Als je nu moest gaan stemmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Als je nu moest gaan stemmen...

VVD
170 (17%)
CDA
27 (2%)
PvdA
64 (6%)
Sp
197 (20%)
Pvv
190 (19%)
Groen links
37 (3%)
D66
89 (9%)
PvdD
27 (2%)
Sgp
9 (0%)
Anders
28 (2%)
Blanco
22 (2%)
Weet het écht niet
101 (10%)

Totaal aantal stemmen: 961

Astaloca

Re: Als je nu moest gaan stemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:31

PVV is mijn stem niet verloren. Ik zal er dus weer op stemmen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:31

VVD of D66. Alleen mag ik nog niet stemmen. :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:36

Doma_clasica schreef:
Denken de mensen hier wel over hun eigen toekomst na als het kabinet weer links wordt?
Weer meer geld naar ontwikkelingshulp. Bevriezen van salaris, slecht pensioen enz. enz.

Ik stem SP dit keer (heb ik vaker op gestemd, ik neig nou eenmaal naar links :) ).
Verder snap ik je opmerking niet zo, gezien het resultaat van de laatste regering bijvoorbeeld. ;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:52

paix schreef:
NatasjavE schreef:
Ik maak ook gebruik van de stemwijzer hoor. Daarnaast lees ik nog wel het patrijprogramma van een aantal partijen
(SGP, CU en CDA iig niet daar stam ik onder geen beding op)

Mag ik vragen waarom je niet eens het partijprogramma van de CU zou willen lezen?
Het is namelijk wel mijn keuze en ik ben wel benieuwd naar de reden dat je deze partij zo slecht vind dat je het niet eens de moeite vind even te lezen waar zij voor staan? :) (Niet als aanval maar om eens van een andere kant een mening te horen)

omdat ik ook onder geen beding CU, CDA of SGP zou stemmen wil ik hier ook wel op antwoorden :)
Punt 1 is dat ik vind dat politiek en geloof gescheiden gehouden moeten worden .
Ik vind ook dat een politieke partij een land dingen als koopzondag beperking, abortusbeperking, euthanasiebeperking etc etc zou moeten willen opleggen
een partij als de CU zou deze dingen het liefste wel willen, of beter nog, verbieden die verwerpelijke dingen
CU heeft een aantal goeie punten, maar door een aantal andere punten waarvan ik weet dat dat ze voor de partij en voor een groot deel van de achterban nogal belangrijk zijn , zou ik nooit op hen kunnen stemmen omdat eventueel doordrukken van dergelijke punten, mij persoonlijk ontzettend zou aantasten in mijn bewegingsvrijheid en zelfbeschikking. ik gun ieder een leven waarbij ze kunnen leven zoals de persoon zelf dat goed acht, helaas geld dat principe niet voor mij op het moment dat de CU of de SGP het voor het zeggen zouden hebben

ik lees trouwens iedere verkiezing weer globaal het program van de CU door, ook dat van de SGP en dat van het CDA, ondanks dat ik pertinent niet op ze stem uit principe, wil ik wel weten waar ze de nadruk op leggen etc en ik vind het ook wel een stukje algemene kennis .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 07:53

SanderD schreef:
vibabu schreef:
Wat me opvalt is dat mensen vooral op personen stemmen....

Vind ik ook tot op een zekere mate logisch, met je stem geef je toch ook de lijsttrekker een bepaald vertrouwen, "jij mag het voor mij gaan doen". Dus naast het inhoudelijke verhaal moet een partij ook een capabel voorman hebben.
Daarom begrijp ik bijvoorbeeld ook niet dat het electoraat van de PVV in de peilingen niet drastisch is gekelderd. Ik kan me indenken dat mensen op inhoudelijke grond bij de vorige verkiezingen de PVV een kans wilden geven, maar na 1,5 jaar aanmodderen is wel gebleken dat Wilders, net als 'gewone politici', ook niet vies is verkiezingsbeloftes verbreken en A zeggen maar B doen. Dus ik snap niet waarom men hem nog 'anders' of 'bijzonder' vindt (behalve asociaal dan op gebied van landsvertegenwoordiging, vanuit mijn linkse roze bril, maar da's een ander verhaal).

persoonlijk stem ik in eerste instantie op een partij(programma) maar dan moet de pratij kwa mensen ook wel enig vertrouwen wekken idd, mara ik ga niet op een persoon stemmen vanwege die persoon, er moet meer achter zitten .
D66 bijvoorbeeld, ik kan me in een hoop dingen vinden, ik heb alleen niet het vertrouwen in die partij om er op te stemmen kwa mensen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:09

Wij hebben gister al een coalitie bedacht! VVD, SP, D66 leek ons een prima plan :j

Net hoorde ik op de radio dat Wilders mogelijk dit een goed moment leek om te gaan lopen klieren omdat hij er goed voor staat in de peilingen. Stel je es voor dat de PVV de grootste wordt... Dan gaat het heel hard met de emigratiecijfers := maar die kerel zei het ook al: geen enkele andere partij wil met de PVV samen, dus als dat al gebeurd hebben we alsnog een probleem.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:15

ik heb bij de vorige verkiezingen SP gestemt, en nu zou ik dat ook weer doen.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:21

geerke schreef:
Cer schreef:
Die g500 lijkt ook wel erg populistisch?

waarom is het woord populistisch een vloek?

Dat vraag ik me ook de hele tijd af.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 08:37

Magrathea schreef:
Wij hebben gister al een coalitie bedacht! VVD, SP, D66 leek ons een prima plan :j

GroenLinks erbij voor de toekomst en ik ben voor!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:19

geerke schreef:
Cer schreef:

waarom is het woord populistisch een vloek?

En waar lees je dat ik dit negatief bedoel?
In principe is populistisch volgens mij iets wat populair is, dus de massa aanspreekt.. Maar bijv. de PVV wordt beticht van inhoudsloze dingen. De G500 heeft een aantal goeie punten, maar nergens staat uitgewerkt hoe ze dat dan denken te gaan bewerkstelligen.. Dus ze spreken de massa aan met een aantal termen/kreten, ja.. en then what?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:19

citaat:geen enkele andere partij wil met de PVV samen, dus als dat al gebeurd hebben we alsnog een probleem.

Zei de CDA dit ook niet? dat ze niet met de PVV samen wilde gaan?
PVV verliest heel veel stemmers zag ik op t.v. en terecht.Veel mensen zien dat hij liegt en bedriegt.
Ik ga voor de SP,voor Roemer.Alleen wel jammer dat ik geen antwoord kreeg op mijn vraag die ik hem mocht stellen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:37

Als VVD de grootste wordt zal de SP zeker niet hun eerste keuze zijn. SP heeft zoveel punten, o.a. het anti Europa beleid die niet verenigbaar zijn.
In de gedoog constructie met de PVV was alles wat het buitenland betrof erbuiten gehouden. Ze wisten dat ze op die punten de andere partijen mee zouden krijgen en PVV overal tegen was.
Als je meeregeert moet je met een stem spreken, zie de SP niet hun hele zorgprogramma verwerpen, wat Wilders makkelijk deed en zich bekeren tot Europa.
De PVDA ligt veel dichter bij en Samson is bereid om te onderhandelen.
Het zal er van afhangen hoe groot de PVDA wordt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:56

En daarom neig ik steeds meer naar een tactische stem op SP. Je kan en mag een partij die 3 x (ik ga er vanuit dat de SP weer groot gaat worden) tot de grootsten behoort niet zomaar buitenspel zetten. Dus ik hoop dat er veel tactische stemmen richting de SP komen en de SP de grootste wordt...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:00

Is er iemand die overstapt van de PVV naar de SP en intresse heeft om op t.v. zijn/haar verhaal te vertellen?
Het is bij de NOS bij Nieuwsuur.
Intresse? PB me maar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:46

Cer schreef:

waarom is het woord populistisch een vloek?[/quote]

In principe is populistisch volgens mij iets wat populair is, dus de massa aanspreekt.. Maar bijv. de PVV wordt beticht van inhoudsloze dingen. De G500 heeft een aantal goeie punten, maar nergens staat uitgewerkt hoe ze dat dan denken te gaan bewerkstelligen.. Dus ze spreken de massa aan met een aantal termen/kreten, ja.. en then what?[/quote]

en je uitleg is positief? :7

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:49

heb toen PVV gestemd en zou het zo weer doen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:51

Ik heb vorige keer PVV gestemd, zou het ook zo weer doen. Maar ik vraag me af of SP niet ook een idee is.
VVD moet in elk geval vér weg blijven! Die partij zorgt alleen maar voor stront.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:54

Tot nu heb ik redelijk rechts gestemd, maar ik neig nu meer naar het midden/een beetje links. Welke partij dat specifiek gaat worden weet ik nog niet, eerst de punten zien!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:59

Ik heb als keuze aangegeven dat ik het niet weet. Dit omdat ik eerst wil inlezen in de programma's. De partijen waar ik zoiezo niet op ga stemmen is PVV en VVD.
PVV zijn gewoon huichelaars en draven te ver door op de Islam. Begin me af te vragen of Geertje in zijn kinderjaartjes niet gepest is door een groepje islamieten.
VVD: Hebben heel NL naar de knoppe geholpen. Mark Rutte is een schijnheilige vent die niks beters te doen heeft dan de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen te pakken.

Ik heb jaren SP gestemd, maar neig nu wel meer naar een andere partij bijvoorbeeld PVDA ofzo. Of misschien word het wel gewoon PVDD. Wie weet, alles staat open!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:59

purny schreef:
Of misschien word het wel gewoon PVDD. Wie weet, alles staat open!

Daar dacht ik ook al aan, want het maakt tegenwoordig toch niet uit op wie je stemt, ze helpen toch alles omver :+

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:01

purny schreef:
Ik heb als keuze aangegeven dat ik het niet weet. Dit omdat ik eerst wil inlezen in de programma's. De partijen waar ik zoiezo niet op ga stemmen is PVV en VVD.
PVV zijn gewoon huichelaars en draven te ver door op de Islam. Begin me af te vragen of Geertje in zijn kinderjaartjes niet gepest is door een groepje islamieten.
VVD: Hebben heel NL naar de knoppe geholpen. Mark Rutte is een schijnheilige vent die niks beters te doen heeft dan de chronisch zieken, gehandicapten en ouderen te pakken.

Ik heb jaren SP gestemd, maar neig nu wel meer naar een andere partij bijvoorbeeld PVDA ofzo. Of misschien word het wel gewoon PVDD. Wie weet, alles staat open!

Ik denk dat Geert in zijn kinderjaren als jongetje een hoofddoekje moest dragen van zijn moeder?
Daar heeft hij een trauma aan over gehouden.Daar lijkt het allemaal wel op, vandaar de afkeer van de hoofddoekjes,moslims en islam?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:06

Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld, aangezien er kennelijk nogal wat mensen zijn met een afkeer van moslims en islam, die geen trauma hebben van het dragen van een hoofddoekje ;)

Je gaat voorbij aan tendensen, sentimenten, sociologie, maatschappelijke verschijnselen, etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 11:08

gummie schreef:
Dat lijkt me wat te simplistisch voorgesteld, aangezien er kennelijk nogal wat mensen zijn met een afkeer van moslims en islam, die geen trauma hebben van het dragen van een hoofddoekje ;)

Je gaat voorbij aan tendensen, sentimenten, sociologie, maatschappelijke verschijnselen, etc.

Dat is gewoon kuddegedrag :D :D

gummie

geerke schreef:
Cer schreef:
In principe is populistisch volgens mij iets wat populair is, dus de massa aanspreekt.. Maar bijv. de PVV wordt beticht van inhoudsloze dingen. De G500 heeft een aantal goeie punten, maar nergens staat uitgewerkt hoe ze dat dan denken te gaan bewerkstelligen.. Dus ze spreken de massa aan met een aantal termen/kreten, ja.. en then what?

Citaat:
en je uitleg is positief? :7

Het is een constatering.

gohya

@gummie

Daarom zeg ik ook 'Het lijkt wel' en 'ik denk'. ;)