Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Tessa_1

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:20

Maar laat ze daar dan een vast bedrag van maken ipv een emotionele chantage brief te sturen..

Ik vind de manier waarop ze dat geld los proberen te praten en de tekst in de brief namelijk not done. Als mensen geld willen doneren mogen ze dat zelf beslissen, je hoef ze niet al van te voren te vertellen hoeveel het moet zijn, of dat het minstens dit of dat moet zijn.. vraag dan dus gewoon een vast bedrag.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 02:35

Zal ik eens wat leuks vertellen hier :') De oma van een vriend van mij die heeft al haar spaargeld in de collectezak gestopt toen de gulden/euro wisseling er was. Ze vertrouwde de banken/overheid voor geen cent en zou wel opnieuw beginnen. En als je nu denkt het hier om een paar honderd euro ging :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 03:08

Wiske2 schreef:
10% van je inkomen (tiende) gold alleen voor de Mozaise wet en aangezien Jezus die wet heeft veranderd in een nieuwe wet (heb uw naaste lief en God boven alles) kan een kerk of instelling natuurlijk wel vrijwillige bijdrage vragen maar niets verplichten.
Misschien gaat het niet zo goed met ze????
Als je dooplid bent sta je misschien nog in het bestand.

Over 10% afstaan van je inkomen had mijn broer het ook al over (streng gelovig). Zelf.. vind ik dit aan de kant begrijpelijk, kerk moet kunnen blijven bestaan en daar mag je best wat voor geven. Hoogte kan je zelf wel bepalen, het is toch immers geen vaste contributie bij een sport vereniging. Aan de andere kant.. waarom heb je een kerk nodig om je geloof uit te kunnen oefenen? Het zit toch in je hart? Waarom zou je 10% van je inkomen uitgeven aan een goed doel, waarom kan je geen vrijwillers werk doen? Als god dan toch bestaat, dan knapt hij toch alle ellende op?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:05

Danique_G schreef:
Aan de andere kant.. waarom heb je een kerk nodig om je geloof uit te kunnen oefenen? Het zit toch in je hart?

Als je nou zelf vindt dat je daar een kerk voor nodig hebt, dan is dat toch je eigen keuze en wat is erop tegen om daarvoor te betalen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 10:47

Tessa_1 schreef:
Maar laat ze daar dan een vast bedrag van maken ipv een emotionele chantage brief te sturen..

Ik vind de manier waarop ze dat geld los proberen te praten en de tekst in de brief namelijk not done. Als mensen geld willen doneren mogen ze dat zelf beslissen, je hoef ze niet al van te voren te vertellen hoeveel het moet zijn, of dat het minstens dit of dat moet zijn.. vraag dan dus gewoon een vast bedrag.

Iedereen mag lid worden van de kerk, ook al zou je dat vaste bedrag niet op kunnen hoesten. Daarom mag je zelf weten wat je bijdraagt.

Danique_G schreef:
Over 10% afstaan van je inkomen had mijn broer het ook al over (streng gelovig). Zelf.. vind ik dit aan de kant begrijpelijk, kerk moet kunnen blijven bestaan en daar mag je best wat voor geven. Hoogte kan je zelf wel bepalen, het is toch immers geen vaste contributie bij een sport vereniging. Aan de andere kant.. waarom heb je een kerk nodig om je geloof uit te kunnen oefenen? Het zit toch in je hart? Waarom zou je 10% van je inkomen uitgeven aan een goed doel, waarom kan je geen vrijwillers werk doen? Als god dan toch bestaat, dan knapt hij toch alle ellende op?

Iedereen moet toch zelf weten bij wat voor vereniging je wilt horen? Zo zit ik bij een muziekvereniging omdat dat nu eenmaal veel gezelliger is dan alleen spelen, sommige mensen zitten bij een sportvereniging terwijl je ook op straat kunt hardlopen. Sommige mensen willen graag bij een kerk horen, omdat contact met andere gelovigen prettig en is. Elke dag de bijbel in je eentje lezen is ook niet gezellig. Het kan prettig zijin om ervaringen te delen.

En God is er niet voor ellende op te knappen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:04

danique_g: als God alle ellende zou opknnappen dan zouden 'wij gelovigen' dus geen tegenspoed kennen? Dan zou er geen verdriet, ziekte, geldzorgen enz zijn als je geloofd. Nee zo werkt het niet, 'wij' zijn net als ieder ander in het leven alleen vinden rust en steun bij God in goede en in slechte tijden.

Ik heb gisteren de brief van Kerkbalans gehad. Geen dwingende tekst er in, geen minimaal bedrag of richtlijn. Allen de vraag of we als leden van de kerk willen bijdragen. Naar eigen inzicht en vrijwillig. En ja dat ga ik dus ook doen. Geen 10% van mijn inkomen, dat trek ik niet maar vind het wel belangrijk om iets bij te dragen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 16:51

@MarliesV: Zo'n brief is dan toch ook een stuk netter dan die die TS heeft ontvangen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:21

absoluut! Ben ook blij dat het gewoon op deze manier kan hoor.
Alleen is de strekking natuurlijk hetzelfde.

De brief die de TS heeft gehad heb ik eerder ook wel gehad maar onze Kerkenraad heeft besloten dat zij niet op deze manier het willen doen maar dus een eigen tekst hebben geschreven die minder dwingend is.

Daarom heb ik de TS eerder ook aangegeven om zich te laten uitschrijven, dan ben je overal van af.

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:34

Ik heb niet alle pagina's doorgelezen, maar ik vind het wel een erg rare brief. Zelf krijg ik ook altijd een brief van de kerk, mét een acceptgiro erbij, maar ik lees deze niet. Ik ben gelovig opgevoed, maar ik geloof nu zelf eigenlijk niet meer (of ik weet niet wat ik nu precies allemaal moet geloven?).. Mijn ouders betalen wel mijn bijdrage en die van mijn broers, terwijl we nooit naar de kerk gaan (alleen mijn moeder gaat regelmatig). Wat ik wel raar vind, is de zogenoemde verjaardagsbus. Als je jarig bent, krijg je van de kerk een verjaardagskaart. Eerst was het nog dat er een vrouwtje regelmatig langsging met de verjaardagsbus om geld op te halen voor de verjaardagskaarten en bloemetjes voor zieken, geslaagden enz. Dan mocht je zelf kiezen wat je in de collectebus deed. Nu komen ze het kaartje brengen op je verjaardag en meteen vragen ze er geld voor. Tsja, geef me dan maar geen kaartje, zo bijzonder zijn die nou ook weer niet ;)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:33

Blue_Eyes schreef:
Danique_G schreef:
Aan de andere kant.. waarom heb je een kerk nodig om je geloof uit te kunnen oefenen? Het zit toch in je hart?

Als je nou zelf vindt dat je daar een kerk voor nodig hebt, dan is dat toch je eigen keuze en wat is erop tegen om daarvoor te betalen?

Ik zeg ook niet dat ik daar tegen ben. Voor mij als lomp/atheïtisch persoon is dat enkel moeilijk te bevatten waardoor ik die vraag stelde. Het zal mij echt een worst wezen waar iemand zijn geld aan uit geeft. Iedereen zijn eigen ding.
Ellende opknappen is wellicht niet het goede woord, ik bedoelde meer in de trent van, waarom laat hij/zij dat dan bestaan? En als god er niet is om ellende op te knappen, waarom dan wel?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:30

Hm.. maar stel: er zou een god zijn die alles oplost, waardoor niemand meer problemen zou hebben..
Dan krijg je waarschijnlijk:
1) Overbevolking, want niemand gaat dood en iedereen krijgt kinderen.
2) Ontevreden mensen, want mensen zijn nooit tevreden..
3) Mensen die belangrijke ervaringen missen, want van zware pech krijg je toch andere ervaringen dan wanneer alles goed gaat..
Dus het is een probleem dat als het opgelost zou zijn eigenlijk nog steeds een probleem geeft..

Mijn theorie is overigens dat er 'een god' is voor mensen, omdat het idee dat er een hogere macht is die voor veel dingen een doel heeft geruststellend werkt. En als dat voor die mensen die geloven werkt, prima, zolang ze het voor zichzelf houden of met gelijkdenkenden delen (Ikzelf geloof bijvoorbeeld niet, maar ben ook niet tegen geloven, dus vind atheist niet helemaal het goede woord voor mezelf :) ) Ik wil best met iemand praten over hoe hij/zij zijn geloof ervaart of waarom ze geloven, dat vind ik ook best interessant, maar ik zit er niet op te wachten om bekeerd te worden.
(Al moeten ze het geloof ook niet ontzettend als excuus gaan gebruiken voor verkeerde dingen die ze zelf doen "omdat god dat wil", want dat is jezelf onttrekken aan je verantwoordelijkheden..)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:36

Tessa_1 schreef:
Hm.. maar stel: er zou een god zijn die alles oplost, waardoor niemand meer problemen zou hebben..
3) Mensen die belangrijke ervaringen missen, want van zware pech krijg je toch andere ervaringen dan wanneer alles goed gaat..
Dus het is een probleem dat als het opgelost zou zijn eigenlijk nog steeds een probleem geeft..

Maar dit vind ik vreemd. Want dan zeg jij dus nu, dat ziektes er zijn vanwege selectie van de sterkste en tegen overbevolking. Dat lijkt verdomd veel op de evolutietheorie.
Ik heb laatst een gesprek gehad met iemand die streng gelovig was, en zij geloofde absoluut niet in de evolutietheorie. Hoewel ik niet weet hoe iedereen er hier over denkt. Maar dan zou er dus wel een evolutietheorie zijn?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:39

Zoiets is zo persoonlijk, je kunt niet zeggen 'die geloofde niet in evolutie dus christenen geloven per definitie niet in evolutie'. Zelf denk ik dat evolutie best bestaat, maar dat het niet zo toevallig verloopt als men zo graag wil denken. Maar dat is wel weer een totaal andere discussie.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:48

Dat zeg ik ook niet, ik haalde het aan omdat het in tegenstrijd is met de bijbel. Wat ik weet, is dat Darwin en het Christendom niet bepaald beste vriendjes waren.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:51

Danique_G schreef:
Tessa_1 schreef:

Maar dit vind ik vreemd. Want dan zeg jij dus nu, dat ziektes er zijn vanwege selectie van de sterkste en tegen overbevolking. Dat lijkt verdomd veel op de evolutietheorie.
Ik heb laatst een gesprek gehad met iemand die streng gelovig was, en zij geloofde absoluut niet in de evolutietheorie. Hoewel ik niet weet hoe iedereen er hier over denkt. Maar dan zou er dus wel een evolutietheorie zijn?

Ik ben ook zeker niet gelovig hoor, dus ja ik vind dat er evolutie is :) (Dat wij eigenlijk doorontwikkelde apen zijn enzo.. alhoewel, doorontwikkeld.. soms twijfel ik daar wel een beetje aan :+ )
Wat ik bedoelde te zeggen was dat voor veel mensen het doodgaan van andere mensen liever niet gebeurd en dat het krijgen van kinderen als je ze graag wil wel wenselijk is.. ik probeerde eigenlijk alleen een paar voorbeelden te geven waarom een ideale probleemloze wereld niet zou werken.. een verdere redenatie zat daar eigenlijk niet achter :+

Ik heb overigens nog maar 1x in mijn leven een bijbel van binnen gezien en dat was omdat het een 16e eeuwse versie was met hele mooie tekeningen. Maar als mensen willen geloven doen ze maar, live and let live enzo :P
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 14-01-12 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:55

ahaa op die fiets!
Maar dat zou dus betekenen dat er geen god is? Volgens jou althans

wow het gaat een beetje offtopic.. :')

edit: nee sorry, jij bedoeld dat als hij dat zal doen, of daar voor was, dat dat zou gebeuren. nu raak ik in de war..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 23:57

Ik bedoelde dat:
Stel: er is een god die 'poef' alle problemen weghaalt.
Dan loopt de hele wereld in de soep.. :P

(Dus als hij wel de problemen zou weghalen zou het nog steeds fout gaan :) )

Edit: En voor mij is er geen god nee, en ook niet echt een hogere macht oid. Maar ik kan me wel voorstellen dat andere mensen steun hebben aan wat voor mij een idee is en dat dat ze helpt.

Edit 2: Ik typ een beetje rare onbegrijpelijke, lange zinnen vandaag :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:00

aaah zo, nee oke.

Valt wel mee hoor, zijn te begrijpen :)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:15

uh ok, topic lijkt een beetje afgedwaald, maargoed, ik ben niet gelovig, heb in mijn geschiedenisboeken geleerd dat de kerk vroeger verdomd rijk was, en heb er eigenlijk nooit bij stilgestaan dat men uberhaupt contributie zou moeten betalen :oo :') persoonlijk vind ik 100 eu in de maand best veel :o en het idee dat je erop wordt aangekeken omdat je bijdrage niet is zoals die 'hoort' te zijn staat mij ook niet zo aan; zo komt de brief op mij over. aangezien ik van nature een beetje een dwarsligger ben zou ik nav de brief eerder geneigd zijn om niks te geven dan meer, dus ik hoop voor de kerk dat de meeste van haar volgers wat meegaander zijn :')

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:20

Tessa_1 schreef:
Ik bedoelde dat:

Beetje off topic, maar ik denk niet dat de boeken(tora/bijbel/koraan) zeggen dat alle problemen opgelost kunnen worden of dat dat het doel is van het leven... :)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:23

Ik kan je een ding verzekeren en dat is dat dit absoluut niet hoort en niet kan het gaat niemand ook de kerk niet aan wat jij wilt geven of niet en al helemaal geen 250 per jaar. ik zou dit eens aangeven zodat hier onderzoek naar gedaan kan worden.
Ik ben redelijk kerkelijk actief ik weet niet welk geloof dit is maar bij ons is het helemaal vrije keus, mensen die bij ons in de buurt komen wonen worden vrijblijvend uitgenodigd of ze het fijn vinden eens te komen kijken om te kijken of ze er wat mee kunnen mijn dominee een van de... stuurt de brieven rond en of daar reactie op komt merken we vanzelf. dus deze gang van zaken vind ik erg vreemd en hoort zeker niet.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:25

Tessa_1 schreef:
Ik bedoelde dat:

net zo off topic, maar als je als god zijnde geen vooruitziende blik hebt en dat niet ook weet te vermijden, dan vind ik wel dat je een beetje gefaald hebt. dat gezegd hebbende, zegt men altijd dat men geen voorspoed (her)kent zonder tegenspoed toch?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:07

Ik reageerde ook op de vraag wat het uberhaubt nut van god kon zijn als hij alle problemen gewoon laat gebeuren, niet op de inhoud van een van de heilige boeken en dat dat erin zou staan :) (Ging puur om: Waarom doet hij dat niet als hij wel bestaat?)

Mensen denken gewoon altijd dat dingen beter kunnen en willen altijd wel iets, dus daarom lijkt het me onmogelijk om alle problemen op te lossen.. ze bedenken toch wel weer iets nieuws om over te zeuren :P

Edit: Ik heb ook verder geen idee wat er wel en niet in die boeken staat, ik heb ze nog nooit gelezen, want ik geloof zelf niet..

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:17

maar daar issie dan toch juist voor? om onmogelijk lijkende dingen mogelijk te maken? :+ :D

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:19

Mjah, maar dan zou hij dus de mens al anders hebben moeten maken, want anders gaat het nooit lukken..
En bovendien geloof ik wel dat mensen niet altijd willen wat goed voor ze is :P

Edit: Ik wordt ook een beetje misselijk als ik moet denken aan een ideale geweldige wereld met allemaal blije mensen.. lijkt me doodeng :+