respect voor gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 09:37

Over incest/misbruik in de kerk laat ik me maar helemaal niet uit, want dan is het hek van de dam... :(

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:00

Shenavallie schreef:
Over incest/misbruik in de kerk laat ik me maar helemaal niet uit, want dan is het hek van de dam... :(

Ja maar hoe erg het ook is. Dat is niet exclusief voor gelovige mensen. Dat gebeurt helaas in alle gemeenschapen en alle rangen en standen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:08

ik heb zeker respect voor gelovigen, en dan maakt het niet uit welk geloof ze aanhangig zijn. Net zoals dat ik respect heb voor homosexuelen. Tot daar waar ze niet doorslaan in extremen; maar dat geldt wat mij betreft niet alleen voor extreme gelovigen hoor, ik kan me ook groen en geel ergeren aan extreme 'naturals' die ik hier op bokt wel eens voorbij zie komen ;)

Maar het verbaasd mij dat je zo'n aanstoot neemt aan vloeken... tuurlijk zou ik in het bijzijn van een gelovige mijn uiterste best doen om niet met God's naam te vloeken ;) maar dan hoop ik dat ik niet onverhoopt mijn teen stoot... :o Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat als er een Hij is Hij er zo'n aanstoot aan zou nemen, want dan zouden toch wel heel wat mensen door de bliksem worden getroffen :+ ook spreekt hij dan absurd goed zijn taal over de grens ;)

Ach ik ben katholiek gedoopt; niet gelovig opgevoed. Ik was laatst een kerk aan het bezoeken in Nederland... en toen kreeg ik zo'n heerlijk vakantie gevoel :D
Ik moet wel toegeven... mijn directe collega is Jehova's getuige.... hij heeft zijn pogingen inmiddels opgegeven, maar zijn eerdere pogingen hebben bij mij wel tot aversie geleid :o en toch, ik respecteer zijn geloof! Al twijfel ik zeer of hij mijn tegengestelde ideeën daarover ook kan respecteren...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:38

NatasjavE schreef:
Shenavallie schreef:

Ja maar hoe erg het ook is. Dat is niet exclusief voor gelovige mensen. Dat gebeurt helaas in alle gemeenschapen en alle rangen en standen.

Ik denk dat het er meer om gaat, dat je het juist van die mensen niet snapt omdat ze leven volgens de regels van de bijbel! Want ik neem aan dat incest niet iets is wat God goed keurt... Bij een kerkgemeenschap zou je veilig moeten zijn en juist daar zou zoiets niet mogen gebeuren.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 11:48

verootjoo schreef:
joyce2 schreef:
Uit deze en je voorgaande posts, kan ik opmaken dat jij niet zwaar gelovig bent. Je doet nu net een beetje alsof hoe jij in het geloof staat "de juiste manier" is en dat alle andere dingen die wij hier opnoemen maar lariekoek zijn. En dat de mensen die op die manier geloven, god niet in hun leven hebben (zoals je in een eerder post zei op pagina 6).

Het is nou eenmaal een feit dat veel gelovige mensen tegen werken op zondag zijn en het een schande vinden dat er mensen zijn die wel op zondag werken. Veel gelovigen mogen op zondag niet naar het zwembad gaan, lekker gaan paardrijden of een ijsje gaan halen. Het is bij de streng gelovigen ook vaak een beetje schone schijn: Lange rokken aan, maar als ze een eindje bij huis vandaan zijn gaat de lange rok uit en komt er een minirok onder vandaan. Tegen mensen roepen dat ze geen tv mogen hebben en dan staat er wel eentje op zolder, waar ze dan stiekem toch naar kijken. Op zondag niet mogen werken en andere activiteiten doen, maar stiekem wel boodschappen halen. Ik snap dat het voor jou niet zo werkt en dat dit niet jou manier van geloven is (gelukkig maar, zou ik eigenlijk willen zeggen), maar het is een beetje raar dat je ontkent dat "niemand dit verbied". Want het is toch echt een grove schande bij veel kerkgemeenschappen!

dat weet ik, want ik woon hier midden op de bible belt, maar niemand heeft er toch last van als die mensen niet op zondag naar het zwembad willen of een ijsje kopen, alleen rokken dragen, wel/geen tv hebben. Ik doe het wel en draag ook broeken, maar heb nog geen ruzie gehad met mijn buren die zeer zwaar gelovig zijn.

Het punt is ook niet of ze er iemand kwaad mee doen, want dat doen ze inderdaad niet. Het gaat erom dat veel mensen die zo streng gelovig zijn, het niet respecteren dat "ongelovigen" (of minder streng gelovigen) op een andere manier leven. Ik vind het dan ook heel prettig voor jou, dat je op de bible belt hier geen last van hebt. Toen mijn vriend en ik nog in Zeist woonden, werden wij op zondag echt met de nek aangekeken door de kerkgangers als wij lekker buiten bezig waren. In het begin zeiden we vriendelijk gedag, maar we kwamen er al snel achter dat dat niet op prijs werd gesteld. Als ik met een vriendin mee ging naar de paarden op zondag (richting Groenekan en Maartensdijk), werden de gordijnen kwaad dichtgetrokken als we langs kwamen en we moesten alles heel stilletjes doen, want we zouden de zondagsrust maar verstoren... Idem toen ik nog in Barneveld naar school ging, ik liep er alternatief bij en dan werd me toegeroepen dat ik een heks was en dat ik naar de hel zou gaan. Dat vond ik overigens zeer lachwekkend, maar respect is dus ver te zoeken. Ze doen heel denigrerend en kijken op mensen neer die bijv. TV kijken of op zondag boodschappen doen, terwijl ze stiekem zelf ook dat soort dingen doen en dat vind ik dus erg krom...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:01

Op zich heb ik er niet echt last van, van gelovigen, maar de discussie laait in ons dorp weer op, of de supermarkt op zondag open mag.
Pfff nou alsof je de duivel zelf uitnodigt hier zeg! En ik woon nieteens op de Bible belt maar midden in de randstad.
Ik vind het dus behoorlijk vervelend dat een half dorp niét op zondag boodschappen mag doen omdat er een paar gelovige mensen in de gemeenteraad vinden dat dat niet mag.
Op zondag worden hier regelmatig voetbalwedstrijden gehouden, dat geeft meer overlast dan een supermarkt open.

Wat ik trouwens wel vreemd vind in deze discussie is dat het christelijke geloof blijkbaar bespot mag worden maar ow wee als we over iets anders (jodendom, islam) beginnen dan durven we dat ineens niet meer.
In dat opzicht geef ik de ts wel een beetje gelijk.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:12

Nicolletje schreef:
Op zich heb ik er niet echt last van, van gelovigen, maar de discussie laait in ons dorp weer op, of de supermarkt op zondag open mag.
Pfff nou alsof je de duivel zelf uitnodigt hier zeg! En ik woon nieteens op de Bible belt maar midden in de randstad.
Ik vind het dus behoorlijk vervelend dat een half dorp niét op zondag boodschappen mag doen omdat er een paar gelovige mensen in de gemeenteraad vinden dat dat niet mag.
Op zondag worden hier regelmatig voetbalwedstrijden gehouden, dat geeft meer overlast dan een supermarkt open.

Wat ik trouwens wel vreemd vind in deze discussie is dat het christelijke geloof blijkbaar bespot mag worden maar ow wee als we over iets anders (jodendom, islam) beginnen dan durven we dat ineens niet meer.
In dat opzicht geef ik de ts wel een beetje gelijk.

En hiermee wordt dus andere mensen het keuzerecht ontnomen. Prima dat je ergens tegen bent, maar andere mensen moeten wel de keuze hebben om anders te mogen kiezen, je kan/mag andere mensen deze keuze niet opleggen.

joyce2

Re: respect voor gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:22

Maar andersom gebeurt dat dus ook :)

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:23

joyce2 schreef:

Kun je misschien een voorbeeld noemen?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:33

Het dik gedrukte stukje wat je zelf aanhaalt! Een grote groep mensen kiest er voor dat ze graag de supermarkt open willen zien op zondag, een andere groep mensen (in dit geval de mensen die voor de zondagsrust zijn) willen er voor kiezen dat de supermarkt NIET open gaat op zondag. Dus beiden proberen elkaar te overtuigen van hun mening.

Maar om dan even de advocaat van de duivel te spelen en het over respect te hebben: De mensen die op zondag naar de supermarkt willen, respecteren het als de gelovigen naar de kerk gaan en daarna gewoon lekker thuis willen blijven op zondag. Dan kunnen de gelovigen toch ook respecteren dat er een zeer grote groep is die op zondag wel gewoon lekker wil werken en zijn boodschappen wil kunnen doen? Er werd eerder gezegd "ze doen er niemand kwaad mee als ze op zondag rust willen houden" en de rest van Nederland doet er toch ook niemand kwaad mee als ze boodschappen willen halen op zondag?

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:37

Ik vind het ook wel opmerkelijk dat je geen praktiserend homo mag zijn volgens de bijbel. (Geen idee waar het staat maargoed) Maar vervolgens is wel 90% van de kindjes die die vieze priesters misbruikt hebben, een jongetje.. >;)

Zowieso, al die vieze praktijken die die 'heilige' mensen allemaal uitspoken, vind ik te verschrikkelijk voor woorden. En dan nog zo schijnheilig doen van, we doen niets kwaad _-:( Ik kan dr uren over praten hoe verschrikkelijk ik dat wel niet vind, maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen :P

Ben het helemaal met je eens hoor Joyce2!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:40

ik heb niets tegen geloof..
Ik heb wel een groot probleem met de katholieke kerk ja
En ja daar spot ik mee, als ik er niet om moet huilen althans..

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:50

joyce2 schreef:

Welke andersom? Het is hier uitgestorven op zondag dus rust in en om je eigen huis krijg je toch wel.
Ook vind ik dat je niet iemand mag dwingen om op zon- en feestdagen te werken maar er zijn ook een hoop mensen die het wel heerlijk vinden en dan op maandag lekker vrij zijn om dingen te doen die op zondag niet kunnen (zoals boodschappen doen :+ )

*edit
Ik las het eerst alsof je met andersom bedoelde dat ik de keuze van de gelovigen niet respecteerde als zij zondags rust wilden hebben en ik de supermarkt open.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:55

Daar kom je toch niet uit, er is geen middenweg in deze discussie. Winkels zijn open of dicht, ze kunnen niet een beetje open zijn.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:21

Klopt, maar een gelovige HOEFT niet erheen te gaan, terwijl ik niet zoveel waarde hecht aan de zondag en nu kan ik niet naar de winkel (hier in de buurt dan) door dat geloof.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:24

Blue_Eyes schreef:
Daar kom je toch niet uit, er is geen middenweg in deze discussie. Winkels zijn open of dicht, ze kunnen niet een beetje open zijn.

Maar iemand die uit principe niet naar de winkel gaat op zondag, heeft er toch geen last van dat ik wél ga?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:33

@Nicolletje: Maakt niet uit ;) Ik respecteer de zondagsrust maar ik zou graag de winkels open willen hebben op zondag!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:34

Hoe leg ik dit nou weer snel uit... ben aan het werk en heb morgen eigenlijk pas weer tijd, maar dan loop ik weer achter de feiten aan :') De korte versie dan, met het risico op verkeerd begrepen worden.

Ik denk dat die mensen die de winkels graag op zondag dicht willen hebben, echt bang zijn dat het slecht is voor de samenleving als ze niet dicht zijn. Deels vanuit bijbels perspectief, deels vanuit de gedachte dat mensen dan nooit meer echt rust hebben (want dat is toch waar die rustdag voor is bedoeld, of je daar nou sabbat of zondag van maakt). Het is niet zozeer dat ze er persoonlijk last van hebben, maar dat ze denken dat het voor niemand goed is.
Overigens zal het mij persoonlijk een rotzorg zijn of die winkels op zondag open zijn of niet, suit yourself - maar ik kan de gedachtengang wel volgen.

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:43

Blue_Eyes schreef:
Hoe leg ik dit nou weer snel uit... ben aan het werk en heb morgen eigenlijk pas weer tijd, maar dan loop ik weer achter de feiten aan :') De korte versie dan, met het risico op verkeerd begrepen worden.

Ik denk dat die mensen die de winkels graag op zondag dicht willen hebben, echt bang zijn dat het slecht is voor de samenleving als ze niet dicht zijn. Deels vanuit bijbels perspectief, deels vanuit de gedachte dat mensen dan nooit meer echt rust hebben (want dat is toch waar die rustdag voor is bedoeld, of je daar nou sabbat of zondag van maakt). Het is niet zozeer dat ze er persoonlijk last van hebben, maar dat ze denken dat het voor niemand goed is.
Overigens zal het mij persoonlijk een rotzorg zijn of die winkels op zondag open zijn of niet, suit yourself - maar ik kan de gedachtengang wel volgen.

Dan nemen ze toch op maandag vrij als ze zondags moeten werken ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:45

Ik snap wel wat je bedoelt hoor Blue_Eyes, maar het is natuurlijk niet echt meer van deze tijd! En idd, als ik op zondag moest werken, nam ik een andere dag in de week vrij ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:47

Dat hoef je tegen mij niet te zeggen, zoals gezegd - het zal mij een rotzorg zijn of die winkels nou open zijn of niet ;) Ik probeer alleen uit te leggen hoe die mensen denken :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:05

NatasjavE schreef:
Shenavallie schreef:

Klopt, daar heb je zeker gelijk in. Waar het mij om gaat is dat een kerk wil dat men vertrouwen heeft in alles, maar dat het uiteindelijk een farce is omdat er net zo goed misbruik van vertrouwen wordt gemaakt. Hetgeen een veilige haven voor mensen zou moeten zijn, blijkt dus helemaal niet veilig.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:08

joyce2 schreef:
NatasjavE schreef:

Ik denk dat het er meer om gaat, dat je het juist van die mensen niet snapt omdat ze leven volgens de regels van de bijbel! Want ik neem aan dat incest niet iets is wat God goed keurt... Bij een kerkgemeenschap zou je veilig moeten zijn en juist daar zou zoiets niet mogen gebeuren.

Sorry, ik lees niet zo snel en reageer per stukje, dus ik kom er pas later achter dat er eenzelfde antwoord is gegeven. :o

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:14

Blue_Eyes schreef:

Ik begrijp jouw uitleg wel, dus zo verkeerd zul je - door mij althans - niet begrepen worden. Wat ik niet snap van deze gedachtengang, is dat het persé op een bepaalde dag moet zijn. Iedereen mag voor zichzelf kiezen op welke dag hij/zij wel of geen rustdag inlast? Voor de een is dat op een maandag, weer een ander kiest de woensdag, etc. Waarom persé op zondag?
Daarnaast denk ik dat het helemaal niet zo'n gek idee is om de winkel toch op zondag open te doen: 's morgens is hij dicht, kan iedereen naar de kerk en 's middags kun je kiezen of je wel of geen boodschappen wil doen. ;)

_Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:36

sflj schreef:
Blue_Eyes schreef:

Maar iemand die uit principe niet naar de winkel gaat op zondag, heeft er toch geen last van dat ik wél ga?

Ik vind het altijd zo beroerd voor de christelijke winkeliers die op zondag nog wel rustdag willen houden... die kunnen er haast niet meer onderuit als ze niet op de fles willen.

Net als de buitengewoon ambtenaren van de burgelijke stand die moeite hebben met het sluiten homohuwelijk. De hele landelijke politiek valt er overheen dat deze huwelijken mogen weigeren. Dat je als homo wil trouwen... oke prima, maar dan kies je toch een andere babs? Je gaat toch ook niet naar een halal-slager voor een stukje varkensvlees?