Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
papagroom schreef:@ marianvb....vraagje uit interesse.....ben je niet bang dat de noodzaak om te leren praten door de gebaren onderdrukt wordt...immers ze kan zich al uitdrukken?
En zou ze stras wel kunnen schrijven...lijkt me dus wel
Urielle schreef:PSZ is denk ik ook iets Nederlands?, hier heb je er ook geen, omdat je kind vanaf 2,5 jaar of ten laatste 3 jaar (ze moeten goed zindelijk zijn) toch naar de kleuterschool gaat. KDV is dus ook maar van 0-3 jaar, wil je erna je kind nog niet naar school dan zul je zelf opvang moeten voorzien. Ze krijgen op het KDV ook vaardigheden aangeleerd die ze op de kleuterschool gewoon geacht worden te kennen (bepaalde technieken jasje aandoen en dat soort dingen, maar ook kleuren herkennen en benoemen etc.)
marianbv schreef:papagroom schreef:@ marianvb....vraagje uit interesse.....ben je niet bang dat de noodzaak om te leren praten door de gebaren onderdrukt wordt...immers ze kan zich al uitdrukken?
En zou ze stras wel kunnen schrijven...lijkt me dus wel
Om eerlijk te zijn waren wij daar eerst ook bang vor maar het tegendeel is waar, juist doordat ze de gebaren kent is ze meer gaan praten omdat ze nu het woord bij het gebaar gaat gebruiken.
Wij maken namelijk de gebaren en de woorden tegelijk waardoor zij het gaat nadoen en dit schijnt bij haar goed te werken.
Ze ken nu al veel meer woorden en zinnetjes dan een paar maanden terug.
Of ze later kasn schrijven weten we niet maar we doen ons best voor haar en zij doet ook super haar best
Nuage schreef:Ik ben als kind niet naar een kinderdagverblijf gegaan, ben begonnen op de peuterspeelzaal. Op de basisschool hoefde ik ook nooit (serieus nooit) over te blijven en ging dus altijd thuis eten of bij vriendjes.
Hoewel ik dat echt als geweldig heb ervaren herken ik wél dat ik een achterstand had hierdoor. Ondertussen niet meer zo, je doet in de rest van je leven ook continue nieuwe sociale vaardigheden op, maar ik heb altijd moeite gehad met nieuwe groepen mensen. Ik kon alleen goed functioneren in een groep die ik al kende, kon niet snel schakelen. Nog steeds zit ik niet graag op een verjaardag waar ik niemand ken.
Of dat nou echt allemaal samenhangt met wel of niet kdv dat denk ik niet, het is ook een stukje persoonlijkheid en ook in andere manieren beschermd opvoeden, maar het is wel iets waar ik over nadenk nu ik zelf zwanger ben. Ik wil mijn toekomstige dochter toch heel graag meer handvaten meegeven in de grote boze wereld dan ik zelf heb gehad. Tegelijkertijd wil ik haar ook de veiligheid geven die ik had. Voor mij vertaalt zich dat in waarschijnlijk 1 dag in de week opvang vanaf haar 1e jaar.
Vanessa24 schreef:Kvd vind ik te massaal, ik stond overigens eerst wel op de wachtlijst voor een plekje op de kvd..
BraveSpots schreef:@Urielle: Kan zijn dat ik me nu vreselijk vergis, maar pleitte jij vroeger niet voor de andere kant, dat kindjes altijd of zoveel mogelijk bij hun moeder moesten zijn?
Riddershow schreef:Ik vind een gastouder dus een eng idee... omdat er vaak maar 1 persoon is zonder een (onafhankelijke) 2e...