Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 08:50

Ik hoop dat we de speculaties over de oorzaak nog even kunnen laten voor wat ze zijn, aangezien beide buschauffeurs door een (aantal?) bokker(s) gekend waren. Uit respect voor de chauffeurs en de nabestaanden lijkt het me het best om nog niet te snel te oordelen.
Zoals ik al schreef stonden beide buschauffeurs bekend als zeer voorzichtige en plichtsbewuste chauffeurs en ik zou dat graag zo houden tot de oorzaak van het ongeval bekend is.

De media hier in België pakken het heel respectvol aan deze ochtend. Geen reclame op de radio, enkel muziek die troost kan bieden en mensen die hun hart kunnen uitstorten. De foto's van de kinderen zouden geplaatst zijn met toestemming van de ouders, toch op onze kranten. Ik hoop dat de buitenlandse en binnenlandse pers respectvol blijft en dat de overige journalisten op de vingers worden getikt. Zoiets als Juut heeft gehoord vraag je echt niet aan een zusje van een slachtoffer :n .

Ik ben allesinds om 11u een minuut stil, net als de rest van onze universiteit en hopelijk land.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:01

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:12

Desty schreef:
_lauraaa_ schreef:

Hartbrekend dit...
Ontzettend mooi geschreven, de brok sloeg weldegelijk even in m'n keel!

Pfff heftig, wat een frustratie voor de reddingswerkers, een zo machteloos gevoel...
en aan de andere kant een goed gevoel, dat ze er waren om te praten,sussen en steunen.

Een diep _/-\o_ respect !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:16

Heel erg voor al die ouders die daar tevergeefs op dat schoolplein stonden en dan die spanning met afwachting..

Mooi stukje van de krant.

Ik las van de week een veronderstelling dat het mogelijk is dat de bus de stoeprand heeft geraakt en dat je er dan niet zomaar van af kan sturen zonder gevaar, maar als de rand stopt, dan je dan in een gat rijdt en dat je dan de balans kwijt raakt, dat de bus dat gekattepult wordt...een best aannemelijke veronderstelling....

Net zoals je in een slip raakt als je de berm raakt...

Ik kan mij alleen maar voorstellen dat touringcarchauffeurs die kinderen rijden en samen rijden heel erg voorzichtig zijn...dat ze elkaar elke 2 uur aflossen...cd's wisselen kan ik mij niet zomaar voorstellen...

Petje af voor de reddingwerkers.

In de tunnels gebeuren best wel ongelukken, en dat kunnen hele ravages zijn...die mensen die daar werken zijn zeer goed voor hun taak berekend, Zwitserland kennende helemaal...heb zelf in Zwitserland gewoond en alles met voorzorg.
Heel ontroerend dat die hulpers die kinderen hebben gesteund....wat een keerzijde van je beroep, maar fijn voor de ouders dat er iemand bij was.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:21

Hartverscheurend dat stukje.....heb de tranen in de ogen. Arme, arme kinderen......

Vjestagirl

Re: Dodelijk busongeval in Zwitserland met Belgische bus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 09:29

Goed om te weten dat er iemand bij de kinderen was toen ze stierven... Hier op kantoor weer m'n collega ondertussen dat haar achternichtje het niet gehaald heeft.

Het is best een rare dag hier. Geen reclame op de radio, maar wel heel veel jankmuziek. In de korte stukjes file van vanmorgen kun je iedereen de tranen uit zijn ogen zien vegen. Ik heb ook al de eerste auto's met lintjes rond zien rijden, zelf ga ik vanmiddag kijken of ik een lintje kan vinden, en anders plak ik een papieren duif achter mijn ruit.

Het voelt allemaal zo verslagen aan...

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:08

Dit is gewoon de ergste nachtmerrie van elke ouder. Ik heb ook mijn broer verloren een aantal jaar geleden en begijp dan ook het standpunt van Chiepieke erg goed. Vandaag een dag van nationale rouw. Ik weet zo goed waar de familie's doorheen moeten en vraag me wel af of deze mensen er op staan te wachten op al die mediaheisa. Volgens mij willen ze nu vooral wat rust. Maar anderzijds is de steun van het hele land ook wel hartverwarmend. Ook ik rouw vandaag, maar niet alleen voor deze kinderen. Ook voor mijn broer en alle andere mensen die hier niet meer zijn. En mijn eigen kids worden nu toch wat meer met dikke knuffen overladen vandaag. Op zo een momenten beseffen we weer hoe dankbaar we moeten zijn om wat we hebben.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:16

ik snap wat je bedoelt 3timesmom,ook voor jou veel sterkte vandaag. :(:)

Dat stukje is hartverwarmend,maar ook wel hartverscheurend...blij dat vele kinderen niet helemaal alleen moesten sterven,maar het zou gewoon niet mogen.. |(

Ook hier vandaag in gedachten bij alle mensen getroffen door dit drama..en laten we inderdaad misschien nog even extra denken aan alle andere mensen die het leven lieten,al dan niet in onze nabije omgeving. :(:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:20

Dus ook zij heeft het niet gehaald? Sterkte Vjestagirl.
Wel raar om te lezen dat daar bij jullie zo er mee omgegaan wordt, terwijl hier in het rampgebied zelf zeg maar (Bergeijk en Lommel) het dus wel meevalt. Daar zie je de auto's niet zo rondrijden bijvoorbeeld.

Dat krantenartikel, ik had net de troost dat de meesten kinderen waarschijnlijk direct dood zouden zijn en er weinig van zouden hebben geweten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:40

Dat zullen de meesten ook, dat kan niet anders. Hoe die bus er uit ziet...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:43

Neonlight schreef:
Dat krantenartikel, ik had net de troost dat de meesten kinderen waarschijnlijk direct dood zouden zijn en er weinig van zouden hebben geweten.

:j |(

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:52

straks 1 minuut stilte! ik doe er aan mee...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:10

We hebben net met alle medewerkers van ons bedrijf, en de bedrijven die in dezelfde 'hoek' zitten (4 grote gebouwen bij elkaar) buiten op het grasveld de minuut stilte in acht genomen. Was een ontzettend mooi gevoel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:21

Ik kan er nog steeds niet over uit hoe die bus eruit zag. Maar hij zal ook gedeeltelijk open geknipt zijn?

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:25

Hier ook een minuut stilte gehouden en daarna begonnen alle kerkklokken van in de buurt tegelijk te luiden. Was echt heel aangrijpend, overal stil en dan alleen het geluid van al die klokken door mekaar ;(

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:50

Hier ook 1 minuut stilte maar heb geen kerk klokken gehoort.. vind het wel vreemd maar vond het ook aangrijpend!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:14

xRomana schreef:
http://www.dailymail.co.uk/news/article ... illed.html

hier een serie fotos met de slachtoffers die gevallen zijn.

Kijk, dat is dus wat ik een stukje walgelijke journalistiek vind :n . Wat voor belang heeft het nu dat de hele wereld nu zonder toestemming van de ouders weet over wie het gaat, en nog erger, dat ze gewoon een filmpje plaatsen van de ouders die in de bus zitten. Bah, gewoon pure sensatie.

Veel sterkte vandaag voor iedereen die er rechtstreeks of onrechtstreeks bij betrokken is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:19

Er wordt overigens nog steeds gesproken van 22 kinderen die het ongeval niet hebben overleefd. Dat moeten er nu dan toch 23 zijn?

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 13:55

_lauraaa_ schreef:

wat een verschrikkelijk stukje tekst... Heel veel respect voor de reddingswerkers ! Ik vrees dat die mensen zware psychologische steun gaan nodig hebben... Ik zit opnieuw met tranen in mijn ogen, de machteloosheid, het verdriet, de pijn, gewoon niet te bevatten. |(

Collega en ik hebben ook een minuut stilte ingelast, al weet ik niet of dat voor de nabestaanden iets uitmaakt. Die mensen moeten toch gewoon gek worden... :(:)

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:13

stef schreef:
Ik kan er nog steeds niet over uit hoe die bus eruit zag. Maar hij zal ook gedeeltelijk open geknipt zijn?

Ik denk het wel ja.

Wat ik niet snap, die stoelen? Horen die los te komen en naar voren te knallen? Dat kan toch ook niet veilig zijn? Ik snap best dat de klap enorm is geweest maar dat moet toch niet zomaar kunnen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:17

Stef, ik sta daar ook nog steeds heel vreemd tegenaan te kijken. Ik had natuurlijk verkeerde informatie kunnen krijgen, maar Dressage_ bevestigde het en zij staat daar dichter bij dan ik.

Wat nog wel zou kunnen, in 1 van de eerste berichten hoorde ik ook dat er kinderen hersendood waren. Het zou kunnen dat zij dat ook was, en dat ze daarom al meegeteld was bij de overledenen. Een goede vriend heeft jaren geleden een ski-ongeluk gehad en was ook hersendood. Daar was het ook een kwestie van de stekker eruit trekken, en daar is mee gewacht tot de ouders er waren en er duidelijkheid was over eventueel donorschap.
Nu is dit wel gruwelijk speculeren, maar dit is het enige scenario wat ik me kan bedenken.

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:18

Stoelen worden getest op een frontale botsing tegen een muur met een snelheid van 50km/u en een impact van 1000kg en moeten dan de klap weerstaan. Ook deze bus voldeed aan die eisen maar de toegestane snelheid was daar 100/u en de impact was dus vele malen groter.

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:28

Wij hebben tijdens ons college ook een minuut stilte gehouden. Ik fietste vanochtend nog voorbij de kerk waar straks (vanochtend?) de herdenkingsviering is en daar stonden weer veel journalisten. Ik hoop dat ze het een beetje respectvol gaan aanpakken, want ik zag ze weer rondkijken en azen op mensen die ze konden interviewen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:42

ik begrijp je frustratie ergens Chipieke. Maar wij kunnen niet rouwen om iets dat wij niet 'weten', en natuurlijk leven wij heel hard met je mee. Jouw verlies, en dat van zovele-want helaas is de dood een deel van het leven, is niet minder waard dan het verlies dat nu plaatsgevonden heeft. Maar de schock van de plotse dood van 28 mensen, schrikt je op. In ons 'veilig' land zijn we dit soort van plotse klappen niet gewoon. Je blijft dan wel even stil staan, dat het leven zo kort en oneerlijk kan zijn. En je gaat nadenken over de mensen die verloren hebt, of je naasten waar je zoveel van houdt die je kan verliezen. Ik denk dat de stilte en alle tekenen van medeleven niet enkel bedoeld zijn als medeleven voor de ouders, maar ook een teken van nederigheid tov alle pijn die onze wereld dagelijks treft. Tenminste, dit was bij mij zo. Ik hoop dat je dat wat kunt begrijpen, ik begrijp jou ook, en ben daar alles behalve onverschillig over. Dat mag je niemand verwijten vind ik, ieder heeft zijn manier om zo'n dingen te verwerken. Maar ik geloof er nog altijd in dat de mensen goed genoeg zijn gebleven om dat toch aan hun hart te laten komen, ookal is dat niet altijd zichtbaar. Een vriendin haar vader is laatst vermoord, en ik heb zitten huilen thuis, maar hoe reageer tov iemand met zo'n verlies? Best moeilijk hoor!
De stilte vandaag was echt een teken van samenhorigheid (al vind ik dat woord te positief voor de situatie) of gewoon een teken dat de mens nog gevoel heeft en de moeite doet om dat te tonen. Heb meedere malen met de tranen in mn ogen gestaan, ik hoorde de klokken, en voelde me zo nederig. Voelen wat de ouders en alle onstaanders voelen kan ik niet, ik voel me enkel zoals ik me zelf voel, verdrietig, vanwege het besef dat pijn bestaat en dat je die soms niet kan ontlopen, hoe hard je ook probeert gelukkig te zijn. En die pijn wens je niemand toe, dat doet me verdriet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:03

LOMMEL (ANP) - Op verzoek van ouders van de slachtoffers van het busongeluk in Zwitserland komt er woensdag in Lommel een gezamenlijke herdenkingsplechtigheid. De Belgische koninklijke familie en koningin Beatrix zullen daarbij aanwezig zijn. Burgemeester Peter Vanvelthoven heeft dat vrijdag bekendgemaakt op een persconferentie.

De plechtigheid zal plaatsvinden in de Soeverein Arena in Lommel en is voor iedereen toegankelijk. De precieze inhoud van de dienst is nog niet bekend en zal nog worden besproken met de ouders. De burgemeester vertelde dat alle ouders zichzelf er in terug moeten kunnen vinden.

Alle lichamen van de omgekomen slachtoffers zijn vrijdag teruggekomen in België. Ze worden in de loop van vrijdagmiddag met ceremoniewagens overgebracht naar mortuaria. Ook de vijf gewonde Lommelse slachtoffers keren vrijdag terug en worden naar ziekenhuizen gebracht.