'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:18

loveyoutoo schreef:
En over het voeden in het openbaar.... Het is soms nu eenmaal lastig om alles te bedekken vooral bij het aanleggen. Waarom vinden mensen het zo ranzig om een kind te zien wat BV krijgt?

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt, men vindt het ranzig om een kleuter aan de borst te zien, een baby voeden is algemeen geaccepteerd, het is hoe de moeder zich daarbij voelt en hoe het gebeurt natuurlijk.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:18

Ik denk ook zeker niet dat je het op die manier moet gebruiken.
Als ze zijn gevallen moet een kus op de zere plek een een aai over de bol ook voldoende kunnen zijn hoor.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:19

Ik ben helemaal niet preuts of zo, maar ik vind het gewoon niet smakelijk als ik op een terras zit of zo en er wordt naast me zo'n grote hangtiet uit de bloes gehaald. Net als ik het niet prettig vind dat iemand een kort truitje aan heeft met een enorme pens er onder.

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:20

sarabande schreef:
loveyoutoo schreef:
En over het voeden in het openbaar.... Het is soms nu eenmaal lastig om alles te bedekken vooral bij het aanleggen. Waarom vinden mensen het zo ranzig om een kind te zien wat BV krijgt?

Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt, men vindt het ranzig om een kleuter aan de borst te zien, een baby voeden is algemeen geaccepteerd, het is hoe de moeder zich daarbij voelt en hoe het gebeurt natuurlijk.

Nee, ik heb in dit topic diverse reacties gezien dat mensen het 'ranzig' vinden om te zien dat een kind (welke leeftijd dan ook) BV krijgt in het openbaar.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:21

Zelf geef ik bv aan mijn kindje van vijf maanden en ik ben dan ook een voorstander van bv.
De WHO adviseert om in ieder geval tot tweejarige leeftijd bv te geven en daarna zo lang moeder en kind het prettig vinden. Ik hoop zelf dan ook in ieder geval de twee jaar te halen.

Dat veel mensen het raar vinden dat kinderen ouder dan zes maanden of een jaar nog bv krijgen zegt meer over de maatschappij en het succes van de reclames door de kv fabrikanten dan over wat goed en natuurlijk is. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat langere tijd bv geven veel voordelen biedt voor moeder en kind. Natuurlijk is het goed dat er kv is, voor wanneer bv niet lukt of een moeder ervoor kiest om dit niet te geven. Maar hoe vaak komt het nu voor dat het imitatie product beter is dan het origineel? En hoe goed kv tegenwoordig ook is, het is nog steeds een imitatie van bv en dus zeker niet beter. Wat de fabrikanten ook beweren. De eerste koemelk-water mengels in begin van de twintigste eeuw werden al met de mooiste beloftes verkocht alszijnde perfect voor baby's.

De discussie over voeden in het openbaar is een andere discussie dan langer voeden. Voeden in het openbaar moet indien dit discreet plaatsvindt kunnen. We vinden het allemaal schattig om een veulen bij een merrie te zien drinken, waarom is het dan niet vertederend om een baby bij haar moeder te zien drinken? Ook ik voed in het openbaar, ik zoek dan wel een beschut plekje op, vraag als ik in gezelschap ben of mensen bezwaar hebben en draag speciale bv-kleding zodat niemand wat ziet. Mensen die er dan nog moeite mee hebben, kijken maar de andere kant op hoor!

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:22

Bloodymary schreef:
Ik ben helemaal niet preuts of zo, maar ik vind het gewoon niet smakelijk als ik op een terras zit of zo en er wordt naast me zo'n grote hangtiet uit de bloes gehaald. Net als ik het niet prettig vind dat iemand een kort truitje aan heeft met een enorme pens er onder.

}:0

Maar dan kijk je toch gewoon de andere kant op?
Net als wanneer er iemand langs komt met een kort truitje aan met een enorme pens er onder?

Het BV geven heeft zelfs nog meer nut. Geen jankend kind aan het tafeltje naast je bijvoorbeeld. ;)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:23

vuurneon schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de sociale effecten op het kind als het vanaf zijn 4e nog af en toe de borst krijgt.
(ik schrok wel van een docu waarin ook 10 jarige regelmatig de borst kregen, elke keer als kind het zwaar had kreeg ze de borst en persoonlijk dacht ik wel: dat meiske moet leren om op een andere manier met tegenslag om te gaan, want zo groei je niet gezond op)

Sorry _O- ik zie mijn 10-jarige al aan de borst hangen! :') Dat kan toch niet goed zijn! Tegenslag, ga maar aan de borst... :roll: Ze wordt al bijna ongesteld...
Lappie erin en bij haar moeder aan de borst omdat ze ongesteld is...

Is natuurlijk gekkigheid, maar meeeeennnn, kan het bijna niet geloven dat het gebeurt!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:24

Ik vind wel nog steeds dat het bepaalde 'types' zijn die (heel) lang borstvoeding geven. Vaak een tikketlje alternatief, thuisblijfmoeder, en die tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen.

Ik zeg niet dat dat slecht is percé, maar vaak vind je het langvoeden wel in die categorie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:24

MamboBeach schreef:
LindyH schreef:
Dat koe-achtige is juist raar! Kan je nagaan hoe verknipt wij zijn. Kinderen hebben melk nodig, en hoewel we het zelf hebben halen we het uit een ander dier; de koe. Er is geen enkel ander dier dat melk drinkt van een ander dier.
En dan borstvoeding iets koe-achtigs vinden is wel de ongekeerde wereld.

Ja, dat vind ik dan weer niet. :) Ik merkte dat mijn jongste niet voldoende meer had aan de BV. Hij was 12 maanden en toen zijn we ermee gestopt. Ook wilde ik niet veel langer maar hij zelf ook niet. Hij had meer nodig, zeker voor 's nachts en dat komt uit een pakje en daar is hij dol op en gaat goed.

Wij zijn ook geen dieren he...

Tuurlijk, als je kind niet meer wil, dat is het klaar. Beter kan niet, toch?

Maar ik reageerde op iemand die vond dat borstvoeding op latere leeftijd iets koe-achtigs heeft. Vond ik eigenlijk grappig, omdat in feite het drinken van koemelk vreemd is. Ik drink het zelf ook, daar niet van...

En ik vind wel dat wij dieren zijn, zeker als we het hebben over de voeding van kleine kinderen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:27

BV geven aan een baby in het openbaar moet helemaal geen struikelpunt zijn, is een flesje geven toch ook niet? Zegt meer over de mensen om je heen...
Kan heel discreet gebeuren hoor!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:27

loveyoutoo schreef:
Bloodymary schreef:

}:0

Maar dan kijk je toch gewoon de andere kant op?
Net als wanneer er iemand langs komt met een kort truitje aan met een enorme pens er onder?

Dat is ook zo, maar op een of andere manier moet ik dan blijven kijken! Het is sterker dan mijzelf!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:28

Mambobeach:
hahaha := Ik zie deze moeke al op school komen met 'schahaat je bent je tussendoortje vergeten; hieeeer is mama al! :D'
Maar gelukkig is dat wel een heel extreem geval van ehh zeeeeer langdurig doorvoeden := Kan mij ook niet voorstellen dat die meid na het uitkomen van de docu echt een heel fijn school leven had... :+ die zal vast wat extra voedingen nodig hebben gehad!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:28

Tot 10 jaar voeden dat kunnen veel kids niet eens. Vaak tussen het 5e en 7e levensjaar verdwijnt de techniek en kunnen ze niet meer dan 5 druppen melk uit de borst krijgen.
Maar ben het er mee eens dat dat echt niet kan, met 10 jaar, jee.....

Het drinken van koemelk is misschien vreemd, maar een kind heeft tot zijn 4e jaar toch echt 300 cc zuivel nodig, daarna dacht ik 150. In andere culturen wordt dat dan o.a. uit yoghurt (veel zuiderlijke culturen eten bijv al veel yoghurt bij de maaltijd!), kaas e.d. gehaald. In NL vaak uit koemelk.

(hoeveelheden verduidelijkt)
Laatst bijgewerkt door Nathalie op 08-09-11 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:29

vuurneon schreef:
Mambobeach:
hahaha := Ik zie deze moeke al op school komen met 'schahaat je bent je tussendoortje vergeten; hieeeer is mama al! :D'
Maar gelukkig is dat wel een heel extreem geval van ehh zeeeeer langdurig doorvoeden := Kan mij ook niet voorstellen dat die meid na het uitkomen van de docu echt een heel fijn school leven had... :+ die zal vast wat extra voedingen nodig hebben gehad!

:')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:29

Ik heb die docu ook gezien met een jochie van 10 aan de borst. Ik word er misselijk van.

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:31

vuurneon schreef:
Ik ben wel benieuwd naar de sociale effecten op het kind als het vanaf zijn 4e nog af en toe de borst krijgt.
(ik schrok wel van een docu waarin ook 10 jarige regelmatig de borst kregen, elke keer als kind het zwaar had kreeg ze de borst en persoonlijk dacht ik wel: dat meiske moet leren om op een andere manier met tegenslag om te gaan, want zo groei je niet gezond op)

10 jaar? Oke... dan denk ik echt IEWL!!!!!!!!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:31

loveyoutoo schreef:

Ik weet dat het noodzaak is, maar toch zie ik het liever niet, maar dat ligt idd meer aan mij dan aan de moeder(s).
Neem ik moeders dus ook niet kwalijk maar prettig vind ik het ook niet, maar ik kijk de andere kant wel ff op hoor :D

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:32

Heb het nog even opgezocht in het boek over bv dat ik thuis heb liggen, maar de natuurlijke leeftijd waarop een kind van de borst gaat is tussen de drie en de zeven.
Die kinderen drinken vaak alleen nog 's ochtends en 's avonds wat bij hun mama of als ze even getroost moeten worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:33

Er zijn toch ook mensen die hun borstvoeding in een fles doen voor onderweg?
Nu weet ik er het fijne niet van, maar liever onderweg ff met de fles voeren als in het openbaar aan de borst.
Als ik wat doms zeg excuses alvast. :')

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:34

Chaos schreef:
Nu weet ik er het fijne niet van, maar liever onderweg ff met de fles voeren als in het openbaar aan de borst.

Het is niet dom wat je zegt hoor. Je kunt melk afkolven en in een flesje geven. Het nadeel is dan alleen dat op het moment dat je kindje dat flesje krijgt, de moeder weer moet gaan kolven omdat anders je productie achteruit holt. En het is vele malen lastiger om discreet te kolven dan om discreet te voeden. Laat staan als je aan mensen moet gaan vragen waar je kunt kolven (golfen? waarom wil je golven, enzovoort....).

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:35

Chaos schreef:

:')

Maar het komt warm uit de borst en anders moet je eerst je melk weer zien op te warmen. ;)

Ik vind het wel leuk wat je zegt! :j

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:35

BraveSpots schreef:
Ik vind wel nog steeds dat het bepaalde 'types' zijn die (heel) lang borstvoeding geven. Vaak een tikketlje alternatief, thuisblijfmoeder, en die tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen.

Ik zeg niet dat dat slecht is percé, maar vaak vind je het langvoeden wel in die categorie.

Maar komt dat ook niet omdat andere moeders gewoon niet de gelegenheid hebben hun kind zo vaak te voeden? Altijd moeten kolven op het werk is toch ook niks. Ben het verder wel met je eens, behalve over dat 'tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen'. Ik ken meerdere vrouwen die langer bv geven, maar dit laatste past totaal niet bij hen.
Hangt er wel een beetje vanaf wat je onder langvoeden verstaat: 2 jaar of vanaf 3, 4 jaar?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:36

Discreet kolven is zo goed als onmogelijk haha. En vergeet niet dat niet iedere moeder kán kolven. Als ik er nu ineens een kolf op zet, komt er niet meer dan 5 cc. En dat terwijl ik de eerste 1,5 maand van mijn BV periode fulltime gekolfd heb.
Het is zooooveel onhandiger en gewoon onnodig.
Moet je de gekolfde melk ergens opwarmen etc. Terwijl je het gewoon warm in je borst hebt zitten? :+
Er zijn tegenwoordig hele handige BV-schorten e.d. te koop, lijkt me een prettigere oplossing.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:37

Diane_ schreef:
BraveSpots schreef:

Maar komt dat ook niet omdat andere moeders gewoon niet de gelegenheid hebben hun kind zo vaak te voeden? Altijd moeten kolven op het werk is toch ook niks. Ben het verder wel met je eens, behalve over dat 'tegen de wereld verkondigen dat moeder worden (en 24/7 voor zorgen) het beste is wat een vrouw kan overkomen'. Ik ken meerdere vrouwen die langer bv geven, maar dit laatste past totaal niet bij hen.
Hangt er wel een beetje vanaf wat je onder langvoeden verstaat: 2 jaar of vanaf 3, 4 jaar?

Vrij logisch dat het vaak thuismoeders zijn inderdaad. Als ik zou werken, had ik ook niet zolang gevoed hoor.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:39

Oh, dus kolven moet je blijven doen voor de productie, en hetgeen gekolft is (mooi werkwoord he. :P ) moet verwarmd alvorens het gevoerd mag worden? Dat wist ik allemaal niet.

Heb wel een klant gehad die deed kolven, die was er uren druk mee per dag, dat weet ik nog.

Hahaha golven. :')