Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NatasjavE schreef:Shenavallie schreef:Over incest/misbruik in de kerk laat ik me maar helemaal niet uit, want dan is het hek van de dam...
Ja maar hoe erg het ook is. Dat is niet exclusief voor gelovige mensen. Dat gebeurt helaas in alle gemeenschapen en alle rangen en standen.
verootjoo schreef:joyce2 schreef:Uit deze en je voorgaande posts, kan ik opmaken dat jij niet zwaar gelovig bent. Je doet nu net een beetje alsof hoe jij in het geloof staat "de juiste manier" is en dat alle andere dingen die wij hier opnoemen maar lariekoek zijn. En dat de mensen die op die manier geloven, god niet in hun leven hebben (zoals je in een eerder post zei op pagina 6).
Het is nou eenmaal een feit dat veel gelovige mensen tegen werken op zondag zijn en het een schande vinden dat er mensen zijn die wel op zondag werken. Veel gelovigen mogen op zondag niet naar het zwembad gaan, lekker gaan paardrijden of een ijsje gaan halen. Het is bij de streng gelovigen ook vaak een beetje schone schijn: Lange rokken aan, maar als ze een eindje bij huis vandaan zijn gaat de lange rok uit en komt er een minirok onder vandaan. Tegen mensen roepen dat ze geen tv mogen hebben en dan staat er wel eentje op zolder, waar ze dan stiekem toch naar kijken. Op zondag niet mogen werken en andere activiteiten doen, maar stiekem wel boodschappen halen. Ik snap dat het voor jou niet zo werkt en dat dit niet jou manier van geloven is (gelukkig maar, zou ik eigenlijk willen zeggen), maar het is een beetje raar dat je ontkent dat "niemand dit verbied". Want het is toch echt een grove schande bij veel kerkgemeenschappen!
dat weet ik, want ik woon hier midden op de bible belt, maar niemand heeft er toch last van als die mensen niet op zondag naar het zwembad willen of een ijsje kopen, alleen rokken dragen, wel/geen tv hebben. Ik doe het wel en draag ook broeken, maar heb nog geen ruzie gehad met mijn buren die zeer zwaar gelovig zijn.
Nicolletje schreef:Op zich heb ik er niet echt last van, van gelovigen, maar de discussie laait in ons dorp weer op, of de supermarkt op zondag open mag.
Pfff nou alsof je de duivel zelf uitnodigt hier zeg! En ik woon nieteens op de Bible belt maar midden in de randstad.
Ik vind het dus behoorlijk vervelend dat een half dorp niét op zondag boodschappen mag doen omdat er een paar gelovige mensen in de gemeenteraad vinden dat dat niet mag.
Op zondag worden hier regelmatig voetbalwedstrijden gehouden, dat geeft meer overlast dan een supermarkt open.
Wat ik trouwens wel vreemd vind in deze discussie is dat het christelijke geloof blijkbaar bespot mag worden maar ow wee als we over iets anders (jodendom, islam) beginnen dan durven we dat ineens niet meer.
In dat opzicht geef ik de ts wel een beetje gelijk.
joyce2 schreef:Maar andersom gebeurt dat dus ook
Blue_Eyes schreef:Hoe leg ik dit nou weer snel uit... ben aan het werk en heb morgen eigenlijk pas weer tijd, maar dan loop ik weer achter de feiten aanDe korte versie dan, met het risico op verkeerd begrepen worden.
Ik denk dat die mensen die de winkels graag op zondag dicht willen hebben, echt bang zijn dat het slecht is voor de samenleving als ze niet dicht zijn. Deels vanuit bijbels perspectief, deels vanuit de gedachte dat mensen dan nooit meer echt rust hebben (want dat is toch waar die rustdag voor is bedoeld, of je daar nou sabbat of zondag van maakt). Het is niet zozeer dat ze er persoonlijk last van hebben, maar dat ze denken dat het voor niemand goed is.
Overigens zal het mij persoonlijk een rotzorg zijn of die winkels op zondag open zijn of niet, suit yourself - maar ik kan de gedachtengang wel volgen.
NatasjavE schreef:Shenavallie schreef:Over incest/misbruik in de kerk laat ik me maar helemaal niet uit, want dan is het hek van de dam...
Ja maar hoe erg het ook is. Dat is niet exclusief voor gelovige mensen. Dat gebeurt helaas in alle gemeenschapen en alle rangen en standen.
joyce2 schreef:NatasjavE schreef:
Ik denk dat het er meer om gaat, dat je het juist van die mensen niet snapt omdat ze leven volgens de regels van de bijbel! Want ik neem aan dat incest niet iets is wat God goed keurt... Bij een kerkgemeenschap zou je veilig moeten zijn en juist daar zou zoiets niet mogen gebeuren.
Blue_Eyes schreef:Hoe leg ik dit nou weer snel uit... ben aan het werk en heb morgen eigenlijk pas weer tijd, maar dan loop ik weer achter de feiten aanDe korte versie dan, met het risico op verkeerd begrepen worden.
Ik denk dat die mensen die de winkels graag op zondag dicht willen hebben, echt bang zijn dat het slecht is voor de samenleving als ze niet dicht zijn. Deels vanuit bijbels perspectief, deels vanuit de gedachte dat mensen dan nooit meer echt rust hebben (want dat is toch waar die rustdag voor is bedoeld, of je daar nou sabbat of zondag van maakt). Het is niet zozeer dat ze er persoonlijk last van hebben, maar dat ze denken dat het voor niemand goed is.
Overigens zal het mij persoonlijk een rotzorg zijn of die winkels op zondag open zijn of niet, suit yourself - maar ik kan de gedachtengang wel volgen.
sflj schreef:Blue_Eyes schreef:Daar kom je toch niet uit, er is geen middenweg in deze discussie. Winkels zijn open of dicht, ze kunnen niet een beetje open zijn.
Maar iemand die uit principe niet naar de winkel gaat op zondag, heeft er toch geen last van dat ik wél ga?