Killyenn schreef:Fiffill schreef:Wat jij zegt komt in feite neer op 'in het buitenland is het slechter dan hier', oftewel net zoiets als 'ik heb honger maar in Afrika hebben ze meer honger, dus mijn honger moet dan maar minder erg zijn'. Dat het er in andere landen anders aan toe gaat dat kan, maar het gaat hier over Nederland, niet over andere landen.
Ik vind de studiefinanciering juist een positief iets aan NL, alsof we het maar normaal moeten vinden dat je nadat je klaar bent met je studie direct met een schuld staat.
Nee, dat is niet waar het op neer komt. De Engelsen hebben imo een veel beter onderwijssysteem om nog maar niet te spreken over een ruim aanbod aan universiteiten die ver boven die van NL uitkomen, dus mij hoor je niet zeggen dat ze het in het buitenland minder hebben, anders zou ik er zelf ook niet heen gaan. Studiefinanciering vind ik ook prima, maar een basisbeurs vind ik overbodige luxe, en niet gezond voor een economie in deze staat. Ja, als het geld er is, maak je het onderwijs gratis en is iedereen gelukkig, daar ben ik enorm voorstander van. Maar nu is het geld er gewoon niet, omdat we in een enorme recessie zitten. Lenen als student is geen ramp, niet slecht voor de economie en zorgt er niet voor dat studeren alleen voor de elite wordt, dat zijn typische Nederlandse doembeelden. En daar probeer ik doorheen te breken zodat we het kunnen hebben over de basisbeurs als beginsel, in de economie die we nu hebben.
Om eerlijk te zijn vind ik het Engelse onderwijs echt een lachertje en de gemiddelde universiteit daar is die 10.000 euro collegegeld per jaar écht niet waard. Zelfs de 4000 euro die ik vorig jaar betaalde was al 4000 euro teveel. Ik heb in Leiden in twee weken al harder gewerkt en meer geleerd dan in een trimester daar. De meeste universiteiten daar komen bij lange na niet boven de Nederlandse universiteiten uit, ik vraag me af hoe je daarbij komt; van de meer dan 120 instituten zijn er misschien 10, hooguit 20 die een rol spelen in de wetenschap wereldwijd, in tegenstelling tot op z'n minst de helft van onze 14 universiteiten. Kijk je daarnaast naar het werk dat een hoop afgestudeerden doen, dan kan ik me niet voorstellen dat iedereen die schulden überhaupt ooit kan terugbetalen. Als er een land is met een verknipt onderwijssysteem, dan is het het Verenigd Koninkrijk. Door te stellen dat goed onderwijs daar voor iedereen toegankelijk is ga je al de fout in, want dat is absoluut niet het geval. Mensen kijken niet voor niets eerst naar de kwaliteit van de scholen (waarbij de betere scholen vaak in duurdere wijken zitten) voordat ze überhaupt gaan kijken voor een huis in een bepaalde regio.
sliertje schreef:Ik vind het eigenlijk wel goed dat niet iedereen zomaar stufi krijgt, er zijn families genoeg waar ruim voldoende geld voorhanden is, deze mensen zouden best zonder stufi kunnen. En inderdaad, in andere landen lenen studenten van de overheid en betalen dit terug, zie het al een investering in je toekomst. Extra motivatie om de opleiding vlot af te ronden en een baan te vinden in je branch. Hoeveel studenten gaan na 5 maanden al van opleiding wisselen of kiezen elke 2 jaar een nieuwe opleiding om =dat ze het even niet meer weten..
Deze studenten kosten de overheid enorm veel geld.
Ik denk niet dat deze studenten de overheid meer geld kosten dan dat bijvoorbeeld ik doe. Je krijgt immers niet tot in den treure stufi. De mensen die elke twee jaar wat nieuws doen of die aan 5 opleidingen beginnen, zullen op den duur toch ergens anders hun geld vandaan moeten gaan halen en als ze geen ouders hebben die al die nieuwe opleidingen voor ze willen betalen, moeten ze toch gaan lenen.
Om even in te haken op wat ik hierboven zei over afgestudeerden in het VK in relatie tot jouw opmerking over lenen in het buitenland: er zijn er daar zat die met hun BA op zak ergens achter een bar staan of achter de kassa zitten, omdat ze hun graad niet van de "juiste" universiteiten hebben en dus ook kunnen fluiten naar een fatsoenlijke baan of überhaupt een master. Wat dat betreft biedt het hoger onderwijs in Nederland een stuk betere perspectieven dan daar. Dat was voor mij ook een reden om daar niet verder te studeren, afgezien van het feit dat de opleiding qua inhoud echt niet op kan tegen de opleiding hier in Nederland, wilde ik ook niet het risico lopen dat ik niet door kon studeren voor een MA door gebrek aan de juiste cijfers of de juiste universiteit op mijn cv, en ergens in het grote grijze gebied van 'net niet' mensen zou eindigen. 
Killyenn schreef:Plus dat het na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Zo'n ramp is het echt niet.
En uiteindelijk kost het de overheid dus alsnog klauwen vol met geld, want er zullen zat mensen zijn die creatief genoeg zijn om het terugbetalen van die lening dusdanig op te rekken dat ze uiteindelijk niets hoeven terug te betalen.