Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:03

stef schreef:
Ja Anne, maat wat heeft dat hiermee te maken?

Alles! Omdat de basisverzekering een verplichte verzekering is. Dus iedereen heeft dezelfde rechten en plichten.

Ik zal waarschijnlijk geen diabetes krijgen; geen aanleg voor. Maar dat betekend nog niet dat ik aan die dekking van de basisverzekering wil tornen op dit punt.

Oh, voor jouw beeldvorming: Kraamzorg kost ongeveer 2000 euro. Dat zijn de grote kosten niet als een vrouw gemiddeld 2 kinderen krijgt... Er zijn mensen die maandelijks meer verbruiken aan medicijnen (en dat de rest van hun leven moeten blijven doen)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:06

Je kunt niet stellen dat iedereen maar moet betalen waar hij gebruik van denkt te willen maken. Een kankerverzekering zou op die manier onbetaalbaar worden. Dus betalen we voor elkaar al die behandelingen - en dat betekent dat de een voor tonnen daadwerkelijk gebruikt en de ander voor duizend euro en dat ze dezelfde basisverzekering hebben met dezelfde premie.

En ja, het leven is oneerlijk als je ziek bent. Maar kom op zeg, dat is ook wel een beetje hoe het leven nu eenmaal werkt. Het is ook oneerlijk als je bent geboren in Somalië, als je opgroeit in een crimineel milieu, als je een laag IQ hebt, of als je verongelukt op je 10e. Maar ja..zo gaat het. Het leven is niet eerlijk. Ik had ook wel helemaal gezond willen zijn en een geweldige jeugd willen hebben maar he, zo is het niet gelopen. Dat is gewoon pech. En die 'gezonde' buurvrouw kan morgen ook wel een vreselijke ziekte of blessure krijgen.

LadyMadonna

Re: Chronisch ziek en daar voor moeten betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:14

Anne: dat snap ik allemaal, ik ben niet achterlijk en heb zelf bij meerdere zorgverzekeringen gewerkt. Over ziektes ed heb je keuze, over een zwangerschap wel.
Ik weet dat ik die zorg nooit ga gebruiken, en daarom zou ik het fijn vinden als je daar keuze in zou hebben.
Dat dat er niet is en dat het niet kan, snap ik allemaal, maar nogmaals, ik zou het fijn vinden.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:24

Het leven is niet eerlijk, dat klopt.
Maar het eigen risico omhoog gooien maakt het nog oneerlijker.
Wat stef afhaalt klopt ook, kinderen willen is een keuze. Ziek worden niet. En dan praten we nog niet over de premie die we allen betalen voor kinderen ipv de ouders die die keuze maakte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:28

NathalietjeB schreef:
en weetje wat t is.....zoveel mensen hoor ik met lekker een uitkering...weetje hoe @#$#@$ ik het vind om een uitkering te hebben niet normaal te kunnen functioneren terwijl ik dat wel heel graag wil.... -:(- dit soort uitspraken maken mij echt zo enorm kwaad... :r
hoeveel jaar ik al geprobeert heb om met maandjes werk rond te kunnen komen mijn rekeningen te kunnen betalen...als je niet goed kan functioneren door een geboren afwijking dat is echt niet leuk...
ik zou heel graag gewoon desnoods een vaste baan willen hebben als rozen knipper of wat dan ook....of poep ruimen of noem maar op al was t gewoon normaal kunnen functioneren op de werkvloer dan was ik heel erg blij...

niet iedereen is zo blij met het leven zoals t is....ook al probeer je t beste eruit te halen...
gelukkig sta ik alweer door de gesprekken met de pchyg en mijn jobcoach alweer een heel stuk positiever in t leven en heb ik dagbesteding(werk)...want ik heb echt door mijn geboren afwijking op t punt gestaan om gewoon een eind te maken aan mijn leven omdat ik toch niet goed functioneer op de werkvloer.

Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Lekker stond met die reden ook tussen aanhalingstekens. Verder kan je het ook uit de context halen wat ik bedoel. Ik ken namelijk mensen die het prima vinden met hun uitkering, want het minimum loon is immers niet veel beter en alles bij elkaar gerekend zijn ze beter af met de uitkering, dan met het minimumloon. Dus die gaan helemaal niet op zoek naar werk. Dat zijn de rotte appels, die ervoor zorgen dat mensen de opmerkingen maken, waar jij zo kwaad om wordt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:30

chevax schreef:
Mensen die chronisch ziek zijn en die soms echt moeten smeken om medicatie vergoed te krijgen, mogen toch zeggen dat ze bepaalde dingen waarmee ze worden geconfronteerd onzin vinden? Ze worden ik weet niet hoe vaak geconfronteerd met regeltjes, instanties die het ei uit hun gat vragen en hebben dan moeite met sommige dingen die wél worden vergoed, sterker nog: waar soms zelfs reclame voor wordt gemaakt.

Bij wie moet je daarom smeken dan als chronisch zieke?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:35

schrikdraad schreef:
Het leven is niet eerlijk, dat klopt.
Maar het eigen risico omhoog gooien maakt het nog oneerlijker.
Wat stef afhaalt klopt ook, kinderen willen is een keuze. Ziek worden niet. En dan praten we nog niet over de premie die we allen betalen voor kinderen ipv de ouders die die keuze maakte.

De kinderen maken de keuze echter niet ;) Wil je die daar voor straffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:37

schrikdraad schreef:
Als we dan gelijk zijn wil ik gezond zijn. Dat ben ik niet dus wil ik geen eigen risico betalen die een gezonde wel elk jaar voor leuke dingen kan gebruiken.
Daar gaat je gelijkheid al.
Gezonde mensen die elk beroep aan kunnen nemen lichamelijk . Hoger op kunnen klimmen. Waar 360,- niets is in vergelijk met veel chronisch zieken.

Je gaat er vanuit dat de gezonde medemens dat geld voor leuke dingen kan gebruiken. Wie zegt dat alle gezonde mensen dat geld hebben liggen om iets leuks van te doen? Misschien hebben zij het ook hard nodig en kunnen ze het ook niet missen. Zij kunnen het ook niet helpen dat ze gezond zijn en geen gebruik maken van de zorg, net zoals ze niet kunnen helpen dat anderen dat wel zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:42

DaniBanani schreef:
En ja, het leven is oneerlijk als je ziek bent. Maar kom op zeg, dat is ook wel een beetje hoe het leven nu eenmaal werkt. Het is ook oneerlijk als je bent geboren in Somalië, als je opgroeit in een crimineel milieu, als je een laag IQ hebt, of als je verongelukt op je 10e. Maar ja..zo gaat het. Het leven is niet eerlijk. Ik had ook wel helemaal gezond willen zijn en een geweldige jeugd willen hebben maar he, zo is het niet gelopen. Dat is gewoon pech. En die 'gezonde' buurvrouw kan morgen ook wel een vreselijke ziekte of blessure krijgen.

Of de buurvrouw blijft kerngezond en maakt geen gebruik van de gezondheidszorg terwijl ze wél iedere maand ruim 100 euro premie betaald..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 19:54

Mindim schreef:
chevax schreef:
Mensen die chronisch ziek zijn en die soms echt moeten smeken om medicatie vergoed te krijgen, mogen toch zeggen dat ze bepaalde dingen waarmee ze worden geconfronteerd onzin vinden? Ze worden ik weet niet hoe vaak geconfronteerd met regeltjes, instanties die het ei uit hun gat vragen en hebben dan moeite met sommige dingen die wél worden vergoed, sterker nog: waar soms zelfs reclame voor wordt gemaakt.

Bij wie moet je daarom smeken dan als chronisch zieke?

Bij zorgverzekeraars.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:00

Hoe doe je dat dan, want ze kunnen moeilijk het bij de een wel vergoeden en bij de andere niet.
Zoals bijvoorbeeld met fluimucil, dat komt van hogerhand dat dat niet meer wordt vergoed, bij geen enkele zorgverzekeraar, dus dan kun je zeuren tot je een ons weegt. Waarom zouden ze persoonlijke uitzonderingen maken?
Mensen met taaislijmziekte zijn goed de klos vanwege de fluimucil, maar daar werd ook geen uitzondering voor gemaakt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:09

Er stond laatst nog een artikel in de krant dat de rijkere mensen betalen voor de lagere inkomens, qua zorgpremie.
De lagere inkomen mensen leven vaak ongezonder en gebruiken meer zorg.
Dat was onderzocht en bewezen.
De mensen met een hoger inkomen moeten meer betalen terwijl ze minder gebruiken.
Dus zij moeten ook betalen voor mensen met een ongezonde levensstijl en meer zorg gebruiken.
Alle belastingen die een mens moet betalen, zijn voor een hoop dingen waar je zelf niks aan hebt maar andere mensen wel.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-01-13 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:11

Ik heb dat inderdaad ook in het nieuws gehoord, ik zal eens kijken of ik het artikel er bij kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:12

Ook zijn er ongeveer 300.000 mensen die hun verplichte zorgverzekering niet betalen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:13

Anne_GTI schreef:
stef schreef:
Waar ik me aan stoor is dat je de basisverzekeribg niet kunt kiezen. Wat daar allemaal uit vergoedt wordt wat ik echt nooit ja gebruiken... (Ik noem even verloskundige, kraamzorg, etc)

Gelijkheidsbeginsel weleens van gehoord?

Wat heeft het gelijkheidsbeginsel te maken met het fijn vinden zelf te kunnen kiezen of kraamzorg wel of niet in de basisverzekering te willen?

Als ik zou kunnen kiezen dan vloog kraamzorg er bij mij ook meteen uit.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:15

Artikel gevonden:

Nederlanders met een laag inkomen maken meer zorgkosten dan die met een hoog inkomen. Dat terwijl de hoge inkomens meer kwijt zijn aan zorgpremie. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Planbureau.

Het zorggebruik neemt toe onder alle bevolkingsgroepen, maar vooral bij mensen met een lagere opleiding. Hoger opgeleiden maken minder vaak gebruik van de zorg, terwijl zij steeds meer moeten bijdragen aan de zorgkosten van anderen, concludeert het CPB.

Cijfers op een rijtje

Mensen met een vmbo-achtergrond betalen over hun hele leven gemiddeld 2200 euro per jaar aan zorg. Ze ontvangen zorg voor gemiddeld 3300 euro per jaar.

Bij mensen die hoger zijn opgeleid en daarom een hoger inkomen hebben, is dat precies andersom. Iemand met hbo of universiteit betaalt gemiddeld 3900 euro per jaar aan premie. Hun zorggebruik is de helft minder, gemiddeld 2200 euro.

Bron: CPB

Zorgstelsel onder druk

Het CPB slaat alarm over ons zorgstelsel. Dat is gebaseerd op solidariteit: iedereen heeft recht op dezelfde gezondheidszorg, ongeacht het inkomen. Omdat de zorgkosten jaarlijks stijgen, wordt de premie voor de laagste inkomens op den duur onbetaalbaar.

De hogere inkomens zullen dan nog meer moeten bijdragen om de zorg voor de laagstbetaalden te garanderen. Het CPB vreest dat de solidariteit in de toekomst verdwijnt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:18

Mensen kunnen niet kiezen om ziek/gezond te zijn.
Bepaalde (chronische) ziektes kun je gewoon niks aan doen, dat overkomt je.
Maar mensen hebben wel een keuze om een gezondere levensstijl te hanteren.
Daar heeft iedereen een keuze in.
Als je ongezond leeft en daarom meer zorg nodig hebt, moet je ook niet zeuren.
En daar gaat het wel vaak mis. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:25

_San87_ schreef:

Geen idee, misschien omdat ze vinden dat het recht op een kind voor iedereen gelijk is. Dat kosten daarin geen belemmering mogen zijn? Ik noem maar iets?
Dat je ook zwanger kunt raken buiten je schuld om en dat men dan wil dat daar zorg voor is, omdat mensen anders misschien om de kosten te drukken andere middelen aanwenden? Welke ze uiteindelijk tegen een veel hoger tarief misschien weer in het ziekenhuis doen belanden? Ook kan een bevalling een behoorlijke medische ingreep worden, dat laat je liever niet gebeuren. Het kan zijn dat mensen uit financieel oogpunt kinderen dan maar thuis krijgen, zonder begeleiding en met alle gevolgen vandien.
Kraamzorg mag om mij gewoon in de basis. Het hele traject waar je door moet, kan je geen kinderen krijgen, dat kan aanvullend.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-01-13 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 20:26

Mindim schreef:
_San87_ schreef:

Geen idee, misschien omdat ze vinden dat het recht op een kind voor iedereen gelijk is. Dat kosten daarin geen belemmering mogen zijn? Ik noem maar iets?
Dat je ook zwanger kunt raken buiten je schuld om en dat men dan wil dat daar zorg voor is, omdat mensen anders misschien om de kosten te drukken andere middelen aanwenden? Welke ze uiteindelijk tegen een veel hoger tarief misschien weer in het ziekenhuis doen belanden?
Kraamzorg mag om mij gewoon in de basis. Het hele traject waar je door moet, kan je geen kinderen krijgen, dat kan aanvullend.

Is natuurlijk ook logisch, anders sluiten mensen snel die verzekering af voor ze zwanger willen worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 21:54

Mindim: ik zeg ook niet dat het eruit moet. Ik zou alleen graag zelf beslissen.
Ik heb het niet nodig en ga het ook nooit nodig krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:07

stef schreef:
Mindim: ik zeg ook niet dat het eruit moet. Ik zou alleen graag zelf beslissen.
Ik heb het niet nodig en ga het ook nooit nodig krijgen.

In geval van een zwangerschap, kan je dat bijna met zekerheid stellen, zeker als man. ;) Maar bij andere vergoedingen niet.
Waar en waarop bepaal je dan wat wel of niet onder de basisverzekering valt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 00:57

Ik ben geen man hoor ;)

Verzekeren is gokken, maar bepaalde dingen weet je dat je die niet gaat gebruiken. IVF behandelingen bijv.. Wat moet ik ermee?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:04

chronisch zieken krijgen elke jaar een vergoeding van zo`n 300 euro ik geloof ergens in de maand oktober maar hou me er niet aan vast.
voor meer info geef me maar even een pb want lees niet elke dag bij.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:06

Verzekeren is geen gokken. Het is het afdekken van de financiele gevolgen van een onzeker voorval. Het is onzeker of je zwanger wordt, het is onzeker of je diabetes krijgt, het is onzeker dat je kanker krijgt, het is onzeker dat je .... krijgt. Het enige wat zeker is is dat je dood gaat. En de dag daarna wordt je verzekering beëindigd.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 01:07

Anne_GTI schreef:
Verzekeren is geen gokken. Het is het afdekken van de financiele gevolgen van een onzeker voorval. Het is onzeker of je zwanger wordt, het is onzeker of je diabetes krijgt, het is onzeker dat je kanker krijgt, het is onzeker dat je .... krijgt. Het enige wat zeker is is dat je dood gaat. En de dag daarna wordt je verzekering beëindigd.

_/-\o_