Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:47

Ik hoop dat ik nooit oma wordt, de meeste ouders kijken er naar uit maar ik niet.Ik hoop dat ik iets kan doen om het tegen te houden, zou niet weten hoe maar hoop het wel.

Shadow0

Re: Ongeschikte ouders verplichten tot anticonceptie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:54

Nou, vrijwillige anticonceptie is een prima begin lijkt me. Praat met je dochters :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:56

De oudste is aan de pil, maar das vanwege menstruatie.Wie gaat er bij staan als ze straks 20 is, om te kijken of ze de pil wel in neemt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:57

Prikpil of spiraaltje?

Ik ben ook dolblij dat mijn schoonzus geen kinderen wil. Daar is al 1 familiecirkel vol ongeschikte ouders en probleem kinderen tenminste gestopt! Waren er maar meer mensen zo wijs....
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 16-04-12 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 13:59

Ja inderdaad, mijn dochter wil wel een kind zegt ze.Als ik 25 ben of zo, zegt ze dan.Pffffff moet er niet aan denken hoor, dan kan ik het straks op voeden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:35

Shadow0 schreef:
gummie schreef:
Ik zal wellicht de enige zijn, maar ik ben het hier dus niet mee eens. Het is namelijk hetzelfde als zeggen: liever 1 onschuldige in de gevangenis, als 5 schuldigen op vrije voeten.

Sterker nog: eigenlijk zegt ze 'liever 5 onschuldigen in de gevangenis dan 1 schuldige op vrije voeten.' En dat zijn helemaal verhoudingen die zoek zijn.

Nee hoor, dat zegt ze niet. 'Ze' spreekt overigens graag voor zichzelf en is daartoe ook prima in staat, al had ik er beter meteen het woordje 'dergelijk' bij hebben kunnen zetten, zo:
maura schreef:
Hartstikke vervelend, maar zoals iemand eerder al opmerkte: liever vijf te veel uit huis plaatsingen dan één te weinig. En liever vijf ex-verslaafde ouderparen met een kind dat elders wordt opgevoed en een onvervulde tweede-of-meer-kinderwens dan één dat een verslaafd kind op de wereld zet dat in no-time ook uit huis wordt geplaatst of erger. Bij dergelijke ethische dilemma's vind ik dat de keuze moet worden gemaakt waarmee het algemeen belang het beste (of minst slecht) wordt gediend en vind ik het individueel belang ondergeschikt.

Waarom gaat de vergelijking tussen onschuldig gevangen zitten en onterecht aan de anticonceptie moeten niet op?
Vooraf even een opmerking over discussiestijlen. Je kunt ervoor kiezen in een geval als dit de druk te verhogen door een stukje tekst te citeren en te chargeren. Je kunt er ook voor kiezen om de geciteerde te vragen wat die precies bedoelt. In dat laatste geval had 'ze' uiteraard gezegd dat 'ze' helemaal niet liever 1 of meer onschuldigen in de gevangenis heeft zitten dan 1 of meer schuldigen daarbuiten. Mankeert er dan iets aan het redenatievermogen van 'ze', of mankeert er iets aan het chargeren van een citaat?

Anyway, (verplichte) anticonceptie is niet zomaar vergelijkbaar met gevangenisstraf. Ik denk dat er een hoop gevangenen te vinden zijn die meer dan bereid zijn om dagelijks de pil te slikken in plaats van hun straf uit te zitten :P . Het lijkt een leuke analogie, maar het is er één in de categorie vogels en ooievaars. Die ik dan weer zelf had kunnen voorkomen, dat dan weer wel. De vraag is hier niet of er fouten gemaakt kunnen worden, want dat kan. De vraag is of de gevolgen van die eventuele fouten acceptabel zijn en waarom. Ik vind dat het gevolg van een foute 'veroordeling' tot anticonceptie acceptabel is, omdat het doel (voorkomen van kinderen waar werkelijk helemaal niemand op zit te wachten) het middel (verplichte anticonceptie) rechtvaardigt. Het gevolg (onvervulde kinderwens) vindt ik voor dat doel acceptabel. Ik vind daarintegen het gevolg van een foute veroordeling voor, laten we in het thema blijven, kindermishandeling niet acceptabel. Niet alleen omdat het gevolg (vrijheidsberoving, trauma, reputatie naar de knoppen) op zichzelf al onacceptabel is, maar ook omdat bij een foute veroordeling de werkelijke dader vrijuit gaat en nog eens kan toeslaan.

Deze toevoeging begreep ik trouwens niet:
Shadow0 schreef:
Temeer omdat er met een uithuisplaatsing niet zomaar iets is. Er wordt een kind mee geschaad - altijd. Een uithuisplaatsing is traumatisch en heel ingrijpend. Dat het soms de minst slechte van de opties is, is al erg genoeg. Maar het is ZEKER geen 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel.

Het lijkt mij overduidelijk dat een uithuisplaatsing geen 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel is, maar per definitie een keuze voor de (hopelijk) minste van twee kwaden. En dat ook verplichte anticonceptie niet zou (moeten) worden gezien als 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel. Ik vraag mij af wat jij leest (of mist in wat er wordt geschreven) dat je je geroepen voelt om aan te geven dat een uithuisplaatsing traumatisch en heel ingrijpend is?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:01

maura schreef:
Deze toevoeging begreep ik trouwens niet:
Shadow0 schreef:
Temeer omdat er met een uithuisplaatsing niet zomaar iets is. Er wordt een kind mee geschaad - altijd. Een uithuisplaatsing is traumatisch en heel ingrijpend. Dat het soms de minst slechte van de opties is, is al erg genoeg. Maar het is ZEKER geen 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel.

Het lijkt mij overduidelijk dat een uithuisplaatsing geen 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel is, maar per definitie een keuze voor de (hopelijk) minste van twee kwaden. En dat ook verplichte anticonceptie niet zou (moeten) worden gezien als 'baat het niet dan schaadt het niet'-maatregel. Ik vraag mij af wat jij leest (of mist in wat er wordt geschreven) dat je je geroepen voelt om aan te geven dat een uithuisplaatsing traumatisch en heel ingrijpend is?

Maura, je schreef: "Hartstikke vervelend, maar zoals iemand eerder al opmerkte: liever vijf te veel uit huis plaatsingen dan één te weinig." En dat is dan ook meteen het antwoord op jouw vraag.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:34

Oké, als ik het goed begrijp vatte Shadow (of jijzelf?) de tekst : "liever vijf te veel uit huis plaatsingen dan één te weinig" op als: "een uit huis plaatsing is een gemakkelijke maatregel en baat die niet dan schaadt die ook niemand".

Ik heb er nogal moeite mee om dat te begrijpen, vooral omdat dat er gewoon niet staat. En 't is wat lastig discussiëren als wat mensen lezen heel erg afwijkt van wat je zelf schrijft (hoewel wel verrassend natuurlijk, kan ook leuk zijn). Ik vind het vervelend dat de indruk ontstaan is dat ik uit huis plaatsingen onderschat, want ik gebruikte juist uit huis plaatsingen als instrument waarmee verplichte anticonceptie vergelijkbaar zou zijn omdat dat óók een zeer ingrijpende maatregel is waar pas voor gekozen wordt als andere instrumenten (gezinsbegeleiding, voorlichting) niet voldoende resultaat opleveren.

Waar ik zelf erg benieuwd naar ben is een een inhoudelijk reactie op:
1. waar mensen werken worden fouten gemaakt, óók in jeugdzorg
2. ondanks het gegeven dat mensen fouten maken, kan verplichte anticonceptie als instrument naast bijvoorbeeld uit huis plaatsingen meerwaarde hebben om nieuwe casussen voor jeugdzorg te voorkomen
3. verplichte anticonceptie kan juridisch worden vormgegeven op vergelijkbare wijze als andere instrumenten, zoals uit huis plaatsing.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:39

Daar heb ik al uitgebreid mijn visie op gegeven. Misschien dat iemand anders dat nog wil doen :) Ik val in herhaling als ik het nogmaals ga typen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:14

maura schreef:
Oké, als ik het goed begrijp vatte Shadow (of jijzelf?) de tekst : "liever vijf te veel uit huis plaatsingen dan één te weinig" op als: "een uit huis plaatsing is een gemakkelijke maatregel en baat die niet dan schaadt die ook niemand".

Nee. Ik voegde die opmerking zelf toe. Maar gegeven DAT een uithuisplaatsing heel veel pijn en leed met zich meebrengt, geloof ik dat ik het persoonlijk niet aanvaardbaar vind dat je 5 kinderen (en ouders) dat trauma onterecht aandoet voor 1 terechte uithuisplaatsing.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:32

gummie schreef:
Daar heb ik al uitgebreid mijn visie op gegeven. Misschien dat iemand anders dat nog wil doen :) Ik val in herhaling als ik het nogmaals ga typen...
Jammer. Overigens is het niet dat ik die drie punten noemde alsof die 'nieuw' zouden zijn, maar het was een poging om het zout en de slakken kwijt te raken en terug te gaan naar de oorspronkelijke lijn van de discussie. Even een andere manier:

gummie schreef:
Ofwel je stelt in de wet al vast in welke concrete gevallen deze maatregel mag worden opgelegd, zodat de rechter alleen de criteria uit de wet hoeft te toetsen. Ofwel je maakt een minder specifieke algemene regel waarbij de rechter de bevoegdheid heeft zelf per concreet geval te toetsen of de maatregel zal worden opgelegd.

In het eerste geval heb je het probleem dat je ofwel te weinig criteria kunt opstellen omdat sommige criteria ook ouders zouden uitsluiten die niet ongeschikt hoeven te zijn (zie het voorbeeld van bepaalde persoonlijkheidsstoornissen, het volgen van psychosociale behandeling, IQ, etc. zoals Kanely noemde), ofwel criteria opstelt die mensen zonder aantoonbare feiten als ongeschikte ouder bestempelt.

In het tweede geval geef je een rechter vrijheid met het gevaar dat iedere rechter het zodanig op zijn of haar manier gaat invullen dat het een morele en geen strafrechtelijke kwestie wordt. En in dat geval gaat de rechter op een verkeerde stoel zitten en is er een groot risico dat de uitspraken van de rechters onderling inconsistent zijn of zelfs onverenigbaar met elkaar.

Ik denk dat dit een te simpele voorstelling van de ontwikkeling van regelgeving is. Hoe complexer het onderwerp, hoe complexer de regels. Ik kan me niet voorstellen dat voor uit huis plaatsingen een lijstje criteria is opgesteld die als een eenvoudige rekensom per definitie leiden tot uit huis plaatsing. Ik denk eerder dat er een uitgebreide lijst van mogelijke symptomen in een gezinissituatie is omschreven, waarvoor geldt dat wanneer één of meer van die symptomen door een bevoegde hulpverlener geconstateerd worden, kan worden overgegaan tot het voorbereiden van een uit huis plaatsing. Waarna het afhankelijk is van de precieze situatie of het ook daadwerkelijk zo ver komt. Mogelijk was het lijstje van Kanelly wat kort door de bocht, maar een dergelijk lijstje als juridische basis kan bijvoorbeeld wel gebruikt worden om te bepalen wanneer in elk geval niet gekozen kan worden voor verplichte conceptie. Heb je dan als hulpverlener te maken met een situatie waarvoor niet geldt dat verplichte anticonceptie is uitgesloten, dan kun je daar een aanvraag voor gaan indienen. Daar hoort dan uiteraard een onderbouwing bij en uiteindelijk zal een rechter dan moeten oordelen op grond van de ingebrachte informatie. Daar kun je dan een procedure omheen bouwen waarbij de rechter bijvoorbeeld de te anticoncepteren ouder zelf hoort. Ik denk dat het er niet zozeer om gaat dat uitspraken van rechters onderling consistent zouden moeten zijn (dat zijn ze voor andere complexe zaken ook niet en kun je ook niet van rechters verwachten) maar dat aantoonbaar zorgvuldig gewerkt wordt. Ik denk dat regel = regel = in elke situatie dezelfde uitkomst een verkeerde voorstelling van zaken is.

Stom voorbeeld: een willekeurige agent mag een boete uitschrijven voor het fietsen zonder verlichting. Mág. Heel veel fietsers krijgen een boete als ze zonder licht fietsen, maar een aantal ook niet. Omdat ze een goede onderbouwing hebben voor het fietsen zonder licht en de agent in kwestie op basis van opleiding en ervaring in staat is de gehele situatie te beoordelen en ervoor kiest om geen bekeuring uit te schrijven. Die boete is een instrument ten dienste van de verkeersveiligheid, geen doel op zich. Net zo kan verplichte anticonceptie een instrument zijn om de taak van gezinshulpverleners te ondersteunen, maar dat instrument zou niet als doel hebben om zoveel mogelijk individuen uit een risicogroep aan de pil te krijgen.

Dat doet allemaal niets af aan het feit dat verplichte anticonceptie per definitie een 'no-go' is als je vindt dat voortplanting voor eenieder onder alle omstandigheden een onvervreemdbaar recht is. Dan is de discussie ook gauw klaar. Maar als dat recht toch niet zo heel erg onvervreemdbaar is, dan is het wel een interessante puzzel om te bedenken onder welke omstandigheden en op welke manier dat recht (tijdelijk) zou kunnen moeten wijken voor een ander belang dan dat van de (wens)ouder.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:38

Shadow0 schreef:
maura schreef:

Nee. Ik voegde die opmerking zelf toe. Maar gegeven DAT een uithuisplaatsing heel veel pijn en leed met zich meebrengt, geloof ik dat ik het persoonlijk niet aanvaardbaar vind dat je 5 kinderen (en ouders) dat trauma onterecht aandoet voor 1 terechte uithuisplaatsing.

:)* Aha, het ging dus meer om de verhoudingen (5 om 1) dan om de gevangenisvergelijking. Dank voor de verheldering.
De verhouding 5 om 1 was niet om een bepaalde reden gekozen, er had ook 10 om 1 of 3 om 1 kunnen staan. Wat ik me dan wel onmiddellijk afvraag is wat voor jou wel aanvaardbaar zou zijn? Gegeven dat er altijd fouten gemaakt zullen worden en uiteraard altijd gestreefd zal worden naar alleen maar terechte uit huis plaatsingen en uit huis plaatsing in elk geval waar dat noodzakelijk is, is er dan een percentage dat voor jou wel aanvaardbaar zou zijn? Of is eigenlijk het instrument uit huis plaatsing op zichzelf voor jou niet aanvaardbaar en zou je liever zien dat dat wordt afgeschaft?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:19

maura schreef:
Ik denk dat dit een te simpele voorstelling van de ontwikkeling van regelgeving is. Hoe complexer het onderwerp, hoe complexer de regels. Ik kan me niet voorstellen dat voor uit huis plaatsingen een lijstje criteria is opgesteld die als een eenvoudige rekensom per definitie leiden tot uit huis plaatsing. Ik denk eerder dat er een uitgebreide lijst van mogelijke symptomen in een gezinissituatie is omschreven, waarvoor geldt dat wanneer één of meer van die symptomen door een bevoegde hulpverlener geconstateerd worden, kan worden overgegaan tot het voorbereiden van een uit huis plaatsing. Waarna het afhankelijk is van de precieze situatie of het ook daadwerkelijk zo ver komt. Mogelijk was het lijstje van Kanelly wat kort door de bocht, maar een dergelijk lijstje als juridische basis kan bijvoorbeeld wel gebruikt worden om te bepalen wanneer in elk geval niet gekozen kan worden voor verplichte conceptie. Heb je dan als hulpverlener te maken met een situatie waarvoor niet geldt dat verplichte anticonceptie is uitgesloten, dan kun je daar een aanvraag voor gaan indienen. Daar hoort dan uiteraard een onderbouwing bij en uiteindelijk zal een rechter dan moeten oordelen op grond van de ingebrachte informatie. Daar kun je dan een procedure omheen bouwen waarbij de rechter bijvoorbeeld de te anticoncepteren ouder zelf hoort. Ik denk dat het er niet zozeer om gaat dat uitspraken van rechters onderling consistent zouden moeten zijn (dat zijn ze voor andere complexe zaken ook niet en kun je ook niet van rechters verwachten) maar dat aantoonbaar zorgvuldig gewerkt wordt. Ik denk dat regel = regel = in elke situatie dezelfde uitkomst een verkeerde voorstelling van zaken is.

dan heb je mijn punt gemist, namelijk dat ik het onderscheid maakte tussen AC als preventieve maatregel, en AC als straf, opgelegd door de overheid. En dat in beide gevallen het legaliteitsbeginsel geldt, als je als uitgangspunt neemt dat je het de rechter/ wetgever wil laten bepalen. Waar het om gaat is dus niet regel = regel, maar DAT er een regel moet bestaan om de maatregel uberhaupt te mogen toepassen. Vooral omdat we het juridisch gezien ook nog eens hebben over een grondrecht van de mens, zitten er alleen nog maar meer haken en ogen aan. Ik weet niet of ik het goed heb begrepen, maar als je meent dat de hulpverlener de aangewezen persoon zal moeten gaan zijn om eigenhandig per concreet geval te bepalen, aan de hand van een rekensommetje en beoordeling van een gezinssituatie, dan vind ik wat je voorstelt een NOG slechter plan. Dan leg je de uitvoering van iets wat in feite een straf is in handen van de hulpverlening en volgens mij is dat niet eens mogelijk!. Ik hoop toch dat je bedoelt dat de rechter dit zal moeten bepalen/ toetsen. Anders krijg ik er helemaal de rillingen van.

Citaat:
Stom voorbeeld: een willekeurige agent mag een boete uitschrijven voor het fietsen zonder verlichting. Mág. Heel veel fietsers krijgen een boete als ze zonder licht fietsen, maar een aantal ook niet. Omdat ze een goede onderbouwing hebben voor het fietsen zonder licht en de agent in kwestie op basis van opleiding en ervaring in staat is de gehele situatie te beoordelen en ervoor kiest om geen bekeuring uit te schrijven. Die boete is een instrument ten dienste van de verkeersveiligheid, geen doel op zich. Net zo kan verplichte anticonceptie een instrument zijn om de taak van gezinshulpverleners te ondersteunen, maar dat instrument zou niet als doel hebben om zoveel mogelijk individuen uit een risicogroep aan de pil te krijgen.

Die agent valt onder justitie en heeft die discretionaire bevoegdheid, als ie die al heeft, op grond van de wet. Er is eerst een wet, en daarop gebaseerd beleid. Fietsen zonder licht is strafbaar. De agent heeft op grond daarvan de bevoegdheid een boete uit te schrijven. Het uitschrijven van die boete staat niet op gespannen voet met de grondwet. Ook niet met internationaal recht. De gevolgen zijn niet ingrijpend. Ook niet in geval van een ten onrechte opgelegde boete. Vandaar dat dat instrument gerechtvaardigd is.

Citaat:
Dat doet allemaal niets af aan het feit dat verplichte anticonceptie per definitie een 'no-go' is als je vindt dat voortplanting voor eenieder onder alle omstandigheden een onvervreemdbaar recht is. Dan is de discussie ook gauw klaar. Maar als dat recht toch niet zo heel erg onvervreemdbaar is, dan is het wel een interessante puzzel om te bedenken onder welke omstandigheden en op welke manier dat recht (tijdelijk) zou kunnen moeten wijken voor een ander belang dan dat van de (wens)ouder.

Precies, onder welke omstandigheden en op welke manier. Daar gaat wat mij betreft de discussie over. Of het uberhaupt KAN gezien de complexiteit en alle haken en ogen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:24

maura schreef:
:)* Aha, het ging dus meer om de verhoudingen (5 om 1) dan om de gevangenisvergelijking. Dank voor de verheldering.
De verhouding 5 om 1 was niet om een bepaalde reden gekozen, er had ook 10 om 1 of 3 om 1 kunnen staan. Wat ik me dan wel onmiddellijk afvraag is wat voor jou wel aanvaardbaar zou zijn? Gegeven dat er altijd fouten gemaakt zullen worden en uiteraard altijd gestreefd zal worden naar alleen maar terechte uit huis plaatsingen en uit huis plaatsing in elk geval waar dat noodzakelijk is, is er dan een percentage dat voor jou wel aanvaardbaar zou zijn? Of is eigenlijk het instrument uit huis plaatsing op zichzelf voor jou niet aanvaardbaar en zou je liever zien dat dat wordt afgeschaft?

Wat mij betreft, als stelde je de vraag aan Shadow0, is het antwoord: gegeven het feit dat er fouten gemaakt zullen worden door de hulpverlening, is in het specifieke geval van AC als het gebaseerd is op persoonskenmerken zoals Kanely die omschreef NOOIT aanvaardbaar. En als het gebaseerd is op eerder vertoond gedrag als ouder, dus ten opzichte van eerdere kinderen, kom ik weer op de juridische discussie uit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:26

Shadow0 schreef:
En dan lees ik ook nog reacties hier van mensen die hun hulpverleningsbasis gebruiken om hun mening wat autoriteit mee te geven die zo kort door de bocht redeneren.... dat stelt mij niet gerust.

Als je zo persoonlijk gaat lopen doen zijn wij wat mij betreft uitgepraat. Ik begrijp dat je negatieve ervaringen hebt met de hulpverlening, maar laat mij daar alsjeblieft niet de dupe van worden en laten we de discussie op de bal houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:06

maura schreef:
Gegeven dat er altijd fouten gemaakt zullen worden en uiteraard altijd gestreefd zal worden naar alleen maar terechte uit huis plaatsingen en uit huis plaatsing in elk geval waar dat noodzakelijk is, is er dan een percentage dat voor jou wel aanvaardbaar zou zijn? Of is eigenlijk het instrument uit huis plaatsing op zichzelf voor jou niet aanvaardbaar en zou je liever zien dat dat wordt afgeschaft?

Ik vind niet dat het moet worden afgeschaft, maar ik zou streven naar weinig false positives (een getal is lastig maar dan denk ik aan minder dan 5%) en het gevolg is vrijwel zeker dat dat inhoudt dat niet alle kinderen uit huis geplaatst worden. Dat dilemma blijft, maar ik neig inderdaad naar terughoudendheid in het gebruiken van dwang door de overheid.
(Disclaimer voor de onzorgvuldige meelezers: dit betekent niet dat ik kindermishandeling goedkeur, maar alleen dat ik van beide kwaden, ik het onterecht uit huis plaatsen van kinderen een groter kwaad vind

Daarnaast, nee, daarvoor, ben ik GROOT voorstander van meer inzetten op positieve preventie (bv door de werkdruk op de gezinsvoogden drastisch te verminderen, zodat ze ook werkelijk betrokken kunnen raken bij een kind of een gezin.)

Citaat:
Die boete is een instrument ten dienste van de verkeersveiligheid, geen doel op zich. Net zo kan verplichte anticonceptie een instrument zijn om de taak van gezinshulpverleners te ondersteunen, maar dat instrument zou niet als doel hebben om zoveel mogelijk individuen uit een risicogroep aan de pil te krijgen.

De boete voor verlichting is geen stom voorbeeld, maar geeft wel direct een probleem aan: veel dingen verworden van middel tot doel, de bonnenquota bv. Dat zie je steeds weer gebeuren. Dingen worden in cijfertjes gevangen, boetes worden targets - en het middel wordt een doel op zich.

We beginnen misschien met de intentie om AC te verplichten voor de bijzonder extreme situaties waar alle andere wegen bewandeld zijn (btw: hoewel ik dus op dit moment tegen ben, is dit iets wat ik me toch voor kan stellen) maar als maatschappij willen we helemaal geen uitgebreide wegen bewandelen. We willen snel effect. We willen helemaal niet een zorgvuldige afweging van voors en tegens, we willen geen eerlijke afweging van voors en tegens, we willen een simpele opdeling in goed (de kinderen) en fout (de ouders) en een snelle oplossing die ons het idee geeft dat we kinderen 'gered' hebben (ook al hebben we ze gered door ze niet te laten bestaan.)

Overigens gaat het niet om het recht op voortplanting, maar op de integriteit van het lichaam. En ook dat is iets waarbij ik vind dat de false positives, de mensen die tot behandeling gedwongen worden als dat niet terecht is, vrijwel 0 moet zijn. Omdat het zo klein lijkt, maar zo ontzettend fundamenteel is als grondrecht, bedoeld om mensen te beschermen tegen de willekeur van de staat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 09:44

Ik denk als ze het niet verplicht stellen dat ze wel actief betrouwbare en goede pleeg gezinnen moeten gaan werven en wat aan de opvang van de kids en babys gaan doen.
Maar dat kan niet door de bezuinigingen.

Er is een tekost een pleeggezinnen maar deze mensen bewust of onbewust brengen toch veel kinderen ter wereld die opgevangen moeten worden.

Maar is ook moeilijk grenzen te stellen wie verplicht je het en wie niet?

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 10:59

Wat me opvalt is dat een aantal mensen tegen zijn,(deels) omdat ze twijfelen aan het vermogen van de betreffende instanties om weloverwogen beslissingen te maken in zaken als deze. Dit gezien fouten die eerder gemaakt zijn.
Wat ik me dan afvraag: Deze fouten worden grotendeels gemaakt door de hoge werkdruk, weinig tijd beschikbaar per geval om diep op de situatie in te gaan en beperkte middelen. Kan het dan niet zijn, dat door verplichte AC bij ouders (moeders) die aangetoond hebben ECHT NIET voor een kind te kunnen zorgen om welke reden dan ook,de werkdruk iets verminderd (al is het maar 5% misschien) en middelen efficienter ingezet kunnen worden. Dat als gevolg daarvan andere kinderen die al in de situatie zitten beter geholpen kunnen worden? Betere screening plaats kan vinden voor pleeggezinnen en kinderen niet meer van de ene hel in de andere geworpen worden? Dat verpleegsters iets meer tijd krijgen en betere zorg kunnen bieden, omdat ze bijvoorbeeld alleen voor een gehandicapt stel moet zorgen, en niet ook nog voor een baby waarvan de ouders incapabel zijn? Zou dat niet een hele grote winst zijn? Als JZ op die manier wel goed en verantwoord kan gaan draaien, is het dan niet de moeite waard? Als na een bepaalde overgangsperiode (die je altijd houdt) het niveau op een aanvaardbaar pijl is voor de mensen die nu tegen zijn en er dan wel weloverwogen beslissingen genomen kunnen worden? Moeten we dan niet gewoon zo snel mogelijk door die overgangsperiode heen komen, om daarna veel betere zorg te kunnen bieden voor alle betrokken partijen?
Is dat dan niet juist een argument voor? Er moet verandering/verbetering komen. Tegelijk komen er alleen maar bezuinigingen die mogelijk juist verslechtering gaan veroorzaken. Kan een ingreep als AC bij echt hardleerse gevallen dan niet zorgen voor een positieve omwenteling in het geheel?
Ik ben er niet voor om moeders in een bepaalde risicogroep meteen maar aan de AC te zetten zodat ze bij voorbaat al geen kansen krijgen. Want sommigen zullen een kind echt zien als reden om hun level te beteren en er echt voor gaan.
Ik ben wel voor een systeem als 3 strike = out (zoals toegepast in USA bij bepaalde straffen) Is bij een ouder al twee maal eerder een kind uit huis geplaatst, of ouder 2 maal eerder veroordeeld wegens ernstige mishandeling, dan zou bij een derde maal in mijn ogen verplichte AC voor bepaalde tijd (bijv. 2 jaar) een goede aanvullende manier zijn om een niet alleen een volgend kind leed te besparen, maar ook om de ouder de tijd te geven de situatie eens goed te overdenken en veranderingen aan te brengen in het leefpatroon. Want even heel kort gezegt, afkicken, werk zoeken, huis, leven op de rit krijgen, gaat toch net wat gemakkelijker voor alleen jezelf zonder de zorg voor een kind, als met kind.
Als zo'n ouder/moeder dan na 2 jaar bij een gesprek met reclassering kan laten zien dat er echt verbetering is, ok, AC mag stoppen.
Mijns inziens is dit niet veel anders als TBS en kan dus ook juridisch zo gezien worden en ingezet. Immers word daarmee ook een persoon verplicht tot behandeling met als einddoel weer kunnen meedraaien in de maatschappij. Als een moeder door verplichte AC gestimuleerd wordt haar leven te beteren en hierdoor weer kan deelnemen aan de maatschappij (en dus weer de zorg voor een kind kan dragen) is dit voor mij een aanvaardbare methode, evenals TBS is in andere gevallen.

Daarbij lees ik vooral veel over rechten. Recht op zelfbeschikking, recht op het krijgen van kinderen, recht op dit, recht op dat...
Maar komt met recht niet ook plicht? Komt het recht op het krijgen van een kind niet samen met de plicht om voor dat kind te zorgen? Als iemand niet kan voldoen aan die plicht, is het recht er dan nog wel? Als ik niet voldoe aan mijn plicht de hyphotheek te betalen, vervalt uiteindelijk ook mijn recht om in mijn huis te mogen wonen.
Als iemand heeft BEWEZEN (dus niet een vooraf vermoeden nav. een vragenlijstje) niet te kunnen voldoen aan de plicht voor een kind te zorgen, is dat dan geen reden het recht op krijgen van kinderen (tijdelijk) te beperken?
Ik ben van mening dat mensen veel te veel rechten eisen (los van dit specifieke vraagstuk) zonder zich druk te maken om de plichten die daarbij komen kijken. Bijna iedereen wil het recht op een leuk leven, scholing, gezondheidszorg, vakantie, auto, noem maar op. Maar die rechten geven in mijn ogen ook de plicht om samen te zorgen dat dit allemaal mogelijk is en blijft. Ook als het even wat minder wordt en we even wat harder moeten werken. Even wat meer plichten en misschien wat minder rechten ipv andersom, zodat het daarna weer in balans is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:20

ChantalD schreef:
Ik ben wel voor een systeem als 3 strike = out (zoals toegepast in USA bij bepaalde straffen) Is bij een ouder al twee maal eerder een kind uit huis geplaatst, of ouder 2 maal eerder veroordeeld wegens ernstige mishandeling, dan zou bij een derde maal in mijn ogen verplichte AC voor bepaalde tijd (bijv. 2 jaar) een goede aanvullende manier zijn om een niet alleen een volgend kind leed te besparen, maar ook om de ouder de tijd te geven de situatie eens goed te overdenken en veranderingen aan te brengen in het leefpatroon.

Dat is dan bij de min of meer normale groep, neem ik aan?
Ik zou dan zeggen, eerste keer in de fout: 2 jaar verplichte AC + een behandeling, die uiteraard gericht is op de specifieke problematiek van de persoon. Dus een drugsverslaafde naar een afkickcentrum, iemand met borderline naar therapie, enz.
Datzelfde bij de 2e keer, 3e keer: verplichte AC en dat dan levenslang.

Ik wil dan wel een onderscheid maken tussen een uithuisplaatsing en een veroordeling van de ouder. Het komt namelijk ook voor dat kinderen uit huis geplaatst worden door een ernstig psychiatrisch ziektebeeld, of door een ernstige lichamelijke en/of geestelijke handicap, en dan kun je als ouder nog zo je best doen, uithuisplaatsing is in die gevallen voor een ouder echt onvermijdelijk.

Mensen waarvan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gesteld kan worden dat zij niet capabel zijn om een kind op te voeden, zou ik die drie kansen niet (durven) geven.
Dan kom ik bij het ethische dilemma: het welzijn van het kind versus de integriteit van het lichaam van de ouder.
ChantalD schreef:
Maar komt met recht niet ook plicht? Komt het recht op het krijgen van een kind niet samen met de plicht om voor dat kind te zorgen? Als iemand niet kan voldoen aan die plicht, is het recht er dan nog wel?

Dat is ook mijn overweging. Een kind dat nooit bestaat, kan geen leed ervaren.
Maar een bestaand kind kan heel ernstig beschadigd worden.......
Ik vind überhaupt niet dat er zoiets is als recht op een kind. Echter heeft het kind wél rechten. Persoonlijk vind ik dat toch zwaarder wegen dan ingrijpen in het lichaam van de ouder.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:24

Er is verschil tussen vinden dat iemand ergens recht op heeft, of juridisch recht. Die twee moet je niet met elkaar verwarren. Het een is een ethisch/ moreel oordeel, het ander is het in dit land geldende recht dat op papier staat en waar rechters naar oordelen. Sommigen hebben het telkens over het morele/ ethische recht. Dat is iets waar je over van mening kunt verschillen. Moreel/ ethisch gezien vind ik niet dat iedere persoon in iedere situatie recht heeft op een kind. Daarin ga ik mee met velen. Maar verder had ik het over juridisch recht. Dat recht is altijd in beweging, verandert mee met de samenleving. Maar sommigen rechten, zoals de grondrechten, staan al sinds jaar en dag vast. Het niet per definitie uitgesloten dat zulke maatregelen ooit kunnen worden uitgevoerd in mijn ogen. Maar dan zal het recht wat je daaromtrent maakt wel moeten stroken, en dus niet in strijd kunnen zijn, met ander bestaand en nog steeds algemeen geaccepteerd en onveranderd recht. En daar wringt de schoen. Dan zul je volgens mij niet alleen het straf(proces)recht, maar ook de grondrechten, en daarmee ook het EVRM en IVBPR moeten aanpassen. Ik zie dat niet zo snel gebeuren.

ChantalD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:37

@ Yamcha: Vandaar ook mijn formulering 'een syteem als'. Details ben ik even niet op ingegaan (uit tijdgebrek, moet ook m'n zoontje in de gaten houden), het ging me even om de mogelijkheid om een dergelijke maatregel te kunnen gebruiken, aangezien eerdere reactie vroegen naar juridische basis en mogelijkheden. Die zijn er in mijn ogen wel degelijk.
Ik had inderdaad beter moeten omschrijven wat ik bedoel met uit huis plaatsing. Het gaat mij echt om gevallen van verwaarlozing en mishandeling, niet medische redenen bij het kind. Medische/psygische reden bij de ouder(s) vind ik dan weer wel reden tot verplichte AC. Ook al kan een ouder er misschien niets aan doen, als iemand om gezondheidsreden al niet voor eerdere kinderen kan zorgen, moet er zeker geen nieuw kind bijkomen.

Je schrijft: Mensen waarvan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gesteld kan worden dat zij niet capabel zijn om een kind op te voeden, zou ik die drie kansen niet (durven) geven.
Persoonlijk zou ik die kans wel geven, vooral uit ethisch oogpunt, want er zijn er altijd die het wel kunnen. Maar geen eindeloze hoeveelheid kansen zoals nu het geval is. Voordeel van de twijfel zeg maar. Gaat het fout, dan wel kans verspeelt op een volgende poging, klaar en over.
En zoals eerder aangegeven, gehandicapten die al niet voor zichzelf kunnen zorgen, hebben vaak al een 'voogd' die medische beslissingen neemt en dus kan aangeven dat AC gegeven moet worden, dus deze groep zou al afvallen.

@ gummie: Denk je dan niet dat je op dit punt (deels) een vergelijking kunt trekken naar TBS, zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf? Zou dit eventueel geen juridische achterdeur kunnen zijn, waardoor je minder vrijwillige behandeling (dus AC) toch kunt toepassen als aanvullende maatregel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:42

Er lopen twee draadjes langs elkaar heen in dit topic, het één is de ethische kwestie, het anders is de kwestie van de uitvoerbaarheid. En ik moet toegeven dat ik daar ook aan twijfel, met de wet zoals die nu is, is zoiets zonder meer niet uitvoerbaar.
Dan zou je de wet moeten veranderen, en ik denk dat je daar nog een apart debat over kunt voeren.

@ ChantalD: het eerste deel, volledig mee eens. Het tweede deel, met mensen waarvan met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid gesteld kan worden dat zij niet capabel zijn, daarmee bedoel ik bijvoorbeeld ernstig verstandelijk gehandicapten :)
Ik bedoel er niet die junks mee, die vallen bij mij onder de eerste categorie, mensen met oplosbare problemen, met mogelijkheden voor groei.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:01

gummie schreef:
Ik weet niet of ik het goed heb begrepen, maar als je meent dat de hulpverlener de aangewezen persoon zal moeten gaan zijn om eigenhandig per concreet geval te bepalen, aan de hand van een rekensommetje en beoordeling van een gezinssituatie, dan vind ik wat je voorstelt een NOG slechter plan. Dan leg je de uitvoering van iets wat in feite een straf is in handen van de hulpverlening en volgens mij is dat niet eens mogelijk!. Ik hoop toch dat je bedoelt dat de rechter dit zal moeten bepalen/ toetsen. Anders krijg ik er helemaal de rillingen van.

Je hebt het niet goed begrepen, of onderstaande regel gemist in mijn (sorry, ik doe het niet expres) lange lap tekst:
maura schreef:
Daar hoort dan uiteraard een onderbouwing bij en uiteindelijk zal een rechter dan moeten oordelen op grond van de ingebrachte informatie.

@Shadow: dank voor je uitgebreide en goed onderbouwde antwoord. Met name je opmerking over dat we als maatschappij helemaal geen uitgebreide wegen willen bewandelen maar snel effect willen vind ik behoorlijk raak. Net als overigens de opmerking van ChantalD dat rechten samenhangen (of zouden moeten samenhangen) met plichten.

Mag ik concluderen dat ook de tegenstanders van verplichte anticonceptie niet vinden
gummie schreef:
dat iedere persoon in iedere situatie recht heeft op een kind
? Want dan kunnen we de moreel/ethische discussie volgens mij namelijk afsluiten en blijft de juridische discussie over. En dan zit je niet alleen met het grondrecht ten aanzien van de onschendbaarheid van het menselijk lichaam, maar óók met het grondrecht om een gezin te stichten. Waarmee ik (na even googelen) tot de conclusie kom dat het verplichten van anticonceptie, zelfs al zou heel Nederland ethisch gezien unaniem voorstander zijn, in elk geval geen snelle oplossing gaat zijn.

Heb ik weer even een vraagje: stel dat ik een heroïneverslaafde alleenstaande moeder zou zijn en onder meer onbeschermde seks gebruik als middel om aan mijn dagelijks shot te komen, krijg ik de pil dan gratis aangeboden of moet ik dan net als iedereen een eigen bijdrage betalen (die ik natuurlijk niet ga betalen, ik gebruik dat geld liever ergens anders voor). Zou ik mij misschien zelfs gratis kunnen laten steriliseren? Met andere woorden, is het voor hulpverleners in de huidige situatie mogelijk om cliënten actief en zeer laagdrempelig anticonceptie aan te bieden?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:19

maura schreef:
gummie schreef:
dat iedere persoon in iedere situatie recht heeft op een kind

? Want dan kunnen we de moreel/ethische discussie volgens mij namelijk afsluiten en blijft de juridische discussie over. En dan zit je niet alleen met het grondrecht ten aanzien van de onschendbaarheid van het menselijk lichaam, maar óók met het grondrecht om een gezin te stichten. Waarmee ik (na even googelen) tot de conclusie kom dat het verplichten van anticonceptie, zelfs al zou heel Nederland ethisch gezien unaniem voorstander zijn, in elk geval geen snelle oplossing gaat zijn.

Precies wat ik zeg! :j

Citaat:
Heb ik weer even een vraagje: stel dat ik een heroïneverslaafde alleenstaande moeder zou zijn en onder meer onbeschermde seks gebruik als middel om aan mijn dagelijks shot te komen, krijg ik de pil dan gratis aangeboden of moet ik dan net als iedereen een eigen bijdrage betalen (die ik natuurlijk niet ga betalen, ik gebruik dat geld liever ergens anders voor). Zou ik mij misschien zelfs gratis kunnen laten steriliseren? Met andere woorden, is het voor hulpverleners in de huidige situatie mogelijk om cliënten actief en zeer laagdrempelig anticonceptie aan te bieden?

Ook dat is een hele moeilijke discussie... Ik zag laatst een documentaire over een man in de VS die drugsverslaafden "tegengif" geeft zodat ze in ieder geval niet sterven door een overdosis. Hij had zo al meerdere levens gered van verslaafden, die de volgende dag gewoon weer net zoveel heroine gebruikten. Hij vond dit echter beter dan het beleid in die Staat, namelijk het oppakken en opsluiten van verslaafden zodat ze geen overlast zouden geven, niet konden inbreken, etc. Dit is een eeuwige discussie. En aangezien je in Nederland ook niet de (wettelijke) mogelijkheid hebt verslaafden verplicht te laten afkicken (en afkicken zonder intrinsieke motivatie ook minder kans van slagen heeft en dwang dus onvoldoende werkt), of bij voorbaat al op te pakken (zoals dat daar in die Staat in de VS wel gebeurde), kom je inderdaad uit bij het punt van symptoombestrijding.

AC geven is symptoombestrijding. Methadon geven is symptoombestrijding. Het heeft echter wel een positieve invloed op andere aspecten van de samenleving. Bijvoorbeeld als het ongewenste zwangerschappen voorkomt (maar dan wel op vrijwillige basis zoals je noemt), of omdat het aantal inbraken afneemt. Het gratis verstrekken van dit soort middelen is vanuit dat oogpunt goed. Al blijft altijd de discussie bestaan over het hoe en waarom van symptoombestrijding, en over de kosten. Want de mensen klagen nu al sten en been dat ze hun zorgkosten te hoog vinden, laat staan dat ze dan nog bereid zijn de pil voor een verslaafde te betalen...

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:30

Citaat:

Volgens mij is dit op dit moment nog niet mogelijk. Wel bestaat de mogelijkheid om verslaafden vanaf 24 weken zwangerschap gedwongen op te nemen om zo te voorkomen da het kindje verder schade oploopt door de verslaving van de moeder.

Het valt me op dat enkele mensen heel heftig reageren op het feit dat mensen dan tot anticonceptie gedwongen worden en dat dit in strijd is met de lichamelijke integriteit. Natuurlijk wordt die integriteit bij gedwongen medicatie aangetast. Maar dat gebeurt nu ook al bij psychiatrische patiënten die middels de BOPZ gedwongen opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis of bij TBSers die gedwongen medicatie krijgen om hun stoornis te behandelen. Deze mensen zijn allemaal opgenomen omdat zij een gevaar voor zichzelf of derden vormen. Waarom verschilt dit zo van mensen die door verslaving, psychische problemen, een ernstige verstandelijke beperking of een combinatie hiervan zodanig ongeschikt zijn voor het ouderschap dat zij (bewezen) een gevaar vormen voor hun kinderen?

De BOPZ bestaat al jaren en echt niet iedere psychische patiënt komt daar terecht, ik denk dat het ook bij gedwongen anticonceptie niet zo'n vaart zal lopen dat we op een glijdende schaal terecht komen. Zeker niet als hulpverleners eerst de gang naar de rechter moeten maken om toestemming te krijgen zoals nu ook bij de BOPZ gebeurt.