9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:57

sarabande schreef:
Dromen mag, maar veel van deze punten zijn helemaal niet haalbaar. Daarbij zit Nederland helemaal niet in de oliebol maar is nog steeds een van de meest welvarende landen ter wereld

Voor jouw waarschijnlijk nog wel...de klap voor een grote groep mensen is reeds al gevallen.....

Kopke in het zand steken en nog even afwachten....dan komt het wel goed........ ;)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 17:58

Sowieso moeten m.i. de inkomens dichter naar elkaar gebracht worden, wat in dit geval dus inhoudt dat er geld van de rijken weg moet, ga maar meer belasting betalen. Hypotheekrenteaftrek afschaffen ben ik niet zeker van... Zullen een hoop huishoudens zijn die hun huis dan niet meer kunnen betalen en weg moeten, en de huizenmarkt ligt al op z'n gat.

Verder zijn bezuinigingen niét de oplossing voor dit begrotingstekort. De economie moet omhoog geholpen worden, we moeten weer gaan groeien - alleen met groei zal het tekort af kunnen nemen. Om te groeien moet er juist geïnvesteerd worden. Als we gaan bezuinigen zal het alleen maar slechter gaan met de economie - dan is het tekort op korte termijn misschien wel opgelost, maar hebben we volgend jaar hetzelfde probleem. Structurele oplossingen dus!

AOW leeftijd verhogen, waardevaste ipv inkomensvaste pensioenen, banan creëeren -evt door ontslagrecht te versoepelen - vooral GEEN ontslagen, salarissen topfuncties omlaag, subsidie voor bijv. 1 jaar voor mensen die vanuit een uitkering voor een (minimumloon?) gaan werken, inflatie zo laag mogelijk houden (foei ECB, geen obligaties meer!), lagere rente op leningen, investeren in goedkope huizen/appartementen of huursubsidie, investeren in innovatie, in goed (effeciënt!) onderwijs...

Pas dan zal de economie bij trekken, zal het begrotingstekort structureel afnemen of zelfs een overschot worden, en dán kunnen we geld uit de economie gaan trekken om overbesteding te voorkomen.

@ Sarabande: Nee, dat klopt, maar dat gaan we wel zitten al we zo doorgaan - vergeleken met de andere westerse landen lopen we al achter, en het ziet er niet uit dat dat komend jaar weer op gaat trekken.

W.b. het idee van Geertje om uit de euro te stappen... Laat die man alsjeblieft álles is gaan uitzoeken, want op de lange termijn zal dit NIET goed zijn voor Nederland. Wisselkoers zal stijgen, we worden veel te duur worden voor het buitenland, export mindert -> et voilá, hoger begrotingstekort. De euro heeft ons veel gekost, maar zonder de euro zouden we niet op het welvaartsniveau zitten waar we nu zijn.
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 04-03-12 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Re: 9 miljard bezuinigen, wat kies jij? Bokt regeert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:05

Hoe zie je dat met die inkomens dichter naar elkaar brengen voor je dan? Ik vind het niet oneerlijk dat een jurist of arts (veel) meer verdient dan een cassiere of vuilnisman. De mensen met de topinkomens werken (en eerder studeerden) daar hard voor. EN betalen al flink belasting.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:07

Nargini schreef:
@ Sarabande: Nee, dat klopt, maar dat gaan we wel zitten al we zo doorgaan - vergeleken met de andere westerse landen lopen we al achter, en het ziet er niet uit dat dat komend jaar weer op gaat trekken.

Ook dat is niet waar het Nederlandse individu heeft het beter dan in de meeste westerse landen. Dat is wat anders dan de economische cijfers. Wat belangrijk is, eens stoppen met dat geklaag en een wat vrolijker beeld schetsen

Waarom kopen de Duitsers wel meer nieuwe spullen, en ligt de woningmarkt daar niet op zijn gat terwijl de gemiddelde Duitser minder verdient, omdat hier al jaren een doem scenario gepredikt wordt iedereen wordt angst aangejaagd en zelfs de mensen die kunnen uitgeven doen dat niet en dat is waarom de economie stagneert.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:11

Dat vind ik ook zeker niet oneerlijk, en verschil moet er natuurlijk altijd blijven. Maar ik vind wel dat er een soort grens gesteld mag worden, of dat de belasting voor de echt hoge inkomens nog wel meer omhoog mag. Ik bedoel ook niet echt de arts of jurist, meer de hoge petten in het bedrijfsleven, die echt absurt veel verdienen. Gebruik dat geld om meer banen binnen het bedrijf te creëeren, zei iemand al eerder in dit topic - ben ik het helemaal mee eens :)

Tuurlijk, heb je zeker een punt! Als we gewoon zeggen: Jongens, het gaat goed met de economie, we komen er weer bovenop! Gaan mensen ook meteen veel meer uitgeven. Maar toch vind ik de laatste cijfers wel zorgwekkend, dat wij een negatieve groei hadden, terwijl landen als Frankrijk toch een klein beetje zijn gestegen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:12

HRA is onding, maar je kunt hem natuurlijk niet over een nacht ijs afschaffen dan valt half Nederland in de schuldsanering....
Trapsgewijs voor nieuwe hypotheken, over een langere periode. Hoewel het nu, nu de huizenprijzen zo gekelderd zijn natuurlijk hét moment is om dat ding uit te faseren. ;)
Meer woningen zeker in het lagere segment zou de huizenprijzen ook normaliseren. En meer huurhuizen is natuurlijk ook nodig als je de huren vrij wilt geven, er is geen 'vrije huurmarkt' als het aanbod en de vraag niet op natuurlijke wijze op elkaar zijn afgestemd. ;)

Wat betreft de paradox tussen veel te veel uit blijven geven en dus schulden maken, en zuiniger gaan leven en dus de economie minder aanjagen, dat is een heel lastige.

Het systeem waarin we leven werkt blijkbaar alleen als we meer uitgeven dan we aankunnen, als samenleving als geheel.

@Abiola: vuilnismannen werken ook hard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:14

Citaat:
Maar toch vind ik de laatste cijfers wel zorgwekkend, dat wij een negatieve groei hadden, terwijl landen als Frankrijk toch een klein beetje zijn gestegen.

Cijfers van verschillende landen kun je niet zomaar vergelijken. Er wordt met cijfer meer gemanipuleerd dan je lief is... Bepaalde Europese landen hebben wat dat betreft een dijk van een reputatie. :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:15

Ik zeg ook niet dat ze niet hard werken, ik zeg dat ik het niet oneerlijk vind dat een arts veel meer verdient.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:18

Ik vind dat daar een grens aan zit. Anders kun je namelijk ook stellen dat het niet oneerlijk is, dat een vuilnisman veel minder verdient.

En als dat dan zoveel minder is, dat die vuilnisman in de problemen komt om gewoon de vaste lasten op te brengen terwijl die arts op zijn 50ste kan stoppen met werken, dan klopt dat niet helemaal.

Beiden worden namelijk grotendeels in onze maatschappij van belastingcenten betaald en doen nuttig werk.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:20

Fout ligt eigenlijk bij de overheid (surprise) - toen het echt goed ging met de economie had de overheid belasting etc moeten verhogen en een potje moeten aanmaken voor dit soort geintjes. Dat heeft ze niet gedaan, we wilden alleen maar genieten van de groei en de stijging van de koopkracht e.d. Anti-cyclisch begrotingsbeleid. Dat hebben ze niet gedaan, en nu mogen we dat gaan bekopen...

Kijk maar naar Noorwegen. Die hebben al hun olie inkomsten in een potje gedaan, en Noorwegen is één van de landen die niet of nauwelijks last heeft van de crisis. En wat doet Nederland? Wij betalen er bonussen van en subsidiëren dure bouwprojecten en huizenwijken. Tsja....

@ randalinpony: Oei, dat is inderdaad een lastige. Hoe zou ik dan wél aan betrouwbare cijfers moeten komen? :D

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:20

randalinpony schreef:
Citaat:
Maar toch vind ik de laatste cijfers wel zorgwekkend, dat wij een negatieve groei hadden, terwijl landen als Frankrijk toch een klein beetje zijn gestegen.

Cijfers van verschillende landen kun je niet zomaar vergelijken. Er wordt met cijfer meer gemanipuleerd dan je lief is... Bepaalde Europese landen hebben wat dat betreft een dijk van een reputatie. :D

Zoals ik heb geleerd van mijn leraar statistiek

"je hebt kleine leugens, je hebt grote leugens en je hebt statistiek"

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 18:24

Citaat:
@ randalinpony: Oei, dat is inderdaad een lastige. Hoe zou ik dan wél aan betrouwbare cijfers moeten komen?

In ieder geval niet aan Italie vragen. :') Maar volgens mij goochelen de Fransen ook al langer erop los met cijfers hoor als het over begrotingstekorten gaat. :+

@Anoli; :')

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:25

Wat betreft cijfers en vertrouwen in de economie.. Hoe je het ook wendt of keert, ik vind bijvoorbeeld dit artikel bijzonder verontrustend:

http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/26920 ... essie.html

Heb het overigens ook niet over Italië, maar meer over Duitsland, België en onze noorderburen...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:34

randalinpony schreef:
@Anoli; :')

Ja lach maar, maar ik heb zelf geleerd hoe je cijfers naar je hand kan zetten zodat de uitslag juist goed of slecht is...
statistiek is dus eigenlijk gewoon 1 grote leugen :j

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:46

Nargini schreef:
Wat betreft cijfers en vertrouwen in de economie.. Hoe je het ook wendt of keert, ik vind bijvoorbeeld dit artikel bijzonder verontrustend:

http://www.nuzakelijk.nl/algemeen/26920 ... essie.html

Heb het overigens ook niet over Italië, maar meer over Duitsland, België en onze noorderburen...

Maar dat is nu ook precies wat ik bedoel, je ziet bijna niets anders in de krant en op TV en zo nu en dan komt een lachende Rutte dat ook nog even vertellen.

De boodschap moet anders, maar de bal rolt al van de helling dus dat stoppen lijkt me lastig

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:49

self-fulfilling prophecy - ik begrijp wel wat je bedoelt, maar wat als het simpelweg de waarheid is?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:51

Niemand wil zelf bezuinigen. De bexuinigingen moeten altijd plaatsv :D inden bij een andere doelgroep

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:51

Nargini schreef:
self-fulfilling prophecy - ik begrijp wel wat je bedoelt, maar wat als het simpelweg de waarheid is?

De waarheid zou anders gebracht kunnen worden

Oftewel voor de een is een glas halfvol, voor de ander halfleeg

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:54

sarabande schreef:
Nargini schreef:

De waarheid zou anders gebracht kunnen worden

Oftewel voor de een is een glas halfvol, voor de ander halfleeg

Hoe zou je het dan willen brengen? 'Jongens, het gaat even wat slechter, maar wees gerust - we zullen geen Derde Wereldland worden.'
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 04-03-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:56

Als iedereen bij zichzelf begint, zijn we al een heel eind.....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 18:58

Nargini schreef:
Hoe zou je het dan willen brengen? 'Jongens, het even wat slechter, maar wees gerust - we zullen geen Derde Wereldland worden.'

Ik denk dat ze het gewoon minder en anders moeten brengen en ook en vooral toekomstperspectieven mee moeten nemen. De economie gaat altijd in golven en gaat daarna altijd weer goed.

We worden al tijden gebombardeerd met negativisme dat heeft dus ook die uitwerking

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:02

Ben het met je eens hoor, in dat geval :)
Overheid mag ook wel eens de nadruk leggen op wat er wél goed gaat, of wat we eraan doen, in plaats van zielig te zijn en de schuld op anderen af te schuiven.

@ Gummie: Sure! Gewoon minder gaan consumeren, gaan de bedrijven minder verdienen, gaan de lonen omlaag/vallen er ontslagen, meer uitkeringen ... Minder consumeren, minder btw en belasting ... Vrees dat dat niet gaat werken.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 19:11

Allemaal blijven lenen tot we omvallen helpt natuurlijk ook niet. Een gezonde economie kent een balans tussen bufferen en uitgeven.
Maar gelukkig hoeven we ook al dat geld niet zelf uit te geven, Nederland was de laatste keer dat ik in de statistieken keek nog een exportland.

Als mensen bang zijn slikken ze makkelijker maatregelen die hun eigen positie verzwakken, maar waarvan ze denken dat die in het algemeen belang zijn. Het is dus in het belang van de regering en hun agenda, dat mensen zich onzeker voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:35

Electra63 schreef:
Niemand wil zelf bezuinigen. De bexuinigingen moeten altijd plaatsv :D inden bij een andere doelgroep

De groep die het het best kan dragen is nu aan de beurt....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 19:37

Ik vrees dat dit kabinet nu de middengroep gaat pakken en dat zou echt dom zijn, maar ik zie ze niet hun eigen achterban aanpakken en het CDA heeft niets meer te vertellen, geen leider, geen inbreng.