Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 05:46

ach maakt niet uit, maar hier zijn ze wel veeeeel strenger als er regels worden overtreden :)

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:21

Aan de ene kant vind ik dat ze alcohol onder de 18 moeten verbieden maar aan de andere kant is het je eigen verantwoording.
Ik heb vroeger toen ik een jaar 15 was ook wel eens gedronken en de gevolgen de volgende dag onder ogen mogen zien(kotsen,doodziek enz)
Sinds ik toendertijd zo ziek ben geweest heb ik eigenlijk nooit meer gedronken.

En wat ik vind is als je met je zatte bakkes op de EHBO belandt dat je zelf alles moet betalen qua onkosten EHBO enz.

Ik ben nu in principe tegen alcohol maar dat heeft een reden.
Mijn oma is doodgereden door een dronken jongeman op een brommer.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:24

lovemyhorse1 schreef:
En wat ik vind is als je met je zatte bakkes op de EHBO belandt dat je zelf alles moet betalen qua onkosten EHBO enz.

Vervelend van je oma! :(:)
Maar ehm, hoe zie je bovenstaande voor je? Dan krijg je dus van die Amerikaanse situaties, dat ze geen 112 willen bellen als er iets is vanwege die reden..

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 09:53

eens, ik denk dat een direct systeem van onkosten terughalen op de jongere met de alcohol vergiftiging niet werkt. In de meeste gevallen zijn het de ouders die er voor op moeten draaien, en anders krijg je dat de jongere eindigt met een giga schuld. Ik denk niet dat dat positief werkt.
Waar ik veel meer heil in zie is taakstraffen: Geef jongeren die moeten worden behandeld of zelfs opgenomen wegens alcoholvergiftiging een taakstraf waar je U tegen zegt. Zorg dat het iets is wat niet "stoer"word gevonden, zorg dat al zn klasgenoten te weten komen waar hij een taakstraf voor heeft, en zet het kind aan het werk. Je haalt dan zeer waarschijnlijk niet alle onkosten er uit, maar iig een deel, zonder de toekomst van het kind in de problemen te brengen. Zo krijgen ze misschien een besef van wat het kost om iemand met alcohol vergiftiging te behandelen en misschien dat de schaamte dat iedereen het weet, of de afkeer van het werken, helpt om te zorgen dat er beter word opgelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 11:54

Ik denk dat het verhogen van deze grens een beetje dezelfde consequenties krijgt als de drooglegging...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:26

Manegepaard:
Denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Tijdens de drooglegging werd er veel meer gezopen dan toen er gewoon gedronken mocht worden.

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 12:53

Ik zie eigenlijk liever zwaardere straffen dan verhoging v. leeftijd. Ik ben zelf 18, maar drink helemaal niks. Moet er toch altijd weer erg aan wennen hoor, als ik zie hoe maatschappelijk ingeburgerd het is. :wow: Het wordt echt als de norm gezien rond mijn leeftijd. Ik drink niks en ik sta er ook niet voor open. Alleen in bereide gerechten eet ik het, e.g. wijnsaus voor vis, tomatensaus met rode wijn voor de pasta etc... Toetjes soms...
Er zijn toch enorme tekorten? Hmm, en dan kan er wel worden bezuinigd op de gezondheidszorg... Ik vind dat dit best een tandje strenger kan. Het zal denk ik zelfs moeten, op wat voor manier dan ook. Het kan allemaal veel te makkelijk als puber van een jaar of 14.

By the way, hoeveel zin heeft een leeftijdsverhoging met de zwakte van de huidige controle? Hoeveel supermarkten en horeca's controleren er werkelijk?
Op zich is een leeftijdsverhoging niet slecht, maar ik vraag me af of het uiteindelijke doel daarmee wordt behaald... Namelijk, dat adolescenten dus later beginnen met drinken. Ik denk dat het alleen werkt met aanvullende maatregelen, zoals andere/strengere controlering. Óf ze vragen het natuurlijk gewoon aan hun broer/zus/oudere vriend(in) etc., die kunnen nog steeds meewerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:23

Argh verkeerd gequote.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-06-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:32

Ashleytjuhh schreef:
Nog een slechte reden het verkeer, met de auto na de kroeg ( je bent 18) en je mag drinken omdat je 18 bent. de meeste denken dat kan ik wel maar beginnend bestuurder + beginnend drinker= slechte combinatie.
als je vanaf de 16e mag drinken ken je je eigen grens voor je je rijbewijs hebt.

Je mag je eigen grens dan misschien beter kennen, maar er is altijd nog een wettelijke grens die toch echt vóór je eigen grens gaat...

Ik vind het prima dat alcohol onder de 18 niet mag, van mij part doen ze het verhogen naar 21 jaar.

Ashleytjuhh schreef:
Wilawander schreef:

Ik denk er ook zo over. Veel mensen denken alleen lol te kunnen hebben met drank.

heb je ook zolang je je eigen grezen kent :j en het geeft een ontspanning dus even weg uit de dagelijkse stress is het voor mij. En nee ik drink m niet kapot elk weekend. Zie alcohol ook als een voordeel je durft net wat meer waardoor je soms wel die leuke jongen/meisje aan kunt spreken waar je miss heel je leven mee zult zijn :j

Dat vind ik dus echt onzin! Ik drink geen alcohol en geloof mij ik heb net zoveel, misschien nog wel meer lol dan mensen die wel drinken.
Ik durf net zoveel als met drank dus tja... Ik ken geen schaamte, sta rustig op de bar te dansen, spreek mannen aan, etc
Het is denk ik voornamelijk de leeftijd. Als 17-jarige vind je het raar als mensen naar je kijken, als 26-jarige heb je daar gewoon lak aan.

Ik vind het prima hoor als jongeren hun lever naar de klote willen zuipen, maar dan ook geen recht meer hebben op een donor-lever.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 13:34

Rosa__ schreef:
Er zijn toch enorme tekorten? Hmm, en dan kan er wel worden bezuinigd op de gezondheidszorg...

Klopt! Ze moeten eerst eens zorgvuldiger recepten uitschrijven, minder verbandmiddelen meegeven bij kleine verwondingen (kreeg voor een klein brandwondje een doos met 30 rollen verband, een doos met 50 gaasjes en 5 rollen tape mee :+ ) en hergebruiken van rolstoelen/rollators/krukken/bedden e.d. Denk dat daar al miljoenen mee valt te bezuinigen en de burger voelt er weinig van.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:28

Huh maar mag je dan vanag je achtiende wel ook meteen sterke dtank kopen??

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 12:38

Dat vraag ik me ook af. Heb daar nog niks over gehoord

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:43

Ach, als die kinderen zich realiseren dat de overheid dat niet doet om ze te pesten maar om te zorgen dat ze hun hersens bruikbaar blijven zou het niet zo'n probleem zijn.. maar dat is het probleem, dat realiseren de meeste zich waarschijnlijk niet..

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:52

Sassii schreef:
Dat vraag ik me ook af. Heb daar nog niks over gehoord

Als dat zo is vrees ik dat het best wel gevaarlijk kan zijn. Als je op je 16 lichte alcohol kan kopen kan je zoals vaker hier gezegd je grenzen leren kennen. Als je de eerste keer dat je drinkt met wiskhy begint zal t wel wat vaker fout gaan...

Het zou trouwens fijn zijn als mensen zelf hun hersens erbij hielden. Als het is toegestaan om alcohol te koppen gaat t wel nog steeds om je eigen gezondhei.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:53

Er ligt inmiddels een nieuw wetsvoorstel bij de Kamer. Daar moet nog over beslist worden, maar er is veel draagvlak voor.
Zou dus best eens een leeftijdsgrens van 18 kunnen worden vanaf 1 januarie 2013.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 12:57

Gek eigenlijk...met je 18e pas alcolhol en nu mag je wel met je 17e al afrijden..dus je bent volwassen genoeg om die enorme verantwoording te dragen op je 17e in het verkeer..maar een drankje mag pas als je 18 bent..kromme regeling dus als je het zo bekijkt.
Vind de regeling overigens wel goed, maar tis gewoon niet haalbaar..ID laat e zien bij ingang van de kroeg als ze twijfelen, ben je 16, dan mag je dr geen drank halen..maar dan haalt je vriendin het wel..dus zie het nut van die leeftijdsgrens verhogen niet in..maar das puur omdat alles tegenstrijdig is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:00

Amy77 schreef:
Gek eigenlijk...met je 18e pas alcolhol en nu mag je wel met je 17e al afrijden..dus je bent volwassen genoeg om die enorme verantwoording te dragen op je 17e in het verkeer..maar een drankje mag pas als je 18 bent..kromme regeling dus als je het zo bekijkt.
Vind de regeling overigens wel goed, maar tis gewoon niet haalbaar..ID laat e zien bij ingang van de kroeg als ze twijfelen, ben je 16, dan mag je dr geen drank halen..maar dan haalt je vriendin het wel..dus zie het nut van die leeftijdsgrens verhogen niet in..maar das puur omdat alles tegenstrijdig is.

Dat laatste zullen ze vast wel iets voor bedenken in de nieuwe wet.
Als je drank in de supermarkt haalt als groep, moet ook iedereen zijn ID kunnen tonen anders krijg je het niet mee.

Daarnaast mag je pas vanaf je 18-de echt alleen autorijden. Daarvoor moet er altijd iemand bij je zitten die geregistreerd staat als begeleidend rijder.
Is dat niet het geval of rijd je alleen, ben je je rijbewijs kwijt.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:16

Xjosee schreef:
Ik vind het ook prima regeling. Ik drink sowieso helemaal niet, zie het nut er niet van.

Deze gedachte heb ik ook. Ik heb het met mijn vrienden ook leuke avond oid zonder drank.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:40

Dat je wel (onder begeleiding) mag rijden maar geen alcohol mag drinken voor je 18 bent, komt omdat rijden geen schadelijke invloed heeft op je hersens, alcohol wel, vooral op in ontwikkeling zijnde hersens. Die zijn pas 'klaar' op je 24e.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:45

Ik ben er nog niet uit of ik het wel of niet beter vind om alcohol te schenken vanaf 18 jaar.. Hoe zit het met de mensen die nu 16 zijn geworden? Mogen die dan ineens vanaf januari ook niet meer drinken?

Wat dat betreft vind ik het in Amerika trouwens wel goed geregeld, je mag vroeg autorijden maar wel pas 5 jaar later drinken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:56

Negerzoen: met als kleine detail dat het in Amerika niet werkt. Alcoholmisbruik is daar niet minder, en veel jongeren komen in de problemen op illegale feestjes en dergelijke.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 13:57

Negerzoen schreef:
Ik ben er nog niet uit of ik het wel of niet beter vind om alcohol te schenken vanaf 18 jaar.. Hoe zit het met de mensen die nu 16 zijn geworden? Mogen die dan ineens vanaf januari ook niet meer drinken?

Wat denk je zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:00

Shadow0 schreef:
Negerzoen: met als kleine detail dat het in Amerika niet werkt. Alcoholmisbruik is daar niet minder, en veel jongeren komen in de problemen op illegale feestjes en dergelijke.

En precies door dit verlies van controle vind ik een punt om het niet te doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:10

Maar in Zweden werkt het wel, althans drankgebruik onder jongeren is daar veel lager.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 14:17

mysa schreef:
Maar in Zweden werkt het wel, althans drankgebruik onder jongeren is daar veel lager.

En het stiekeme drankgebruik?