PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:20

Jessicajoann schreef:
Er zal best iets met die kinderen zijn anders krijgen ze geen indicatie.
Ik ken ook kinderen die er super normaal uit zien en heel normaal over komen. Echter hebben zij best problemen en dat uit zich vooral thuis en op school in vertrouwde omgeving. Ik denk niet dat die ouders tegen iedereen gaan vertellen hoe hun kinderen zich gedragen als er niemand kijkt.

En dan maar een PGB voor het opvoeden van de kinderen?

Wat hadden "onze" ouders het toch slecht, zeg :(:)
Geen PGB voor "moeilijke" kinderen!!

Of de ene partner die voor de ander ingehuurd wordt, middels PGB....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:30

Diablo schreef:
Het is mijn zusje, ik ken haar en de kids behoorlijk goed ;) .

Als die kinderen niets zouden mankeren,kregen ze echt geen PGB.
Die kinderen hebben echt wel een dossier van een behandelaar,zonder dossier,geen PGB.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:19

cherie78 schreef:
Sorry, dat ik misschien "aanvallend" overkom.
Maar hoe werden dit soort situatie's voor de tijd van de PGB's opgelost?
Is het zoveel werk voor ouders om hun kinderen ermee te helpen?

ouders hebben en mogen ook een eigen leven hebben hoor. anders is het niet vol te houden. continu zorgen dat gaat je een keer opbreken.
en daarnaast is het niet zo dat ouders het altijd op kunnen lossen. niet elke ouder heeft het in zich om hun kind hierin te begeleiden. en daarbij moet er ook aan de zorgVRAGERS gedacht worden. die willen ook een keer zelfstandig worden en niet continu onder de beschermde vleugels van ouders blijven. dit soort situaties werden voor de tijd van de PGB"s opgelost door deze mensen begeleid te laten wonen. (dus duur) of een paar jaar terug, begeiding door de thuiszorg (is ook duurder dan een PGB). of geen hulp en dan inderdaad schulden enz. tot gevolg.

en door alleen ZIN te geven, gaat echt niet werken want daar is gewoonweg te weinig personeel voor. zorginstellingen kunnen vaak geen personeel krijgen. bij de thuiszorgorganisaties hier in de buurt zoeken ze personeel maar het is gewoon niet te krijgen. mensen willen niet in de zorg werken en dit aantal gaat de komende jaren alleen maar oplopen. er zijn hier in de omgeving al regelmatig opname stops in de thuiszorg omdat we de gevraagde zorg gewoonweg niet kunnen bieden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:23

cherie78 schreef:

nee, die kinderen werden toendertijd weggestopt in (dure) instellingen en diegene die wel bij ouders zijn gebleven zijn 9 van de 10x niet in staat om zelfstandig te leven:roll:

gelukkig dat we nu in deze tijd WEL hulp en begeleiding krijgen bij deze kinderen in de hoop dat ze toch op een gegeven moment zelfstandig kunnen gaan wonen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:39

Tieme schreef:
cherie78 schreef:

nee, die kinderen werden toendertijd weggestopt in (dure) instellingen en diegene die wel bij ouders zijn gebleven zijn 9 van de 10x niet in staat om zelfstandig te leven:roll:

gelukkig dat we nu in deze tijd WEL hulp en begeleiding krijgen bij deze kinderen in de hoop dat ze toch op een gegeven moment zelfstandig kunnen gaan wonen.

Wie geeft dan die hulp en begeleiding??

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:39

Bedenk ook dat vroegguh de gezinnen groter waren en er altijd wel een broertje op zusje was die mee kon helpen. Of oma die bij het gezin inwoonde. En niet te vergeten: alleen Pa werkte en Moeders was de hele dag thuis.
Daarnaast werd er vroeger niet zo moeilijk gedaan om een kind persé mee te laten draaien in de maatschappij. Als er iets niet kon, nou dan kon het niet. Pech gehad.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:53

cherie78 schreef:
Jessicajoann schreef:
Er zal best iets met die kinderen zijn anders krijgen ze geen indicatie.
Ik ken ook kinderen die er super normaal uit zien en heel normaal over komen. Echter hebben zij best problemen en dat uit zich vooral thuis en op school in vertrouwde omgeving. Ik denk niet dat die ouders tegen iedereen gaan vertellen hoe hun kinderen zich gedragen als er niemand kijkt.

En dan maar een PGB voor het opvoeden van de kinderen?

Of de ene partner die voor de ander ingehuurd wordt, middels PGB....

PGB voor het opvoeden? En vergis je niet dat opvoeden van deze kinderen een stuk moeilijker is.
Er zijn ook nog een heleboel syndromen die nog niet bekend zijn en gewoon maar binnen het autistisch spectrum vallen. Een goede therapie vinden of medicijnen is dan ook niet makkelijk.
Het is heus niet zo makkelijk als het lijkt.

Omdat het er vroeger niet was mag het er nu ook niet zijn. Nou dan kunnen we wel een hoop af gaan schaffen. Dan is het ook jammer als je gehandicapt word of een been breekt want vroeger konden ze je dan ook niet helpen en vroeger...
Bah alsof vroeger alles perfect was. Dacht het niet.
Waar gehandicapten nu meer zorg kúnnen krijgen zijn ze een stuk gelukkiger. Helaas zijn er maar weinig instellingen die goed zijn.
Zo weinig dat mijn moeder een nieuw woonvorm op moest richten met andere ouders omdat er niks was voor hun kinderen 8)7

gohya

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:09

Je zal het zelf maar zijn die [zonder de PGB] in een verzorgings tehuis word gepropt,omdat je thuis geen goede hulp meer kan inkopen. Er was van de week nog een programma op t.v. over de verzorgings tehuizen,mén wat hebben die mensen het daar slecht zeg.In de gevangenis zitten ze nog beter en luxer dan in zo'n verzorgings tehuis.Het is gewoon een schande de [meeste] verzorgings tehuizen/instellingen van tegenwoordig.
Stel jezelf eens voor dat je ondanks je ziekte/handicap tóch nog in je eigen huisje kan wonen,dankzij de PGB.En dat je dit onmogelijk word gemaakt!Ik wil je dan nog wel een horen praten.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:26

gohya schreef:
Je zal het zelf maar zijn die [zonder de PGB] in een verzorgings tehuis word gepropt,omdat je thuis geen goede hulp meer kan inkopen. Er was van de week nog een programma op t.v. over de verzorgings tehuizen,mén wat hebben die mensen het daar slecht zeg.In de gevangenis zitten ze nog beter en luxer dan in zo'n verzorgings tehuis.Het is gewoon een schande de [meeste] verzorgings tehuizen/instellingen van tegenwoordig.
Stel jezelf eens voor dat je ondanks je ziekte/handicap tóch nog in je eigen huisje kan wonen,dankzij de PGB.En dat je dit onmogelijk word gemaakt!Ik wil je dan nog wel een horen praten.

Nogmaals, mensen kunnen NET zo goed thuis blijven wonen zonder PGB.
Die krijgen gewoon ZIN, dan

Dus volgens mij, is deze post een beetje "emotioneel" getint.

Als er nu echt geen zorg mogelijk zou zijn, zonder PGB, heb je volledig gelijk.
Maar die IS er.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 00:15

Dat is het probleem. Die is er niet.
Er is wel zorg maar geen geschikte. Juist door alle uit een lopende handicappen heeft bijna iedereen andere zorg nodig en er zijn gewoon niet genoeg werknemers in die sector. Geef ze eens ongelijk. Je word niet echt goed betaald voor het mentaal en lichamelijk zware werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 06:47

Waarom waren deze handicaps (autisme etc.) er vroeger niet ??? Toen draaiden autisten en pdd-nossers of wat ze ook bedenken gewoon mee in de gezinnen...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:29

gohya schreef:
Diablo schreef:
Het is mijn zusje, ik ken haar en de kids behoorlijk goed ;) .

Die kinderen hebben echt wel een dossier van een behandelaar,zonder dossier,geen PGB.

Het ene kind is amper drie, die kan nog niet eens fatsoenlijk gediagnostiseerd worden en geloof me, de andere valt ook reuze mee (hij zit in de puberteit, maar dat is geen ziekte, dan hebben mijn kinderen het ook). Ik vind dat er veel te snel snel en veel te makkelijk een stempel op sommige kinderen wordt geplakt. En ik weet zeker dat er ouders zijn, die de PGB erg makkelijk vinden, zeg maar....

Bovendien, wat voor professionele zorg wordt er ingekocht dan? Ze huurt zichzelf in, terwijl ze niet eens thuis blijft en ze geeft haar familie geld om de kids mee te nemen op vakantie.

Off topic: dit had ik je per ongeluk per pb gestuurd, moest gewoon in het topic zijn, sorry.
Laatst bijgewerkt door Diablo op 27-06-11 07:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ratjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 07:40

Tally_Ho schreef:
Eén ding heb ik hier nog niet gelezen, nl dat mensen die nu een pgb hebben straks gewoon een beroep kunnen doen op ZIN, zorg in natura dus. Je komt dus niet zonder meer zonder hulp te zitten, je indicatie kan omgezet worden naar ZIN en het wordt alleen een stuk minder fraudegevoelig. Die zorg wordt dan nl geleverd door een zorginstelling. Daarmee wordt ook voorkomen dat er idd leasepony's en vakanties worden betaald uit deze gelden.

Dit dacht ik dus ook direct nadat ik de eerste 2 pagina's had gelezen.
Ik vind dat de regering wel wat moet veranderen i.v.m. het PGB, want er wordt inderdaad veel misbruik van gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:17

joenohoe schreef:
Waarom waren deze handicaps (autisme etc.) er vroeger niet ??? Toen draaiden autisten en pdd-nossers of wat ze ook bedenken gewoon mee in de gezinnen...

Gewoon meedraaien?
Veel van dat soort kinderen maakte de lagere school amper af en gingen aan het werk als timmerman / metselaar / boer ed.
Nu wordt er sociaal veel meer van mensen verwacht als vroeger.
Vroeger was alles al bepaald.. op maandag doe je was, op dinsdag de ramen, woensdag naar de markt...
Mannen gingen werken en deden wat hun werd opgedragen.. je werd niet betaald om na te denken, maar om gewoon je werk te doen.
Beide situaties zijn voor autisten en ppd-nossers ideaal.
Tegenwoordig werkt dat allemaal anders, iedereen leeft zoals hij/zij wilt, op je werk wordt meer eigen inbreng en zelfstandigheid verwacht.

De opa van mijn man was contact "gestoord", hij was geen makkelijke man, kon zich niet inleven in andere (oa zijn kleinkinderen), was snel driftig. Zijn vader (= opa van mijn schoonvader) was ook niet de makkelijkste en had ook last van "buien". Vroeger was dat minder een probleem dan nu.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:24

Diablo schreef:
gohya schreef:

Het ene kind is amper drie, die kan nog niet eens fatsoenlijk gediagnostiseerd worden en geloof me, de andere valt ook reuze mee (hij zit in de puberteit, maar dat is geen ziekte, dan hebben mijn kinderen het ook). Ik vind dat er veel te snel snel en veel te makkelijk een stempel op sommige kinderen wordt geplakt. En ik weet zeker dat er ouders zijn, die de PGB erg makkelijk vinden, zeg maar....

Bovendien, wat voor professionele zorg wordt er ingekocht dan? Ze huurt zichzelf in, terwijl ze niet eens thuis blijft en ze geeft haar familie geld om de kids mee te nemen op vakantie.

Off topic: dit had ik je per ongeluk per pb gestuurd, moest gewoon in het topic zijn, sorry.

Dat ze niet zelf thuis blijft voor de kinderen vind ik een slechte zaak.Daar heb je weer gelijk in.

@cherie78
Nee die mensen kunnen NIET thuis blijven wonen zonder PGB,want er is niet genoeg personeel om ze thuis te komen verzorgen.En als er dan eentje is,die komt op vaste tijden!
Ze komt b.v. van 9uur tot 12uur,als men dan om half 9 int ziekenhuis moet zijn?en dan?
OOk houden ze zich aan hun werktijden,is het 12 uur,dan zit het werk erop.Klaar is klaar!
Nee ik ken heel veel personeel die via een bureau werken,ik weet echt wel hoe dat gaat.
En mijn tekst is zeer zeker niet emotioneel. [ik heb geen eens emotie's].

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:42

Hoezo heb jij geen emoties? :?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:42

Mijn bejaarde moeder heeft een PGB. Ik heb net de administratie hiervoor overgenomen van een ander. Het eerste wat ik in dat kader moet doen is een verantwoording over de eerste helft van 2011 invullen op een verantwoordingsformulier van de gemeente. Ik heb niet de hele discussie doorgelezen, maar mijn moeder moet haar uitgaven in ieder geval wel verantwoorden (en terecht).
Zij is vorig jaar kleiner gaan wonen en daardoor is haar PGB budget ook direct door de gemeente aangepast (en terecht). In haar geval krijg ik niet direct de indruk dat alles maar kan. Of dat nu komt, omdat onze gemeente meer aan controle doet?

(edit: toegevoegd).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:47

_San87_ schreef:

Omdat die zijn geblokkeerd.Is niet mijn eigen schuld hoor,ik kan er zelf niets aan doen.
Maar ik vind het wel aso wat ze willen doen met de PGB.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:53

gohya schreef:
_San87_ schreef:

Omdat die zijn geblokkeerd.Is niet mijn eigen schuld hoor,ik kan er zelf niets aan doen.
Maar ik vind het wel aso wat ze willen doen met de PGB.

Oke. Ik wilde niet ongevoelig overkomen of zo, hoor.

Mag ik vragen hoe dat kan? Door ziekte of zo? :) Als dit te privé is moet je het zeggen hoor. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:04

Komt door me verleden.
Gelukkig heb ik voor dieren wél emotie's.
Maar voor de mensen de PGB weg te halen vind ik wel erg maar voel er verder niets bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:50

Ik denk dat eerst afgewacht moet worden wat de echte concrete plannen zijn. Er moet gewoon wat gebeuren. Er zitten miljarden (2,4 of zo) in de PGB voor iets van 130.000 mensen. Dat is toch van de zotten!

gohya schreef:
Komt door me verleden.
Gelukkig heb ik voor dieren wél emotie's.
Maar voor de mensen de PGB weg te halen vind ik wel erg maar voel er verder niets bij.

Ik snap het. Heel erg vervelend.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:00

Er moet gewoon strengere controle gehouden worden,probleem opgelost.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:18

joenohoe schreef:

Die handicaps waren er vroeger ook maar hadden toen nog geen naam. kinderen werden toen "gewoon" onhandelbaar of gehandicapt genoemt en bleven vaak bij hun ouders wonen.
en ja, toen konden ze ook enigszins meedraaien in het gezin omdat moeders de hele dag thuis was om voor het huishouden te zorgen terwijl vaders hard aan het werk was. tegenwoordig moet je onderhand wel beide werken om je kop boven water te houden.

en waarom steeds vroeger erbij halen?? want als iedereen zo gaat beginnen dan weet ik er ook nog wel 1. heel vroeger namen kinderen hun hulpbehoevende ouders in huis en werden die ook niet in een verzorgingshuis geplaatst en hadden ze ook geen ZIN nodig.
nemen diegene die vroeger erbij halen later ook hun ouders in huis als ze hulpbehoevend worden?? want tja, vroeger was dat er ook niet. scheeld weer een paar plekken in een verzorgingshuis.
Laatst bijgewerkt door Tieme op 27-06-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:34

cherie78 schreef:
Nogmaals, mensen kunnen NET zo goed thuis blijven wonen zonder PGB.
Die krijgen gewoon ZIN.

Nee, dat kan dus in heel veel gevallen niet :n even met het voorbeeldje wat ik eerder gaf, de man met MS die thuis kan blijven wonen omdat hij ZIN krijgt i.c.m. pgb. via de ZIN wordt hij geholpen met wassen en aankleden en voor de rest moet er de HELE dag iemand aanwezig zijn die hem naar toilet brengt, eten geeft enz.
dat KAN een thuiszorg-organisatie NIET doen. dus mocht hier PGB wegvallen dan zal deze man naar een verpleeghuis moeten.
Heb trouwens het idee dat jij niet weet hoe de thuiszorg werkt :n mensen met pgb kunnen de mensen inhuren waar ze mee op kunnen schieten. die mensen moeten flexibel zijn. en het moeten er vaak ook meerdere zijn. de man in mijn voorbeeld heeft bijv. 10 mensen in dienst die samen de zorg kunnen delen. dit kan absoluut niet door ZIN gegeven worden. als die man om 6 uur 's ochtends of 's nachts naar de wc moet dan kan je niet even iemand op gaan trommelen van bijv. de thuiszorg. zo zijn er ook veel zorgbehoevenden met pgb die nog wel zelf kunnen werken. die moeten bijv. om 5.30 uur 's ochtends geholpen worden met aankleden en dergelijke zodat ze op tijd naar hun werk kunnen. dit soort dingen kan NIET door ZIN gegeven worden. daar zou veel meer personeel voor moeten zijn die ook nog eens superflexibel is. personeel is nu al amper te krijgen omdat men gewoon niet in de zorg wil werken. en daarnaast is ook niet iedereen geschikt om in de zorg te werken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:42

Er staat nergens dat de PGB wegvalt :? De PGB wordt geherstructureerd en voor de gevallen als de meneer met MS, zal deze vast blijven bestaan in de huidige vorm. :)