Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Zo kom je vaker met mensen in gesprek, dieper in gesprek. En dan zijn het geen uitzonderingen die eten door emotie. Maar durf ik bijna te stellen dat iemand die gewoon zomaar te veel eet zonder verslaving zonder psychologisch aspect en zonder ziekte veel minder voorkomen dan men denkt.
Citaat:Aan de andere kant zie ik dat mijn moeder met een gezond eetpatroon nog aankomt omdat ze niet kan sporten.
Ze is weleens 25 kilo afgevallen en toen ging ze 3 avonden in de week hardlopen en 4 ochtenden in de week zwemmen.
Hardlopen mag niet meer, haar knieën zijn te zwak, zwemmen kan alleen als het een beetje een redelijke temperatuur is want het is een openluchtzwembad.
En dan heeft ze dus nog 2 banen waarbij ze veel beweegt als postbezorgster en in een verzorgingstehuis.
Colway schreef:Citaat:Zo kom je vaker met mensen in gesprek, dieper in gesprek. En dan zijn het geen uitzonderingen die eten door emotie. Maar durf ik bijna te stellen dat iemand die gewoon zomaar te veel eet zonder verslaving zonder psychologisch aspect en zonder ziekte veel minder voorkomen dan men denkt.
Niet mee eens dus, ja, emotie eten komt veel voor, nee ik denk niet dat dat de grootste reden is voor overgewicht. Althans daarmee bedoel ik dus dat het voor veel mensen niet opgaat
Hoe vaak ik ouders niet moet vertellen dat fristi niet gezond is (het is toch zuivel?) of hun kinderen geen ligfa's moeten geven (is toch granen?) Of hun kinderen geen pakken fruitdrank moeten geven (is toch fruit?)
En ja, ik kom ook kinderen, jongeren, ouders tegen die inderdaad problemen hebben met emotie-regulatie, maar dat is echt de minderheid. En ja, ik ken die mensen echt wel 'goed'
Colway schreef:Even als voorbeeld...Ik heb 3 maanden in het gips gezeten (enkel tot lies) ik kon niets, beetje bankhangen....Ik moest echt drastisch minderen met eten wilde ik niet aankomen. Mn lichaam verbruikte weinig...Had ik toen gegeten wat ik nu had, had ik gegarandeerd aangekomen (terwijl ik gezond eet)
Ook al was het knap lastig hoor, want was aan de bank gekluisterd...verveelde me en eten was een leuke áfleiding'
Prrrr schreef:Op een gegeven moment kom je op (of onder) de grens van het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen (ijzer, vitamine B12 bijvoorbeeld) en gaat je lichaam half afsluiten omdat het onvoldoende binnenkrijgt - maar alles om maar je gewicht te behouden? Lijkt me niet gezond. Is niet gezond, zelfs, want je lichaam gaat in spaarstand.
Gezondheid en gewicht zijn relatief, niet absoluut.
zonnebloem18 schreef:@colway: Als je 's ochtend een bakje kwark met vers fruit eet, rond 10en fruit, tussen de midden 3 plakken waldkorn met 20+ kaas, rond 3en fruit of iets als een snelle jelle en met het avondeten 2 aardappeltjes met veel groente en soms een stukje vleesvervanger en dan op moet letten dat je tijdens het werk niet om gaat moet je niet nog minder calorieen gaan eten lijkt me.
Qua drinken is het trouwens vooral groene thee of rooibos en 's avonds 1 a 2 kleine glaasjes vluchtensap of smoothies die ze zelf maakt.
Colway schreef:Prrrr schreef:
Op een gegeven moment kom je op (of onder) de grens van het binnenkrijgen van voldoende voedingsstoffen (ijzer, vitamine B12 bijvoorbeeld) en gaat je lichaam half afsluiten omdat het onvoldoende binnenkrijgt - maar alles om maar je gewicht te behouden? Lijkt me niet gezond. Is niet gezond, zelfs, want je lichaam gaat in spaarstand.
Gezondheid en gewicht zijn relatief, niet absoluut.
wat een onzin, kwestie van gezonde producten kiezen, je hoeft niet veel te eten om voldoende voedingsmiddelen binnen te krijgen
Mensen denken bijvoorbeeld dat ze calcium nodig hebben en daardoor melk drinken, melk is helemaal niet zo gezond als wordt beweerd. Daarbij is de calcium uit melk vaak slecht opneembaar (vanwege de hoeveelheid fosfor) en kan je bijvoorbeeld beter peulvruchten of noten eten. Vult beter en is gezonder. Melk is daarbij vaak gezoet. Toch denkt het gros van de mensen dat veel melk drinken gezond is.
Om maar even een voorbeeld te noemen
laat staan het eten van (tarwe)brood
Citaat:Maar dat past geloof ik ook niet helemaal in het ordelijke plaatje dat alle mensen met overgewicht ongezond zijn en alle mensen met een ideaal BMI gezond.
JuliaMaria schreef:Ik vind dat hierbij wel de kanttekening gemaakt moet worden dat maat 42 voor veel mensen (verschilt per persoon, maar even grof genomen) eigenlijk ook overgewicht is, het is ook ongezond, en ook al zit je dan niet per se met een bmi van boven de 25. Je hebt wel een hele bende aan vet om je hart, longen, bloedvaten, noem maar op. Ook al val je dan nog niet in de risicogroep, je bent wel hard op weg, en na mijn idee ben je dan gewoon al heel fout bezig. Hoe minder vet aan je lijf, hoe beter. Niet dat iedereen maat 36 moet hebben maar als je boven de 40/42 komt en je bent er niet per se op gebouwd dan moet je na mijn idee wel op passen. En binnen dit kader kan ik me dan helemaal vinden in de post van de TS. Iemand hoeft niet het "wooow..." effect te geven om écht flink dik te zijn, daar onder kan dat ook.
Nogmaals: Even grof genomen, en kort door de bocht geschreven, geldt natuurlijk niet voor iedereen.