Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
amber2588 schreef:Mijn docent (universitair Engels) vertelde van de week toevallig hoe zij elk jaar door de school van haar kinderen rond 5 december uitgenodigd werd om over sinterklaas te vertellen. Ze heeft heel lang in Amerika (in Louisiana om precies te zijn) gewerkt, en haar kinderen zijn daar opgegroeid. Elk jaar opnieuw vertelde zij daar op school over sinterklaas, en deed dan, zeker de eerste jaren, heel voorzichtig wat betreft de zwarte pieten, want ja, hoe zouden die kinderen (en hun ouders, die allebei nog wel degelijk te maken hebben met (restanten van) segregation) daar op reageren? Maar elk jaar opnieuw vonden die kinderen het helemaal geweldig, want nu was er ook eens iemand bij een belangrijke feestdag die op hun leek (want Santa Claus is ook blank, en van z'n rendieren moet je t niet hebben). Ik vond dat zo aandoenlijk om te horen, wij maken ons er heel druk om, en juist zij vinden het alleen maar geweldig...
Teddy321 schreef:Uhhh....niet om het een of ander Amber, maar de Amerikaanse SantaClaus stamt af van de Nederlandse Sinterklaas!
De Nederlandse emigranten brachten Sinterklaas mee naar de US. Dat is verbasterd naar SantaClaus. Waarom het is verzet naar Kerst weet ik dan weer niet.
Citaat:Een wat vriendelijker verhaal is dat de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra eens een Ethiopisch jongetje met de naam Piter (afgeleid van Petrus) aantrof. Sint kocht de jongen vrij en uit dankbaarheid bleef hij de Sint nabij. Zo komt Zwarte Piet volgens sommigen aan zijn negroïde trekken, hoewel enkelen bij voorbaat aannemen dat een verband bestaat met een koloniaal verleden.
joostvangestel schreef:Dat zwarte piet zwart is door het roet van de schoorsteen vind ik iets té PC. Dan moesten zijn kleren namelijk ook zwart zijn.
Kwanyin schreef:joostvangestel schreef:Dat zwarte piet zwart is door het roet van de schoorsteen vind ik iets té PC. Dan moesten zijn kleren namelijk ook zwart zijn.
Maar zover denken kinderen niet naEn uiteindelijk moet er iets verzonnen worden zodat zij het geloven want als volwassene geloof je sowieso niet meer dat iemand al enkele eeuwen vanuit Spanje hier rondzwerft en en een avond een heel land via de schoorsteen van speelgoed voorziet
. Liever dan dat de kinderen denken dat Piet zwart is van de schoorsten, dan dat Piet zwart is omdat hij uit Afrika komt en de knecht/slaaf is van de blanke man.
delerium schreef:Ik geloof direct dat Zwarte Piet in oorsprong een slaaf was, bij ons was iig onderdeel van het hele sinterklaasverhaal dat als je stout was geweest je door Piet werd meegenomen in de zak en de moest je de rest van het jaar met de andere Pieten in de pepernotenfabriek werken. Klinkt mij wel als slavernij in de oren.
Maar toen ik nog kind was stond ik daar dus echt totáál niet bij stil. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet en ja dat was de buurman, en dat was heel normaal, want dat kon gewoon. En het ook je beste vriend. Een vergelijking met bv de vader van een vriendinnetje, met een heel donkere huidskleur heb ik daar zelf voor zover ik weet totaal nooit mee geassocieerd.
Wat ik me dan weer wel afvraag, stel, je loopt met een kind of iemand met een verstandelijke beperking en je komt iemand tegen met een donkere huid en kindlief hangt aan diens jas en zegt "Zwarte Piet?!"... HOE reageer je dan? Ik denk dat ik het bijzonder genant zou vinden, maar ik zou ook niet weten hoe ik het zou moeten handelen, wat een oké antwoord is... Want ik vermoed dat alles wat je zegt verkeerd zou kunnen vallen... Hoe goed bedoeld dan ook...
idje schreef:was ongetwijfeld de weglooppietZoolgangster schreef:Rijst de vraag wel, hoe zwarte Piet werkelijk bij Sint terecht is gekomen... er zijn inmiddels al zoveel versies over het hoe en waarom...
Toen mijn man klein was (zo'n 50 jaar geleden) hadden zwarte Pieten zelfs nog een ketting aan hun been en... rammelden daarmee!
Nooit gezien en ik stam uit de zelfde tijd.
Als kind heb ik ook alleen maar vrolijke en stoute Pieten gezien en absoluut geen slaven.
Dat was misschien regionaal?
Wel had Piet in die tijd een roe om stoute kinderen mee te "slaan" en een zak waarin je mee naar Spanje genomen kon worden.
Maar dan moest je wel heel erg stout zijn.![]()
(Stiekem leek me dat wel wat, een jaartje mee naar Spanje om tussen de Pieten te leven en te helpen![]()
)