de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:25

De doodstraf is een heel moeilijk iets, omdat ook al heeft de dader zelf wel een gruwelijke daad verricht, je nooit mag beslissen over het leven van iemand anders.
Bovendien zijn er in andere landen onschuldige mensen vermoord dmv de doodstraf, en is later gebleken dat zij helemaal geen moord begaan hebben.

De doodstraf is imo alleen mogelijk als 100% bewezen is dat hij/zij een moordenaar is.

Tevens zou het invoeren van de doodstraf er niet voor zorgen dat mensen minder tot moorden overgaan.
Neem Amerika als voorbeeld.

De doodstraf blijft dus iets heel moeilijks.

gohya

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:31

Ik ben er mee eens als het voor de volle 100% bewezen is dat iemand schuldig is.
Niet zoals in Amerika waar veel onschuldige mensen de doodstraf krijgen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:36

De doodstraf mag van mij wel weer ingevoerd worden :j
Maar dan zouden ze eigenlijk een aantal jaar ertussen moeten laten zodat mocht er nog wat bovenwater komen dat er nog altijd wat veranderd kan worden aan het vonnis.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:45

Lobke_ schreef:
De doodstraf mag van mij wel weer ingevoerd worden :j
Maar dan zouden ze eigenlijk een aantal jaar ertussen moeten laten zodat mocht er nog wat bovenwater komen dat er nog altijd wat veranderd kan worden aan het vonnis.

Dan geef je dus al toe dat je niet 100% zeker bent? Bovendien kan er ook na 20 jaar nieuw bewijs opkomen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:47

Nee ik ben 100% voor de doodstraf, vooral als het om grote massamoorden gaat etc.
Maar er zullen ook heus nog wel moeilijkere zaken zijn waarbij het veel lastiger is om te bepalen wie wel schuldig is en wie niet.
Er zijn zat zaken die jaren lang aan het touwtrekken zijn, dan vind ik het een lastige beslissing om gelijk iemand ter dood te veroordelen.
En ja dan vind ik dat hier gerust wat tijd tussen mag zitten zodat de zaak grondig kan worden uitgeplozen :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:48

Je zult ze de kost moeten geven, die al 20 jaar vastzitten, waarna door nieuw bewijs blijkt dat ze toch onschuldig waren. Toch l*llig als je ze dan al om zeep geholpen hebt...

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:51

Tja het is een lastig punt, maar wat wil je dan.
Iemand die in koele bloeden allemaal mensen vermoord en het gewoon bekend met een lach op zijn gezicht die na 20 jaar weer fijn vrij rond kan wandelen en een nieuwe poging waagt omdat hij zich zo goed gedragen heeft die paar jaar?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:56

Nee, die zou levenslang moeten krijgen. Dat dat in Noorwegen niet kan is een tweede, maar dan kunnen ze beter dat invoeren dan de doodstraf. Door een moordenaar te vermoorden, doe je niets anders dan jezelf tot zijn niveau verlagen.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:56

Voor dit soort moordenaars, die inderdaad een beetje lachend toegeven dat ze hun daad hebben uitgevoerd mogen ze van mij 100% de doodstraf uitvoeren; niet mee wachten, ophangen, klaar.

Als je ze eerst weer een paar jaar laat zitten op Staatskosten laten ze zich bekeren of iets dergelijks en staan er weer zieltjes te trappelen om te vertellen dat hij toch zo'n slechte jeugd had gehad maar nu helemaal een kindje van god is.... :(

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:58

Blue_Eyes schreef:
Nee, die zou levenslang moeten krijgen. Dat dat in Noorwegen niet kan is een tweede, maar dan kunnen ze beter dat invoeren dan de doodstraf. Door een moordenaar te vermoorden, doe je niets anders dan jezelf tot zijn niveau verlagen.

En dan wat? Je zet ze voor de rest van hun leven in een vrij luxe cel neer hier in Nederland?
Als je het vergelijkt met andere landen is het hier echt erg netjes geregeld allemaal.

Nee vind het gewoon te ziek voor woorden dat er mensen zijn die vinden dat dat soort mensen nog een plekje verdienen op deze aardbol :n

Dropje en ja dat vind ik inderdaad ook vreselijk slecht en daarom ben ik ook voor de doodstraf :)
Laatst bijgewerkt door Daantje op 31-07-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:59

Lobke_ schreef:
Nee ik ben 100% voor de doodstraf, vooral als het om grote massamoorden gaat etc.

Ik bedoel 100% zeker van het bewijs waarop je iemand (ter dood) veroordeeld.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:01

Lobke_ schreef:
Nee vind het gewoon te ziek voor woorden dat er mensen zijn die vinden dat dat soort mensen nog een plekje verdienen op deze aardbol :n

Ik vind het te ziek voor woorden dat mensen doden uit overtuiging dat zij zo het juiste doen.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:01

Sorry Tiggs ik begrijp je niet helemaal :)
Over de 1 na laatste post bedoel ik dan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:03

Lobke_ schreef:
En dan wat? Je zet ze voor de rest van hun leven in een vrij luxe cel neer hier in Nederland?
Als je het vergelijkt met andere landen is het hier echt erg netjes geregeld allemaal.

Dropje en ja dat vind ik inderdaad ook vreselijk slecht en daarom ben ik ook voor de doodstraf :)

Dank je :Y) Denk even na voor je wat zegt.

Ja, dan zet je ze maar de rest van hun leven in die cel neer. Zo luxe is het allemaal niet, als je even het hele topic doorgelezen had, dan had je dat geweten. Ja, je hebt een bed en een tafel en 3x per dag eten, maar voor je tv en je pc moet je al betalen. En je kunt dan wel werken in de gevangenis, maar daar verdien je echt niet veel mee. Het is niet zo dat ze daar in een 5-sterren resort zitten, hoor. Nog afgezien van het feit dat je alle vrijheid kwijt bent en bent overgeleverd aan de grillen van de bewaking. Die zullen voor sommige mensen echt niet aardig zijn...

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:07

Het is nog altijd leven en laten leven, als jij zelf geen enkel begrip hebt voor het leven van iemand anders en er alles aan zult doen wanneer je kunt iemands anders leven te beëindigen dan ja vind ik niet dat je het "recht" hebt om hier nog te zijn.

Blue Eyes ik heb nagedacht over mijn post en dat veranderd nog altijd niets aan mijn mening ;)
En zoiezo was het niet naar iemand gericht maar gewoon over de mensheid in het algemeen. Het was niet mijn bedoeling om je persoonlijk aan te vallen.
Wat jij beschrijft vind ik persoonlijk nog altijd te goed voor die mensen, kijk naar andere gevangenissen in andere landen en je snapt precies wat ik bedoel.
Natuurlijk ben je alle vrijheid kwijt wanneer je daar zit, dat is wel het minste wat er gedaan kan worden.
Dat er überhaupt nog de mogelijkheid is om je eigen leventje daar wat beter te maken door een aantal jaar te sparen zodat je toch nog even wat kan tv kijken of computeren ja dat vind ik inderdaad luxe ja.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:10

Van mij mag het ook weer ingevoerd worden!
Maar dan moet het wel 100% bewezen zijn dat iemand iets monsterlijks heeft gedaan.En aangezien het nogal hapert aan het Nederlandse rechtssysteem zou het voor nu geen nut hebben.Dan moeten toch eerst de wetten aangescherpt worden,laat ze het een stuk duidelijker maken zonder al dat prutsmuts eromheen.
Verder vind ik dat zware criminelen géén rechten meer verdienen in hun cel.Ik sta er nog steeds van versteld dat er in de gevangenissen hele handel ontstaat!Hoe kan het nou?
Hoe kan het dat er drugs gedeald kan worden,dat er spullen verkocht/verhandeld kunnen worden enz enz.

Pas als dat allemaal verandert mogen ze van mij ook de doodstraf invoeren!Of alles of niks!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:13

Lobke_ schreef:
Het is nog altijd leven en laten leven, als jij zelf geen enkel begrip hebt voor het leven van iemand anders en er alles aan zult doen wanneer je kunt iemands anders leven te beëindigen dan ja vind ik niet dat je het "recht" hebt om hier nog te zijn.

Blue Eyes ik heb nagedacht over mijn post en dat veranderd nog altijd niets aan mijn mening ;)
En zoiezo was het niet naar iemand gericht maar gewoon over de mensheid in het algemeen. Het was niet mijn bedoeling om je persoonlijk aan te vallen.
Wat jij beschrijft vind ik persoonlijk nog altijd te goed voor die mensen, kijk naar andere gevangenissen in andere landen en je snapt precies wat ik bedoel.
Natuurlijk ben je alle vrijheid kwijt wanneer je daar zit, dat is wel het minste wat er gedaan kan worden.
Dat er überhaupt nog de mogelijkheid is om je eigen leventje daar wat beter te maken door een aantal jaar te sparen zodat je toch nog even wat kan tv kijken of computeren ja dat vind ik inderdaad luxe ja.

Ja, dan zijn we uitgepraat. Ik vind het gewoon veel te kort door de bocht om te zeggen 'hij heeft iemand vermoord, dus vermoord ik hem'. Ik kan het me wel voorstellen hoor, zo is het niet, maar ik ben echt gewoon vanmening dat het niet aan ons is om iemand te doden.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:15

Dat kan :)
Dan verschillen we daarin van mening.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:16

Er zijn hier in nederland al verschillende mensen die jarenlang hebben vastgezeten voor iets dat ze niet hebben gedaan. Er zijn in Amerika mensen die de doodstraf hebbengekregen waarbij acheraf bleek dat ze onschuldig waren... Nee, voor mij mag overal de doodstraf afgeschaft worden. Ik denk overigens ook dat het een hardere straf is als mensen jarenlang met hun eigen daad geconfronteerd worden. Voor degenen die onterecht vastzitten is vastzitten ook net iets minder gruwelijk als onterecht op een rotmanier gedood te worden

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:26

Ik ben tegen de doodstraf. Ik vind niet dat 'wij' het recht hebben om over het leven van anderen te beschikken. Laat iemand dan maar zijn of haar leven in de cel slijten. Ik denk dat het, of nu luxe is of niet, wel een grote straf is om de rest van je leven buiten de maatschappij te moeten slijten zonder uitzicht op verandering in die situatie.
Ik schrik er wel van dat er zoveel mensen zijn die voor de doodstraf zijn. Al snap ik het wel, iets als in 'kwaad met kwaad vergelden'. Maar ben je dan niet bezig op het valk van 'wraak' of op hetzelfde vlak als bijvoorbeeld de moordenaar die je straft? Lastig hoor.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:21

Figaro schreef:
MamboBeach schreef:
Als het bewijs sluitend is zou ik zeggen ja.

Volgens het hele rechtssysteem mag iemand pas opgesloten worden als het bewijs sluitend is.. Hoe kun je dan verschil maken tussen een gevangenisstraf en de doodstraf? In beide gevallen moet het 100% zeker zijn dat iemand de dader is, we weten allemaal dat het helaas vaak genoeg voorkomt dat dat niet zo is. Ook in de Puttense moordzaak dachten ze 100% zeker te weten de juiste daders te pakken te hebben..

Dat is juist wat het zo moeilijk maakt.

En Blue_Eyes, je kunt wel met je ogen rollen en zeggen dat uit de dood halen zo moeilijk is maar dat was niet mijn vraag. :roll:

Waarom wel iemand levenslang opsluiten en met het argument komen en zeggen dat opsluiten erger is dan de doodstraf. Dat is dan toch net zo goed niet eerlijk voor een onschuldig persoon? Dus tja, misschien is zo'n persoon wel eerder gebaat bij de doodstraf. Wie zal het zeggen...

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:54

Bij opsluiting is er nog kans op rehabilitatie. Bij de doodstraf niet. DAT is het punt. Snap je?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:56

Jahoor weer invoeren. Opruimen die gekken, de moordenaars, verkrachters, sadisten etc... liever kwijt dan rijk.
Dan moet wel onomstotelijk vastgesteld zijn dat deze mensen schuldig zijn. Geen twijfel.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:58

Blue_Eyes dus jij denkt echt dat mensen die meerdere malen mensen verkracht/vermoord hebben weer op het rechte pad kunnen komen?

Met dat soort dingen denk ik echt dat mensen te ver heen zijn, dat niets ze op dat punt nog kan redden :n

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:59

Zeg ik dat dan? Ik denk dat die mensen een gevaar voor de maatschappij zijn en vooral de rest van hun leven binnen moeten blijven. Life without parole, zeg maar. Maar de doodstraf gaat mij echt te ver, het is niet aan ons om te beslissen over het leven van een ander.