. Maar dat getuigd des te meer voor een tunnelvisie 'Ik haat mensen die autoritair zijn' - of - 'Ik haat politie'

Iets wat los staat van dit alles.... :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:51

Snap jij dat nou? Die agenten springen de sloot in om iemand te redden!
En wij, als normale burgers opdraaien voor de stomerijkosten zeker?!

;)

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:54

_/-\o_

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 15:57

Bedankt voor de uitleg.

De Garantenstellung is omgekeerd op de mate van beschonkenheid van toepassing als op het politieagent zijn.

Maar hij is de confrontatie aangegaan dus heeft de aanranding aan zichzelf te wijten en daarmee is excessief in het licht van het de Garantenstellung van de baan; de kous af?

Als ik het goed begrijp is de # Culpa in causa de ontsnappingclausule welke noodweer voor de burger een moeilijk punt maakt.

Blijf toch denken aan Steven Seagall die langskomt terwijl het incident zich afspeelt.

Al met al een interessante ontwikkeling om te volgen. Ben benieuwd of het nu met het oordeel van het OM klaar is.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 15:58

Nee, nu een serieus antwoord. Petje af!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:02

Ik vind het goed dat de Agente in haar gelijk gesteld is :j, ik ben het daar ook mee eens. Wij weten niet wat er vooraf is gebeurd, voordat het filmpje begon. Dat is ook cruciaal om dit optreden te beoordelen. Daarnaast is een gepepperd persoon geen uitgeschakeld persoon :n.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:09

Lieffiefi schreef:
Nee. Dat bedoel ik. Maar dat getuigd des te meer voor een tunnelvisie 'Ik haat mensen die autoritair zijn' - of - 'Ik haat politie'

Neeneenee. Het staat er niet los van.
Het is een groot aspect van een ´uniform´.
Die herkenbare kleding staat voor iets.
Dat is al decennia een punt van grote, diepgaande discussie in Engeland: Over het dragen van een wapen door de ´Bobby´ of niet.
Daarom lever ik gelíjk mijn uniform et al in wanneer ook maar één collega van mijn groep een wapenstok aan de gordel hangt en heb ik me bij de coördinator in algemene zin afgemeld voor inzet in regios waarin dit het geval is.
Respect voor mijn hulpverlenende inzet ja; ´respect´ (lees; angst) voor ´gepast geweld´ nee.
Silly me.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-06-12 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:11

En dan kom ik weer terug op het vorige punt.

gummie schreef:
Op hypothesen kunnen we antwoord geven. Maar in de realiteit weten we niet of het hypothetische geval zich voordoet.

Met het antwoord op de hypothetische vraag, geven we op geen enkele manier een antwoord op welke situaties dat dan zijn. Aangezien, zoals ook in dit specifieke geval waar dit topic over gaat, op het eerste oog niet zichtbaar is of sprake is van machtsmisbruik. En als je dat niet kunt weten, kun je er niet naar handelen.

Dat is de ellende met dit soort filmpjes, dit soort situaties..

Ps.:"Het OM heeft het onderzoeksdossier nog voorgelegd aan twee extern deskundigen: Jan Eland, hoofdofficier van justitie in Noord Nederland en Jan Wilzing, oud-korpschef van de regio IJsselland. Ook zij kwamen tot de conclusie dat er geen sprake is van strafbare feiten."

En het punt dat ik hiermee wilde maken, maar wat jij zag als het niet willen antwoorden, is:
1. de beoorderling of het handelen van de politieagente wederrechtelijk was, wordt pas naderhand beantwoord. Ik probeerde dat al duidelijk te maken, namelijk door aan te geven dat op het moment zelf voor een buitenstaander niet of nauwelijks te beoordelen valt of een agente wederrechtelijk handelt. Te meer daar de politie de bevoegdheid heeft onder bepaalde voorwaarden gebruik te maken van geweld, en het gebruik van geweld an sich dus NIET direct tot de conclusie kan leiden dat verdediging gerechtvaardigd is. Het gebruik van geweld door een agent zonder te onderzoeken en beoordelen of de agent daartoe bevoegd is geweest, kan niet direct gekwalificeerd worden als onrechtmatig of iets waartegen een buitenstaander een ander mag verdedigen.
2. De Garantenstellung is van toepassing bij een beroep op noodweer. Agente doet geen beroep op noodweer. Haar handelen is simpelweg gebaseerd op het volgende artikel, wat helemaal niets van doen heeft met Garantenstellung/ noodweer:

"Artikel 8
1. De ambtenaar van politie die is aangesteld voor de uitvoering van de politietaak is
bevoegd in de rechtmatige uitoefening van zijn bediening geweld te gebruiken, wanneer
het daarmee beoogde doel dit, mede gelet op de aan het gebruik van geweld verbonden
gevaren, rechtvaardigt en dat doel niet op een andere wijze kan worden bereikt. Aan
het gebruik van geweld gaat zo mogelijk een waarschuwing vooraf."

Dus ook de uitleg over wat Garantenstellung inhoudt, is er een die in dit topic geen functie meer heeft. Het handelen is beoordeeld naar maatstaven van proportionaliteit en subsidiariteit. Beroep op noodweer door de arrestant zal geen enkel effect hebben.

Wellicht een andere optie voor de arrestant: artikel 12 procedure: klacht over niet-vervolging.
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-06-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 16:13

Huertecilla schreef:
Lieffiefi schreef:

Neeneenee. Het staat er niet los van.
Het is een groot aspect van een ´uniform´.
Die herkenbare kleding staat voor iets.
Dat is al decennia een punt van grote, diepgaande discussie in Engeland: Over het dragen van een wapen door de ´Bobby´ of niet.

O god nee.
Je hebt een afschuw jegens agenten. Wees een kerel, kom, ervoor uit.

Haal Engeland hier nou niet bij. Bespreek dat lekker in je eigen topic.
Verder spreek je je ook amper uit over de nieuwsberichten die vandaag vrijkwamen. Je hebt geen toegevoegde waarde.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:16

Toch ben ik van mening dat een Wapenstok juist de-escalerend kan werken ;).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:19

gummie schreef:
1. de beoorderling of het handelen van de politieagente wederrechtelijk was, wordt pas naderhand beantwoord. Ik probeerde dat al duidelijk te maken, namelijk door aan te geven dat op het moment zelf voor een buitenstaander niet of nauwelijks te beoordelen valt of een agente wederrechtelijk handelt. Te meer daar de politie de bevoegdheid heeft onder bepaalde voorwaarden gebruik te maken van geweld, en het gebruik van geweld an sich dus NIET direct tot de conclusie kan leiden dat verdediging gerechtvaardigd is. Het gebruik van geweld door een agent zonder te onderzoeken en beoordelen of de agent daartoe bevoegd is geweest, kan niet direct gekwalificeerd worden als onrechtmatig of iets waartegen een buitenstaander een ander mag verdedigen.

Schrijf je hiermee dat een burger niets mag doen, noodweer niet van toepassing is, omdat een politieagent bevoegdheid heeft en eventuele wederrechterlijkheid pas na onderzoek achteraf bepaald wordt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:21

Politie heeft Geweldsmonopolie. Achteraf word getoetst of dit propotioneel en rechtmatig was.