breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Magrathea

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:35

Jajaja, uitzonderingen daar gelaten ook he... Je hebt altijd uitzonderingen ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 10:56

@ marianvb....vraagje uit interesse.....ben je niet bang dat de noodzaak om te leren praten door de gebaren onderdrukt wordt...immers ze kan zich al uitdrukken?
En zou ze stras wel kunnen schrijven...lijkt me dus wel

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:48

Ik ben als kind niet naar een kinderdagverblijf gegaan, ben begonnen op de peuterspeelzaal. Op de basisschool hoefde ik ook nooit (serieus nooit) over te blijven en ging dus altijd thuis eten of bij vriendjes.

Hoewel ik dat echt als geweldig heb ervaren herken ik wél dat ik een achterstand had hierdoor. Ondertussen niet meer zo, je doet in de rest van je leven ook continue nieuwe sociale vaardigheden op, maar ik heb altijd moeite gehad met nieuwe groepen mensen. Ik kon alleen goed functioneren in een groep die ik al kende, kon niet snel schakelen. Nog steeds zit ik niet graag op een verjaardag waar ik niemand ken.

Of dat nou echt allemaal samenhangt met wel of niet kdv dat denk ik niet, het is ook een stukje persoonlijkheid en ook in andere manieren beschermd opvoeden, maar het is wel iets waar ik over nadenk nu ik zelf zwanger ben. Ik wil mijn toekomstige dochter toch heel graag meer handvaten meegeven in de grote boze wereld dan ik zelf heb gehad. Tegelijkertijd wil ik haar ook de veiligheid geven die ik had. Voor mij vertaalt zich dat in waarschijnlijk 1 dag in de week opvang vanaf haar 1e jaar.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 12:54

papagroom schreef:
@ marianvb....vraagje uit interesse.....ben je niet bang dat de noodzaak om te leren praten door de gebaren onderdrukt wordt...immers ze kan zich al uitdrukken?

Om eerlijk te zijn waren wij daar eerst ook bang vor maar het tegendeel is waar, juist doordat ze de gebaren kent is ze meer gaan praten omdat ze nu het woord bij het gebaar gaat gebruiken.
Wij maken namelijk de gebaren en de woorden tegelijk waardoor zij het gaat nadoen en dit schijnt bij haar goed te werken.
Ze ken nu al veel meer woorden en zinnetjes dan een paar maanden terug.

Of ze later kasn schrijven weten we niet maar we doen ons best voor haar en zij doet ook super haar best

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:02

Urielle schreef:
PSZ is denk ik ook iets Nederlands?, hier heb je er ook geen, omdat je kind vanaf 2,5 jaar of ten laatste 3 jaar (ze moeten goed zindelijk zijn) toch naar de kleuterschool gaat. KDV is dus ook maar van 0-3 jaar, wil je erna je kind nog niet naar school dan zul je zelf opvang moeten voorzien. Ze krijgen op het KDV ook vaardigheden aangeleerd die ze op de kleuterschool gewoon geacht worden te kennen (bepaalde technieken jasje aandoen en dat soort dingen, maar ook kleuren herkennen en benoemen etc.)

OKee, dan is zoonlief waarschijnlijk eerder op een PSZ geweest. De eerste 14 maanden hadden we alleen maar eens in de week een oppasmoeder (woonden in Canada). In Finland is zoonlief tot de drie jaar thuisgeweest, dit omdat mijn vrouw drie jaar ouderschapsverlof had genomen en je 200 Euro per maand van de gemeente kreeg als je je kind thuishield.

Met de drie jaar hield dat op en was het dus een stuk minder duur (kosten 200 Euro per maand) om hem te sturen.

In Finland kunnen kinderen pas met de 7 jaar op school terecht. Let wel: volgens Europese eisen scoren Finse kinderen van 12 hoger dan Nederlandse kinderen, dat vroeg sturen is vooral een verkapt psz, zeker als ik zie wat kinderen hier in groep 1-2 doen, dan doen ze meer op de psz in Finland ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 13:05

marianbv schreef:
papagroom schreef:

Om eerlijk te zijn waren wij daar eerst ook bang vor maar het tegendeel is waar, juist doordat ze de gebaren kent is ze meer gaan praten omdat ze nu het woord bij het gebaar gaat gebruiken.
Wij maken namelijk de gebaren en de woorden tegelijk waardoor zij het gaat nadoen en dit schijnt bij haar goed te werken.
Ze ken nu al veel meer woorden en zinnetjes dan een paar maanden terug.

Of ze later kasn schrijven weten we niet maar we doen ons best voor haar en zij doet ook super haar best

geweldig...goed om te horen/lezen...bedankt voor je antwoord.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:09

Nuage schreef:
Ik ben als kind niet naar een kinderdagverblijf gegaan, ben begonnen op de peuterspeelzaal. Op de basisschool hoefde ik ook nooit (serieus nooit) over te blijven en ging dus altijd thuis eten of bij vriendjes.

Hoewel ik dat echt als geweldig heb ervaren herken ik wél dat ik een achterstand had hierdoor. Ondertussen niet meer zo, je doet in de rest van je leven ook continue nieuwe sociale vaardigheden op, maar ik heb altijd moeite gehad met nieuwe groepen mensen. Ik kon alleen goed functioneren in een groep die ik al kende, kon niet snel schakelen. Nog steeds zit ik niet graag op een verjaardag waar ik niemand ken.

Of dat nou echt allemaal samenhangt met wel of niet kdv dat denk ik niet, het is ook een stukje persoonlijkheid en ook in andere manieren beschermd opvoeden, maar het is wel iets waar ik over nadenk nu ik zelf zwanger ben. Ik wil mijn toekomstige dochter toch heel graag meer handvaten meegeven in de grote boze wereld dan ik zelf heb gehad. Tegelijkertijd wil ik haar ook de veiligheid geven die ik had. Voor mij vertaalt zich dat in waarschijnlijk 1 dag in de week opvang vanaf haar 1e jaar.

Nou, ik herken je ook in je verhaal :j
Ook nooit ergens naartoe geweest vroeger, toen was mams er voor de kinders.
Overblijven was er ook niet bij :n

Nog steeds wel vaak de kat uit de boom kijkend :o

Daarom gaat de mijne wel naar een kdv.

maar even ontopic, ging het er niet over of je je kind kunt of wilt toevertrouwen aan een kdv?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:11

Ik ben ook niet naar de creche geweest en ik ging ook nooit overblijven. Heb ik ook als een gemis ervaren.
Ik nam wel vaak kinderen mee naar huis...iedere dag.

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 13:21

kindermisbruik komt toch niet specifiek op t kdv voor? Toevallig hoor je dat nu vrij veel, maar je kind hoeft maar van huis naar school of terug te fietsen, of mensen menen aan je kind te moeten zitten. Kortom, volgens mij heeft het misbruik niet veel met het kdv te maken, maar meer het toevertrouwen van je kind aan een ander. Ik persoonlijk vind de psz een leuke voorbereiding op de basisschool, dan worden ze daar niet meteen in het diepe gegooid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:17

Ik ben zelf nooit naar een KDV, PSZ of de overbijf geweest en ben heel sociaal en totaal niet bang voor groepen mensen e.d. Ik ga ook rustig in mijn uppie naar een verjaardag, waar ik niet iedereen ken, als het zo loopt. Het is maar hoe je je ontwikkelt en hoe je in elkaar zit. Ik was vroeger als jong meisje vrij verlegen, maar naarmate ik ouder werd ben ik helemaal bijgetrokken (en dat begon al in mijn pubertijd). ;)
Overigens speelde ik wel altijd met andere kinderen, zowel thuis als buiten (heb heel veel buiten gespeeld). Mijn eigen dochter zit niet meer op de NSO (vond ze ook niets aan, heeft ze een half jaartje opgezeten), maar wel op de overblijf. Drie dagen per week eet ze op school en haal ik haar om 15 uur weer op. Met of zonder vriendinnen, want inmiddels zijn er ook de nodige clubjes, sporten of gewoon een middagje alleen spelen of mee met mama op pad. Ze is absoluut sociaal, heel erg gericht op andere kinderen, juist omdat ze alleen is.

Ik vind persoonlijk niet alle kinderen die toevallig wel naar een KDV/NSO zijn geweest of nog gaan e.d. gaan zo enorm sociaal, hoor. Sociaal zijn is naar mijn idee vooral iets wat al in je karakter zit en wat je mee krijgt vanuit huis. En daarnaast nog door ervaringen. Maar dan moet er wel al iets in je zitten dat je zo sociaal bent en open staat voor contacten met anderen. Mijn dochter ziet regelmatig ook mijn vrienden en vriendinnen langs komen. Met of zonder hun kinderen. Geef zelf het goede voorbeeld. :)

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 15:06

Kvd vind ik te massaal, ik stond overigens eerst wel op de wachtlijst voor een plekje op de kvd.. mijn kleintje gaat vanaf het moment dat ik weer ging werken naar een gastouder. Hetzelfde als een kvd, maar dan vele maler kleiner. Zij mag maar maximaal 6 kinderen opvangen, 2 daarvan mogen baby's zijn de rest moet kunnen lopen (ivm calamiteiten). Als je ziet hoe blij mijn dochtertje is bij het zien van haar gastouder.. geweldig! Ze heeft genoeg persoonlijke aandacht maar leert ook dat ze even op haar beurt moet wachten. Ik ben blij dat ik voor een gastouder heb gekozen, maar daar moet je ook maar geluk in hebben. Misbruik komt overal voor in alle soorten vormen en maten.. je denkt dat je de juiste keuze maakt. Alleen tijd leert of het inderdaad de juiste keus was. Overigens worden de meeste kinderen door eigen familie misbruikt dan door buitenstaanders.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:04

Vanessa24 schreef:
Kvd vind ik te massaal, ik stond overigens eerst wel op de wachtlijst voor een plekje op de kvd..

ook dat verschilt per KDV. het KDV waar m'n dochtertje naar toe gaat is kleinschalig. max. 48 kinderen verdeeld over 4 groepen.
dus 12 per groep. die er trouwens niet eens allemaal te gelijk zijn. dagen zijn zelden gevuld met 12 kinderen. en als ze er wel zijn dan zijn ze zelden allemaal tegelijk op de groep omdat ze allemaal hun eigen slaapritme hebben dus er altijd wel 2-3 op bed liggen. voor de rest is het eigenlijk hetzelfde als een gastouder. er zitten 2 leidsters per groep/12 kinderen en vaak nog een stagiare. dus 6 kinderen op 1 leidster waarvan er een paar baby mogen zijn ivm aandachtsverdeling. kind krijgt ook alle aandacht. van het "massale' heeft kind hier op dit KDV verder geen last van. er gaan 2 groepen te gelijk naar buiten om te spelen. dat is het enige "massale"

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 17:55

Bij ons tot 14 kindjes per dag (0-3 jaar) en dan 2 of 3 leidsters plus nog 1-2 stagiaires. Vind ik zelf niet slecht!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:17

@Urielle: Kan zijn dat ik me nu vreselijk vergis, maar pleitte jij vroeger niet voor de andere kant, dat kindjes altijd of zoveel mogelijk bij hun moeder moesten zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 18:45

BraveSpots schreef:
@Urielle: Kan zijn dat ik me nu vreselijk vergis, maar pleitte jij vroeger niet voor de andere kant, dat kindjes altijd of zoveel mogelijk bij hun moeder moesten zijn?

Nee hoor, ik hou ze zelf bij voorkeur het eerste jaar bij me om een basis van veiligheid te geven, dus ik ben geen voorstander van kleine baby's naar de opvang. Daarna vind ik het goed om ze in bepaalde mate tussen de andere kinderen te kunnen laten ontwikkelen. Ik heb en had er wel spijt van dat ik mijn oudste _zoveel_ naar de opvang moest doen en daar heb ik ook over gepost. Om je kind om 7 uur af te zetten en om 7 uur weer te gaan halen, nee, dat is niet echt mijn ideaal en vind ik ook nog steeds heel jammer voor haar en voor mij.
Wat ook kan dat je in je hoofd hebt: Ik besteed de kinderen niet uit aan een oppas om zelf zonder kinderen naar verjaardagen of bruiloften te gaan, daar heb ik ook nodige discussie over gevoerd hier op Bokt :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 19:23

Van 7 tot 7 is ook heel lang. (niet altijd te voorkomen, weet ik) Mijn jongste is meestal van 9 tot 5 bij de oppas.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:35

Onze kdv heeft ook max 13 kinderen, max 2 baby's, 2a3 begeleiders en vaak 1 stagiair....

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 20:57

Tieme, daar heb je helemaal gelijk in. Ik moet ook niet alle kdv's over 1 kam scheren. Maar goed, ik stond toch echt op de wachtlijst dus dat betekent dat er wel een kdv was waar ik wel heel enthousiast van was... helaas duurde het mij te lang totdat er een plekje vrij was en kwam mijn man met het idee om een gastouder te zoeken.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 08:36

Ik vind een gastouder dus een eng idee... omdat er vaak maar 1 persoon is zonder een (onafhankelijke) 2e...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 13:41

Wij hebben onze gastouder via kennisen die hun kindje daar al hadden. Voordeel is dat ze wel met andere kindjes zijn maar wel in een huiselijke omgeving.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:38

Ja een gastouder die ik verder niet ken zou ik ook niet zo snel doen denk ik

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 15:54

Mijn zoon gaat 3 dagen per week naa het kdv, 1 dag komt mijn moeder en de andere dag ben ik thuis :)
Verhalen zoals het Hofnarretje maken me erg onzeker, maar je moet iets hè? Daarbij zou ik mijn kind niet thuis willen houden.

Ik ben zelf nooit naar een kdv of psz geweest voor zover ik weet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:57

Riddershow schreef:
Ik vind een gastouder dus een eng idee... omdat er vaak maar 1 persoon is zonder een (onafhankelijke) 2e...

dat vind ik ook. als een GO je kind een klap geeft of andere dingen uitvreet dan heeft niemand het in de gaten. en wie zegt dat kindlief niet de halve dag voor de tv zit?? of als GO ergens onderuit is gegaan/onwel wordt?
en als GO ziek is/wordt dan zit je alsnog zonder oppas of moet er een andere GO , dus een vreemde, geregeld worden.

dit is ook 1 van de redenen dat ik voor KDV heb gekozen. bij ons kinderdagverblijf mogen ze echt niet alleen met kind zijn en is alles open dus misbruik of mishandeling is hier (zo goed als) onmogelijk.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 21:59

Tieme, dat is ook de reden dat wij niet hebben gekozen voor een GO (vooral de keuze van mijn vriend).
Mijn collega heeft een dochter die in het verleden bij een GO kwam, kind had elke keer nachtmerries, huilend wakker worden, gillen, vastklampen aan haar moeder, maar ze kon nog niet praten. De verhalen kwamen later toen ze wel kon praten.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 22:07

Ik heb dat indd ook meegemaakt, mijn oudste is noodgedwongen een poosje bij een gastouder opgevangen. Nooit meer, dat zou ik nu nooit meer zo doen. Ze werd verschrikkelijk gepest door het dochtertje van de GO, die net een nieuwe baby had gekregen. En die zat erbij en keek ernaar. Mijn kind was open, vrolijk en blij, nergens verlegen of moeilijk, maar daar zat ze in een hoekje achter het gordijn om mama te huilen. En dan klopt er iets niet.