Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:35

Citaat:
oooh nu snap ik t.........maar hersen dood is toch ook dood....dat kan ik niet verdoven noemen hoor.

ja het hart moet nog kloppen, en na een kopschot klopt het hart nog enkele minuten, dus is het dier nog niet dood. Waardoor al het bloed netje uit het dier stroomt.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:37

kanniet schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar meestal wordt kaas gemaakt met als ingrediënt het stremsel uit de maag van een koe/kalf. Kaas uit nederland is vooral halal, vegetarisch of niet.

tegenwoordig wordt ook erg veel vegetarisch gebruikt. vanwege de vegetariers en de halal kopers :)
dus als je een halal geslachte dieren wil koop dan kaas met vegetarisch stremsel.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 22:35

Vanavond om 23:05 uur op Nederland 1 bij Knevel en Van den Brink, tweede kamerlid Henk Jan Ormel over ritueel slachten. Een aanrader om te kijken imo.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 09:12

Enig probleem dat je kan krijgen als het verbod wordt doorgevoerd, is dat de dieren vervoerd worden naar een land waar onverdoofd slachten (nog) niet verboden is. En het vervoer van slachtdieren is nou ook niet iets wat erg diervriendelijk gebeurt. Dus dan worden de dieren én een flink eind vervoerd en onverdoofd geslacht. Da's nog erger voor de dieren....
En hou me ten goede, ik ben absoluut tegen onverdoofd slachten! Maar als het dan toch 'moet' gebeuren, dan liever ergens waar er goed zicht op is, en niet een paar landen verderop of in een achterkamertje...

Jolliegirl

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:32

En er staat op internet dat het verzoek is afgewezen...

Waar gaat dit nog heen..... tsjongejonge...!!

Dorothea. : Helaas hier in nederland gaat het ook niet zo netjes als het hoort....Dat moet écht veranderen.

Als alles doorgang vind, ga ik met n paar weken kijken bij een aantal islamitische slachthuizen.
Ik ben zelf heel erg benieuwd wat ik daar ga treffen. Dit zijn een aantal slachthuizen waar de grotere merken hun vlees vandaan halen.

Gruwelijk blijf ik het vinden... walgelijk....

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:44

ongelooflijk weer de PVDA, nou ookweer niet, hun kiezers zijn vrnl islamieten dus ze moeten haast wel, kennelijk is dierenleed niet zo erg voor ze, niet meer op de PVDA stemmen dus

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:50

Als mensen al niet zonder verdoving een kies kunnen laten trekken.. Hoe moet het dan voor deze beesten zijn als ze levend een mes door hun keel krijgen? Ik kan hier met m'n kop niet bij hoor!

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:27

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 11:45

het verzoek is nog niet afgewezen er moet nog gestemd worden later deze week
volgens dit http://nos.nl/audio/249682-meerderheid- ... emmen.html stukje op de radio zal de fractie van de PvdA voor het wedsvoorstel stemmen ondanks dat er veel leden tegen zijn er is dus nog hoop.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 12:32

Wat hoop ik dat dat verbod er nou eindelijk eens komt!!!! :j

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 15:00

AppelQueen schreef:
Citaat:
oooh nu snap ik t.........maar hersen dood is toch ook dood....dat kan ik niet verdoven noemen hoor.

ja het hart moet nog kloppen, en na een kopschot klopt het hart nog enkele minuten, dus is het dier nog niet dood. Waardoor al het bloed netje uit het dier stroomt.

Oei dat is eigenlijk ook grof zeg! Merkt het dier niets meer dan na dat kopschot? Dat kan soms toch ook misgaan of niet?

Maar die dieren voelen toch ook heel veel stress op het transport naar de slacht en als ze daar aankomen voelen ze heus wel dat het niet goed is.

Hoe worden kippen eigenlijk geslacht? Vergast of zo iets? Ik zie vaak vrachtwagens met slachtkippen, echt erg hoe die diertjes er tijdens het transport al aan toe zijn. BAH! :(

Ik vind dat Nederland (en de hele wereld eigenlijk) minder vlees moet eten en dat de slachtdieren een goed dierwaardig leven moeten krijgen en absoluut geen megastallen. Maar ik heb idee dat er steeds meer megastallen komen, omdat mensen zeker niet te veel voor hun stukje vlees willen betalen...

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:18

Ik heb echt niks tegen mensen die vlees eten, ik doe het tenslotte zelf ook.
Maar vroeger was het normaal om 1x in de week vlees te eten. Voor meer hadden ze het geld niet, maar het was ook echt niet nodig! Wat dat betreft moeten we beseffen dat we enorm luxe bezig zijn en dat over het welzijn van de dieren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:21

Het is ook onzin om zoveel vlees te eten!!! Nog zwaar ongezond ook :j . Maar ja... de consument blijft het maar kopen en doen en dan gaat de massaproductie inderdaad over de rug van de dieren.... Vind het afschuwelijk, net als onverdoofd slachten. Ben niet voor niets al meer dan 20 jaar vegetarisch. Er komt bij mij geen vlees (en vis) meer in!!!! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:27

Twiggy2008 schreef:
Het is ook onzin om zoveel vlees te eten!!! Nog zwaar ongezond ook :j . Maar ja... de consument blijft het maar kopen en doen en dan gaat de massaproductie inderdaad over de rug van de dieren.... Vind het afschuwelijk, net als onverdoofd slachten. Ben niet voor niets al meer dan 20 jaar vegetarisch. Er komt bij mij geen vlees (en vis) meer in!!!! :n

Het is ook 'onzin' om alles over 1 kamp te scheren, niet alle dieren worden onhumaan geslacht, er zijn uitzonderingen. Maar ik vind vlees nu eenmaal lekker dus eet ik het graag, ja ik steek mijn kop in het zand en eet gewoon vlees, k ga niet voor biologisch omdat niemand mij kan garanderen dat het ook werkelijk biologisch is, en als ik me om elk dingetje in de wereld druk moet gaan maken zou ik in een hutje op de hei moeten leven...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:37

Ik ben er helemaal voor.

Waarom?: kijk maar overal op de wereld bij slachthuizen waar ze halal geslacht worden, niets dan wrede behandelingen en mishandelingen en dat is helemaal niet de bedoeling van halal slachtingen.

-levend de ogen uitprikken/steken
-neersteken met een mes, zelfs een buik openrijten, als het dier nog staat.
-staarten dubbelklappen dat ze breken
-aan de achterpoten de achillespees doorsnijden zodat ze moeilijk nog kan lopen
-schapenpoten opzettelijk vóór de slacht eigenhandig breken zodat ze niet meer kunnen weglopen
-dier wat er ligt te stikken met open halzen, de staart insnijden en of zelfs afsnijden, dan spartelen ze weer van nog meer pijn
-bij runderen wat kosjer geslacht werden en nog bij leven de tong er diep uitsnijden en wegwerpen in een
afvalbak/opvangbak, maar wachten tot het echt dood is, ho maar.
-hardhandig slaan en schoppen en stompen zelfs tegen weerloze dieren die op de grond liggen
-dieren worden geslacht waar soortgenoten bij staan te kijken, wat ook weer niet mag van de koran
-de koeien worden in het verre oosten gewoon bij leven aan hun achterpoten halfhoog opgehangen, en dan pas worden ze gekeeld,
hele rijen lang koeien.

Echt mij maak je echt niet meer wijs dat ze netjes ermee omgaan, ik vind: hup de pin erin en dan pas als het dood is mag je erinsnijden maar niet bij leven zeg aub. Dit is gewoon pure martelen en dierenmishandeling 1e klas.

Het wordt hoog tijd dat ze met de tijd mee gaan wat betreft dodingsmethoden en vriendelijkheid tegenover de slachtdieren.

Dat van de kelen doorsnijden dat is iets van 3000 jaar oud, toen was er niets anders mogelijk.

Ze weten dondersgoed dat ze iets doen wat absoluuuuuut niet normaal is/mag, want ze worden woedend als ze doorhebben dat men ze stiekem filmen.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:56

@Ragdollcat, de Joodse en Islamitische regels omtrent slachten zijn duidelijk en diervriendelijk. Dat men zich er niet in de praktijk er niet aanhoud, heeft niets met de geloven te maken, het is zelfs een zonde dat ze het niet correct handelen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:02

Wat ik wel weet dat het zgn lijden bij ritueel slachten slechts een fractie is van dierleed bij normaal slachten. Daar gaat nl. wel eens wat mis en lijden er duizenden dieren meer dan er lijden (? niets bewezen dat het zo is) door ritueel slachten. De slagers van ritueel slachten vergewissen zich zelf er eerst van dat de dieren een goed leven gehad heeft. De "normale" slachter waar wij het vlees van hebben, doet dat niet. Nee wij eten zelfs vlees uit Argentinië en weet ik waar vandaan......

Vrijheid van godsdienst is een grondrecht. Daar mag slechts met hele goede argumenten van afgeweken worden. En zolang "onze" manier van slachten, paardenhouden, paardrijden etc. niet optimaal is, wie zijn wij dan om er over te oordelen?

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

er is niets diervriendelijks aan kelen laat dat duidelijk zijn :(

en de vrijheid om in een sprookjes boek te geloven als zou het de waarheid zijn geeft iemand nog niet het recht dieren te martelen.

dat het in alle gevallen van vlees productie beter kan mag duidelijk zijn ... maar dat is helaas een gevolg van kabinet op kabinet die geloofden in de zelf regulering van de sector .... de dombo's

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:15

Joolien schreef:
Twiggy2008 schreef:

Het is ook 'onzin' om alles over 1 kamp te scheren, niet alle dieren worden onhumaan geslacht, er zijn uitzonderingen. Maar ik vind vlees nu eenmaal lekker dus eet ik het graag, ja ik steek mijn kop in het zand en eet gewoon vlees, k ga niet voor biologisch omdat niemand mij kan garanderen dat het ook werkelijk biologisch is, en als ik me om elk dingetje in de wereld druk moet gaan maken zou ik in een hutje op de hei moeten leven...

Het gaat mij niet alleen maar om het slachten, maar ook om het gehele traject ervoor. ;) Ik ben daar fel tegen en dat lijkt mij nou niet echt onzin, gezien alle feiten. Het is trouwens over een kam scheren. ;)
Je geeft zelf al aan dat je je kop in het zand steekt. Ik leef daar gewoon bewuster mee, ik doe dat liever niet.

Overigens scheer je een beetje over een kam, als ik het goed lees, met de dikgedrukte tekst. Dat doe ik namelijk ook niet, hoor. Maar wat het dierenwelzijn betreft, ja, daar kan ik me zeker druk over maken. Zij zijn namelijk totaal overgeleverd aan ons, de mens, en niets is zo wreed als de mens. ;(

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:30

slimmerik schreef:
Wat ik wel weet dat het zgn lijden bij ritueel slachten slechts een fractie is van dierleed bij normaal slachten. Daar gaat nl. wel eens wat mis en lijden er duizenden dieren meer dan er lijden (? niets bewezen dat het zo is) door ritueel slachten. De slagers van ritueel slachten vergewissen zich zelf er eerst van dat de dieren een goed leven gehad heeft. De "normale" slachter waar wij het vlees van hebben, doet dat niet. Nee wij eten zelfs vlees uit Argentinië en weet ik waar vandaan......

Vrijheid van godsdienst is een grondrecht. Daar mag slechts met hele goede argumenten van afgeweken worden. En zolang "onze" manier van slachten, paardenhouden, paardrijden etc. niet optimaal is, wie zijn wij dan om er over te oordelen?

Ik wil je toch even uit deze droom helpen. De runderen die halal worden geslacht, worden net zo afgemest, als de runderen die niet halal worden geslacht. Daar zit geen verschil in. Het ligt aan de uiteindelijke koper wat de manier van slachten wordt. Ik weet dit, omdat ik op heel veel slachterijen kom waar zowel halal als niet halal geslacht wordt.
En datzelfde geldt voor kalveren die halal worden geslacht.
Dus het garandeert echt niet dat een dier dat ritueel geslacht wordt, een beter leven heeft voor zijn dood. Bovendien vind ik niet dat je door het dier het ene leed te 'besparen' je dan maar het andere leed mag toepassen. En Bert Lambooy van Wageningen UR heeft wel degelijk dierenleed aangetoond bij het ritueel slachten.

En vrijheid van godsdienst vind ik prima, maar vind jij het dan ook goed dat er nog kinderen geofferd worden? Of kinderen onverdoofd besneden, omdat we dan nu eenmaal ook al 2000 jaar zo doen?

Ik zeg tegen geen enkele gelovige dat hij of zij niet mag geloven wat hij of zij wil. Alleen de tijd gaat verder en ik vind dat dat óók in het geloof móet worden toegepast.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:35

AMEN!!! _/-\o_

Zo zie ik het ook!!!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 22:04

LiNdA1986 schreef:
Oei dat is eigenlijk ook grof zeg! Merkt het dier niets meer dan na dat kopschot? Dat kan soms toch ook misgaan of niet?

Maar die dieren voelen toch ook heel veel stress op het transport naar de slacht en als ze daar aankomen voelen ze heus wel dat het niet goed is.

Ik heb werkelijkwaar nog nooit een dier in stress gezien bij eht slachthuis.

Het is maar net of het een schoon slachthuis is of niet.
Bij ons in Nijkerk zien de dieren geen activiteiten, geen zichtbaarheid, alles is schoon.

Het dier is hersendood na het kopschot, heeft dus geen prikkels meer.
Enkel het hart klopt door omdat de hersenstam in tact blijft.

Het kan fout gaan ja, dan schiet je naast de hersenen en moet je nog een keer schieten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 22:43

Jaren geleden hadden we nog een slachthuis hier in Hilversum. Mijn beste vriend woonde er vlak naast.... en wat hebben we de dieren regelmatig horen gillen toen, als we in de zomers in de tuin zaten.... Gelukkig is die vreselijke tent dicht gegaan, maar dat gegil van die varkens, die koeien.... ik vergeet het nooit meer. Nee, ik geloof niet dat ze totaal geen stress hebben. Dat was destijds in elk geval toch echt wel zo.... En dan dat vervoer wat je vaak ziet. Tig kalveren of varkens in zo'n volle vrachtwagen. Dat geeft geen stress? Nou, daar geloof ik dus niets van..... :n

Kan me voorstellen dat het bij een paard wat alleen gebracht wordt, wat anders kan zijn... Maar als bij ons op stal de lammetjes opgehaald worden om tot lamskoteletjes gemaakt te worden, nee, die beestjes zijn echt niet blij, hoor, als ze die wagen op gejaagd worden. ;(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 23:02

Varkens gillen altijd joh!
Als je ze al met 1 vinger aanraakt gaan ze al bleren :')
Gekke beesten zijn het. Evenals met koeien, die loeien ook als de pest als ze met zn allen staan.

Overvolle vrachtwagens helaas gebeurt dat nog veel, vooral kippen en varkens zijn de pineut.
Koeien niet. Die worden inmiddels vrij normaal vervoerd.

Overdrijven is ook een vak.
Ik jaag schapen ook de wagen op, lijk wel gek om ze 1 voor 1 te vangen als ik er 50 moet hebben.
Neehoor... die gaan gewoon de wagen in door ze op te drijven, 2 honden erbij, huppatee...
Evenals met koeien, klep open, en opjagen.

Maar niet letterlijk jagen want dan krijg je stress en dat is enorm slecht voor het vlees.

Ik denk echt dat sommige mensen zich wat beter moeten inlezen of zelf eens moeten gaan kijken voordat ze zo keihard beginnen te gillen met hun mening die van geen kanten klopt.........

Ik praat de dingen niet goed.
Maar ik merk wel door mijn ervaringen dat ik over sommige dingen gewoon nuchterder denk... omdat ik ze zelf heb mogen meemaken, en het allemaal niet zo erg is als men altijd maar denkt...

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 23:28

Marije_jiplover schreef:
En vrijheid van godsdienst vind ik prima, maar vind jij het dan ook goed dat er nog kinderen geofferd worden? Of kinderen onverdoofd besneden, omdat we dan nu eenmaal ook al 2000 jaar zo doen?

Ik zie het verschil nog wel tussen mens en dier. Zal ze ook nooit met elkaar vergelijken.

.