Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:56

Kan je geen bomen planten aan de rand van het land ? :) Dat zie je best vaak. Al duurt het natuurlijk heel lang eer die hoog genoeg zijn om een goed stuk van schaduw te voorzien.

Overigens hoef je je nu niet zo druk te maken over teveel zon :')

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:59

Dus jullie kunnen een kalf beter voeden dan dat de moederkoe dat zelf kan? Goh, dan heeft moeder natuur 't toch handig uitgedacht dat die koeien onder verzorging van mensen staan, anders zouden ze allang zijn uitgestorven. Dat klinkt toch een beetje, gek, vind je niet? ;) Al zal ik ook de eerste zijn om toe te geven dat ik geen ervaring met koeien heb, dus ik kan niet inschatten hoeveel negatieve invloed 't heeft om zo'n kalfje meteen bij de moeder weg te halen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:08

DaniBanani schreef:
Dus jullie kunnen een kalf beter voeden dan dat de moederkoe dat zelf kan? Goh, dan heeft moeder natuur 't toch handig uitgedacht dat die koeien onder verzorging van mensen staan, anders zouden ze allang zijn uitgestorven. Dat klinkt toch een beetje, gek, vind je niet? ;) Al zal ik ook de eerste zijn om toe te geven dat ik geen ervaring met koeien heb, dus ik kan niet inschatten hoeveel negatieve invloed 't heeft om zo'n kalfje meteen bij de moeder weg te halen.

Koeien die niet genoeg voedingsstoffen in de melk hebben zouden door natuurlijke selectie geen gezond nageslacht voortbrengen. Echter met poeder blijven deze koeien gewoon produceren...
Ik weet verder niet zoveel over koeien maar dit is voor mij een redelijk logische verklaring

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:08

ghisje schreef:
Met gemengde gevoelens lees ik dit stuk. Waarom?

Ik ben boerin in hart en nieren. Onze koeien zijn onze werknemers. Als wij niet goed voor hun zijn zijn zij niet goed voor ons. Helaas zijn we nog niet groot genoeg om genoeg geld op te leveren als inkomen. Zonder mijn werk buiten huis zitten we net onder de inkomensgrens.

En ja de kalfjes worden bij geboorte gelijk weggehaald. Waarom? omdat het kalf onze toekomst is en zo goed mogelijk gevoed moet worden om als goede melkkoe haar werk weer te doen. Ik vraag me wel eens af waarom zo weinig mensenmoeders hun baby borstvoeding geven.... is de omgekeerde wereld. En koe moet het wel en een mens hoeft het niet?

Onze koeien ( nu 140) komen niet buiten maar staan wel in een open aangepaste stal. Het weer in Nederland is ook niet van dien aard dat wij als mens veel buiten zijn. We mensen werken meestal binnen, als het regent zijn we binnen, als het te warm is... ja ook dan zijn wij binnen en dan moet de koe buiten? Binnen staan ze droog en koel vanwege ventilatoren en dakkoeling. Ook een koe verbrand, moeten we ze allemaal gaan insmeren? Onze koeien hebben ook 6 weken zwangerschapsverlof. Heerlijk heel dagen languit in het stro. De tijd dat ze gemolken worden liggen ze in ligboxenn voorzien van het beste strooisel, komt de klauwkapper 6x per jaar, 2 wekelijks door voetenbadje, bij ziekte of niet lekkerzijn uit de kudde en in de ziekenboeg op stro om bij te komen. Jeetje wij zorgen beter voor hun dan mijn werkgever voor mij.

En dan zijn wij nog maar koeboeren.
Heb wel eens iemand van wakker dier uitgenodigd. Die stond larie te voorkondigen. Maar is niet op komen dagen. Hoe kan je het over iets hebben als je niet weet hoe het zit. Er zijn altijd bedrijven die het verpesten voor de rest, maar die rest wordt over 1 kam geschoren.

Het enige wat ik vraag is voor je een oordeel velt, ga eens bij verschillende soorten boeren in de buurt langs en vraag waarom zij boer zijn en of je in de stal mag komen kijken. Dan zul je zien dat er geen vergelijking is met de holocaust. Uiteindelijk is het de regering die ons in de spagaat dwingt omdat we goedkoop voedsel moeten leveren. Niet de boer, die wil een eerlijke prijs voor een eerlijk product.

Maar ik heb al een veel te lang verhaal. Heb je vragen? ik hoor ze graag. Openheid in alle beroepen is het belangrijkste. Ook voor ons

Dit is toch allemaal vanuit de mens geredeneerd? Vanuit de belangen van de mens? Waarbij automatisch de belangen voor de mens boven alle andere belangen is geplaatst? De discussie is toch juist: is dat terecht, is dat aanvaardbaar, is dat legitiem?

Net als dit trouwens:
Citaat:
Meer bomen zou fijn zijn, maar kost weer geld omdat onder bomen niet gemaaid kan worden dus verlies van duur gras.
Ook weer vanuit de mens geredeneerd. Met financiele belangen die de boventoon voeren. De vraag is: op basis van welke argument mag het financiele belang boven het belang van het dier gesteld worden?

In dit topic wordt overigens de bio-industrie in het bijzonder vergeleken met de holocaust, en dus niet ieder boerenbedrijf.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:23

De boerin is anders wel degene die voor jullie eten zorgt... vandaaruit bekeken is de veehouderij er
inderdaad voor de mens. Maar we hadden het over de bio-industrie... Niet over melkveehouderij in het
bijzonder.
Ik vind het nog steeds not done en een klap in het gezicht van de familieleden, slachtoffers en overledenen door de holocaust, om dat woord te gebruiken voor misstanden in de bio-industrie.
Maar ja, de meesten op dit forum zijn blijkbaar niet van joodse afkomst, zijn nooit bedreigd door anti-semieten en voelen niet aan waarom ik de vergelijking om te kotsen vind.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:38

Zoolgangster schreef:
De boerin is anders wel degene die voor jullie eten zorgt... vandaaruit bekeken is de veehouderij er
inderdaad voor de mens. Maar we hadden het over de bio-industrie... Niet over melkveehouderij in het
bijzonder.
Ik vind het nog steeds not done en een klap in het gezicht van de familieleden, slachtoffers en overledenen door de holocaust, om dat woord te gebruiken voor misstanden in de bio-industrie.
Maar ja, de meesten op dit forum zijn blijkbaar niet van joodse afkomst, zijn nooit bedreigd door anti-semieten en voelen niet aan waarom ik de vergelijking om te kotsen vind.

Ja, het is uiteindelijk de consument die eindverantwoordelijk is. Zonder vraag, geen aanbod, zo simpel is het (althans als er dan niet allerlei subsidies worden verstrekt om te blijven produceren waar geen vraag naar is).

Je noemt een verschil met de holocaust. Overeenkomsten zijn er ook.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:41

gummie schreef:
ghisje schreef:
Met gemengde gevoelens lees ik dit stuk. Waarom?

Ik ben boerin in hart en nieren. Onze koeien zijn onze werknemers. Als wij niet goed voor hun zijn zijn zij niet goed voor ons. Helaas zijn we nog niet groot genoeg om genoeg geld op te leveren als inkomen. Zonder mijn werk buiten huis zitten we net onder de inkomensgrens.

En ja de kalfjes worden bij geboorte gelijk weggehaald. Waarom? omdat het kalf onze toekomst is en zo goed mogelijk gevoed moet worden om als goede melkkoe haar werk weer te doen. Ik vraag me wel eens af waarom zo weinig mensenmoeders hun baby borstvoeding geven.... is de omgekeerde wereld. En koe moet het wel en een mens hoeft het niet?

Onze koeien ( nu 140) komen niet buiten maar staan wel in een open aangepaste stal. Het weer in Nederland is ook niet van dien aard dat wij als mens veel buiten zijn. We mensen werken meestal binnen, als het regent zijn we binnen, als het te warm is... ja ook dan zijn wij binnen en dan moet de koe buiten? Binnen staan ze droog en koel vanwege ventilatoren en dakkoeling. Ook een koe verbrand, moeten we ze allemaal gaan insmeren? Onze koeien hebben ook 6 weken zwangerschapsverlof. Heerlijk heel dagen languit in het stro. De tijd dat ze gemolken worden liggen ze in ligboxenn voorzien van het beste strooisel, komt de klauwkapper 6x per jaar, 2 wekelijks door voetenbadje, bij ziekte of niet lekkerzijn uit de kudde en in de ziekenboeg op stro om bij te komen. Jeetje wij zorgen beter voor hun dan mijn werkgever voor mij.

En dan zijn wij nog maar koeboeren.
Heb wel eens iemand van wakker dier uitgenodigd. Die stond larie te voorkondigen. Maar is niet op komen dagen. Hoe kan je het over iets hebben als je niet weet hoe het zit. Er zijn altijd bedrijven die het verpesten voor de rest, maar die rest wordt over 1 kam geschoren.

Het enige wat ik vraag is voor je een oordeel velt, ga eens bij verschillende soorten boeren in de buurt langs en vraag waarom zij boer zijn en of je in de stal mag komen kijken. Dan zul je zien dat er geen vergelijking is met de holocaust. Uiteindelijk is het de regering die ons in de spagaat dwingt omdat we goedkoop voedsel moeten leveren. Niet de boer, die wil een eerlijke prijs voor een eerlijk product.

Maar ik heb al een veel te lang verhaal. Heb je vragen? ik hoor ze graag. Openheid in alle beroepen is het belangrijkste. Ook voor ons

Dit is toch allemaal vanuit de mens geredeneerd? Vanuit de belangen van de mens? Waarbij automatisch de belangen voor de mens boven alle andere belangen is geplaatst? De discussie is toch juist: is dat terecht, is dat aanvaardbaar, is dat legitiem?

Net als dit trouwens:
Citaat:
Meer bomen zou fijn zijn, maar kost weer geld omdat onder bomen niet gemaaid kan worden dus verlies van duur gras.
Ook weer vanuit de mens geredeneerd. Met financiele belangen die de boventoon voeren. De vraag is: op basis van welke argument mag het financiele belang boven het belang van het dier gesteld worden?

In dit topic wordt overigens de bio-industrie in het bijzonder vergeleken met de holocaust, en dus niet ieder boerenbedrijf.

NATUURLIJK wordt er ook gekeken met financieel belang. Boeren zijn ook mensen en moeten ook kúnnen leven. Een dier zal echt wel de beste zorg krijgen maar wanneer een boer geen geld heeft zal deze ook nooit de beste zorg aan zijn dier kunnen geven, laat staan aan zichzelf. Ik ben tijdens mijn stages op weet ik het hoeveel boerderijen geweest en ook genoeg boeren die er dan zelf maar een boterham minder om eten zodat zijn dier wel de zorg kan krijgen die hij verdient. En de situatie die hierboven geschetst wordt vind ik anders heel diervriendelijk klinken. De mensen zetten zich met hart en ziel in voor hun dieren en ondanks dat ze misschien wel meer zouden willen dit door de economische toestand, regering en consument niet kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:50

tja....zolang we kilo's kaas wegvreten,liters melk en yoghurt zullen kalfjes inderdaad bij de moeder weggehaalt moeten worden....geen idee hoe je anders aan melk enzo komt.
Volwassenen horen trouwens helemaal geen melk te drinken,dat is absoluut tegen natuurlijk.Maar goed,dat is een ander verhaal.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 12:57

Blacky94 schreef:
NATUURLIJK wordt er ook gekeken met financieel belang. Boeren zijn ook mensen en moeten ook kúnnen leven. Een dier zal echt wel de beste zorg krijgen maar wanneer een boer geen geld heeft zal deze ook nooit de beste zorg aan zijn dier kunnen geven, laat staan aan zichzelf. Ik ben tijdens mijn stages op weet ik het hoeveel boerderijen geweest en ook genoeg boeren die er dan zelf maar een boterham minder om eten zodat zijn dier wel de zorg kan krijgen die hij verdient. En de situatie die hierboven geschetst wordt vind ik anders heel diervriendelijk klinken. De mensen zetten zich met hart en ziel in voor hun dieren en ondanks dat ze misschien wel meer zouden willen dit door de economische toestand, regering en consument niet kunnen.

Waar ligt de grens? Vanaf welk punt zou het financieel belang niet meer mogen prevaleren boven de andere belangen? Op welk moment beslit men dat andere belangen niet verder beperkt mogen worden ten bate van het financieel belang? Voor de een zal dat punt eerder bereikt zijn dan voor de ander.

Nogmaals: het topic gaat ove bio-industrie. Wat is nog aanvaardbaar en wat niet? Vanaf welk punt niet meer? Vanaf welk moment is het argument "dat het anders te veel geld kost" of "dat de mens toch ook moet kunnen leven er van" niet meer geldig?

Ik begrijp overigens de vergelijking met de holocaust vanuit bepaald oogpunt wel, en vanuit bepaald oogpunt niet. En tegelijkertijd begrijp ik dat de vergelijking voor sommigen niet goed voelt of zelfs onacceptabel is. Zelf zou ik de vergelijking nooit maken, juist vanuit de wetenschap dat er mensen zijn bij wie het ontzettend gevoelig ligt. Dat wil echter niet zeggen dat ik vind dat een ander de vergelijking niet mag maken. Ik begrijp beide kanten van het verhaal.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:24

geerke schreef:
tja....zolang we kilo's kaas wegvreten,liters melk en yoghurt zullen kalfjes inderdaad bij de moeder weggehaalt moeten worden....geen idee hoe je anders aan melk enzo komt.
Volwassenen horen trouwens helemaal geen melk te drinken,dat is absoluut tegen natuurlijk.Maar goed,dat is een ander verhaal.

Mensen zijn ooit begonnen met het melken van koeien, omdat verse melk een van de weinige bronnen was van drinken die niet gecontamineerd was. Tegenwoordig is schoon drinken niet echt meer een probleem is westerse landen, maar melk is nog steeds een van de weinige bronnen waar je genoeg calcium uit haalt. In veel kolen zit ook calcium, maar elke dag kool eten is ook niet optimaal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:26

Ik geloof dat sojamelk vaak ook verrijkt wordt met calcium

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 13:39

Magrathea schreef:
Ik geloof dat sojamelk vaak ook verrijkt wordt met calcium

Dat klopt, maar als je het hebt over dat het drinken van koemelk onnatuurlijk is, is het toevoegen van stoffen aan soja-melk natuurlijk nog veel onnatuurlijker.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:00

Wie vindt dat het "natuurlijk"-argument ook echt stand houdt bij mensen in de westerse wereld anno 2012? Waarom vind je dat?

Ghisje, zo te horen hebben jullie inderdaad hart voor jullie koeien. Sommige dingen klinken me nogal vreemd in de oren, maar ik ben dan ook geen expert op het gebied van koeien. Bedankt voor je bijdrage. :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:02

labyrinth schreef:
Dat klopt, maar als je het hebt over dat het drinken van koemelk onnatuurlijk is, is het toevoegen van stoffen aan soja-melk natuurlijk nog veel onnatuurlijker.

Aan koemelk worden ook stoffen toegevoegd. Maakt het trouwens uit of iets natuurlijk is? Ik bedoel, onze voeding is per definitie niet natuurlijk, en ik snap ook niet dat dat van belang is. Omdat onze voorouders het deden? Die deden wel meer dingen (geen wetten, niet douchen, niet de wc doorspoelen, elkaar om het minste of geringste de hersens inslaan, verkrachten) waar we ons nu ook niet meer over hoeven te verantwoorden.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 14:11

Appelmoes_11 schreef:
labyrinth schreef:

Aan koemelk worden ook stoffen toegevoegd. Maakt het trouwens uit of iets natuurlijk is? Ik bedoel, onze voeding is per definitie niet natuurlijk, en ik snap ook niet dat dat van belang is. Omdat onze voorouders het deden? Die deden wel meer dingen (geen wetten, niet douchen, niet de wc doorspoelen, elkaar om het minste of geringste de hersens inslaan, verkrachten) waar we ons nu ook niet meer over hoeven te verantwoorden.

Het is niet iets om helemaal aan de kant te gooien vind ik. Een appel bijvoorbeeld. Die kan je kopen in de supermarkt, kopen bij een biologische groenteboer, zelf groeien of plukken van een boom.

Eigenlijk is de laatste optie pas echt natuurlijk. Maar er zit wat gezondheid betreft toch een heel verschil tussen een appel uit de supermarkt en een appel van een biologische groenteboer.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 14:41

labyrinth schreef:
Het is niet iets om helemaal aan de kant te gooien vind ik. Een appel bijvoorbeeld. Die kan je kopen in de supermarkt, kopen bij een biologische groenteboer, zelf groeien of plukken van een boom.

Eigenlijk is de laatste optie pas echt natuurlijk. Maar er zit wat gezondheid betreft toch een heel verschil tussen een appel uit de supermarkt en een appel van een biologische groenteboer.

Dat is inderdaad waar. Ik ben ook absoluut vóór biologische groentes en fruit vanwege de bestrijdingsmiddelen waar je niet vrolijk van wordt. Overigens is biologisch niet zaligmakend.

In het geval van koemelk vind ik dat echt een heel ander verhaal. Sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, havermoutmelk, hazelnootmelk, kokosmelk enz. zijn er dan ook vooral om de smaak en ervaring van het drinken van koemelk of het verwerken van koemelk in bepaalde gerechten de vervangen. Melk is gewoon echt niet nodig als volwassene.

Om genoeg calcium binnen te krijgen, is het belangrijk om veel groentes te eten. Om het goed op te kunnen nemen, is het belangrijk om genoeg vitamine D binnen te krijgen. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een gemiddeld(!!!) Nederlands dieet beiden dingen niet genoeg bevat, tenzij je vindt dat melk een goede vervanger is voor groentes.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 15:04

Appelmoes_11 schreef:
Wie vindt dat het "natuurlijk"-argument ook echt stand houdt bij mensen in de westerse wereld anno 2012? Waarom vind je dat?

Ghisje, zo te horen hebben jullie inderdaad hart voor jullie koeien. Sommige dingen klinken me nogal vreemd in de oren, maar ik ben dan ook geen expert op het gebied van koeien. Bedankt voor je bijdrage. :j

Dank je voor bovenstaande melding. Als iets onduidelijk is kan je het altijd vragen. Er gebeuren veel dingen op een boerenbedrijf waar
je niet gelijk aan denkt. We staan bij ons voor openheid. Hoe opener je bent hoe meer de consument snapt waar het eten vandaan komt.

Zag staan bij Appelmoes_11 Biologisch is niet zaligmakend. Heb me er in verdiept wat en hoe met biologisch. Zitten zoveel haken en ogen aan. En ik moet zeggen ik eet liever een appel waar een worm inzit bij ons uit de tuin als een appel uit de supermarkt die al een paar maanden oud is en er "perfect"uit moet zien en onder de bewaarspray zit.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:04

Appelmoes_11 schreef:
In het geval van koemelk vind ik dat echt een heel ander verhaal. Sojamelk, rijstmelk, amandelmelk, havermoutmelk, hazelnootmelk, kokosmelk enz. zijn er dan ook vooral om de smaak en ervaring van het drinken van koemelk of het verwerken van koemelk in bepaalde gerechten de vervangen. Melk is gewoon echt niet nodig als volwassene.

Om genoeg calcium binnen te krijgen, is het belangrijk om veel groentes te eten. Om het goed op te kunnen nemen, is het belangrijk om genoeg vitamine D binnen te krijgen. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat een gemiddeld(!!!) Nederlands dieet beiden dingen niet genoeg bevat, tenzij je vindt dat melk een goede vervanger is voor groentes.

Dat is dus een verkeerde opvatting. Vitamine D is heel makkelijk te krijgen, door je huid aan UVB straling bloot te stellen. Nou is dit in de winter een probleem, omdat mensen erg bedenkt op de fiets stappen, dus dan moet je het met je voeding aanvullen. Maar als je in de zomer in je t-shirt naar je werk fietst, heb je gemakkelijk genoeg vitamine D aangemaakt.

Ik heb even een overzichtje gemaakt met de eetmeter van het voedingscentrum van de hoeveelheid verteerbare calcium in Melk, Sojamelk en een aantal groenten. Je moet op een dag tussen de 1000 en 2500 mg calcium binnen krijgen.
Afbeelding

Je ziet dat je met een glas melk veel meer calcium hebt als met de meeste 200gr groente. Al verschilt het heel erg per groente. 2 bekers melk en s'avonds groente is net genoeg. Ik heb toch het idee dat je erg veel moeite moet gaan doen om aan genoeg calcium te komen zonder melk of supplementen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:08

ach ja verdoofd slachten is er ook niet doorheen gekomen. walgelijk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:11

Ik zou ook nooit veganist willen zijn, dat vind ik helemaal onnatuurlijk. Vegetariër kan je zijn zonder supplementen en moeite, als veganist kom je daar echt niet onderuit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 19:23

Jammer dat je courgette er niet bij hebt gezet, is meestal een prima calciumbron, en gecombineerd met champignons schijnt dat heel goed te werken. Hebben ze er overigens rekening mee gehouden in je schema dat de NL grond nogal magnesium-arm is? Het schijnt dat best veel mensen een magnesiumtekort hebben.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 09:49

Ik woon ook op een boerenbedrijf, en heb ook op veel boerenbedrijven gewerkt.
Er zit idd een goort verschil tussen de verschillende bedrijfen.

1 boerderij waar ik werkte 14 jaar terug was een zeugenboerderij.
de boer zorgde goed voor alle varkens of ze nu groot of klein waren ziek of gezond.
er werd niet ruw mee omgegaan.
Ja de staartjes werden gebrand. dit omdat varkens elkaar gaan bijten en ontstoken staarten leveren meer pijn op dan gebrande staarten.

ja ze werden gecastreert. dit MOET van de nederlands consument. weet je waarom? er is een kleine aantal procent kans dat een beer=mannetjes varken gaat stinken na het slachten. en dit is dan ook alleen als die beer te oud was (na 8 mnd) en weet je dat stinken gebeurd dan pas in de pan met bakken. de concument klaagde daar nogal over. en daarom is toen gezegd er MOET gecastreert worden.

er waren toen ook al bedrijven die er voor zorgde dat de beren VOOR de 7e maand geslacht werden en die castreerden ze dus niet. Dat vlees ging naar engeland, want daar werd NIET gecastreerd. met dank aan de nerdelandse consument dus! die zelfde consument vind het wel zielig dat er gecastreert wordr. en is dus het plan aangegaan om verdoofd te gaan castreren, NATUURLIJK op kosten van de boer!

Ik woon op een melkveebedrijf. en we zijn nodig aan vernieuwingen toe de stal is nu 30 jaar oud enn og een zogenoemde grupstal. dat betekent dat de koeien aan een touw vast staan (met net iets meer ruimte dan een stand van paarden) wel staan ze overdag buiten van 07.30 tot 16.00 met mooi weer zie je ze lekker lopen en liggen buiten. met regen staan ze voor de stal te dringen.
let wel eenkoe heeft liever -20 temp dan +20 temp!
Bij ons worden in de zomer de kalfjes zoveel mogelijk op het land geboren krijgt dan de eerste biest van mama zelf. daarna gaan ze idd apart enecht niet omdat de melk van de koe niet goed meer zou zijn hoor zoals een andere boerin meld. dit is puur en alleen omdat de melk van DE mama koe weer nodig is voor de melktank.
we halen altijd gelijk uit de melktank wat emmers melk. en dat geven we aan de kalfjes. tot de 8 weken zijn. daarna gaan ze over op poedermelk.

ook hebben wij 3000 legkippen. ecologische wel te verstaan. deze lopen binnen en buiten. ze mogen geen medicijnen. dus vorige koppel hebben we allemaal vervroegd MOETEN laten slachten, omdat ze ziek waren en bij bosje dood neervielen, met 1 simpel medicijn door het water hadden ze allemaal beter kunnen worden en nog door kunnen leven met een kipwaardig bestaan. maar nee de concument wil een bepaald soort eieren, en daar horen weer aparte regels bij.... dus de kip moet maar dood. met dank aan de concument.

en tja dan hebben we ook nog mestkalveren.

o o o wat ijn ze zielig! ze komen aan en we zijn 8 uur per dag met ze bezig in de stal met onze handen in de mond om ze te leren drinken. als ze eenmaal drinken zijn we nog 4 uur per dag bezig met voeren en controleren. de eerste 6 weken staan ze in eenling boxen met volledig contact met naaste buren. dit om te zien of ze wel drinken en hoeveel ze drinken en kijken of ze geen diaree hebben.
Na 6 weken gaan ze d groepshuisvesting in.
en als ze ongeveer 7 maanden zijn gaan ze de vrachtwagen weer op naar het slachthuis in nederland.
niks ruws aan, Want de vrachtwagenchauffeurs die wild doen krijgen dit meteen te horen. ik heb er eens 1 met de stroomprikker geprikt, Omdat deze beste man mij dat ding te veel nodeloos gebruikte.
de kalfjes krijgen bij ons melk, mais en indien nodig gehakseld stro en standaart muesli.

en kan niet ontkennen, dat er nog veel verbeterd en verandert kan worden in de bio industrie. maar die onwil is niet bij de boeren, maar bij de concument. (aan beide kanten zijn uitzonderingen natuurlijk!)

als de consument eens wat consessies zou doen, dan is het voor de boeren ook makkelijker.

Ik weet dat WIJ als boeren goed voor ons vee zijn. maar we zijn ook gebonden aan regels en wetten die ons weer opgelegd worden. bijv het vlees van de kalveren moet wit zijn! maar wij geven ze wel van alles bij zodat ze er gezond op door kunnen gaan.
we willen de kalfjes best langer bij de moeder laten drinken (of VAN de moeder) maar ja als wij te weinig melk leveren (al is het maar 10 liter op een jaar) dan worden we gekort.

vragen over het uitgebreidde boeren bedrijf? stel ze gerust, Maar ga niet in de aanval.
ik ben bereid veel uit te leggen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:07

waar vraag is is aanbod......diervriendelijk of niet... ieder bedrijf moet winst maken om te blijven bestaan ongeacht wat het dier in kwestie allemaal meemaakt of waar het dier behoefte aan heeft zolang ze zelf maar de zakken vullen....voor mij is ieder leven er 1 ongeacht wat het voor leven het is. ieder dier heeft een rol in de natuur alleen de rol van de mens is mij nog niet duidelijk......
(ja heeft ook op kalfmest bedrijven gewerkt kippenhandel en ken het boeren leven)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:08

De consument is de eindverantwoordelijke voor alles wat er met de dieren gebeurt. De consument is degene die op afstand bepaalt wat de gang van zaken is. Probleem = die afstand! De boer, veehouder, etc. is de uitvoerder in feite. Levert aan de hand van vraag die er is naar het product, en past de productiemethoden aan aan wat de consument wenst.

Vervolgens is de vraag: waarom laten we met z'n allen dat belang van die consument zwaarder wegen dan het belang van het dier? Antwoord, herhaaldelijk gegeven: omdat de boer zijn centen moet verdienen. Die moet er van leven.

Vervolgens is de vraag: is het terecht, aanvaardbaar, legitiem om de belangen van het dier op de derde plaats te zetten? Waar ligt de grens? Vanaf welk moment is het niet meer aanvaardbaar?

Vanuit de opvatting zoals meerderen, zoals ook wendyenbram, hier hebben geschreven, zou de oplossing toch bij de consument moeten liggen? Geen vraag naar het product, geen behoefte meer aan aanbod, einde probleem. Of niet? Of komt op dat moment het belang van de boer weer in beeld, namelijk dat die moet kunnen leven van dit werk op deze manier?
En zouden de mensen die de eerste opvatting aanhangen niet juist tevreden moeten zijn met die consumenten zoals TS, die de verantwoordelijkheid nemen die kennelijk nodig is (zo is door een ieder hier eigenlijk betoogd, namelijk dat het de consument is die deze zaken in stand houdt), omdat zij er voor zorgen door deze industrie de rug toe te keren, dat deze industrie verdwijnt?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:29

Maar er is een verschil tussen stoppen met vlees eten en de bio-industrie de rug toe keren. Je moet er veel meer moeite voor doen en meer geld voor neerleggen, maar het is mogelijk hoor. Als je het alternatief kan betalen is vlees halen uit de supermarkt gewoon gemakzucht.