Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:18

Het lijkt mij niet een verkeerd uitgangspunt nee, daarom zou het een vangnet moeten heten, voor mensen die dat (even) niet kunnen.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:21

Het IS al het uitgangspunt. Namelijk dat mensen die KUNNEN werken, dat ook doen. Als Russel NIET zou werken, zou ze een profiteur zijn. Dat is wat ik er uit afleid. Russel heeft dus ofwel een juiste mentaliteit en een ziekte waarmee je parttime kan werken, ofwel (zoals anderen hier kennelijk liever denken) geen juiste mentaliteit en een ziekte waarmee ze fulltime kan werken.
Ik kies voor het eerste. Russel kiest zelf als het om anderen gaat automatisch voor het tweede, toch? Snapt iemand wat ik wil zeggen?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:24

Nee, Russel kiest er voor om haar eigen broek zo goed en kwaad als het kan op te houden in plaats van met behoud van uitkering lekker paard te rijden. Top mentaliteit als je het mij vraagt +:)+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:28

Abiola schreef:
Nee, Russel kiest er voor om haar eigen broek zo goed en kwaad als het kan op te houden in plaats van met behoud van uitkering lekker paard te rijden. Top mentaliteit als je het mij vraagt +:)+

Hoe weet je of dat zo is? :) Ik ben nog steeds aan het toepassen wat Russel zelf verkondigt trouwens, is dus niet mijn mening. Dus:
- hoe weet jij of Russel niet gewoon fulltime kan werken?
- hoe weet jij of zij chronisch ziek is?
- hoe weet jij of ze niet gewoon lui is en daarom maar 24 uur werkt?

Ik vind overigens dat Russel inmiddels heel helder antwoord heeft gegeven op de vragen die ik had bij het starten van het topic :) Dank daarvoor! Geeft mij weer wat meer inzicht in hoe mensen denken en waarom :)

Mentaliteit heeft wat mij betreft nog steeds betrekking op of iemand wel of niet misbruik maakt van een systeem, niet op of iemand wel of niet werkt. Begrijpt iemand hier dat verschil? Want mentaliteit wordt in dit topic erg vaak toegepast op of iemand wel of niet werkt, ipv of iemand misbruik maakt. Die twee worden op 1 hoop gegooid. Niet werken wordt gelijk gesteld aan misbruik maken op deze manier :)
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-02-12 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Abiola

Re: Opvattingen over uitkeringsgerechtigden: stof tot nadenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:31

Het kan mij niet schelden waarom ze maar 24 uur werkt. Ik betaal niet voor haar, ze draagt zelf bij aan de maatscahppij en kiest er voor om er niet alleen van te profiteren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:34

Je snapt dus niet wat ik zeg. Maakt niet uit.

Russel kan werken, parttime, en dus werkt ze. Als ze een uitkering zou krijgen, zou ze een profiteur zijn. Ze is dus geen profiteur :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 16:45

Weet je, anders maken we gewoon wat nieuwe stellingen... Kijken of dat beter werkt!

Stelling 1: wie niet werkt, is lui. Mee eens, of niet mee eens?
Stelling 2: jongeren kunnen nooit zo ziek zijn dat ze een uitkering moeten ontvangen. Mee eens, of niet mee eens?
Stelling 3: er is altijd, voor welke ziekte of handicap dan ook, werk te vinden. Mee eens, of niet mee eens.
Stelling 4: sommige ziekten en handicaps en de invloed op de mogelijkheid om te werken worden sterk overdreven. Mee eens, of niet mee eens?
Stelling 5: het uitkeringenstelstel moet worden afgeschaft. Mee eens, niet mee eens?

(een stelling is niet hetzelfde als een mening. een stelling roept op je mening te geven)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 16:46

Beetje rare stellingen hoor.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:51

Voor de mensen die paarden een hobby vinden, hebben jullie ook eens na gedacht dat het misschien ook een form van bewegingstherapie is? (en voorgeschreven door therapeuten en artsen? inc. UWV arts)
Een vorm van sociale contacten onderhouden\uitbreiden?
Een vorm van netwerken?

Ik voor mij zelf kan zeggen dat mij gemeld is door therapeuten, artsen en psychologen om koste wat kost mijn pony's te behouden.
Waarom? Ik ben 7 middagen per week bezig met mijn hele lichaam, ik fiets 8 km heen en terug in weer en wind ik rijd met goede weken 4x en longeer wat. Hierdoor blijf ik in balans.
Artsen en therapeuten kunnen mij geen gelijkwaardige fysiotherapie geven om mijn hele lijf evenredig te gebruiken, zeker geen 7 dagen per week.

Ik ben gehandicapt, heb dystrofie aan mijn rechter hand en voet en zit helaas bij de groep mensen waar het verspreid. Ik heb een WIA uitkering, en wees maar niet bang de maatschappij hoeft dat niet te betalen. Vallen mijn pony's weg dan van ik letterlijk en figuurlijk in een gat. Mijn lichaam gaat dan sneller achteruit om over geestelijk nog maar te zwijgen.

Er is een therapie waar ik enigszins baat bij heb, maar moet ik zelf betalen + reiskosten.
Voor 2x per week zou mij dat op maand basis 494.- euro kosten. (1x onderlijf, 1x bovenlijf)
Ik ben voor 2 pony's vol pension bij een boer 255,- euro kwijt per maand en ben 5 dagen per week langer aan het trainen. 3x raden wat voor mij meer aantrekt. Ik zie mijn pony's als therapeuten niet als luxe hobby. Ik doe wat ik kan met voldoende pauzes, de ene keer kan ik meer dan de andere keer.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:53

Wat een lelijke discussie is dit geworden zeg! Zo recht op de persoon af! Jammer..

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:56

@ Russel, even uit nieuwgierigheid, ben jij alleenstaand? Moet jij echt alles zelf betalen van die 800 euro en kun je dan nog 2 paarden houden? Of heb je een partner?

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:15

@Gummie: Ik denk dat je beter kan stoppen met je discussie, want niemand kan jouw gedachtengang volgen. Hoe kan je iemand die parttime werkt en verder alles zelf betaald uit haar eigen zuurverdiende inkomsten nou vergelijken met een profiteur die zn hand ophoudt dmv een uitkering?! Als mensen minder willen werken dan is dat toch hun eigen keus, of ze nou ziek zijn of niet?! Daar heeft niemand wat mee te maken, omdat niemand iets voor hun hoeft te betalen! Wat jij doet is echt appels met peren vergelijken. Met jouw opleidingsniveau zou je dat toch wel moeten snappen lijkt me.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:21

Ik heb ook maar 870,- euro per maand netto, het lukt mij altijd nog wel. Ik ben alleenstaand en kinderloos. Krijg geen huursubsidie (zit beneden de 210,- grens) wel tegemoetkoming zorg, kwijtschelding gemeente en waterschapslasten. Verder niks. Heb ongeveer 130,- euro per maand aan boodschappengeld voor mij en 2 honden en kat. Geen auto.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:23

gummie schreef:
Weet je, anders maken we gewoon wat nieuwe stellingen... Kijken of dat beter werkt!

Stelling 2: jongeren kunnen nooit zo ziek zijn dat ze een uitkering moeten ontvangen. Mee eens, of niet mee eens?
Stelling 3: er is altijd, voor welke ziekte of handicap dan ook, werk te vinden. Mee eens, of niet mee eens.
Stelling 4: sommige ziekten en handicaps en de invloed op de mogelijkheid om te werken worden sterk overdreven. Mee eens, of niet mee eens?
Stelling 5: het uitkeringenstelstel moet worden afgeschaft. Mee eens, niet mee eens?

(een stelling is niet hetzelfde als een mening. een stelling roept op je mening te geven)

Stelling 1 is erg zwart - wit, want je weet niet waarom iemand niet werkt.
Stelling 2 kan ik al meteen verwerpen, want helaas heb ik een schoonzus die op erg jonge leeftijd al reuma kreeg en die daar heel erg veel last van heeft. Als ze iets teveel op een dag doet, dan heeft ze de dag erna pijn (ze was activiteitenbegeleidster en dat vond ze erg leuk, maar ze kon nog geen pan soep meer maken voor een grotere partij mensen, want de dag erna deden haar handen pijn van het opscheppen van de soep.
Stelling 3: hangt er van af waar je woont. Afgelegen in de polder zul je minder snel kans vinden om aangepast werk te vinden en als het maar voor een paar uurtjes per dag is, dan wordt het meestal al moeilijker. Mijn schoonzus doet noodgedwongen vrijwilligerswerk, want als ze dat niet had, dan kwam ze helemaal niet meer onder de mensen.
Stelling 4: er zullen best mensen zijn die hun ziekte overdrijven om op die manier vlugger een uitkering te krijgen, maar je kunt niet iederaan over 1 kam scheren.
Stelling 5: oneens. Echte zieken en mensen die geen baan vinden doe je daar zeer mee benadelen.
Wel mogen ze meer controle uitoefenen vind ik.

In het bedrijf van mijn man hebben we een aantal keren gewerkt met langdurig werkelozen, maar dat is echt geen pretje geweest voor ons!
Dat waren echt de moeilijk te plaatsen mensen. En dat lag dus niet aan hun opleiding, maar aan hun instelling en wil om te werken.
Eentje hebben we weggestuurd, omdat hij een alcohollucht van hier tot Tokio had (zelfs na het tandenpoetsen...hij kwam terug met de tandpasta nog in zijn baard :') ). En dat terwijl hij wist dat hij bij ons op het busje moest rijden.
De ander had zelf continu smoesjes:
- platte band (hij woonde nota bene 3 km van het werk..dat kun je ook nog lopen of je laat je ophalen)
- hij was zijn medicijn vergeten (waarschijnlijk zijn fles bier) en moest dus na 1,5 uurtje werken weer naar huis.
De laatste deed zo demotiverend zijn werk, dat hij de andere werknemers ook demotiveerde (die wisten overigens van niks, maar kwamen na 2 weken bij ons klagen wat dat voor man was, want ze werden niet goed van zijn gezucht en geklaag). Die hebben we dus toen ook moeten laten gaan.
- En dan hebben we ook nog eentje gehad (een jonge gozer), die ons voor heeeel veel geld bestolen heeft (door champignons die nog niet afgewogen en geteld waren, zelf af te wegen en ze door te verkopen zonder dat wij ervan af wisten). Toen we dat in de gaten kregen is die dus ook eruit gevlogen.

We hebben ook licht verstandelijk gehandicapten in dienst gehad, en die deden het in het begin wel beter, maar die waren sluwer als je van een verstandelijk gehandicapte mag verwachten :+ . Net kleine kinderen :+ En uiteindelijk, als ze er genoeg van hadden, dan maakten ze er een potje van, omdat ze wisten dat er dan wel weer een ander plaatsje voor hun gezocht werd.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:24

Mickyl schreef:
@Gummie: Ik denk dat je beter kan stoppen met je discussie, want niemand kan jouw gedachtengang volgen. Hoe kan je iemand die parttime werkt en verder alles zelf betaald uit haar eigen zuurverdiende inkomsten nou vergelijken met een profiteur die zn hand ophoudt dmv een uitkering?! Als mensen minder willen werken dan is dat toch hun eigen keus, of ze nou ziek zijn of niet?! Daar heeft niemand wat mee te maken, omdat niemand iets voor hun hoeft te betalen! Wat jij doet is echt appels met peren vergelijken. Met jouw opleidingsniveau zou je dat toch wel moeten snappen lijkt me.

Ik denk niet dat het MIJN opleidingsniveau is dat er voor zorgt dat enkele anderen de essentie van dit topic niet snappen :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:27

Isabonny schreef:
gummie schreef:

Stelling 1 is erg zwart - wit, want je weet niet waarom iemand niet werkt.
Stelling 2 kan ik al meteen verwerpen, want helaas heb ik een schoonzus die op erg jonge leeftijd al reuma kreeg en die daar heel erg veel last van heeft. Als ze iets teveel op een dag doet, dan heeft ze de dag erna pijn (ze was activiteitenbegeleidster en dat vond ze erg leuk, maar ze kon nog geen pan soep meer maken voor een grotere partij mensen, want de dag erna deden haar handen pijn van het opscheppen van de soep.
Stelling 3: hangt er van af waar je woont. Afgelegen in de polder zul je minder snel kans vinden om aangepast werk te vinden en als het maar voor een paar uurtjes per dag is, dan wordt het meestal al moeilijker. Mijn schoonzus doet noodgedwongen vrijwilligerswerk, want als ze dat niet had, dan kwam ze helemaal niet meer onder de mensen.
Stelling 4: er zullen best mensen zijn die hun ziekte overdrijven om op die manier vlugger een uitkering te krijgen, maar je kunt niet iederaan over 1 kam scheren.
Stelling 5: oneens. Echte zieken en mensen die geen baan vinden doe je daar zeer mee benadelen.
Wel mogen ze meer controle uitoefenen vind ik.

In het bedrijf van mijn man hebben we een aantal keren gewerkt met langdurig werkelozen, maar dat is echt geen pretje geweest voor ons!
Dat waren echt de moeilijk te plaatsen mensen. En dat lag dus niet aan hun opleiding, maar aan hun instelling en wil om te werken.
Eentje hebben we weggestuurd, omdat hij een alcohollucht van hier tot Tokio had (zelfs na het tandenpoetsen...hij kwam terug met de tandpasta nog in zijn baard :') ). En dat terwijl hij wist dat hij bij ons op het busje moest rijden.
De ander had zelf continu smoesjes:
- platte band (hij woonde nota bene 3 km van het werk..dat kun je ook nog lopen of je laat je ophalen)
- hij was zijn medicijn vergeten (waarschijnlijk zijn fles bier) en moest dus na 1,5 uurtje werken weer naar huis.
De laatste deed zo demotiverend zijn werk, dat hij de andere werknemers ook demotiveerde (die wisten overigens van niks, maar kwamen na 2 weken bij ons klagen wat dat voor man was, want ze werden niet goed van zijn gezucht en geklaag). Die hebben we dus toen ook moeten laten gaan.
- En dan hebben we ook nog eentje gehad (een jonge gozer), die ons voor heeeel veel geld bestolen heeft (door champignons die nog niet afgewogen en geteld waren, zelf af te wegen en ze door te verkopen zonder dat wij ervan af wisten). Toen we dat in de gaten kregen is die dus ook eruit gevlogen.

We hebben ook licht verstandelijk gehandicapten in dienst gehad, en die deden het in het begin wel beter, maar die waren sluwer als je van een verstandelijk gehandicapte mag verwachten :+ . Net kleine kinderen :+ En uiteindelijk, als ze er genoeg van hadden, dan maakten ze er een potje van, omdat ze wisten dat er dan wel weer een ander plaatsje voor hun gezocht werd.

Bedankt voor het zinvolle antwoord :) Precies wat ik probeer duidelijk te maken, namelijk:
1. men weet niet waarom iemand wel of niet werkt
2. men weet niet welke gevolgen een ziekte voor een mens kunnen hebben
3. er zijn mensen die misbruik maken van het systeem, maar we moeten ze niet allemaal over 1 kam scheren

Exactly my point, en aanleiding voor dit topic :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:28

aikon schreef:
Ik heb ook maar 870,- euro per maand netto, het lukt mij altijd nog wel. Ik ben alleenstaand en kinderloos. Krijg geen huursubsidie (zit beneden de 210,- grens) wel tegemoetkoming zorg, kwijtschelding gemeente en waterschapslasten. Verder niks. Heb ongeveer 130,- euro per maand aan boodschappengeld voor mij en 2 honden en kat. Geen auto.

Maar je hebt ook geen twee paarden toch?

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:29

gummie schreef:
Het IS al het uitgangspunt. Namelijk dat mensen die KUNNEN werken, dat ook doen. Als Russel NIET zou werken, zou ze een profiteur zijn. Dat is wat ik er uit afleid. Russel heeft dus ofwel een juiste mentaliteit en een ziekte waarmee je parttime kan werken, ofwel (zoals anderen hier kennelijk liever denken) geen juiste mentaliteit en een ziekte waarmee ze fulltime kan werken.
Ik kies voor het eerste. Russel kiest zelf als het om anderen gaat automatisch voor het tweede, toch? Snapt iemand wat ik wil zeggen?

Eh, geen idee of ik dit begrijp :+
Dus je bedoelt: als ze niet ziek is en maar 24 uur werkt (terwijl ze er 40 zou kunnen werken) is ze lui (oftewel...heeft ze geen juiste mentaliteit)?

Dan ben ik dus ook lui!!! :D :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:31

Mickyl schreef:

Precies mijn punt: waarom wordt een willekeurig iemand waarvan we de achtergronden niet weten tot profiteur bestempeld OMDAT die van een uitkering leeft? Als mensen daadwerkelijk niet KUNNEN werken, dan is het toch niet hun eigen keus? En daar is dat vangnet toch voor?

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:32

Isabonny schreef:
gummie schreef:

Eh, geen idee of ik dit begrijp :+
Dus je bedoelt: als ze niet ziek is en maar 24 uur werkt (terwijl ze er 40 zou kunnen werken) is ze lui (oftewel...heeft ze geen juiste mentaliteit)?

Dan ben ik dus ook lui!!! :D :D

Dat is niet mijn opvatting :) Dat is de opvatting van anderen hier. :) Ik probeer dat even te projecteren op hun eigen situatie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:34

Abiola schreef:

wat leuk dat je ze raar vindt. Ik vind dat ook. Ze verwoorden echter wat door sommigen wordt gedacht. Alleen: als ik ze zo stel, ziet het er ineens heel anders uit en zijn mensen het er ineens niet meer mee eens.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:35

gummie schreef:
Mickyl schreef:

Ik denk niet dat het MIJN opleidingsniveau is dat er voor zorgt dat enkele anderen de essentie van dit topic niet snappen :)

Ik bedoel, (en volgens mij staat het er al duidelijk, maar jij leest wat je wilt lezen), dat je appels met peren aan het vergelijken bent mbt tot je stelling naar Russel toe. En dat zou je toch moeten begrijpen, dat je twee van zulk verschillende punten niet met elkaar kan vergelijken. Maar ik heb het idee dat je hier niet echt een discussie wilt voeren, maar meer je eigen mening/ gevoelens door wilt drammen. Want bij iedereen die met een goed punt komt, gooi jij er een rare stelling tegenaan.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 18:36

Nee, de essentie van dit topic wordt niet door iedereen begrepen :) Da's wat anders.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:39

Misschien moet je dan even in jip en janneke taal uitleggen wat dan precies de essentie is volgens jou. Mij essentie is dat ik geen belasting wil betalen die niet willen werken.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:40

gummie schreef:
Abiola schreef:

wat leuk dat je ze raar vindt. Ik vind dat ook. Ze verwoorden echter wat door sommigen wordt gedacht. Alleen: als ik ze zo stel, ziet het er ineens heel anders uit en zijn mensen het er ineens niet meer mee eens.

Sorry, maar dit is weer zo'n vreemde opmerking. Niemand hier in dit topic, heeft de dingen gezegd die jij in je stelling hebt staan. Jij zegt in je beginpost dat mensen moeten nuanceren en niet alles en iedereen over 1 kam moeten scheren. Maar dit doe jezelf voortdurend. Ben je wel goed in begrijpend lezen? Of vind je het gewoon leuk om tegen iedereen in te gaan? Wat is nou precies de reden dat je Wajong krijgt? Ben ik nu toch wel benieuwd naar.. :+ (heb trouwens wel een vermoeden)