Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:27

easygoing schreef:
Iets ermee opschieten doen ze ook niet dus wat heeft Jeugdzorg dan voor toegevoegde waarde?

Ik denk dat zonder Jeugdzorg veel kinderen een heel stuk slechter af zouden zijn...
Bedenk even dat er jaarlijks minstens 107.000 kinderen mishandeld worden (forse onderschatting hoogstwaarschijnlijk, mishandeling is vaak erg verborgen!) Er worden vijf maal meer kinderen mishandelt dan dat er kinderen met autisme zijn...
Moeten die kinderen dan allemaal maar aan hun lot overgelaten worden???

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:34

Heino schreef:
easygoing schreef:
Iets ermee opschieten doen ze ook niet dus wat heeft Jeugdzorg dan voor toegevoegde waarde?

Ik denk dat zonder Jeugdzorg veel kinderen een heel stuk slechter af zouden zijn...
Bedenk even dat er jaarlijks minstens 107.000 kinderen mishandeld worden (forse onderschatting hoogstwaarschijnlijk, mishandeling is vaak erg verborgen!) Er worden vijf maal meer kinderen mishandelt dan dat er kinderen met autisme zijn...
Moeten die kinderen dan allemaal maar aan hun lot overgelaten worden???

Nee tuurlijk niet maar de geluiden die je hoort over jeugdzorg zijn toch echt stuk voor stuk negatief. Als jeugdzorg de situatie van kwaad tot erger maakt wat dus zeker vaak wel het verhaal is dan kunnen ze er beter niets aan doen.

RoodZonnetje

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:40

En waarop baseer je dat Jeugdzorg alles vaak erger maakt??

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:43

Heino schreef:
En waarop baseer je dat Jeugdzorg alles vaak erger maakt??

Ach ik hoef alleen in persoonlijke omgeving te kijken en dan nog eens de negatieve verhalen die je kan vinden om je heen. Dat zegt genoeg.

Waarop baseer jij het dat jeugdzorg zoveel goeds doet dan?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:47

Jeugdzorg denkt in hokjes, kadertjes. Val hè daarbinnen, niks aan de hand. Val je daarbuiten loop je de kans dat jeugdzorg meer kwaad dan goed doet.
Veel gaat gepaard met afschuiven naar andere instanties maar wel een macht hebben. Geen verantwoordelijkheid willen nemen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:48

Huertecilla schreef:
1. Negen kinderen bij verschillende vaders is in NL een kéuze en primair een eigen verantwoordelijkheid.

2. Die kinderen zíjn al het slachtoffer van 1. en de zorginstanties hebben meer echten te respecteren dan alleen die van die kinderen, zelfs als die prioriteit hebben.

Ter relativering dien je te blijven bedenken dat een documentaire een plak&knip van versies is.
Een selectie van percepties en ´feiten´.
Daar kan je geen mening op baseren.

Schrijf ik érgens dat alles altijd goed gaat?

In de documentaire komen een aantal gezag hebbende mensen aan het woord die onderschrijven dat de moeder het zo goed doet als maar mogelijk is en haar jongste kinderen zien er niet onverzorgd of ongelukkig uit, dingen die je voor een camera die tijden aanstaat niet kan verbergen.

Ik heb niet begrepen dat er 9 verschillende vaders waren trouwens, gezien het uiterlijk van de kinderen schat ik 3 vaders, maar ik weet niet of dat genoemd is of dat dat van belang is bij de opvang of dat wij daar een oordeel over zouden moeten hebben.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 17:51

Pauline schreef:
Jeugdzorg denkt in hokjes, kadertjes. Val hè daarbinnen, niks aan de hand. Val je daarbuiten loop je de kans dat jeugdzorg meer kwaad dan goed doet.
Veel gaat gepaard met afschuiven naar andere instanties maar wel een macht hebben. Geen verantwoordelijkheid willen nemen.

Juist en de hokjes zijn nogal krapjes dus er buiten vallen is niet heel lastig.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:15

easygoing schreef:
Ach ik hoef alleen in persoonlijke omgeving te kijken en dan nog eens de negatieve verhalen die je kan vinden om je heen. Dat zegt genoeg.

Daar was ik al bang voor :) Zoals al eerder gezegd komen met name de negatieve verhalen in de media en worden de negatieve verhalen gedeeld. Positieve of neutrale ervaringen blijven op de achtergrond.

Zonder Jeugdzorg staan er een heleboel (alleen als die ruim 100.000 mishandelde kinderen) kinderen in de kou, zonder hulp, alleen aan hun lot over gelaten. Dat baseer ik op gezond verstand :) Zonder Jeugdzorg zijn er nog veel meer Savannah's.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:17

Pauline schreef:

Geen verantwoordelijkheid kúnnen nemen.
Jeugdzorg moet het net als de GGZ doen met de middelen die ze hebben. En als een verzekeraar weigert te betalen voor een kind omdat zijn problemen nét niet erg genoeg zijn of omdat moeder's de eigen bijdrage niet kan betalen kan Jeugdzorg ook vrij weinig. Wanneer gaan mensen nou toch eens inzien dat de politiek en de verzekeraars de schuldigen zijn in dit verhaal???

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:20

Nee Heino, ze WILLEN geen verantwoordelijkheid nemen en schuiven alles af.
Dossiers worden gesloten terwijl die helemaal niet gesloten hadden mogen worden dit overigens ook tot verbazing van andere instanties (waar BJZ naar toe schuift)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:21

Heino schreef:
easygoing schreef:

Daar was ik al bang voor :) Zoals al eerder gezegd komen met name de negatieve verhalen in de media en worden de negatieve verhalen gedeeld. Positieve of neutrale ervaringen blijven op de achtergrond.

Zonder Jeugdzorg staan er een heleboel (alleen als die ruim 100.000 mishandelde kinderen) kinderen in de kou, zonder hulp, alleen aan hun lot over gelaten. Dat baseer ik op gezond verstand :) Zonder Jeugdzorg zijn er nog veel meer Savannah's.

Misschien eens over het randje van de roze bjz wolk kijken.
Savannah heeft het leven gelaten onder toeziend oog van jeugdzorg.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:25

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:26

Heino schreef:
Geen verantwoordelijkheid kúnnen nemen.
Jeugdzorg moet het net als de GGZ doen met de middelen die ze hebben. En als een verzekeraar weigert te betalen voor een kind omdat zijn problemen nét niet erg genoeg zijn of omdat moeder's de eigen bijdrage niet kan betalen kan Jeugdzorg ook vrij weinig. Wanneer gaan mensen nou toch eens inzien dat de politiek en de verzekeraars de schuldigen zijn in dit verhaal???

Sorry maar dan had jeugdzorg in dit geval zichzelf kunnen duiden in deze documentaire, met name waarom Desteny van hen niet naar huis mag en ze de broer van misbruik beschuldigen en de soa die het meisje heeft op de conto van de broers schrijven terwijl die geen Soa blijken te hebben.
Jeugdzorg weigerde commentaar te leveren en dat is altijd een zwaktebod

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:30

Weet je, mensen die kwaad willen zien, zien alleen kwaad :) Ik zie ook heus dat er genoeg misgaat bij Jeugdzorg. Maar ik probeer ook om onbevooroordeeld door allerlei negatieve verhalen in de media te kijken naar het werk van Jeugdzorg. En ik heb het idee dat sommigen hier Jeugdzorg alleen maar slechts toeschrijven en niet verder willen kijken naar het waarom en hoe het anders kan. Is allemaal prima, maar in zo'n discussie die volstaat van negativiteit en geen constructiviteit bevat heb ik geen zin :)

Sarabande, Jeugdzorg snapt ook wel dat tegen dit soort zaken niet op te boksen valt en dat ze altijd aan het kortste eind zullen trekken van een eindeloze discussie. Wat voor argumenten Jeugdzorg ook aan zou dragen, de kijker zwicht voor emotieTV.

En easygoing, kijk, het kán dus ook enorm misgaan wanneer kids teruggeplaatst worden. Misschien had dat vorig jaar ook wel gebeurt bij deze vrouw uit deze film, als de kinderen toen al teruggeplaatst waren...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:32

Heino het kind was nog helemaal niet terug geplaatst.
Een paar maanden geleden dacht ik ook dat alle negatieve verhalen wel mee zouden vallen maar nu weet ik inmiddels wel beter.
Dat ze geen centen hebben kan me eigenlijk helemaal geen moer schelen, het gaat om het welzijn van kinderen en niet om de inkomsten die ze hebben.
Met de weinige middelen die ze hebben horen ze de kinderen tot het uiterste van hun kunnen te helpen en dat verdomme ze.

Heb jij wel eens met ze te maken gehad? Wat is jou ervaring met ze?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:35

Vervelende van BJZ is dat alles wat krom is recht gepraat wordt in stereotiepen, of ze geven geen thuis.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:39

Heino schreef:
En easygoing, kijk, het kán dus ook enorm misgaan wanneer kids teruggeplaatst worden. Misschien had dat vorig jaar ook wel gebeurt bij deze vrouw uit deze film, als de kinderen toen al teruggeplaatst waren...

De 4 jongste kinderen vielen al niet meer onder jeugdzorg, alleen dat ene meisje dat uit huis geplaatst was waar heel vaag over gedaan werd en waar de moeder ook geen duidelijkheid over kreeg of kon geven.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het daar nu mee is

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:40

easygoing schreef:

Ja (uit professioneel oogpunt) en die waren positief, sorry.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:42

Heino schreef:
easygoing schreef:

Ja (uit professioneel oogpunt) en die waren positief, sorry.

Ja precies daar was ik dus al bang voor.
Probeer het eens vanaf de andere kant te bekijken.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:44

Ik heb ook ervaringen vanaf de andere kant, sorry.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:48

Dan mag je in je handen knijpen dat positief was.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:49

Het gaat toch niet om wie er gelijk heeft
Er zullen altijd mensen zijn die hun stinkende best doen en mensen die vinden dat ze dat doen. Het punt is dat in deze materie fouten die niet toegegeven worden zon enorme impact hebben op levens van anderen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 18:51

sarabande schreef:
Het gaat toch niet om wie er gelijk heeft
Er zullen altijd mensen zijn die hun stinkende best doen en mensen die vinden dat ze dat doen. Het punt is dat in deze materie fouten die niet toegegeven worden zon enorme impact hebben op levens van anderen.

Zeker weten maar zolang er dus ook vanuit de professionals geen poging gedaan zal worden om eens verder te kijken en fouten te erkennen zal er ook nooit iets veranderen ben ik bang.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:08

sarabande schreef:
Het punt is dat in deze materie fouten die niet toegegeven worden zon enorme impact hebben op levens van anderen.

Dat weet ik dus nog steeds niet, of die fouten wel gemaakt zijn.
Iedereen neemt aan dat die Surinaams sprekende man verantwoordelijk was voor het op straat zetten van die oudste zoon. Maar nergens is gezegd wie hij nu eigk is, voor hetzelfde geld is hij een gezinsbegeleider die helemaal niet aan het op straat zetten kan doen. Bovendien was het nu de gemeente geloof ik die de jongen op straat wilde zetten, niet Jeugdzorg.
Zelfde met de SOA-test. Leuk dat dat nu gebracht wordt als onomstotelijk bewijs, maar dat ís het niet. Als jij je SOA laat behandelen en vervolgens gaat testen, test je negatief.
Heel die docu is verschrikkelijk suggestief en inspelend op emotie en onderbuikgevoelens.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 19:32

Heino schreef:
Heel die docu is verschrikkelijk suggestief en inspelend op emotie en onderbuikgevoelens.

Als dat zo was, maar dat ben ik niet met je eens, daarvoor komen er teveel buitenstaanders aan het woord, daar had BJZ zelf tegenwicht in kunnen geven