Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:48

sliertje schreef:
Ik snap ook best wel dat dat niet voor iedereen is te doen, studies zijn heel belastend en inderdaad, stages komen er ook nog bij waar je vaak best lange dagenmoet werken. Maar er is een grote groep studenten die klaagt het al zwaar te hebben als ze tot 14 uur naar school moeten.. En nee, dat zijn jullie heus niet allemaal.. Iedereen heeft wel een reden om niet te werken. Maar er is best een groep studenten waarvoor dit zeker mogelijk is, maar zij zitten liever op de bank..

Dat is ook zo. Vrienden van mij doen communicatie of rechten en die hebben minder dan 9 (!) collegeuren in de week en dan zeggen ze nog "oh en je hoeft er niet per se bij te zijn" :Z oftewel als ik echt geen zin heb ga ik niet ;) maar dan nog... ik vind niet dat iedereen, ook de hardwerkende student, daar dan maar de dupe van moet zijn :n

sliertje

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:06

Er zou eigenlijk een commissie moeten komen omdan te bekijken vanaf wanneer je recht hebt op stufi en wanneer je geen recht hebt, want zoals je hierboven beschrijft, die mensen mogen best iets aangepakt worden. Niet iedereen over een kam scheren maar grenzen stellen en daaraan indelen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:07

Ja, maar hoe doe je dat effectief? Er zijn zoveel studenten...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:11

Anoli schreef:
Ja ok dat snap ik, dat de mensen die nu nog 2 richtingen doen dit van te voren niet konden weten. Maar goed dan moeten ze het zo aanpassen dat het vanaf sept 2012 niet meer zo is voor mensen die dus gaan beginnen aan 2 studies tegelijk.

Aan de andere kant, waarom 2 opleidingen tegelijk? Is 1 niet genoeg? Zijn mensen dan niet tevreden met 1 opleiding? (puur interesse, dus begrijp me niet verkeerd)

Ik ben in 2010 begonnen aan mijn Bachelor Industrieel Ontwerpen (TU Delft), maar ik wilde meer uitdaging, dus ben ik in 2011 een Bachelor Bedrijfskunde (Erasmus Universiteit) ERBIJ gaan doen. Ik doe ze dus beide tegelijkertijd en heb dus als het goed is over 3 jaar 2 bachelors op zak.
De reden waarom ik er Bedrijfskunde bij ben gaan doen is omdat ik niet zozeer ontwerper wil worden, maar meer manager over een ontwerplijn oid. Ik ben van mening dat er teveel hoogopgeleide mensen zullen zijn over een aantal jaar, dus ik moest iets doen waardoor ík er uit zou springen met mijn CV. Voor mij was dat laten zien dat ik twee studies tegelijkertijd doe. :j

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:13

lenaa_tje schreef:
Vudress schreef:
Als ik het goed heb wordt lening terugbetaald naar draagkracht en dat maximaal 15 jaar. Overigens verandert er voor studerende studenten helemaal niets, behalve dat studieschuld wat hoger is.

maar je hebt dan toch schuld? mooi niet dat je dan straks nog een lening krijgt van de bank om een eventueel huisje te kopen voor dat je deze schuld kwijt bent...
en dan zit je nog met het gat wat er ontstaat bij de sociale huur woningen waar heel veel mensen met een net geen minimum inkomen in gaan vallen waardoor ze niet gaan rondkomen.
Het hele verhaal geld lenen vind ik ook een beetje krom.

Eerst je research doen svp. Een studentenlening valt niet onder een 'lening' in die zin van het woord, je kunt er dus gewoon een 'echte' lening naast nemen. Daarnaast betaal je pas vanaf een bepaald inkomen terug en is je maandelijkse bedrag gebasseerd op je inkomen, dus zul je nooit tot aan je oren in de schulden komen. Plus dat het na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Zo'n ramp is het echt niet.

sliertje schreef:
Er zou eigenlijk een commissie moeten komen omdan te bekijken vanaf wanneer je recht hebt op stufi en wanneer je geen recht hebt, want zoals je hierboven beschrijft, die mensen mogen best iets aangepakt worden. Niet iedereen over een kam scheren maar grenzen stellen en daaraan indelen.

Dan wordt er nog niet bespaard, want zo'n commissie is natuurlijk ook niet goedkoop. En dat was juist het hele doel :)

De OV mogen ze wat mij betreft afblijven, want op jezelf wonen is zeker in de steden al enorm duur, dus imo moet je dan of het een (stufi en dus huur kunnen betalen), of het andere (gratis OV) hebben.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:34

Killyenn schreef:
Fiffill schreef:
Wat jij zegt komt in feite neer op 'in het buitenland is het slechter dan hier', oftewel net zoiets als 'ik heb honger maar in Afrika hebben ze meer honger, dus mijn honger moet dan maar minder erg zijn'. Dat het er in andere landen anders aan toe gaat dat kan, maar het gaat hier over Nederland, niet over andere landen.
Ik vind de studiefinanciering juist een positief iets aan NL, alsof we het maar normaal moeten vinden dat je nadat je klaar bent met je studie direct met een schuld staat.

Nee, dat is niet waar het op neer komt. De Engelsen hebben imo een veel beter onderwijssysteem om nog maar niet te spreken over een ruim aanbod aan universiteiten die ver boven die van NL uitkomen, dus mij hoor je niet zeggen dat ze het in het buitenland minder hebben, anders zou ik er zelf ook niet heen gaan. Studiefinanciering vind ik ook prima, maar een basisbeurs vind ik overbodige luxe, en niet gezond voor een economie in deze staat. Ja, als het geld er is, maak je het onderwijs gratis en is iedereen gelukkig, daar ben ik enorm voorstander van. Maar nu is het geld er gewoon niet, omdat we in een enorme recessie zitten. Lenen als student is geen ramp, niet slecht voor de economie en zorgt er niet voor dat studeren alleen voor de elite wordt, dat zijn typische Nederlandse doembeelden. En daar probeer ik doorheen te breken zodat we het kunnen hebben over de basisbeurs als beginsel, in de economie die we nu hebben.

Om eerlijk te zijn vind ik het Engelse onderwijs echt een lachertje en de gemiddelde universiteit daar is die 10.000 euro collegegeld per jaar écht niet waard. Zelfs de 4000 euro die ik vorig jaar betaalde was al 4000 euro teveel. Ik heb in Leiden in twee weken al harder gewerkt en meer geleerd dan in een trimester daar. De meeste universiteiten daar komen bij lange na niet boven de Nederlandse universiteiten uit, ik vraag me af hoe je daarbij komt; van de meer dan 120 instituten zijn er misschien 10, hooguit 20 die een rol spelen in de wetenschap wereldwijd, in tegenstelling tot op z'n minst de helft van onze 14 universiteiten. Kijk je daarnaast naar het werk dat een hoop afgestudeerden doen, dan kan ik me niet voorstellen dat iedereen die schulden überhaupt ooit kan terugbetalen. Als er een land is met een verknipt onderwijssysteem, dan is het het Verenigd Koninkrijk. Door te stellen dat goed onderwijs daar voor iedereen toegankelijk is ga je al de fout in, want dat is absoluut niet het geval. Mensen kijken niet voor niets eerst naar de kwaliteit van de scholen (waarbij de betere scholen vaak in duurdere wijken zitten) voordat ze überhaupt gaan kijken voor een huis in een bepaalde regio.

sliertje schreef:
Ik vind het eigenlijk wel goed dat niet iedereen zomaar stufi krijgt, er zijn families genoeg waar ruim voldoende geld voorhanden is, deze mensen zouden best zonder stufi kunnen. En inderdaad, in andere landen lenen studenten van de overheid en betalen dit terug, zie het al een investering in je toekomst. Extra motivatie om de opleiding vlot af te ronden en een baan te vinden in je branch. Hoeveel studenten gaan na 5 maanden al van opleiding wisselen of kiezen elke 2 jaar een nieuwe opleiding om =dat ze het even niet meer weten..
Deze studenten kosten de overheid enorm veel geld.

Ik denk niet dat deze studenten de overheid meer geld kosten dan dat bijvoorbeeld ik doe. Je krijgt immers niet tot in den treure stufi. De mensen die elke twee jaar wat nieuws doen of die aan 5 opleidingen beginnen, zullen op den duur toch ergens anders hun geld vandaan moeten gaan halen en als ze geen ouders hebben die al die nieuwe opleidingen voor ze willen betalen, moeten ze toch gaan lenen.
Om even in te haken op wat ik hierboven zei over afgestudeerden in het VK in relatie tot jouw opmerking over lenen in het buitenland: er zijn er daar zat die met hun BA op zak ergens achter een bar staan of achter de kassa zitten, omdat ze hun graad niet van de "juiste" universiteiten hebben en dus ook kunnen fluiten naar een fatsoenlijke baan of überhaupt een master. Wat dat betreft biedt het hoger onderwijs in Nederland een stuk betere perspectieven dan daar. Dat was voor mij ook een reden om daar niet verder te studeren, afgezien van het feit dat de opleiding qua inhoud echt niet op kan tegen de opleiding hier in Nederland, wilde ik ook niet het risico lopen dat ik niet door kon studeren voor een MA door gebrek aan de juiste cijfers of de juiste universiteit op mijn cv, en ergens in het grote grijze gebied van 'net niet' mensen zou eindigen. :)

Killyenn schreef:
Plus dat het na 15 jaar wordt kwijtgescholden. Zo'n ramp is het echt niet.

En uiteindelijk kost het de overheid dus alsnog klauwen vol met geld, want er zullen zat mensen zijn die creatief genoeg zijn om het terugbetalen van die lening dusdanig op te rekken dat ze uiteindelijk niets hoeven terug te betalen. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:40

Sowieso is het onderwijs in Engeland heel anders dan hier, sowieso omdat een hoop daar al heel anders verdeeld is... hier heb je niet zoveel mensen die überhaupt amper (of niet) kunnen lezen of schrijven :\ ik ken mensen uit die zogenaamde "mijnwerkerssteden", daar wordt je niet vrolijk van :n

babet1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:46

Als onze OV maar blijft!:)
dat andere kan ik me wel en niet iets in vinden...

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:53

sliertje schreef:
Het probleem is dat een goed inkomen ook niet altijd betekent dat mensen ook de studie van hun kinderen kunnen bekostigen. Ik ken aardig wat mensen wier ouders goed verdienen, maar die het zich niet kunnen veroorloven om de studie voor hun kind(eren) te betalen als ze zelf niet op water en droog brood willen leven. Zo is er een gezin met drie studerende kinderen, die ook nog eens allemaal buitenshuis wonen, dan is dat gewoon niet te betalen en worden je kinderen de dupe van het feit dat jij hard gewerkt hebt. Van mij mag er best gekeken worden naar passende alternatieven voor de basisbeurs, maar het gewoon domweg afschaffen gaat uiteindelijk meer kosten dan dat het oplevert vermoed ik.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:01

Vudress schreef:
Opvallende keuze. Zeker omdat je als student zijnde ontzettend veel kunt werken, uitgezonderd studenten van zwaardere studies als geneeskunde.

Kon ik maar weer werken..
Dit geldt echt niet voor iedereen hoor.
Ik woon zelf nog bij mijn ouders in een klein dorpje.
De opleiding die ik volg is in Den Haag, ik reis bijna 1,5 uur heen en als het tegenzit 2 uur (zonder vertragingen).
Ik zit vrijwel elke dag van 9 tot 4/5 op school, soms zelfs tot 6.
Eerder dat ik op mijn werk ben hebben ze me al niet meer nodig dus ik werk nu ook alleen op zaterdag en in de vakanties.

Met de studiefinanciering die ik nu krijg (met het beetje hulp van mijn ouders) zit ik al krap bij de kas.
Al mijn geld gaat nu naar school en naar mijn verzekering, ik ga niet uit en neem tegenwoordig als mijn vriend wilt winkelen mijn portomonnee niet eens meer mee.
Als ik meer had kunnen werken had ik dat echt wel gedaan hoor, ik wil ook wel een keer nieuwe kleding in plaats van de oude soms versleten of te kleine kleding die ik nu heb.

Dus wat ik al zei, dit geldt dus echt niet voor iedereen ;)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:10

Ik vind het echt verschrikkelijk als ze dit door voeren..
Vanaf de dag dat ik 18 werd moest ik alles zelf betalen, dus collegegeld, schoolboeken maar ook zorgverzekeringen, kleding etc.
Mijn rooster wisselde zo vaak en daarnaast zat ik heel vaak tot laat op school waardoor ik alleen op zaterdag zou kunnen werken. Ik zou dus bij lange na niet genoeg kunnen verdienen om de kosten ook maar enigzins te kunnen dekken.

Daarnaast klinkt het lenen aantrekkelijk maar ook de rente loopt steeds hoger op. In deze tijd is het heel moeilijk om je vaste lasten zo al te moeten betalen, laat staan als je daarbij ook nog eens plus minus 150 euro per maand aan duo moet aflossen.
Alleen als je snel kan aflossen valt het mee. Maar daar staat tegenover dat je dan weer te weinig geld over houd om een eigen woning te kunnen betalen.

Ook vraag ik me af wat voor gevolgen dit gaat hebben voor kinderen met een ouder in de bijstand. Deze kinderen moeten vanaf dit jaar ook mee betalen aan het gezinsinkomen als ze werken. Lijkt me erg lastig om op deze manier te sparen voor je opleiding.

Jammer dat er juist in deze tijden zo op het onderwijs word bezuinigd. Niet iedereen heeft het geluk dat zijn ouders kunnen bijspringen. Daarnaar is alles al zo veel duurder geworden.
Zelfs met stuffi kon ik niet zonder werken dus laat staan als dit bedrag weg valt.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:21

Ik vind het helemaal goed, en ben het er 100% mee eens.

Waarom moet de maatschappij betalen voor de studies die jullie doen?
Jullie doen nu net alsof jullie het allemaal voor de staat doen, maar jullie willen uiteindelijk zelf gewoon een leuk leven met een leuke baan met dito salaris toch ? :+

Daarbij met een HBO salaris kun je ook de studie weer terugbetalen..

En ja ik heb zelf ook 7000 euro moeten betalen ( en dus lenen ) voor mn studie, heb ik gewoon af kunnen lossen, en ben er ook niet dood van gegaan.

Het is bull dat niemand straks meer kan studeren, iedereeen kan nog steeds studeren, alleen zal je het later wanneer je een leuk salaris hebt weer terug moeten betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:28

lieziej schreef:
Ik ben in 2010 begonnen aan mijn Bachelor Industrieel Ontwerpen (TU Delft), maar ik wilde meer uitdaging, dus ben ik in 2011 een Bachelor Bedrijfskunde (Erasmus Universiteit) ERBIJ gaan doen. Ik doe ze dus beide tegelijkertijd en heb dus als het goed is over 3 jaar 2 bachelors op zak.
De reden waarom ik er Bedrijfskunde bij ben gaan doen is omdat ik niet zozeer ontwerper wil worden, maar meer manager over een ontwerplijn oid. Ik ben van mening dat er teveel hoogopgeleide mensen zullen zijn over een aantal jaar, dus ik moest iets doen waardoor ík er uit zou springen met mijn CV. Voor mij was dat laten zien dat ik twee studies tegelijkertijd doe. :j

Dat kan ik me voorstellen :=

Knippen plakken lijmen, knippen plakken lijmen.. :=

Ok weer even ontopic :+
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.

Prima systeem imo..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:39

Babsiej schreef:

Jullie doen nu net alsof jullie het allemaal voor de staat doen, maar jullie willen uiteindelijk zelf gewoon een leuk leven met een leuke baan met dito salaris toch ? :+

En ja ik heb zelf ook 7000 euro moeten betalen ( en dus lenen ) voor mn studie, heb ik gewoon af kunnen lossen, en ben er ook niet dood van gegaan.

Het is bull dat niemand straks meer kan studeren, iedereeen kan nog steeds studeren, alleen zal je het later wanneer je een leuk salaris hebt weer terug moeten betalen.

Het zal meer mensen tegen gaan houden want die willen niet met een schuld starten. Dus minder mensen die het echt kunnen betalen(ik kan het ook maar net betalen van mijn magere stufi). Mensen die nu een studie volgen helpen de maatschappij weer.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:41

sliertje schreef:

Mensen die een niveau 3 of 4 opleiding doen, die zomaar stoppen moeten alles terugbetalen. Dus heb jij ten onrechte een 3 of 4 opleiding gedaan en je haalt het papiertje niet, dan heb je het ten onrechte ontvangen ;)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:42

Babsiej schreef:

Als je zo redeneert kun je vrijwel alle subsidies, uitkeringen etc. wel afschaffen, want waarom moet de maatschappij betalen voor landbouwsubsidies, mensen die niet in staat zijn werk te vinden, basisscholen, middelbare scholen, wegen in Friesland, de Joint Strike Fighter, asielzoekerscentra et cetera. Niemand studeert voor de staat, daar heb je gelijk in, maar de bevolking houdt de staat wel draaiende.

En stortte jij dan netjes iedere maand je studiefinanciering terug naar de IB-groep, 'want je hebt het toch niet nodig'? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:44

sliertje schreef:
de 6e dag werken en als je om 4 uur vrij bent kun je nog makkelijk ergens koopavond werken... Als je ECHT wilt, is er altijd wel een manier om geld te verdienen. Er zijn baantjes genoeg...

O jaa en als iemand straks en 32 uur per week een zware stage in de gezondheidszorg loopt, examens tijdens stage heeft en nog eens stageopdrachten heeft kan diegene ook werken? Moet je me fiets lenen?

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:45

Magrathea schreef:
lieziej schreef:

Dat kan ik me voorstellen :=

Knippen plakken lijmen, knippen plakken lijmen.. :=

Ok weer even ontopic :+
Volgens mij is het in Zweden zo dat je een hoop subsidie krijgt, maar daar wordt dus wel elk kwartaal gecontroleerd of je wel naar behoren presteert. Als je dus helemaal niets hebt gehaald die periode (ziekte en andere omstandigheden uitgezonderd natuurlijk) dan kan je fluiten naar je centen. Pas als je weer bij bent krijg je je geld dan weer.

Prima systeem imo..

Fokker is toch failliet... Fokker is toch failliet :=

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:48

nikilover schreef:
Maartje1990 schreef:
Ik zal wel een van de weinige al dan niet enige student zijn die de overheid groot gelijk geeft dat ze stufi afschaffen? Waarom zouden andere mensen moeten betalen voor onze studie? Vind ik belachelijk, een goed leenstelsel lijkt me een prima idee. Het is jóuw studie, die moet jij maar betalen, dat hoeven andere mensen niet voor je te doen.

Ja, maar onze ouders hebben zich ook jaaaaaren de blubbers betaald voor de mensen die wel lekker hun diplomaatje hebben. Buiten dat betalen wij ook voor mensen die lekker in de uitkering zitten. Dat ook maar stopzetten?

Ben ik voor! Wie volgt? En natuurlijk ook het ontwikkelingsgeld want daar zien wij toch geen ene snars voor terug, het salaris van de ministers en ga zo maar door. Ze mogen eerst het wachtgeld afschaffen daar hebben ze al een hoop mee terug. En het geld wat naar Griekenland gaat natuurlijk!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:50

lieziej schreef:

Helemaal niet, ze maken een doorstart :+
Your argument has just become invalid.
[/dichtgetikt]

Maar sshh, dalijk denken de voorstanders dat studenten alleen maar elkaar lopen te pesten :+

O ja zeg, en dat geld dat Wouter Bos meekreeg en wie allemaal nog meer, ik geloof dat als je ZELF ontslag neemt je lekker op een houtje mag gaan bijten ipv dat je nog een smak geld meekrijgt. Wim Kok was het geloof ik, die wegging omdat ie 'meer tijd met zijn gezin wilde doorbrengen'. Nou hij heeft precies een week thuis gezeten en toen had ie al een nieuwe baan. Maar dat geld dat ie meekreeg? Nooit meer teruggezien natuurlijk...

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:56

Magrathea schreef:
lieziej schreef:

Helemaal niet, ze maken een doorstart :+
Your argument has just become invalid.
[/dichtgetikt]

Maar sshh, dalijk denken de voorstanders dat studenten alleen maar elkaar lopen te pesten :+

O ja zeg, en dat geld dat Wouter Bos meekreeg en wie allemaal nog meer, ik geloof dat als je ZELF ontslag neemt je lekker op een houtje mag gaan bijten ipv dat je nog een smak geld meekrijgt. Wim Kok was het geloof ik, die wegging omdat ie 'meer tijd met zijn gezin wilde doorbrengen'. Nou hij heeft precies een week thuis gezeten en toen had ie al een nieuwe baan. Maar dat geld dat ie meekreeg? Nooit meer teruggezien natuurlijk...

Wat een liefde zit er in dat Blauwe dorpje <3

Woutertje Bos ging ook weg omdat hij meer tijd voor zijn kinderen wilde... Hij zal ook wel niet met lege handjes naar huis zijn gegaan. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 17:59

Ja maar de politica hebben een gouden reet he, die mogen dat. Moet je maar eens zien wat jezelf allemaal weggooit als je ergens ontslag neemt.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:06

Ik vind het nog niet zo'n raar plan.
Je krijgt nu inwonend een beurs van ca. 93 euro en uitwonend ca. 266 euro.
Als dit nu in een lening omgezet wordt tegen 1,38% kan mij niet vertellen dat, dat na je studie niet op te hoesten is over een looptijd van 15 jaar met een minimumbedrag van ca. 45 euro. Daarnaast mocht het blijken dat je geen baan kunt vinden of dat je het op een een andere manier niet op kan brengen, dan kunnen ze je ook nog een pauze geven.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:13

Marijuhhhhh schreef:
Ik vind het nog niet zo'n raar plan.
Je krijgt nu inwonend een beurs van ca. 93 euro en uitwonend ca. 266 euro.
Als dit nu in een lening omgezet wordt tegen 1,38% kan mij niet vertellen dat, dat na je studie niet op te hoesten is over een looptijd van 15 jaar met een minimumbedrag van ca. 45 euro. Daarnaast mocht het blijken dat je geen baan kunt vinden of dat je het op een een andere manier niet op kan brengen, dan kunnen ze je ook nog een pauze geven.

heb nog even verder gerekend: voor 4 jaar lang basisbeurs(uitwonend) is dit 70 euro/maand verspreid over 15 jaar, per jaar wat je langer studeert komt er 18 euro per maand bij.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:14

_Summerly_ schreef:
Babsiej schreef:

Als je zo redeneert kun je vrijwel alle subsidies, uitkeringen etc. wel afschaffen, want waarom moet de maatschappij betalen voor landbouwsubsidies, mensen die niet in staat zijn werk te vinden, basisscholen, middelbare scholen, wegen in Friesland, de Joint Strike Fighter, asielzoekerscentra et cetera. Niemand studeert voor de staat, daar heb je gelijk in, maar de bevolking houdt de staat wel draaiende.

En stortte jij dan netjes iedere maand je studiefinanciering terug naar de IB-groep, 'want je hebt het toch niet nodig'? :)

Ik heb geen dubbeltje stufi ontvangen dus hoefde ook niet te beslissen wat ermee te doen ;)

En het aflossen heb ik betaald naast de hypotheek die ik als 20 jarige op me heb genomen samen met mn vriend, hebben onze hobby's, en gewoon kunnen leven etc na het aflossen, en dan heb ik "maar" MBO.

Ik denk dat veel mensen het veel zwaarder maken als dat het werkelijk is.