Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:04

schrikdraad schreef:
Nu katten we de PvdD wel af maar het onderwerp vuurwerk verbod veranderd er niet mee.
Vorig jaar waren het de oogartsen die ook voor een verbod waren. Of nemen we die ook niet serieus?

Kortom; waarom kritiek op de dierenpartij en niet op de partijen die ménsenrechten zouden moeten vertegenwoordigen en dat minder goed doen dan die dierenpartij :)*

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:43

Pluizebolpum schreef:
fransje23 schreef:
Alle argumenten zijn waar maar toch vind ik zo een verbod belachelijk. Leven en laten leven lijk mij. Heel veel mensen hebben wel lol van vuurwerk.

En een steeds grotere groep heeft geen lol van vuurwerk. Je zult bv maar astma hebben, om zomaar eens wat te noemen. En bovendien woont niet iedereen op een plek waar men zich netjes aan de regels houdt. Helaas.

Als deze steeds groter wordende groep geen vuurwerk koopt zal het uiteindelijk allemaal minder moeten worden, toch?

Het gaat om 2 dagen in het jaar, de rest van het jaar heb je er totaal geen last van.
Misschien gewoon even relativeren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:33

Hier in Portugal is vuurwerk afteken het hele jaar toegestaan (hoewel het in de zomermaanden sinds een paar jaar vuurpijle afsteken verboden is, wegens brandgevaar, maar het wordt nofg steeds gedaan), maar het moet wel aangevraagd.
Gevolg is dat ook werkelijk het hele jaar door vuurwerk wordt afgestoken op bruiloften en partijen en als er weer een Heilige "jarig" is en dat is geloof ik elke week. Het is per streek verschillend , maar hier in het noorden zit ik echt wel minstens 1 maal per week in het geknal van 'smorgens vroeg tot 'savonds laat. Gevolg is dat de dieren er aan gewend zijn. Alleen vogels vliegen nog op, maar voor de rest laat geen dier zich verstoren.

Ik denk dus dat deel van het probleem ligt bij het feit dat het maar 1 x per jaar mag in Nederland en dat het "verboden zijn" juist deel uitmaakt van steeds raardere dingen willen doen dat tot leed en ongelukken leid, maar dit terzijde.
Voor dieren is gewenning het belangrijkste punt dus meer vuurwerk het hele jaar door toestaan lijkt me handiger dan afschaffen, want je houdt dan toch het illegale circuit, want boys will be boys.

Het is niet het vuurwerk dat moet worden afgeschaft er is immers niks mis met vuurwerk op zich, maar de mentaliteit van de mensen moet veranderen en het moet gewoon verdeeld over het hele jaar, dan is de oudejaarsnacht niet meer eng voor de dieren en de behoefte om idoot te doen is minder.

Verder ligt het ook heel erg aan hoe eigenaren reageren. Als je zelf rustig bent en doet of er niks aan de hand is, zal een dier gewoonlijk niet doodsbenauwd zijn. Als je van te voren maatregelen gaat nemen, weet een dier dat er wat te wachten staat en is hij juist wel bang. Ook als je nerveus gaat zitten worden.

Kortom, ik vind dat de dierenpartij de plank misslaat.

picobello

Re: Partij voor de dieren wil verbod op vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:38

Gewenning zal vast helpen, maar is in NL niet haalbaar. Wij wonen te dicht op elkaar en persoonlijk moet ik niet aan denken dat vuurwerk elke dag zou mogen.
Toch vind ik dat de pvvd wel een punt heeft, zolang er nog debielen rondlopen die dieren pijnigen met vuurwerk of zelfs ermee afschieten. banketstaaf voor de mensen die niks kwaad in de zin maar de kleine minderheid verpest het dan.
Al ben ik het ook eens met Amy77, er zou gewoon strengere straffen moeten komen op dierenmishandeling, dan is het misschien minder aantrekkelijk.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:39

eenitraM schreef:
En ik wil een verbod op de PvdD. Zijn ze helemaal van de pot gerukt :\

_/-\o_

Roepen ze dit niet elk jaar trouwens? >;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:53

picobello schreef:
Gewenning zal vast helpen, maar is in NL niet haalbaar. Wij wonen te dicht op elkaar en persoonlijk moet ik niet aan denken dat vuurwerk elke dag zou mogen.
Toch vind ik dat de pvvd wel een punt heeft, zolang er nog debielen rondlopen die dieren pijnigen met vuurwerk of zelfs ermee afschieten. banketstaaf voor de mensen die niks kwaad in de zin maar de kleine minderheid verpest het dan.
Al ben ik het ook eens met Amy77, er zou gewoon strengere straffen moeten komen op dierenmishandeling, dan is het misschien minder aantrekkelijk.

Alsof heel nederland de randstad is! Of heel Portugal platteland!
Het went en als het mag is de behoefte veel minder sterk, dus alle dagen zul je het niet horen.
Het kwellen van dieren staat los van vuurwerk. Zulke zieke mensen doen het heus de rest van het jaar ook wel met andere middelen.
Daarbij houdt je het illegale circuit echt niet tegen, dus vuurwerk zal ook bij afschaffing blijven bestaan en afgeschoten door onverlaten die daar nu eenmaal van houden.

Wat ik zeg, de mentaliteit moet veranderd. Als er verantwoordelijk met vuurwerk wordt omgegaan, is er niks aan de hand.

Waar ik voor vrees is dat veel meer dieren slachtoffer gaan worden om de dierenpartij te pesten, want in nederland heerst heel erg:"weer een regel, dus daar moeten we even scheit aan hebben en tegenin gaan". Zodra iets niet mag, moet het juist gedaan. Zodra een zwakkere in bescherming wordt genomen, moet die juist aangevallen. Dit wordt op alle vlakken steeds weer bewezen.

Kijk eens in topics die gaan over nieuwe regels. Hoe negatief men is. Want men wil niet aan banden gelegd.

Voorlichting, dieren op school etc om mensen te sensibiliseren helpt veel beter.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 02-01-12 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:54

overal zijn voor en tegens voor te bedenken. Ik kan een mooi vuurwerk echt wel waarderen. Wat ik zag op tv wat in Londen gedaan werd, vond ik heel mooi om te zien. Maar dat zul je bij particulieren weinig te zien krijgen. Maar aan de andere kant ... je zou denken dat paarden dat al 19 jaar en 34 jaar op de wereld leeft onderhand wel weet o het is weer zover, maar helaas zo denken wij mensen wel, maar dieren niet. En wanneer het nu echt maar 1 of 2 dagen per jaar zou zijn, dan is het nog te overzien, maar hier werd in oktober al vuurwerk afgestoken, dus het is al een lange tijd stress. Op een gegeven moment zijn ze het knallen van rotjes wel gewend, maar toen afgelopen week het knetteren erbij kwam, toen was het hek van de dam en heb ik mijn merrie niet meer rustig gekregen. Over mijn hond nog maar niet te spreken, want die wilde niet meer naar buiten gaan.
Heb ik de oplossing? Nee, wie wel. Misschien is het iets om net als voor de honden ergens in het land een hotel te vinden/ plaatsen waar paarden ook knalvrij de nacht doorkomen.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:57

Mijn voornaamste reden om het af te schaffen gaat niet eens om dieren. Het gaat er om dat veel mensen vuurwerk als wapen gebruiken.
Vooral te jonge mensen die gewoon niet de verantwoordelijkheid hebben om er mee om te gaan. Om diezelfde reden mogen die bijvoorbeeld ook nog geen auto rijden. MAar wel met vuurwerk omgaan. Dat vind ik tegenstrijdig.

Al die mensen en dieren die gehandicapt worden, hun ogen verliezen, is het dat nu werkelijk waard, dat beetje leut wat er aan beleefd wordt? Weegt dat er werkelijk tegenop?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 13:59

Tuurlijk wil niemand meer regels. Helaas is het voor een aantal mensen nou eenmaal toch nodig, ook uit bescherming voor de mensen zelf.
En nee, dierenmishandeling is niet vuurwerk gerelateerd, maar een strijker gooien naar een hondje die er een leuk speeltje in ziet of naar een hongerige eend is natuurlijk wel erg makkelijk.
Het is natuurlijk ook niet zo makkelijk gezegd en gedaan, en ik denk ook niet dat vuurwerk verboden gaat worden. Maar ik vind wel dat er aandacht moet zijn voor de problemen die er mee zijn met betrekking tot dieren. En dat is wat de pvvd doet. Ik vermoed dat ze zelf ook niet verwachten dat het afgeschaft zal worden.
Ik hoop maar dat het strenger optreden tegen dierenmishandeling niet tot uitlokking leidt.... Het is nu al veel te vaak in het nieuws.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:07

Dat heeft toch alles te maken met de mentaliteit van de mensen en niets met het middel?
Mensen moeten opgevoed wat betreft van gebruik van vuurwerk en jong geleerd is oud gedaan. Laat ze maar veilig en verantwoord met vuurwerk om gaan, ipv verbieden en ze laten klooien met illegaal spul.

Hoe mensen met dieren omgaan heeft alles te maken met hun jeugd en hoe daarin over dieren werd gepraat en of er thuis met dieren werd omgegaan en hoe.

In nederland zit je nu met heel veel mensen van volken die van oorsprong dieren alleen als nog levend vlees zien en geen binding hebben. Dit heeft de verharding naar dieren teweeg gebracht. Mensen die lief zijn voor hun eigen dier halen het over het algemeen niet in hun hoofd om een ander dier kwaad te doen.

Portugal staat niet bekend als "lief voor dieren" en toch lees ik hier nooit wat over vuurwerk gerelateerde kwelling.... Maar hier schieten ze er weer op, omdat iedereen een wapen mag hebben, net als in Amerika.
Als wapens verboden worden, verzinnen ze wel weer wat anders.
Een dierenkweller is een dierenkweller. Straffen helpt niet,m maar het sensibiliseren wel. Ik had verkering met een jongen die het leuk vond om ene varken te slachten en een kat op een hete kachel te zetten. :( Na een paar jaar met mij en mijn dieren vond hij het verschrikkelijk dat hij bij het boomzagen een vogeltje met de kettingzaag had vermoord.

Echt, dierenkwelling voorkom je alleen door mensen met dieren om te laten gaan.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:28

Grootste punt is denk ik de grootste doelgroep van knalvuurwerk. Jongeren met een flinke slok op....

Overigens is niet alleen de PvdD voor een verbod

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:32

Verbod gaat te ver!
Oud en nieuw is niet compleet als er geen vuurwerk is! Die rotjes en andere verschrikkelijke knaldingen zouden afgeschaft moeten worden! dat vind ik zo onzinnig, maar die mooie dingen in de lucht moeten zeker blijfen!

En dan miss de tijden inkorten, van 22.00 tot 02.00 uur ofzo?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:37

Lusitana schreef:
Dat heeft toch alles te maken met de mentaliteit van de mensen en niets met het middel?

Dat is met wapens en pitbulls ook zo.
Daar wordt de samenleving drakonisch streng tegen beschermd, terwijl het aantal ´ongelukken´ waarbij onschuldige derden die gewond/invalide raken door vuurwerk geen op zichzelfstaand incident te noemen is. Ook niet relatief tov honden en wapens.

Kijk ook naar de veiligheidsgodel. Hoe wil je dat rechtvaardigen tegenover de vrijheid om jezelf invalide te maken?

De situatie is simpelweg niet consequent.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 14:40

tinkerfunss schreef:
Verbod gaat te ver!
Oud en nieuw is niet compleet als er geen vuurwerk is! Die rotjes en andere verschrikkelijke knaldingen zouden afgeschaft moeten worden! dat vind ik zo onzinnig, maar die mooie dingen in de lucht moeten zeker blijfen!

En dan miss de tijden inkorten, van 22.00 tot 02.00 uur ofzo?

Als het om het kijkspektakel gaat kan dat ook door de overheid onder gecontroleerde omstandigheden aangeboden worden :)*

Ja, dat is dan van belastinggeld en dus betaalt dan iedere belastingbetaler er aan mee. Nu niet. Nu echter is degene die er niet aan meebetalen wil wel aan het risico van vuurwerk in handen van alleman onderworpen én betaalt iedereen nog steeds aan vuurwerk mee; alleen aan de gevolgen; ook bij onschuldigen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:26

Elke belastingbetaler betaalt nu toch ook mee?
Aan de hulpdiensten, opruimen, al die gewonden kosten extra zorg en uitkering.

Ik denk alleen wel dat het met vuurwerk verbieden alleen, niet meteen stopt
Oud en nieuw niet echt een feestje

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:34

Het probleem met vuurwerk is vaak dat de mensen die het afsteken er zonder een brandwondje vanaf komen, maar dat vaak onschuldige omstanders omkomen en gewond raken door het vuurwerk....
En afschaffen is niet onmogelijk... In (oa) Italië is het toch ook verboden?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:36

Ik ben ook voor het vuurwerkverbod. Ik steun daarom de pleiters van dit verbod omdat zij er vanuit hun invalshoek alle reden voor hebben zoals de oogartsen en ook de partij voor de dieren. Indirect betalen wij er nu ook aan mee. In het ziekenhuis waar ik werk, zetten we extra mensen in op 31 december. Het is toch te zot. Daarnaast is de handel van illegaal vuurwerk zo enorm toegenomen, iedereen doet maar. Met als gevolg dat mijn dronken buurjongen van 17 met zijn ladderzatte vriendjes mortieren afstaken op 20 m afstand van mijn gezin. Helaas helpen hiertegen alleen harde maatregelen, want deze mentaliteit verander je niet zomaar. Verstand komt met de jaren, en niet bij iedereen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:41

Ja als je erover nadenkt is het te belachelijk voor woorden.
Hou je jezelf aan de regels, staat je kind naar jouw sierpijlen te kijken, helemaal volgens de regels afgestoken, schiet de ladderzatte buurman een mortiervuurwerk naar je kind.
Ik ben op zich niet tegen vuurwerk maar er is wel iets raars aan de hand dat iedereen maar zich klem mag zuipen en vervolgens om 12 uur met vuurwapens op straat mag schieten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 15:49

Helemaal verbieden hoeft van mij trouwens niet, maar ik zou wel graag zien dat het uit particulieren handen gaat. Organiseer een leuk feest op het dorpsplein met een prof show oid

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:06

Aan de andere kant, dan krijg je misschien weer hetzelfde gedoe als met Koninginnedag in Amsterdam.
Iedereen gaat dan naar Amsterdam.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 16:49

Nou, gezellig toch? Ben ik er vanaf ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 17:13

Huertecilla schreef:
[
Ja, dat is dan van belastinggeld en dus betaalt dan iedere belastingbetaler er aan mee. Nu niet. Nu echter is degene die er niet aan meebetalen wil wel aan het risico van vuurwerk in handen van alleman onderworpen én betaalt iedereen nog steeds aan vuurwerk mee; alleen aan de gevolgen; ook bij onschuldigen.

De belastingbetaler betaalt nu mee aan de gevolgen; schades die ontstaan die oplopen tot tonnen als je over heel Nederland kijkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:05

Langcara schreef:
Huertecilla schreef:

De belastingbetaler betaalt nu mee aan de gevolgen; schades die ontstaan die oplopen tot tonnen als je over heel Nederland kijkt.

:D

Overigens ben ik niet per definitie tegen vuurwerk.
Ik ben wel vóór een evenwichtige, consequenter wetgeving.

Ik vind het vreemd dat alleman met kilos kruit kan rondlopen, maar dat bijvoorbeeld een hobbyist voor spelen met een airsoft/paintball speelgoedding naar België moet uitwijken.

Nog vreemder vind ik dat een burger geen énkel recht heeft zichzelf, diens goed en have te verdedigen tegen buurpubers met motiergranaten terwijl we als samenleving wel vinden dat we een legitieme regering in verweggistan uit zelfverdediging preventief kunnen overvallen.

Vervuiling, veiligheid, kosten, noem het op; het vuurwerk is totaal uit balans met de rest van wat we in onze westerse samenleving aan normen gesteld willen zien.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:10

Dat ben ik dus met je eens. Het is heel tegenstrijdig.

settekeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 19:03

Voorzichtige schatting schade vuurwerk, 10 miljoen. Hier en daar leek het wel volledig oorlog.
Sommige mensen zijn tijdens de jaarwisseling de weg compleet kwijt.
Verbieden die meuk.