terugkeer van gulden, wat vind jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:41

Ik kan mij nog een bericht herhinneren in mijn loon strookje van de bank, dat het alsof het lijkt je minder zal verdiennen maar eigelijk hetzelfde bedrag is maar dan in Euro omgeschreven althans iets in dat zin.

De bank heb gelijk alhoewel dat ik het niet zo 123 zou zeggen met de vandaagse utigavens.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:43

kensha schreef:
Ik kan mij nog een bericht herhinneren in mijn loon strookje van de bank, dat het alsof het lijkt je minder zal verdiennen maar eigelijk hetzelfde bedrag is maar dan in Euro omgeschreven althans iets in dat zin.

De bank heb gelijk alhoewel dat ik het niet zo 123 zou zeggen met de vandaagse utigavens.

Huh?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:43

Ik wilde de gulden al terug voordat de Euro werd ingevoerd ;)

Ik heb die hele Euro nooit gewild, maar door m'n strot gedouwd gekregen. Zoals zovelen. Maar nu ie er is zie ik ook niet zoveel in terug gaan naar de gulden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:47

Abiola schreef:
kensha schreef:

Huh?

Gewoon heel snel lezen, dan snap je het vast :D

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:53

mick75 schreef:
Ik wilde de gulden al terug voordat de Euro werd ingevoerd ;)

Ik heb die hele Euro nooit gewild, maar door m'n strot gedouwd gekregen. Zoals zovelen. Maar nu ie er is zie ik ook niet zoveel in terug gaan naar de gulden.

Ik pas na de intrede, voorheen geloofde ik al die gelukzalige verhaaltjes. Goed voor dit en goed voor dat, het enige voordeel is het niet hoeven wisselen als je naar het buitenland gaat. Maar dat vind ik maar een armzalige reden. Dat een bepaald land je misschien de vernieling in helpt, vind ik wel wat minder.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:09

gummie schreef:
U vatte mijn vragen op als een persoonlijke aanval (kennelijk). Zo waren ze niet bedoeld. Ik wilde gewoon weten wat U bedoelde met uw post en uw formuleringen, met name omdat ik het niet fijn zou vinden als ik ten onrechte het idee zou krijgen dat U neerkijkt op de modale burger die zich laat manipuleren vanuit uw positie als niet modale burger die zich niet laat manipuleren.
Dus dank voor uw antwoord.

Dus de conclusie is volgens U dat een gehuwde werknemer met twee kinderen en een inkomen juist beneden de premiegrens van de sociale verzekering zich laat manipuleren door de media.

Poeh, ben ik even blij dat ik niet tot die categorie behoor :) En Holy Pope ook al! Wat gek dat we dan toch niet alle drie dezelfde mening hebben.....

Ik wist niet dat economische onderwerpen zo boeiend en amusant konden zijn. Had mijn economieleraar vroeger maar een procentje van jullie logica en adremheid gehad Gummie en HolyPope dan had ik al veel eerder ingezien hoe leuk geldkwesties kunnen zijn. Over de euro kan ik slechts zeggen dat mijn Britse vrienden misschien toch gelijk hadden al die tijd. Ik zal diep door het eurostof moeten vrees ik. :$

En even een persoonlijke vraag om advies, als ik een Spaans paard wil kopen, is het dan volgens jullie verstandig om te wachten tot de eventuele invoering van de Neuro en de Zeuro?
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 15-11-11 01:13, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Re: terugkeer van gulden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:12

Ha ha Wilders heeft een Brits onderzoek bureau ingehuurd dat niets anders doet dan op TV en in de schriftelijke media vertellen dat de euro weg moet
Dan kan hij zijn geld voor het onderzoek beter in zijn zak houden, maar ja dat wordt toch door de Amerikanen betaald en die zien graag dat Europa weer fijn versnipperd wordt is de dollar weer meer waard

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:20

sarabande schreef:
Ha ha Wilders heeft een Brits onderzoek bureau ingehuurd dat niets anders doet dan op TV en in de schriftelijke media vertellen dat de euro weg moet
Dan kan hij zijn geld voor het onderzoek beter in zijn zak houden, maar ja dat wordt toch door de Amerikanen betaald en die zien graag dat Europa weer fijn versnipperd wordt is de dollar weer meer waard

Maar wat valt er dan precies te onderzoeken? Ze weten toch al wat het antwoord moet zijn?
Er is hier in Nederland nog een ex-hoogleraar die vast wel wat tijd over heeft en die ze kan helpen aan wat lijsten met gewenste antwoorden. :D

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:20

Hermelientje schreef:
Over de euro kan ik slechts zeggen dat mijn Britse vrienden misschien toch gelijk hadden al die tijd. Ik zal diep door het eurostof moeten vrees ik. :$

En even een persoonlijke vraag om advies, als ik een Spaans paard wil kopen, is het dan volgens jullie verstandig om te wachten tot de eventuele invoering van de Neuro en de Zeuro?

De Britse Pond was op 1-1-2002 1.62 euro waard, nu is dat 1.16, dus ik denk dat zij aan de overkant het ook niet al te lekker doen.

Een Spaans paard kopen... het lijkt me dat de markt nu behoorlijk op zijn gat ligt, dus ik zal mijn slag nu slaan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:22

Ik zou NU een paard kopen, nu zijn ze geen ruk waard.
Als straks 1 euro weer 1 gulden is dan gaat de economie weer beter en verkoop je 'm voor goed geld.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:24

Quote Hermelientje; En even een persoonlijke vraag om advies, als ik een Spaans paard wil kopen, is het dan volgens jullie verstandig om te wachten tot de eventuele invoering van de Neuro en de Zeuro? Quote.

Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor wat je hart je ingeeft :D

En ik moet les gaan nemen in quoten :o , ik bak er werkelijk niets van.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:30

setteke schreef:
Persoonlijk zou ik zeggen, ga voor wat je hart je ingeeft :D

En ik moet les gaan nemen in quoten :o , ik bak er werkelijk niets van.

Geeft niks hoor, goed advies is veel meer waard dan goed quoten. :D

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:48

30 mandarijnen op de markt voor € 3,95 = FL 8,69 8)7

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:53

Gooiske schreef:
30 mandarijnen op de markt voor € 3,95 = FL 8,69 8)7

Bij de webwinkel van AH zijn ze 1.99 de kilo, dus ongeveer vergelijkbaar wat jij op de markt betaald hebt voor dertig stuks. AH is niet de goedkoopste supermarkt, dus denk ik dat jij je hebt laten afzetten op die markt :D

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 02:06

Hermelientje schreef:
gummie schreef:
U vatte mijn vragen op als een persoonlijke aanval (kennelijk). Zo waren ze niet bedoeld. Ik wilde gewoon weten wat U bedoelde met uw post en uw formuleringen, met name omdat ik het niet fijn zou vinden als ik ten onrechte het idee zou krijgen dat U neerkijkt op de modale burger die zich laat manipuleren vanuit uw positie als niet modale burger die zich niet laat manipuleren.
Dus dank voor uw antwoord.

Dus de conclusie is volgens U dat een gehuwde werknemer met twee kinderen en een inkomen juist beneden de premiegrens van de sociale verzekering zich laat manipuleren door de media.

Poeh, ben ik even blij dat ik niet tot die categorie behoor :) En Holy Pope ook al! Wat gek dat we dan toch niet alle drie dezelfde mening hebben.....

Ik wist niet dat economische onderwerpen zo boeiend en amusant konden zijn. Had mijn economieleraar vroeger maar een procentje van jullie logica en adremheid gehad Gummie en HolyPope dan had ik al veel eerder ingezien hoe leuk geldkwesties kunnen zijn. Over de euro kan ik slechts zeggen dat mijn Britse vrienden misschien toch gelijk hadden al die tijd. Ik zal diep door het eurostof moeten vrees ik. :$

Geen spaans paard KOPEN !!!

Koop hier een slachtpaard en ga 'm in spanje ruilen! Kijk, da's hollandsche handelsgeest!! :){

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 03:50

Al dat gemiep altijd over dat alles duurder is geworden...

We zijn inmiddels wel 10 jaar verder, dus ook 10 jaar inflatie. Ook als de gulden was gebleven zou alles nu duurder zijn. Dit effect is iets versterkt door de komst van de euro, maar we moeten het niet overdrijven.

Het zou kunnen dat de invoering van de euro niet zo'n goed idee is geweest, maar het is nu niet het moment om dat terug te draaien. Dat kost ook weer veel geld namelijk.
Als de economie straks in rustiger vaarwater is dan moeten er nog maar eens naar kijken.

Ik denk zelf dat de euro wel goed is, maar we hadden veel strenger moeten zijn in het selecteren van landen die mee mochten doen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 08:46

shilady schreef:
Zou de gulden ook wel terug willen

konden we maar weer stemmen ervoor :D

Ik zou wel eens een concert van Amy Winehouse, Elvis en Jimi Hendrix willen bijwonen.

Niet alles is democratisch. De gulden kan je nooit terugkrijgen in de vorm die er toen bestond.

Jarenlange inflatie heeft flink werk gedaan, zoals ik en al velen met mij gezegd hebben. Dat pilsje in de kroeg is overigens niet duurder geworden door de euro, maar is een direct effect van het opdoeken van zwart geld in de horeca. Daardoor zijn de kosten in de horeca hoger geworden, daardoor zijn de volumes in de horeca gezakt, waardoor de prijzen weer omhoog moesten om de kosten te dekken. Overigens is er ook een correlatie tussen de prijs van paardenvoer en de prijs van bier, allebei graanproducten.

Olie is ook schreeuwend duur geworden, en die gaat helaas niet goedkoper worden. Een vaatje olie was op een gegeven moment twee keer zo duur als op 1 januari 2002 (in Euros, in Dollars is het verschil nog groter). Kijk hier maar eens naar, mag je nog blij zijn dat we toen geen dollar hadden..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ol ... 4-2010.jpg

En bijna alles in onze moderne economie is gekoppeld aan de prijs van energie, oftewel olie.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:03

sarabande schreef:

Of het door Dion Graus laten uitvoeren, die is er zo klaar mee :D

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:18

ik vind het echt een idioot plan van de 'guldenfielen' om in wilders' taalgebruik te blijven. De keuze is toen gemaakt om over te gaan in de euro. ondanks de huidige crisis denk ik dat de euro ons veel gebracht heeft als klein landje dat groot is in de handel over de grens. deze crisis had er toch ook geweest als de gulden er wel was gebleven?! terug krijgen van de gulden kan toch alleen maar meer geld kosten én ons stremmen in de ontwikkeling zodra de crisis uit dit dal klimt.

Hoe het moet gaan als ze er een neuro en een zeuro van maken vind ik moeilijk... het lijkt mij dat de zuidelijke landen het dan alleen maar moeilijker krijgen, en gaan wij daar dan niet ook onder lijden?

hihi, dat Wilders een dergelijk Brits onderzoeksbureau heeft ingehuurd is veelzeggend, dat zegt meer dan welke uitkomst dan ook :Y)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:20

het is echt een denkfout om te denken dat alles beter wordt als de gulden weer terug komt... net alsof alle ondernemers alles dan weer goedkoper gaan maken? Zoiets heet inflatie en zou alleen nog duidelijker worden als we weer guldens hadden.. bovendien wat kost het wel niet om een nieuwe munteenheid in te voeren?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:36

Liever vandaag dan morgen! Die Wilders is zo gek nog niet .....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:39

joostvangestel schreef:
En bijna alles in onze moderne economie is gekoppeld aan de prijs van energie, oftewel olie.

...en NL heeft daardoor hogere inkomsten uit het gas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:42

Javayo schreef:
ik vind het echt een idioot plan van de 'guldenfielen' om in wilders' taalgebruik te blijven.

Het illustreert de valkuil van democratie met algemeen stemrecht.
De modale groep is niet de slimste groep en wel de grootse klont stemmen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:43

Ik snap wat je bedoelt, maar "slimheid" (alleen) is ook geen garantie voor beterschap.
Ik zou slimheid overigens vervangen door wijsheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:35

Boras schreef:
Of het door Dion Graus laten uitvoeren, die is er zo klaar mee :D

En Gordon commentaar laten geven :') :')