Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Huertecilla schreef:Mensen máken fouten. Dingen gáán kapot.
Liever met 130?
http://www.youtube.com/watch?v=NN82XMWg ... re=related
gummie schreef:Ja, het komt dus niet door de snelheid HC.......... Als de remweg langer is, moet de mens meer afstand houden. Snelheid an sich is NOOIT de oorzaak. Te weinig afstand houden, roekeloos rijden, onopletteneheid, plotselinge inhaalmanoevres, etc zijn oorzaken. En dat zijn dus dezelfde oorzaken als bij 120 km/h.
papagroom schreef:130 is prima.....wat mij betreft mogen ze er 140 van maken.......heb je gelijk een hoop bumperklevers minder....had er van morgen nog eentje voor me....zo iritant......en dan gelijk de minimum snelheid weer invoeren....het veiligheids risico zit m voor een groot deel in het snelheids verschil,met de overige weggebruikers.......dus vrachtverkeer rechts blijven rijden....ook auto`s met aanhangers etc.....de rest minimaal 120,en max 140....moeten jullie eens opletten hoeveel brokken dat scheelt..
joostvangestel schreef:Wat er in Nederland vooral fout gaat is de afstand tussen de auto's. Je kan zelfs 300 rijden als je maar een verantwoorde remweg voor je hebt. Maar dat is moeilijk haalbaar.
joostvangestel schreef:Zo, jullie hebben heel ijverig getypt. Het Ruhrgebied is nogal wat drukker dan de Nederlandse snelwegen, nogal wiedes. Gebied ter grootte van Gelderland en met een bevolking vergelijkbaar met die van heel Nederland. Overigens mag je in het Ruhrgebiet maar sporadisch onbeperkt hard rijden en er staan overal camera's.
Wat er in Nederland vooral fout gaat is de afstand tussen de auto's. Je kan zelfs 300 rijden als je maar een verantwoorde remweg voor je hebt. Maar dat is moeilijk haalbaar. Als je op de linkerstrook een verantwoorde afstand houdt tot degene voor je, is er altijd wel eendie voor je kruipt vanuit de rechterstrook, waardoor de afstand NIET meer verantwoord is. Met de hoeveelheid camera's op de Nederlandse snelwegen (op sommige stukken meer dan 10 per kilometer) zou dat wellicht controleerbaar zijn. Maar juist die figuren die als kamikazes voor je duiken (en soms dan vol op de rem duiken) zijn levensgevaarlijk. Ook mensen die die niet tijdig naar rechts gaan vanuit die linkerstrook zijn een gevaar op de weg.
Nederlanders hebben overigens een slechte naam bij onze oosterburen. Zo is bijvoorbeeld het bordje "NL" een afkorting voor "Nur Links".
Huertecilla schreef:joostvangestel schreef:Wat er in Nederland vooral fout gaat is de afstand tussen de auto's. Je kan zelfs 300 rijden als je maar een verantwoorde remweg voor je hebt. Maar dat is moeilijk haalbaar.
De afstand welke je minimaal dient te houden is de stopafstand welke je nodig hebt.
Dit is de remweg en de reactieweg.
De reactieweg is gelijk aan de snelheid in m/s, dus 22 meter bij 80 en 33 bij 130 km/u.
Opgeteld bij 31 resp. 70 meter remweg =
Stopafstand van 53 en 103 meter.
Je moet dus meer dat 100 meter afstand houden bij 120 km/u.
Bij 130 is dat meer dan 120 meter. 20 meter meer bij díe 10 km/u sneller rijden.
Let wel, dat gaat er vanuit dat het wegdek droog is en dat je gelijk opmerkt wat er voor je gebeurt.