Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Re: Catshuisoverleg is mislukt, nieuwe verkiezingen en dan ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:36

Pardon??

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:42

Waarom geef je niet gewoon antwoord op de vraag? Wat versta je onde de gewone man? Wie zijn de zwakkeren?

- inkomenscategorie
- werk
- sociaal milieu
- burgerlijke staat
- leeftijd
- opleiding
- geslacht?
- etc?

Als je een discussie voert, moet je toch op z'n minst weten wat iemand precies bedoelt? Ik weet niet wie " de gewone man" moet voorstellen. Is dat iedereen die niet "rijk" is? En wie zijn "rijk"?

Ik hoor de term te pas en te onpas voorbij komen, maar heb nog nooit een antwoord gehad op de vraag wie er nou werkelijk bedoeld wordt. Is de rest ongewoon? Of is de gewone man hetzelfde als Jan modaal? en dus iemand met een modaal inkomen?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:47

De gewone man(of vrouw natuurlijk) is iemand met een modaal of iets onder modaal inkomen.
De zwakkeren zijn mensen die chronisch ziek, werkeloos (maar wel werk willend) zijn of bejaard.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 08:49

Okee, bedankt! Dan weet ik in ieder geval waar we het over hebben als we die termen gebruiken! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:05

Heb het even opgezocht.
- Modaal inkomen = 33.000 euro per jaar.
- Chronische ziekten zijn: hart- en vaatziekten, ademhalingsziekten (astma/ COPD), kanker, diabetes, en gewrichtsaandoeningen. Daarnaast enkele psychiatrische aandoeningen.
- bejaard = 65+
- werkloos = geen betaald werk, en dat wel willen.

Nou zou ik graag willen weten of mijn 68-jarige vader, die COPD en jicht heeft, en een aandoening aan beide handen waardoor hij zijn vingers inmiddels niet meer kan strekken, waardoor hij eerder moest stoppen met werken, volgens jullie tot de zwakkeren onder de samenleving behoort, terwijl hij altijd in de hoogste belastingschaal heeft gezeten, in een vrijstaand huis woont met stallen en een zwembad, en 2 auto's voor zijn ruime garage heeft staan.

Of gaat het dan niet meer op.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:06

War al eerder geschreven werd ben ik het wel mee eens: "we" hebben het een hele tijd gemakkelijk gehad en alles kon. Heel veel mensen menen dat ze overal recht op hebben/hadden en eisen dat ook op.
De buurman een andere auto/vakantie ofzo? Dan moet ik dat ook kunnen. Ook al heb ik het geld er niet voor.... Tophypotheek? De meneer van de bank zei dat het kon. Ik hoef dus zelf niet na te denken of dat wel verantwoord is.
En als ik dan in de problemen kom moet de regering mij maar helpen.

Dit is even heel zwart/wit neergezet maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik probeer te zeggen.
En ja natuurlijk, er zijn mensen die absoluut niet de mogelijkheid hebben om te sparen, chronisch ziek zijn of zo maar daar heb ik het nu even niet over.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:09

gummie schreef:
Heb het even opgezocht.
- Chronische ziekten zijn: hart- en vaatziekten, ademhalingsziekten (astma/ COPD), kanker, diabetes, en gewrichtsaandoeningen. Daarnaast enkele psychiatrische aandoeningen.
- bejaard = 65+

Nou zou ik graag willen weten of mijn 68-jarige vader, die COPD en jicht heeft, en een aandoening aan beide handen waardoor hij zijn vingers inmiddels niet meer kan strekken, waardoor hij eerder moest stoppen met werken, volgens jullie tot de zwakkeren onder de samenleving behoort, terwijl hij altijd in de hoogste belastingschaal heeft gezeten, in een vrijstaand huis woont met stallen en een zwembad, en 2 auto's voor zijn ruime garage heeft staan.

:D +:)+
Haha, vind ik een goeie.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:25

gummie schreef:
Heb het even opgezocht.
- bejaard = 65+

Als hij hierdoor een inkomen heeft dat grenst aan bijstandsniveau wel natuurlijk....
Maar zo te horen behoort jouw vader niet tot de grote groep sociaal zwakkeren...blijkbaar heeft hij in zijn werkende leven genoeg verdiend (of geërfd) om er nu zelfs met zijn chronische aandoening nog warmpjes bij te zitten!
Helaas leeft het gros van de Chronisch zieken en bejaarden op of onder bijstandsniveau.....
Maar ik hoor het al.....jij hoort bij de rijkeren dus zie je absoluut geen noodzaak om het voetvolk te ontzien...als het jullie maar goed gaat he??

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:32

Wel eens goed om een mening van een Belg te horen. Ik moet zeggen Verhofstad heeft gelijk. Wilders is eigenlijk een Griek :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:54

Gummie, geniaal!!! :D

Woofie, ik vind je erg veel op de man spelen in plaats van op de bal. Van persoonlijke aanvallen wordt dit geen leukere discussie.

Overigens wil ik erop wijzen dat voor mensen op bijstandsniveau veel regelingen zijn en veel subsidies en toeslagen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:55

woofie schreef:
Waarom dan vooral bezuinigen op de gewone man en de zwakkeren?
Volgens het CPB hadden door het pakket vooral laagbetaalde werknemers en 65-plussers flink moeten inleveren in 2013. Zij zouden er 3,25 tot 4,25 procent op achteruit gaan.
Zijn zij soms de veroorzakers van de kredietcrisis? dacht het niet!! toch moeten zij het hardst lijden onder de bedachte oplossingen....

Dat lag nog helemaal niet vast, daarbij was Wilders daar allemaal mee akkoord gegaan waarbij er nog mogelijkheden waren tot aanpassingen want er was na de berekeningen geld over.

Daarna moest het pakket nog naar de eigen fracties, buiten die van Wilders hebben die dan ook nog een inbreng dus waren die scherpe randjes er wel afgegaan.
Inmiddels is Nederland de triple A status verloren, moet Nederland duurder lenen en is opeens van een land bovenaan de ladder veranderd in een land dat in een adem met Spanje genoemd wordt.

Ik ben geen aanhanger van dit kabinet, ik begrijp niet dat Rutte alles maar weglachte wat Wilders twitterde
Wilders laat nu zien waar zijn politiek toe leidt. De economie krijgt hier enorme klappen van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:59

Inderdaad Sarabande. Een groot deel van de Nederlanders vond Wilders altijd al een gevaar. In eerste instantie voor de nationale veiligheid maar nu is hij het zelfs voor de economische stabiliteit gebleken.

Die 'gewone man' en 'zwakkere in de samenleving' gaat er harder op achteruit nu hij de boel heeft laten klappen om zieltjes te winnen dan dat ze hadden gedaan als dit was doorgevoerd.

Hij laat niet alleen zijn eigen aanhangers maar heel Nederland stikken en ik sta ervan versteld dat er toch nog steeds aanhangers zijn die hem de hand boven het hoofd houden en roepen dat hij de zondebok is.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:21

Lente schreef:
Inderdaad Sarabande. Een groot deel van de Nederlanders vond Wilders altijd al een gevaar. In eerste instantie voor de nationale veiligheid maar nu is hij het zelfs voor de economische stabiliteit gebleken.

Die 'gewone man' en 'zwakkere in de samenleving' gaat er harder op achteruit nu hij de boel heeft laten klappen om zieltjes te winnen dan dat ze hadden gedaan als dit was doorgevoerd.

Hij laat niet alleen zijn eigen aanhangers maar heel Nederland stikken en ik sta ervan versteld dat er toch nog steeds aanhangers zijn die hem de hand boven het hoofd houden en roepen dat hij de zondebok is.

Je kan niet alles op Wilders afschuiven al is dat wel heel makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:31

Oh absoluut niet! Na de vorige verkiezingen hadden VVD en PVDA hun trots aan de kant moeten zetten en samen moeten gaan regeren. DAT was de stem van het volk!

En ik snap dat sommige punten onverenigbaar leken maar daar moet men dan z'n ego maar voor aan de kant zetten. Misschien tijd voor politieke hervormingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:41

HolyPope schreef:
Misschien moeten we wel terug naar het niveau van de jaren '70. Ik zou er direct voor tekenen want die heb ik nog redelijk bewust meegemaakt. Was een mooie tijd!

Met als nadeel dat de jaren '80 er achteraan kwamen en dat is wel een parallel met nu, de Fat Zero's zijn over en daar moeten we nu voor boeten. Misschien heb je dat nieuwe programma van Jort Kelder gezien? Dat geeft een leuke terugblik naar vroeger jaren en hoe de financiele wereld in een paar decennia veranderd is. Of je Jort nou leuk vindt of niet, het programma geeft een leuk tijdsbeeld en laat ook zien dat het niet zo lang geleden heel normaal was om niet alles te hebben en niet van alles het mooiste, grootste en beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:47

woofie schreef:
[
Helaas leeft het gros van de Chronisch zieken en bejaarden op of onder bijstandsniveau.....
Maar ik hoor het al.....jij hoort bij de rijkeren dus zie je absoluut geen noodzaak om het voetvolk te ontzien...als het jullie maar goed gaat he??

Het is niet helemaal waar dat het gros van de bejaarden rond bijstandsniveau leeft. Heb je er cijfers van waarmee je die bewering kunt onderbouwen? De bejaarden van nu hebben vaak goed op kunnen bouwen in een veelal groeiende economie,, konden vroeger uitstappen en genieten een goed pensioen. Er zijn uiteraard ook mensen die het nooit goed voor elkaar hebben gekregen en alleen nog een AOWtje hebben, maar dat is niet de schuld van de overheid en zeker niet de schuld van dit kabinet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:18

Mijn ouders zijn ook hoog bejaard (beiden rond de 80). Mijn vader heeft altijd een heel gewone baan gehad, en mijn moeder heeft zo'n 10 jaar partime gewerkt. Ze wonen nog op hun zelf (huur huis), hebben een leuk bedrag op de bank staan plus hun aow. Van de aow kunnen ze leven. De spaarcentjes zijn extra: keer wat nieuwe spullen, tot 6 a 7 jaar terug 2x per jaar op vakantie, een andere auto, een etentje etc. Hebben het prima voor elkaar op hun oude dag.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:19

Ik heb niet op Wilders gestemt de vorige keer..maar moet eerlijk bekennen dat ik zijn actie een goede vind. Imo komt hij nu juist op voor de burger..mensen die jarenlang hard hebben gewerkt, toen de EU er nog niet was en die moeten nu lijden onder de eventuele bezuinigingen op de AOW..en dan denk ik aan mijn vader, die zijn huis dreigt te verliezen en als dit erdoor zou gaan, kan hij wel helemaal zn boeltje pakken..
Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, hoe dit verder zal verlopen..
Ik weet wel, heb op geen van de 3 partijen gestemt die nu aanwezig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:22

Ik ken veel mensen in de AOW leeftijd, waaronder mijn moeder die keihard gewerkt heeft haar hele leven. Zij komt nu minder makkelijk rond dan eerst maar ze gaat nog steeds minimaal eens per jaar op vakantie, is de laatste jaren in de VS, Cuba en China geweest.

Ik denk persoonlijk dat de mensen die in de problemen komen met hun AOW een bepaalde basis missen die de huidige regering niet te verwijten valt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:25

Amy77 schreef:
Ik heb niet op Wilders gestemt de vorige keer..maar moet eerlijk bekennen dat ik zijn actie een goede vind. Imo komt hij nu juist op voor de burger..mensen die jarenlang hard hebben gewerkt, toen de EU er nog niet was en die moeten nu lijden onder de eventuele bezuinigingen op de AOW..en dan denk ik aan mijn vader, die zijn huis dreigt te verliezen en als dit erdoor zou gaan, kan hij wel helemaal zn boeltje pakken..
Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren, hoe dit verder zal verlopen..
Ik weet wel, heb op geen van de 3 partijen gestemt die nu aanwezig zijn.

Wilders had met al die bezuinigingen ingestemd. Als je echt gelooft dat ouderen hem iets kunnen schelen, verdiep je dan eens in hem. Hij begreep opeens dat hij heel veel kiezers zou verliezen als hij er in mee zou gaan.
Die kiezers die zo begaan zijn met de ouderen kunnen beter SP of PVDA stemmen die hebben daar een veel beter programma, en doorberekend, voor.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:28

Wilders intereseerd de ouderen echt niet, zijn intresse ligt bij de moslims en buitenlanders.
Wat hij nu heeft gedaan stond al vanaf het begin vast,dit was zijn hele plan.
Dat Rutte en Verhagen dit niet zagen? ik had ze toch slimmer in geschat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:30

Eens met Gohya...

Met alles wat ik me meer in Wilders verdiep krijg ik een grotere afkeer van hem...

:n

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:31

woofie schreef:
Als hij hierdoor een inkomen heeft dat grenst aan bijstandsniveau wel natuurlijk....
Maar zo te horen behoort jouw vader niet tot de grote groep sociaal zwakkeren...blijkbaar heeft hij in zijn werkende leven genoeg verdiend (of geërfd) om er nu zelfs met zijn chronische aandoening nog warmpjes bij te zitten!

Ik heb je gevraagd wie jij onder zwakkeren verstaat. Je gaf zelf aan zwakkeren = bejaarden, chronisch zieken en werklozen. Je gaf zelf aan dat zwakkeren er op achteruit gaan. Die stelling is dus niet correct? Eigenlijk is het enige criterium dus, zo volgt uit jouw antwoord nu, altijd: hoeveel geld bezit iemand? En dan is de chronische ziekte, leeftijd of het hebben van werk helemaal niet relevant. Begrijp ik dat goed? En vervolgens concludeer je aan de hand van iemands bezit/ inkomen DAT die alleen willen dat het goed met henzelf gaat, etc.

En dan stel ik dus nogmaals de vraag: wat versta je onder "voetvolk"?

En dan wijs ik je even op de foutieve aanname dat:
1. IK tot de "rijkeren" behoor
2. ik als gevolg daarvan ("dus") absoluut geen noodzaak zie het "voetvolk" (dat je dan even opnieuw moet definieren) te ontzien.
3. ik gebaseerd op de eerdere aanname alleen wil dat het goed met mijzelf gaat.

Ps. mijn vader vind het, hem kennende, niet plezierig om op basis van leeftijd, lichamelijke toestand of het niet hebben van werk, "zwakkere" genoemd te worden. Het is een hele sterke man namelijk.

edit: even alle typefouten weggewerkt.... ben nogal gehaast.
Laatst bijgewerkt door gummie op 22-04-12 11:38, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:32

Lente schreef:
Ik ken veel mensen in de AOW leeftijd, waaronder mijn moeder die keihard gewerkt heeft haar hele leven. Zij komt nu minder makkelijk rond dan eerst maar ze gaat nog steeds minimaal eens per jaar op vakantie, is de laatste jaren in de VS, Cuba en China geweest.

Ik denk persoonlijk dat de mensen die in de problemen komen met hun AOW een bepaalde basis missen die de huidige regering niet te verwijten valt.

De ouderen van nu hebben ook niet alleen AOW, maar ook nog een pensioen als het goed is. Als er geen pensioen is, dan is dat de huidige regering inderdaad niet aan te rekenen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 11:32

gohya schreef:
Wilders intereseerd de ouderen echt niet, zijn intresse ligt bij de moslims en buitenlanders.
Wat hij nu heeft gedaan stond al vanaf het begin vast,dit was zijn hele plan.
Dat Rutte en Verhagen dit niet zagen? ik had ze toch slimmer in geschat.

Hij wilde koste wat kost in het centrum van de macht zitten, tot het moment dat het hem echt veel kiezers zou gaan kosten.
Ach hij gaat nu toch eerst naar Amerika tegen de Islam en Obama aan schoppen, dat vindt hij veel leuker.