Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:52

tjoppie schreef:
stierenpoep. Ze gebruiken daar geen condooms omdat het niet mag van de kerk!

Eeehhh kerk :') In het noorden van Afrika zijn overwegend moslims te vinden, pas midden en zuiden beginnen de kerken. Er staan geen of heel weinig kerken op de plekken waar nu de hongersnood is.

Daarnaast; als je ergens woont in Afrika en geen vervoermiddelen hebt, hoe kun je er dan ooit aan komen? Die mensen verbouwen hun eigen eten, zo goed als mogelijk en halen water uit een put ver weg. Ze kunnen niet 'even' naar de stad om naar de trekpleister te gaan om voorbehoedsmiddelen te halen. Daarnaast is het ook zo, hoe meer kinderen, hoe zekerder je 'pensioen'.

Zelf wil ik wel wat geven, maar liefst aan een kleinere organisatie die direct hulp kan gaan geven. Giro 555 vind ik te groot, maar zeker geen onzin.

12345HA

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:24

Hier wordt net ingezapt op één vandaag, volgens mij hebben ze er nu een item over!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 18:49

Lotskie schreef:
Hier wordt net ingezapt op één vandaag, volgens mij hebben ze er nu een item over!

Is dat niet de herhaling van gisteravond?

12345HA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:07

gohya schreef:
Lotskie schreef:

Is dat niet de herhaling van gisteravond?

Oh, dat zou kunnen, toen heb ik niet gekeken ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 19:14

Heel sneu dat die mensen daar hongersnood hebben. Ik vind het echt heel erg dat daar mensen sterven van honger en dorst. Maar aan de andere kant, wij kunnen daar niks aan doen. Ook al geef je geld, daar komt het niet terecht. Geld geven heeft gewoonweg geen zin, komt bij de verkeerde mensen terecht.

Ook vind ik dat er eens gestopt moet worden met fokken daar. Er zijn daar al zoveel mensen en zelfs die hebben niet genoeg te eten. Waarom dan maar aan fokken?? Worden de vrouwen daar verkracht ofzo? Zijn het ongewenste zwangerschappen? Ik snap niet dat je je baby dit leven aan wilt doen.
Er kan pas een einde komen aan de hongersnood als de bevolking daar afneemt. En de natuur is dat dus in evenwicht aan het trekken. Misschien maar niet ingrijpen en wachten tot de natuur dit zelf geregeld heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:35

@Suzanne F.
Fout wat je zegt! er komt geen einde aan de hongernood als de bevolking daar afneemt.
Er komt pas een einde aan als er genoeg water is daar,zodat ze [extreme] droogte's aan kunnen.
Trouwens mensen Fokken niet, dieren die fokken.

Dat sommige mensen geen geld geven?heel begrijpelijk,dat snap ik dan nog wel.
Maar zó over mensen praten? we hebben het wel over vlees en bloed.
Nee dat snap ik echt niet.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:47

Ik vind het ook nogal wat, wat je nu zegt SuzanneF... Het zullen maar familieleden van je zijn die daar zitten, dan zou je vast niet zo praten. Ik vind het hartverscheurend om de reportage's te zien op tv en heb eigenlijk meteen geld overgemaakt. Niet veel, omdat ik het ook niet breed heb, maar toch iets.
Ik snap niet hoe je die beelden kunt zien en geen medelijden kunt hebben met die mensen daar... :?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:28

Hoe zielig ik het ook vind, dat er vroeger zoveel is opgehaald, komt ook niet door mij. Ik wil me best inzetten voor mensen die het nodig hebben, maar hoeveel miljoenen euro's zijn er niet bij alle giften aan de strijkstok blijven hangen? De Haitianen , de mensen die te maken hebben gehad met Katrina, Tsunami...Je wil niet weten hoe het merendeel nog steeds NIET geholpen is! Het geld komt bij de verkeerden terecht. Trouwens ...hoe smaakt een euro? Eten en drinken zenden in vliegtuigen en droppen boven de vluchtelingen kampen lijkt mij nuttiger. Ik wil best eten/drinken inleveren bij een depot!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:42

Het beste is geen geld meer geven.

De mensen die het nodig hebben, krijgen het toch niet.
Waarschijnlijk geven de Westerse landen alleen maar geld omdat er economisch wat te halen valt in Afrika.

De 'gewone burger' krijgt dan zielige beelden voorgeschoteld, zodat ze geld gaan geven.
Maar de Westerse regeringen weten heus wel dat het geld niet bij de arme mensen terecht komt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:50

mika11 schreef:
Het beste is geen geld meer geven.

Mag hopen dat je niets voor je verjaardag gekregen hebt. Want dat is ook het beste voor mensen die toch al alles hebben en zich niet kunnen inleven in de verschrikkingen die anderen overkomen

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:53

Dat is iets anders. De mensen daar zijn al tientallen jaren arm, het geld komt niet bij hun terecht.
Hopelijk als niemand geld meer geeft, dat dan de regeringen daar zullen veranderen.
Dan kan het misschien beter worden.
Geld geven nu, heeft voor de mensen die nu honger hebben helemaal geen zin.

Edit: heb wel wat gekregen voor m'n verjaardag, hoor :D
Naar Afrikaanse maatstaven ben ik misschien rijk maar naar Nederlandse maatstaven niet. :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:55

mika11 schreef:
Dat is iets anders. De mensen daar zijn al tientallen jaren arm, het geld komt niet bij hun terecht.
Hopelijk als niemand geld meer geeft, dat dan de regeringen daar zullen veranderen.
Dan kan het misschien beter worden.
Geld geven nu, heeft voor de mensen die nu honger hebben helemaal geen zin.

Ben het helemaal met je eens.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 02:18

Citaat:
Volgens de radicaalislamitische beweging al-Shabaab is er helemaal geen sprake van hongersnood in het zuiden van Somalië, zoals de Verenigde Naties hebben vastgesteld. Het is erg droog, maar lokale moslims gaan op verstandige wijze om met de problemen, zo meldde een woordvoerder van al-Shabaab vandaag op de eigen radiozender.

Nou prima toch? :list:

Citaat:
Al-Shabaab heeft in de afgelopen jaren een aantal hulporganisaties de toegang ontzegd tot gebieden die onder controle staan van deze beweging.

In de afgelopen dagen is het Wereldvoedselprogramma van de VN begonnen met het overbrengen van voedsel naar Mogadishu, de hoofdstad van Somalië. Daar leveren diverse radicaalislamitische milities strijd met militairen van het uiterst zwakke centrale gezag en van de Afrikaanse Unie.

Ik snap nu nog steeds niet waar dan precies het eten terechtkomt :?

Het hele artikel: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/7144/Bui ... enen.dhtml

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:16

Suzanne F. schreef:
Heel sneu dat die mensen daar hongersnood hebben. Ik vind het echt heel erg dat daar mensen sterven van honger en dorst. Maar aan de andere kant, wij kunnen daar niks aan doen. Ook al geef je geld, daar komt het niet terecht. Geld geven heeft gewoonweg geen zin, komt bij de verkeerde mensen terecht.

Ook vind ik dat er eens gestopt moet worden met fokken daar. Er zijn daar al zoveel mensen en zelfs die hebben niet genoeg te eten. Waarom dan maar aan fokken?? Worden de vrouwen daar verkracht ofzo? Zijn het ongewenste zwangerschappen? Ik snap niet dat je je baby dit leven aan wilt doen.
Er kan pas een einde komen aan de hongersnood als de bevolking daar afneemt. En de natuur is dat dus in evenwicht aan het trekken. Misschien maar niet ingrijpen en wachten tot de natuur dit zelf geregeld heeft.

Kinderen krijgen is daar een "pensioenvoorziening". Als je oud bent, zorgen je kinderen voor je. Het is een natuurlijk proces. En natuurlijk heeft de kerk veel invloed daar, dus geen anti-conceptie.
Ik vind het woordje "fokken" trouwens in dit kader een verkeerd woord.
Er is daar zoveel leed, armoede en ziekte dat er best wel met mededogen gesproken mag worden over deze mensen. Je zal er maar geboren worden/zijn.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 14:24

Suzanne F. schreef:

Ik geloof er eerlijk gezegd maar weinig van dat jij dit echt zo erg vind... Dat je spreekt over fokken en het natuurlijk evenwicht wat we maar zijn gang moeten laten gaan... Alsof we het over een kudde gazelles hebben. }:0
Als jouw kind kanker krijgt moeten we het ook maar dood laten gaan? Is puur natuur hoor, en wereldwijd hebben we uberhaupt teveel mensen, dus in die zin niet zo gek toch? (Nee. Dit slaat natuurlijk nergens op... Maar het is wel exact wat jij zegt.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:41

Ik snap dat er mensen zijn, die om (verschillende) redenen, geen geld (meer) doneren. Maar ik begrijp inderdaad niet dat er door sommigen zo hard en gevoelloos wordt gesproken over dood laten gaan.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:18

Electra63 schreef:
Ik snap dat er mensen zijn, die om (verschillende) redenen, geen geld (meer) doneren. Maar ik begrijp inderdaad niet dat er door sommigen zo hard en gevoelloos wordt gesproken over dood laten gaan.

Idd. niet doneren is te begrijpen,maar zó over mensen praten? nee zoiets doe je niet.
Bijna niemand kent het écht honger hebben in het Westen en veel andere landen,dus niemand weet hoe het is om écht honger te lijden.
Ik denk dat als je zelf een keer honger lijden hebt mee gemaakt,je er wel anders over praat.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:23

Kunnen niet beter de overheden de handen in mekaar slaan en wat logistiek hulp bieden? Heb ergens iets gelezen van een soort filter om zeewater bruikbaar te maken. Is zoiets niet beter? Als er olie ofz te krijgen is wordt er wel door de hoge piefen gezorgt dat het geraakt waar het moet geraken. Maar omgekeerd.
Denk dat wij als burgers niet zoveel kunnen doen.
Trouwens hoe kiezen ze wie ze helpen met het geld en wie niet. Wat een walgelijke beslissing die je moet nemen vind ik. Zou ik niet kunnen, want iedereen heeft evenveel recht op hulp. Maarja zolang er geen genoeg geld is. Daarom beter de oorzaak aan te pakken ipv enkel de ondervoedde mensen te helpen. Na een poos zijn die toch weer ondervoedt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:45

@Tempus
Dat is wat ik eerder in dit topic zei,er zijn instalatie's die van zout water,zoet water maken.
Kost veel geld,maar dat krijgen ze genoeg,en het droogte probleem [dus de hongernood] is voor altijd opgelost.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:48

Er zijn daar gewoon echt veels te veel mensen. Er zijn teveel mensen en te weinig eten. En dan nog blijven er maar kinderen komen.
Dan kan het 10 x een pensioenvoorziening zijn maar als je pensioenvoorzieningen doodgaan van de honger blijft er ook niks over. Daarbij roepen die mensen op deze manier de ellende over zich af.

Net als in China, 1 kind per gezin. En anticonceptie invoeren dus. Het is daar een en al aids en hongersnood. Zodra er minder mensen zijn is er tenminste weer genoeg eten voor de mensen die daar wonen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:04

Suzanne F. schreef:
Er zijn daar gewoon echt veels te veel mensen. Er zijn teveel mensen en te weinig eten. En dan nog blijven er maar kinderen komen.
Dan kan het 10 x een pensioenvoorziening zijn maar als je pensioenvoorzieningen doodgaan van de honger blijft er ook niks over. Daarbij roepen die mensen op deze manier de ellende over zich af.

Net als in China, 1 kind per gezin. En anticonceptie invoeren dus. Het is daar een en al aids en hongersnood. Zodra er minder mensen zijn is er tenminste weer genoeg eten voor de mensen die daar wonen.

Sorry Suzanne, maar ook de vergelijking met China is mank. Weet je hoeveel kinderen (vooral meisjes) in China ter vondeling worden gelegd, omdat er al 1 kind is.
Ik ben het wel eens dat er meer aan anticonceptie moet worden gedaan, maar hoe maak je dat die mensen wijs? Het gros van de mensen die sterven aan de honger hebben geen scholing/werk, dus hoe kan je zeggen dat deze mensen de ellende op zichzelf afroepen? Zij weten niet beter. Zij gaan er ook al vanuit dat een groot aantal kinderen sterft en dus niet volwassen wordt en dus niet voor hun ouders kan zorgen.

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:07

SuzanneF......Te veel mensen.... daar is de bevolkingsdichtheid anders niet zo hoog. Somalie staat op de 194e plek van de wereld, ze leven daar met 15 mensen op een vierkante kilometer. Hier in Nederland is dat 404 mensen per vierkante kilometer.

Dan zouden we hier zeker helemaal maar de natuur z'n gang moeten laten gaan bij een crisis, want dat is de natuur?
Die mensen roepen die ellende niet over zich af, zij kunnen er toch niks aan doen dat er geen anticonceptie is?! Dat moet de regering invoeren.
Als je zegt dat het daaraan ligt, doe er wat aan en breng gratis condooms die kant op.

En genoeg te eten is onzin, als er volgens jou genoeg mensen dood zijn. De droogte blijft, het vee blijft sterven, de gewassen blijven dor, wat hebben ze dan te eten? Kunnen ze met zijn 10en over zijn uiteindelijk, als de droogte blijft komt er echt niet zomaar weer genoeg te eten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:10

Suzanne F. schreef:

Ben ik ook zeer mee eens.

Beter is om dat geld daarin te investeren, voorbehoedsmiddelen kiosken in dorpjes en of prikpillen en mannen verplicht steriliseren noem maar op. Er zijn er teveel en er komen nog steeds te veel mensen, aub stop dat fokken.

Men moet ook met die onzin stoppen zoals bruidsschatten, dan worden er geen meisjes meer vermoord en of te vondeling gelegd omdat men maar 1 of 2 kinderen mogen, dan trekt het evenwicht in jongens en meisjes weer recht. Als mensen bewust kunnen denken en handelen dan wordt het tijd daar eens wat aan te doen daar in Afrika/India/China daar waar teveel mensen zijn.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 31-07-11 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:12

Vrouwen willen zoveel kinderen omdat de meesten al jong weer overlijden.
Dan hopen ze dat er 1 of 2 wel volwassen worden. Die kunnen dan weer voor hun ouders gaan zorgen als die oud zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 16:15

En dan??? als ze wel allemaal overleven???dan heb je er teveel waar je weer niet voor kan zorgen.

Begin dan maar met bejaardencentrum ofzo, dan kan er mensen er gaan werken en er oude mensen verzorgen, is er weer wat minder werkloosheid en hebben ze weer wat nuttigs te doen dan almaar te fokken en te niksen en of oorlogen te voeren.