De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:50

Erg hoor en begrijpelijk...maar echt niet iedereen die te dik is heeft een rotverleden...dat is het jammere op bokt...als je iets ter discussie stelt worden altijd persoonlijke 'uitzonderingen' erbij gehaald om het gestelde te ontkrachten...no offence voor jou hoor en ook 'goed' om te horen dat er mensen zijn die een achterliggendecreden hebben waarom ze te dik zijn...maar dat neemt niet weg dat ik denk dat een groot gedeelte te zwaar is puur uit verwaarlozing..

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 16:57

Precies Colway, inmiddels zitten we op pagina 10 en nog steeds zijn aan het praten over uitzonderingen. Applaus voor jezelf, allemaal :')

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:11

nee, het ging erom dat je niet zomaar alles kunt zeggen wat je wilt.
Dat je daarmee mensen wel eens behoorlijk kunt kwetsen.
En met mij zijn er ontelbaar veel anderen, ik ben echt geen ''uitzondering'' meer.
Sterker nog, ik denk dat de mensen wie zonder achterliggende reden eten, juist de uitzondering zijn.

Ik vind het echt bijna niet te bevatten hoe kortzichtig jullie denken en hoe hard jullie antwoorden soms aankomen. Niet alleen voor mij, ik denk voor velen.
applaus allemaal?? .. hoe kun je jezelf of iemand een schouderklopje geven door mensen proberen te veroordelen.. hoe blind ben je als je niet ziet wat er op de wereld speelt en dat je eerder een uitzondering bent omdat je gelukkig bent opgegroeid als wanneer je de nodige ellende achter de rug hebt.
We leven dan wel in een vrij land, nog steeds zijn er heel veel dingen taboe.. en opgelopen trauma's oplossen.. (dat zag straks voorbij komen) dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:22

Hoe vaak is nou al gezegd dat het niet om specifieke gevallen gaat? Ik ga stoppen met mezelf en m'n zogenaamde kortzichtigheid verdedigen. Gelukkig kunnen topics ontstipt worden en dat ga ik dan ook doen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:28

Nou sorry hoor, maar vanuit mn werk kom ik juist veel vaker gezinnen tegen die gewoon ongezond leven zonder achterliggende reden, gewoon omdat ze niet beter weten, omdat ze gemakzuchtig zijn...Ik kom eerlijk gezegd weinig gezinnen tegen waarbij overgewicht wordt veroorzaakt door trauma's o.i.d....Wil niet zeggen dat ze er niet zijn, maar denk dat het niet meer dan 20% is

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:33

@phormocola
wat een naar bericht zo neerbuigend

@newmom
zou met jou eens.
Vroeger dacht ik ook dat het gewoon kwam omdat mensen teveel aten. klaar. Dat is wat je namelihk geleerd word. Er word niet dieper op in gegaan.

Later kreeg ik een collega. Veel te dik. En ze at ook veel dus eigen schuld. Simpel.
Tot je haar verder kende. Haar verhaal kende.
Ik ben er toen anders in gaan staan met mijn oordeel.
Zo kom je vaker met mensen in gesprek, dieper in gesprek. En dan zijn het geen uitzonderingen die eten door emotie. Maar durf ik bijna te stellen dat iemand die gewoon zomaar te veel eet zonder verslaving zonder psychologisch aspect en zonder ziekte veel minder voorkomen dan men denkt.
Dag zijn dan inderdaad de niet kokers, pakjes eters en fastfood eters.
En ja die hebben scholing nodig over wat gezond is.
Een schop onder de kont om een half uurtje in de keuken vrij te maken.
Maar denk dat echt emotie eten heel veel voorkomt.
Maar staat je deur dicht en heb je oordelen zak niemand je dat vertellen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:40

Er zijn inderdaad best veel gezinnen waar overgewicht echt een probleem is en dit komt veelal door de ouders en hun eet/leefpatroon.
Zo woont er bij mijn schoonouders ook zo'n gezin, vader en moeder behoorlijk te zwaar maar zoons van 16, 13 en 11 zijn ook echt veel te zwaar de jongens fietsen wel vrij veel maar kunnen qua sport niet meekomen.
Een potje voetballen of straat is echt te lastig voor ze al puffend en zwetend achter de bal aan.
En als ze dan op de vaste vrijdag thuis komen met 3 zakken van de patatzaak kan ik dat niet snappen.
Ik vind het sneu dat zulke jongens als van jongs af aan zulke slechte eetpatronen worden geleerd des te moeilijker om er op eigen kracht iets aan te doen.

Aan de andere kant zie ik dat mijn moeder met een gezond eetpatroon nog aankomt omdat ze niet kan sporten.
Ze is weleens 25 kilo afgevallen en toen ging ze 3 avonden in de week hardlopen en 4 ochtenden in de week zwemmen.
Hardlopen mag niet meer, haar knieën zijn te zwak, zwemmen kan alleen als het een beetje een redelijke temperatuur is want het is een openluchtzwembad.
En dan heeft ze dus nog 2 banen waarbij ze veel beweegt als postbezorgster en in een verzorgingstehuis.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:47

Citaat:
Zo kom je vaker met mensen in gesprek, dieper in gesprek. En dan zijn het geen uitzonderingen die eten door emotie. Maar durf ik bijna te stellen dat iemand die gewoon zomaar te veel eet zonder verslaving zonder psychologisch aspect en zonder ziekte veel minder voorkomen dan men denkt.

Niet mee eens dus, ja, emotie eten komt veel voor, nee ik denk niet dat dat de grootste reden is voor overgewicht. Althans daarmee bedoel ik dus dat het voor veel mensen niet opgaat

Hoe vaak ik ouders niet moet vertellen dat fristi niet gezond is (het is toch zuivel?) of hun kinderen geen ligfa's moeten geven (is toch granen?) Of hun kinderen geen pakken fruitdrank moeten geven (is toch fruit?)

En ja, ik kom ook kinderen, jongeren, ouders tegen die inderdaad problemen hebben met emotie-regulatie, maar dat is echt de minderheid. En ja, ik ken die mensen echt wel 'goed'

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:49

Citaat:
Aan de andere kant zie ik dat mijn moeder met een gezond eetpatroon nog aankomt omdat ze niet kan sporten.
Ze is weleens 25 kilo afgevallen en toen ging ze 3 avonden in de week hardlopen en 4 ochtenden in de week zwemmen.
Hardlopen mag niet meer, haar knieën zijn te zwak, zwemmen kan alleen als het een beetje een redelijke temperatuur is want het is een openluchtzwembad.
En dan heeft ze dus nog 2 banen waarbij ze veel beweegt als postbezorgster en in een verzorgingstehuis.

ja sorry, maar dan moet ze minder eten. Dan gebruikt ze meer (eten) dan ze verbruikt...Ook met een gezond leefpatroon kan je teveel eten

en het aantal mensen dat niet kan sporten is ook niet zo groot

begrijp me niet verkeerd...als je lichamelijk beperkt bent waardoor je niet kan sporten, ligt overgewicht op de loer en dat is een knap lastig probleem, maar dan moet je op je voeding letten

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:50

Even als voorbeeld...Ik heb 3 maanden in het gips gezeten (enkel tot lies) ik kon niets, beetje bankhangen....Ik moest echt drastisch minderen met eten wilde ik niet aankomen. Mn lichaam verbruikte weinig...Had ik toen gegeten wat ik nu had, had ik gegarandeerd aangekomen (terwijl ik gezond eet)

Ook al was het knap lastig hoor, want was aan de bank gekluisterd...verveelde me en eten was een leuke áfleiding'

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:56

Colway schreef:
Citaat:

Niet mee eens dus, ja, emotie eten komt veel voor, nee ik denk niet dat dat de grootste reden is voor overgewicht. Althans daarmee bedoel ik dus dat het voor veel mensen niet opgaat

Hoe vaak ik ouders niet moet vertellen dat fristi niet gezond is (het is toch zuivel?) of hun kinderen geen ligfa's moeten geven (is toch granen?) Of hun kinderen geen pakken fruitdrank moeten geven (is toch fruit?)

En ja, ik kom ook kinderen, jongeren, ouders tegen die inderdaad problemen hebben met emotie-regulatie, maar dat is echt de minderheid. En ja, ik ken die mensen echt wel 'goed'

Ik denk dat de voorlichting een heel stuk achteruit gegaan is qua eten. Ik had laatst een gesprek met mijn man, wij komen uit de tijd dat je elke dag nog aardappelen at met verse groente, eens in de week iets makkelijks (patat of macaroni) en op de zondag soep met een stukje vlees en verse broodjes. Tegenwoordig is de keuze zo enorm en maken mensen geen tijd meer vrij om te kijken wat nou precies in iets zit. En ik denk dat als daar meer op in gegaan wordt dat het al iets kan veranderen.
Zo ben ik heel blij dat mijn kinderen weten waar de groente vandaan komt, wat er in brood zit en dat het stukje vlees van hun bord toch zeker een levend dier is geweest. Ze eten zomers een aardbei op de tuin en helpen mee met oogsten en inmaken. Ook ben ik mezelf aan het leren om minder te koken. Want mijn man komt ook uit een gezin waar de pan gewoon leeg moest. En ik kreeg van huis uit altijd wel het gastvrije mee, dus extra koken want je weet maar nooit wie er over de vloer komt ;-)
Ik voel me soms ook overweldigd als ik de supermarkt in ga, door de enorme keuze maar probeer me toch steeds tot de basis te beperken en een boel zelf te maken. (tja ben kok dus zou dat wel moeten kunnen)
Maar laten we eerlijk zijn, het is gewoon een pakje en zakje cultuur en een beetje koken kunnen een heleboel mensen al niet meer, laat staan dat ze er tijd voor vrij willen maken..

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:00

Colway schreef:
Even als voorbeeld...Ik heb 3 maanden in het gips gezeten (enkel tot lies) ik kon niets, beetje bankhangen....Ik moest echt drastisch minderen met eten wilde ik niet aankomen. Mn lichaam verbruikte weinig...Had ik toen gegeten wat ik nu had, had ik gegarandeerd aangekomen (terwijl ik gezond eet)

Ook al was het knap lastig hoor, want was aan de bank gekluisterd...verveelde me en eten was een leuke áfleiding'

Op een gegeven moment kom je op (of onder) de grens van het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen (ijzer, vitamine B12 bijvoorbeeld) en gaat je lichaam half afsluiten omdat het onvoldoende binnenkrijgt - maar alles om maar je gewicht te behouden? Lijkt me niet gezond. Is niet gezond, zelfs, want je lichaam gaat in spaarstand.

Gezondheid en gewicht zijn relatief, niet absoluut.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:01

heel eerlijk en MIJN mening is dat er idd veel mensen te zwaar zijn,
met vaak een excuus of 5 die ze achter de hand hebben,

en ja ik vind dat ik daar over mag oordelen het komt helaas ook in mijn familie voor,

ook denk ik dat het te maken heeft met levensstijl waar men tegenwoordig ook een beetje tot gedwongen word,

voorbeeld 1
man en vrouw 2 kinder, beidde aan het werk omdat ze anders in deze tijd amper rond kunnen komen,
alles word duurder en kinderen hebben een stuk duurder speelgoed tegenwoordig, 14 jaar terug toen ik 10 jaar was speelden we met springtouwen en waren veel buiten in de speeltuin te vinden,tegenwoordig zitten ze achter de playstation de wii en hebben met 10 al een mobiele telefoon ipad etc. (dus ook al minder in beweging wat weer terug te vinden valt in het stijgende percentage kinderen met overgewicht)
vrouw/man komt vermoeid thuis van werk haalt de kinder van de creche en heeft eigenlijk amper tijd en zin om een maaltijd te maken en haalt snel even wat van de cafetaria/chinees oid.

voorbeeld 2
is heel simpel, gezond eten is vaak duur eten, een zak chips is goedkoper als een bakje druiven en cola goedkoper als jus'd orange

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:04

@colway: Als je 's ochtend een bakje kwark met vers fruit eet, rond 10en fruit, tussen de midden 3 plakken waldkorn met 20+ kaas, rond 3en fruit of iets als een snelle jelle en met het avondeten 2 aardappeltjes met veel groente en soms een stukje vleesvervanger en dan op moet letten dat je tijdens het werk niet om gaat moet je niet nog minder calorieen gaan eten lijkt me.
Qua drinken is het trouwens vooral groene thee of rooibos en 's avonds 1 a 2 kleine glaasjes vluchtensap of smoothies die ze zelf maakt.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:06

Prrrr schreef:
Op een gegeven moment kom je op (of onder) de grens van het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen (ijzer, vitamine B12 bijvoorbeeld) en gaat je lichaam half afsluiten omdat het onvoldoende binnenkrijgt - maar alles om maar je gewicht te behouden? Lijkt me niet gezond. Is niet gezond, zelfs, want je lichaam gaat in spaarstand.

wat een onzin, kwestie van gezonde producten kiezen, je hoeft niet veel te eten om voldoende voedingsmiddelen binnen te krijgen

Mensen denken bijvoorbeeld dat ze calcium nodig hebben en daardoor melk drinken, melk is helemaal niet zo gezond als wordt beweerd. Daarbij is de calcium uit melk vaak slecht opneembaar (vanwege de hoeveelheid fosfor) en kan je bijvoorbeeld beter peulvruchten of noten eten. Vult beter en is gezonder. Melk is daarbij vaak gezoet. Toch denkt het gros van de mensen dat veel melk drinken gezond is.

Om maar even een voorbeeld te noemen

laat staan het eten van (tarwe)brood

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:07

zonnebloem18 schreef:
@colway: Als je 's ochtend een bakje kwark met vers fruit eet, rond 10en fruit, tussen de midden 3 plakken waldkorn met 20+ kaas, rond 3en fruit of iets als een snelle jelle en met het avondeten 2 aardappeltjes met veel groente en soms een stukje vleesvervanger en dan op moet letten dat je tijdens het werk niet om gaat moet je niet nog minder calorieen gaan eten lijkt me.
Qua drinken is het trouwens vooral groene thee of rooibos en 's avonds 1 a 2 kleine glaasjes vluchtensap of smoothies die ze zelf maakt.

Fruit moet je 's avonds mijden, je lichaam is naar gelang de dag vordert steeds slechter in staat om suikers te verwerken en het wordt dan steeds sneller opgeslagen als 'vet'. Snelle Jelle is een suikerbom

Het gaat niet om hoeveel calorieen je binnen krijgt, maar waaruit die calorieen zijn opgebouwd en op welk moment van de dag ze worden ingenomen

Te weinig eten is inderdaad gezond, dat moet ook niet de bedoeling zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:09

Zolang mensen zich niet verdiepen in gezonde voeding en beweging, worden mensen steeds dikker

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:11

Colway schreef:
Prrrr schreef:

wat een onzin, kwestie van gezonde producten kiezen, je hoeft niet veel te eten om voldoende voedingsmiddelen binnen te krijgen

Mensen denken bijvoorbeeld dat ze calcium nodig hebben en daardoor melk drinken, melk is helemaal niet zo gezond als wordt beweerd. Daarbij is de calcium uit melk vaak slecht opneembaar (vanwege de hoeveelheid fosfor) en kan je bijvoorbeeld beter peulvruchten of noten eten. Vult beter en is gezonder. Melk is daarbij vaak gezoet. Toch denkt het gros van de mensen dat veel melk drinken gezond is.

Om maar even een voorbeeld te noemen

laat staan het eten van (tarwe)brood

Persoonsafhankelijk - maar o nee, jij gelooft niet in de gedachte dat elke mens een chemisch fabriekje is dat zelf wel regelt hoe het waarop reageert. Bij mij zijn dergelijke tekorten wel geconstateerd. Overigens vind ik het feit dat ik het permanent koud heb bij een lager gewicht nog veel vervelender. Genoeg reden om dan maar niet op de ideale 23 BMI te gaan zitten. Voor mij - een hoger BMI levert minder gezondheidsklachten op. Maar dat past geloof ik ook niet helemaal in het ordelijke plaatje dat alle mensen met overgewicht ongezond zijn en alle mensen met een ideaal BMI gezond.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:15

Ik vind dat hierbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat maat 42 voor veel mensen (verschilt per persoon, maar even grof genomen) eigenlijk ook overgewicht is, het is ook ongezond, en ook al zit je dan niet per se met een bmi van boven de 25. Je hebt wel een hele bende aan vet om je hart, longen, bloedvaten, noem maar op. Ook al val je dan nog niet in de risicogroep, je bent wel hard op weg, en na mijn idee ben je dan gewoon al heel fout bezig. Hoe minder vet aan je lijf, hoe beter. Niet dat iedereen maat 36 moet hebben maar als je boven de 40/42 komt en je bent er niet per se op gebouwd dan moet je na mijn idee wel op passen. En binnen dit kader kan ik me dan helemaal vinden in de post van de TS. Iemand hoeft niet het "wooow..." effect te geven om écht flink dik te zijn, daar onder kan dat ook.

Nogmaals: Even grof genomen, en kort door de bocht geschreven, geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:15

Ik ben ook een koukleum en als ik slecht (gedoseerd) eet heb ik het steen koud, nu ik beter weet hoe ik moet eten, heb ik het eigenlijk niet meer koud. Ben ook fitter en toch slanker ;-)

Eten doet zoveel meer met ons lichaam dan we vaak denken. We 'vervuilen' dagelijks ons lijf..En nee ik ben geen 1 of andere 'dieet'goeroe hoor, ik eet gewoon chocola en ik drink lekker een wijntje...Maar ik schrik er vaak wel van wat we in ons lichaam stoppen...denkend dat we er goed aan doen. Overheid zou hier ook een rol in moeten nemen, al die misleidende reclames bah

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:18

Maar goed, denk dat het niet teveel over gezonde voeding moet gaan, al is dat uiteraard wel voor een deel inherent aan elkaar, maar we moeten niet teveel afdwalen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:19

Citaat:
Maar dat past geloof ik ook niet helemaal in het ordelijke plaatje dat alle mensen met overgewicht ongezond zijn en alle mensen met een ideaal BMI gezond.

BMI is een grove schatting en uiteraard niet altijd voor iedereen van toepassing...

M'n vriend zit bijna op BMI 25, er mag inderdaad wel wat vanaf, maar hij is echt niet 'zwaar' toch zit hij enkele kilo's verwijderd van licht overgewicht

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:35

BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:36

JuliaMaria schreef:
Ik vind dat hierbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat maat 42 voor veel mensen (verschilt per persoon, maar even grof genomen) eigenlijk ook overgewicht is, het is ook ongezond, en ook al zit je dan niet per se met een bmi van boven de 25. Je hebt wel een hele bende aan vet om je hart, longen, bloedvaten, noem maar op. Ook al val je dan nog niet in de risicogroep, je bent wel hard op weg, en na mijn idee ben je dan gewoon al heel fout bezig. Hoe minder vet aan je lijf, hoe beter. Niet dat iedereen maat 36 moet hebben maar als je boven de 40/42 komt en je bent er niet per se op gebouwd dan moet je na mijn idee wel op passen. En binnen dit kader kan ik me dan helemaal vinden in de post van de TS. Iemand hoeft niet het "wooow..." effect te geven om écht flink dik te zijn, daar onder kan dat ook.

Nogmaals: Even grof genomen, en kort door de bocht geschreven, geldt natuurlijk niet voor iedereen.

Ik draag inmiddels maat 40 (was 42), maar dat zit vaak aan mijn benen toch aardig strak. En laat dat nou het stuk van mijn lijf zijn waar geen grammetje vet zit, maar juist spieren, spieren, spieren :') En ik ben daar heus niet de enige in.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 18:41

_Tara_ schreef:
BMI is naar mijn mening niet echt een goede maat. Denk dat bv vetpercentage al een veel beter beeld geeft van of iemand echt te dik is of niet.

eens!