"Griekenland heeft meer geld nodig"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 11:29

joostvangestel schreef:
Huertecilla schreef:
50 roebels en dat kan ik niet nauwkeuriger koppelen worden aan de huidge prijs dan dat dit meer was dan wat ik er in euros voor heb betaald.

Wellicht weet jij wat 50 roebels in 1980 waard waren zowel in guldens toen als in de SU?
Wat kostte brood? Wat was de huur? Wat was het salaris van een onderwijzer?

In 1988 was 1 roebel volgens de Sovjetunie 7 Finse marken waard, oftewel rond de 3,36 Gulden. oftewel, officieel kostte het 170 Gulden. Op de zwarte mark kreeg je 1 roebel voor 1 mark, dus 0,48 Gulden. Dat maakte de prijs dan 24 gulden.

Illustratie: voor 10 Roebel kreeg je toen in Leningrad een volledige maaltijd in een goed restaurant, incluis kaviaar, witte wijn en wodka.

We kregen een bon voor het door rood rijden, die was ook 10 Roebel. We hebben ons daar toen dood over gelachen en er waren zelfs wat Amerikanen bij die vroegen of de chauffeur alsjeblieft nog eens door rood wilde rijden...

Bedankt.

Een Rolex Daytona kostte toen 350$.
Een dergelijk klokje uit 1980 in nette staat kost nu vlot 20.000 euro.
Dat heeft over die periode ook een vermogen gekost aan reparatie en onderhoud.

Een als nieuwe Elektronika1 kost je nu zeg 100 Euro.
Dat heeft over die periode alleen nieuwe batterijen gekost.

De Elektronika is onderhoudsvrij, schokbestendiger, pakweg 100 keer nauwkeuriger, etc.
Het verschil in prijs is hete lucht; begeerbaarheid; marketing van imago.
Aan deze tulpenhandel in luxe zwitserse horloges heeft een grote groep investeerders een gwéldig goed belegde boterham.
Kijk naar de Richemont groep welke luxe goederen zoals onder meer Panerai in eigendom heeft voor een perfect voorbeeld. Die hebben nog nooit zoveel winst gemaakt als nu en de winst neemt steeds sneller toe.
Ík noem dat een kleptocratie. Niet omdat deze steelt, maar omdat het parasitair ´is´.
Let op mijn woordkeuze; ´noem´ en ís´ tussen aanhalingtekens.
Het is allemaal subjectief. Net als het wel/niet verdiende salaris van een topvoetballer.
Die man valt persóónlijk niets te verwijten doch het is in mijn ogen wel totaal buiten alle redelijke proporties.
Wat dat betreft was het in de SU of de DDR bepaald niet béter, maar wedereom valt er uit de wijze waarop men sporters beloonde in verhouding tot fabrieksarbeiders wel een les te trekken.
In onze samenleving is geld een tovermiddel wat alles heiligt.
We zouden van de huidige crisis veel kunnen leren wat dat betreft.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:04

Huertecilla schreef:
het is een kwestie van ethische invulling wat je wel/geen kleptocraat noemt.

Dat is helemaal waar!!! De meningen verschillen daarover... Denk niet alleen ethiek, maar ook vanuit verschillende invalshoeken bekeken :)

HolyPope

Re: "Griekenland heeft meer geld nodig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:16

Leuk !!!!

Maar hoe zit het nou met Griekenland?

papagroom

Re: "Griekenland heeft meer geld nodig"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:23

De vraag die bij mij opkomt is niet wat kost Griekenland....maar wat levert het op CQ kan het opleveren.
Vergelijk het met het noorden van Nederland.......Groningen kost goud geld.....maar levert wel Aardgas,en kunnen we dus niet missen.
maw....kunnen/willen we Griekenland missen?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:31

joostvangestel schreef:
Electra: en ook in Nederland zijn die strafbaar en als ze gepakt worden hebben ze een groot probleem..

Qua Belgie: ik geloof dat Belgie altijd hoog gestaan heeft op de corruptie-index. Is een groot probleem, wordt niet beter zonder regering..

Ook met (de Vlaamse in dit geval) zijn we niet echt sterk bezig vrees ik..
http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=B83HV0J8

En dat passeert maar.. niemand reageert, life goes on..

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 13:56

papagroom schreef:
De vraag die bij mij opkomt is niet wat kost Griekenland....maar wat levert het op CQ kan het opleveren.
Vergelijk het met het noorden van Nederland.......Groningen kost goud geld.....maar levert wel Aardgas,en kunnen we dus niet missen.
maw....kunnen/willen we Griekenland missen?

Geen idee eerlijk gezegd, weet daar te weinig van.... Maar zou het wel graag willen weten, dus ik ga eens op zoek naar wat info voor mezelf Ik had het alleen bekeken vanuit de logica van geld doneren en er nooit meer wat van terug zien, ook niet in Griekenland zelf :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:09

Ikzag net een anagram.....er kan geld in

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:04