Vermiste limburgse in spanje gevonden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:21

Is het in niemand opgekomen dat de hulpverleners haar niet hebben gevonden omdat ze niet gevonden wilde worden? Misschien heeft ze zichzelf wel verstopt en misschien is ze physchisch niet in orde want kom op zeg. Niemand gaat 18 dagen op dezelfde plek zitten! Iedereen zou gaan zoeken naar een weg of een oplossing om weg te komen!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:23

Ik zit in spanning te wachten op het nieuws dat dit een hoax is.. :Y)

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:03

HC schreef:
Even een stukje werkelijkheid.
Het is normaal dat mensen (hier) op vakantie hun mobiel UIT zetten.
Het is bijzonder veelvoorkomend dat de vakantiegangers zich anders gedragen dan thuis en geen behoefte hebben dat met thuis te delen.
Het is geen zeldzaamheid dat thuis vanwege de bemoeizucht die nu net ontweken wordt door de vakantieganger in paniek raakt.
Stel je maar voor wat de situatie is als die persoon ná het opstarten van een stampij-actie niet meer ´zoek´ is. Dat is schering en inslag met alom :o en een ´boze´ overheid. Tussen aanhalingstekens want die is het gewend hier.

Exact mijn idee/ gevoel. Maar beter verwoord!

dutchy_

Re: Vermiste limburgse in spanje gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:53

Ik heb nu net pas de hele persconferentie gezien, eerder nog geen tijd gehad om te kijken. Bizar hoe ze dat doen zeg, vooral hoe die kinderen steeds het woord nemen. En de emotie in het gezicht van die mevrouw zelf is ook niet veel van af te lezen.

Ik zal er geen harde uitspraken over doen, maar in mijn hoofd heb ik toch al wel wat andere scenario's bedacht dan de 18 dagen op een plekje zitten.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:58

In onherbergzaam (wat heel subjectief kan zijn, ik verdwaal ook als er meer dan 3 bomen staan :') )gebied met het risico nog verder in te verdwalen en de kans daardoor dus nog kleiner is om gevonden te worden is het heel slim om op dezelfde plek te blijven waar je jezelf iig water kan voorzien.
Je vind iemand die stil zit vaak sneller dan die beweegt. Denk aan twee mensen die elkaar in een groot winkelcentrum zoeken, die kunnen elkaar mislopen.
Als 1 nou blijft staan......

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:04

mltex schreef:
In onherbergzaam gebied met het risico nog verder in te verdwalen en de kans daardoor dus nog kleiner is om gevonden te worden is het heel slim om op dezelfde plek te blijven waar je jezelf iig water kan voorzien.
Je vind iemand die stil zit vaak sneller dan die beweegt. Denk aan twee mensen die elkaar in een groot winkelcentrum zoeken, die kunnen elkaar mislopen.

In een winkelcentrum is het meest efficiente naar de beveiliging stappen en een bericht laten omroepen. Op een berg van 800m op 3 km van een dorp is het meest efficiente.. Euh ook niet 18 dagen op je gat blijven zitten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:51

mltex schreef:

..of na twee weken een moment voor zichzelf twee dagen in een bezemkast gaat zitten en dan tegen de schoonmaakster ´hier zit ik!´ roept.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:55

Huertecilla schreef:
en zelfs de uiteindelijk ´wildernis´ voorbíj de rivier is zo wild niet.

Maar dat bedoel ik met tegenstrijdige berichtgeving. Het verhaal begon met "onherbergzaam gebied" waar "bijna nooit iemand kwam". Later blijkt het een simpele wandelroute te zijn.

Maargoed, ik geloof er inmiddels geen zak meer van. "Verkeerde rivier genomen en dieper de bergen in gegaan". Ja, kan, maar dan wandel je exact die zelfde rivier toch weer terug tot je bij het punt komt waar je de verkeerde afslag hebt genomen? :?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:02

Heino: volgens haar laatste verklaring is niet niet geheel langs de rivier gelopen. Ze zei "de weg terug was geen optie, want daar was geen water".

Hoe ze dan gelopen is, is mij een raadsel.. Maar goed, ik ben ook niet alwetend.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:04

als ze niet het kronkelende riviertje in de bergen gevolgd hebben, dan wel de kronkels in haar hoofd %)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:13

joostvangestel schreef:
Heino: volgens haar laatste verklaring is niet niet geheel langs de rivier gelopen. Ze zei "de weg terug was geen optie, want daar was geen water".

Hmm ok, bizar dat haar verklaring dan ook steeds wisselt?
En route al uitgestippeld, lijkt me sterk dat die bewegwijzering zo onduidelijk is dat je nadat je beseft dat je verkeerd gelopen bent niet meer terug kan. Of is de bewegwijzering daar om de kilometer ofzo, dat je de weg naar het laatste goede bordje niet meer met goed fatsoen terug kan vinden?

Verder las ik dat het een wandeling is van zes kilometer, waar men ongeveer twee uur over doet. Da's drie km per uur. En gemiddeld mens loopt ongeveer 3.6 km per uur. Lijkt me dan sterk dat dat zo'n enorm onherbergzaam gebied is, dan leg je wel wat minder km's per uur af. En zomaar ineens in onherbergzaam gebied ben je ook niet. Landschap is veranderlijk, maar binnen bij wijze van spreken een halfuur van eenvoudig te lopen naar onhergbergzaam? Mwoah. Of is dat daar wel zo, HuerteCilla?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:51

het pad loopt naar mijn weten iets van de rivier af. De meeste mensen besluiten dan om door de rivier te waden : dat is deel van de "hike" en juist zo leuk omdat het in deze rivier KAN. Omdat het water max kuithoog komt. Als je deze info vantevoren niet hebt ingewonnen wat doe je daar dan :?
Dat is net zoiets als de veluwetrail gaan paardrijden en achteraf zeggen dat je nooit had verwacht om in het bos terecht te komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:56

Heino schreef:
Mwoah. Of is dat daar wel zo, HuerteCilla?

Kijk op google en youtube. Of op dit topic; staan al tubes.

Ze zat ín de rivierloop.
In die bergrivierloop stroomt.... water en wel een paar uur de stroom volgend tot de kust.
Waar ze zat kon ze niet simpel door de rivier stroomafwaards, wel stroomopwaards.
Ze zegt echter... en daarvan kan ík niets logisch bakken.

Wát je er als locale- of avontuurdeskundige over kan bedenken ontmoet: ´maar ze was gedesoriërenteerd en gedragsdeskundigen zeggen....´ en je bent uitgepoept.
Het verhaal zelf is dan nl. ook een gedesoriënteerd relaas en haar ´terug´ kan dan van álles geweest zijn :)*

Kortom; vraag het me niet, want logica is niet van toepassing.

Er zijn twee mogelijkheden:
1. het verhaal is waar
2. het verhaal is niet waar
Tot bewijs van onwaar is het waar.

Hoe kafkaesque ook; onschuldig tot het tegendeel bewezen is.

Meest waarschijnkijk echter.... is giswerk en doet mogelijk de betrokkenen onrecht.
Zoals vadertje Bredero al opmerkte; alles zal recht komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:32

vreemd...hoe kun je nu gedesorienteerd zijn als je 18 dagen niet eet?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:04

geerke schreef:
vreemd...hoe kun je nu gedesorienteerd zijn als je 18 dagen niet eet?

Maar waarom ga je 18 dagen niet eten als er een dorp op loopafstand is?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:13

oomens schreef:
Maar waarom ga je 18 dagen niet eten als er een dorp op loopafstand is?

Tja, laten we ervanuit gaan dat ze geen expert was op het gebied van topografie. Situatie is anders dan Nederland. In Nederland kan je welke richting dan ook uitlopen, je komt altijd een dorp tegen en je ziet bijna altijd wel ergens een kerktoren. In Spanje zou je zomaar de verkeerde kant uit kunnen lopen. Frigiliana en Nerja zijn wel dichtbij, maar als je richting Madrid gaat lopen, dan gaat het wel eventjes duren voordat je een dorp tegenkomt. Ik kan me goed voorstellen dat ze haar eigen richtingsgevoel helemaal niet meer vertrouwde en ze niet van de regen in de drup wilde. vanachter onze computer, met google maps in de aanslag is het allemaal gemakkelijk te beredeneren, maar weet dat ze daar geen internet had, geen gps, geen kaart en haar laatste wandeltocht bracht haar in deze vervelende situatie. Ik kan me goed voorstellen dat ze bang was dat iedere stap van die plek haar verder van de bewoonde wereld af bracht.

Of dat rationeel juist was is wat anders, maar ik geloof als je jezelf een bepaalde mantra voorhoud, kan je daar in geloven, ook 18 dagen lang.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:47

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:52

joostvangestel schreef:
vanachter onze computer, met google maps in de aanslag is het allemaal gemakkelijk te beredeneren, maar weet dat ze daar geen internet had, geen gps, geen kaart

Wel wifi http://www.youtube.com/watch?v=dJw947HdhME

En ogen; een heuveltje op en :wow:
Verdwalen is prima mogelijk. Raar daar, maar ok.
Zelfs voor een limburgse bibliothecaresse elementair na een nacht verdwaald: Waar ga ik heen? Even kijken....
Volgende morgen heuveltje oplopen = zowel GSM als :wow: Nerja!!!!
Haar GSM is echter niet gesignaleert dus óf die was uit óf ze heeft nul keer een uitzicht gezocht.

Voor mij ongeloofwaardig; zó mutsig is volgens míj geen enkele NL vrouw.
Verder ben ik niet religieus dus ik geloof niet dan iemand de volgende morgen niet even een hoger punt op loopt.
Jij kan wellicht denken dat er zúlke :o? zijn, maar ik niet, dus :n

Haar verhaal is het enige wat we aan ´bewijs´hebben dus dat is de versie waar we het mee moeten doen, maar geloven doe ik het niet. Het is gewoon net zo ongeloofwaardig als ontvoering door aliens.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:05

Nu.nl blijft maar spreken van 'wildernis', ik zal ze eens mailen ;)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:20

HC: je quote de verkeerde zin:

joostvangestel schreef:
Of dat rationeel juist was is wat anders, maar ik geloof als je jezelf een bepaalde mantra voorhoud, kan je daar in geloven, ook 18 dagen lang.

De essentie is niet dat ze geen hulpmiddelen bij had, de essentie is dat ze zichzelf op een bepaalde manier gehypnotiseerd had. en dat heeft geen bal met domheid te maken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:27

Wel, als je er ´s nacht buiten wil overnachten en niet door de muggen opgevreten wil worden heb je er een klamboe nodig :j
Klinkt ´wild´ toch?!

NU.nl wíl helemaal geen realistische perspectief. Sensatie verkoopt.
Als het iets banaals blijkt te zijn gaat dat alleen maar een voetnoot worden in NL. Dat is niet spectaculair doch ontluisterend.
Tenzij er weer een ánder smakelijk verhaal van te máken valt uiteraard.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:28

Wat een geluk dan dat ze op dag 18 uit die hypnose kwam.... :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:47

joostvangestel schreef:
De essentie is niet dat ze geen hulpmiddelen bij had, de essentie is dat ze zichzelf op een bepaalde manier gehypnotiseerd had. en dat heeft geen bal met domheid te maken.

Zelfhypnose toe maar.

In míjn beleving gaat elke lichamelijk énigzins valide NLer (m of v) de volgende morgen eerst even hogere grond opzoeken.
Dat houdt dáár in dat je een Afbeelding
erlebnis hebt.
Zie de snelweg (viaduct) in de verte.

Jij gelooft dat een NLer (m/v zichzelf de eerst morgen al gehypnotiseerd heeft dat niet te doen. Ik kan dat niet. Misschien schat ik de NLer, man of vrouw, te hoog in.

Inderdaad Kentaro.
De redders knipten waarschijnlijk toevallig met de vingers naar elkaar; ´tsk, tsk... knip, knip; mirad! moet je dáár zien; een bloot mens aan de rivier´ (zat haar kleren/onderkleren te wassen/drogen want ongecentrifugeerde was droogt hier ook niet in een paar uur)
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 14-07-11 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:55

Kentaro schreef:
Wat een geluk dan dat ze op dag 18 uit die hypnose kwam.... :P

:+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:26

Ik denk dat ik na 18 dagen non-stop buiten leven met geen uitzicht op 'redding' ook niet zou reageren met 'nu is het goed'.
Ze zag een van die jongens die haar gered hebben en had gedacht "nu is het goed!" (zie persconferentie).

Ik geloof er niets meer van.