Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:54

Mika, zoals ik jouw verhaal lees, denk ik dat jouw paard het prima naar haar zin heeft bij jou, hoor. Je hebt in mijn ogen een prima compromis gesloten m.b.t. het probleem dat jouw paard dat probleem met zich vol eten heeft. Mensen die zo'n paard niet hebben, snappen niet altijd hoe lastig dat is. En dat je nou eenmaal niet altijd kunt regelen dat zo'n paard op zand staat in een kudde of iets dergelijks. Je bent je bewust van de natuurlijke behoeftes van je paard en probeert daarin zoveel mogelijk te regelen, zodat je paard een fijn leven heeft. Ze kan een groot deel van de dag lekker paard zijn buiten, ze staat nooit alleen en ze heeft een baasje die haar goed in de gaten houdt.

Ik ken genoeg mensen die hun paard ook zo ongeveer houden, zoals jij, en ik ben met je eens dat dat echt geen ongelukkige paarden zijn. Dus laat je niet kisten, zolang jij maar weet wat je doet en vooral, hoe je paard het erop doet. ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 13:01

Mijn paarden gaan maximum 4 weken per jaar 's nachts op stal :+

Voor de rest staan zij in kuddeverband op een weide, 's nachts gaan zij van de weide met een hoop hooi, maar nog steeds in kuddeverband.

Het is dat mijn oude paarden gevoelig worden aan hun darmen dat ze 's nachts van de wei moeten,
anders mochten ze er van mij prima hele dagen op!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:08

Het lijkt wel of je hier niet mag zeggen dat je paarden ook graag op stal gaan, natuurlijk nooit alleen maar stal.
Onze paarden krijgen onbeperkt ruwvoer, zoveel mogelijk sociaal contact, ook wanneer ze op stal staan, voldoende vrije beweging met soortgenoten, veel licht en lucht en altijd 1e kwaliteits verzorging.
Ik zie de paarden tegen je op glimmen, ze zijn alert en geintresseerd, weinig kreupele of zieke paarden en ook veel ouderen, dus ik zeg dat ze gelukkig zijn!
Ooit is 1 paard stereotype gedrag gaan ontwikkelen, omdat die van de eigenaar niet met de rest de wei op mocht en alleen achter moest blijven, toen wij geen medewerking van de eigenaar kregen om daar een oplossing voor te vinden heeft deze een andere stalling gezocht..

Zo nu en dan gaan wij een weekendje weg met de paarden en zoeken dan zo veel mogelijk een plekje op waar mensen een alternatieve stalling hebben (bijv HIT actief) en zo krijg je steeds meer inzicht en neem je de bruikbare dingen in de toekomst mee.
Natuurlijk zie ik ook veel te veel misstanden, maar niet alleen maar, het is niet eerlijk om iedereen over één kam te scheren en ik zie ook (juist) misstanden bij 24/7 buiten, helaas.
Juist wij als paardenliefhebbers moeten imo mensen het inzicht geven dat het beter kan, dat dat haalbaar is in NL, als het toch nooit goed genoeg is zakt bij een aantal de moed in de schoenen en dat lijkt mij alleen maar een gemiste kans!

Miepie77

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 15:15

Het is natuurlijk ook allemaal een stuk goedkoper om paarden te houden als ze 24/7 op t land staan en geen sportbix krijgen, geen dekens ophebben en niet beslagen worden, je hoeft er ook een stuk minder tijd aan te besteden dan iemand die elke dag braaf meerdere keren naar stal gaat om alles voor zn paardjes te regelen. Laat mensen gewoon lekker doen wat zij denken dat goed is voor hun dieren en heb niet zo'n commentaar op anderen. Tussen 23 uur op stal en 24/7 in de modder buiten zit heel veel immers.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:11

Huertecilla schreef:
Zo laagdrempelig als een visualisatie op een Bokt topic !!!

Afbeelding

Hier zie je heel duidelijk het beweegpatroon van een niet-opgesloten-paard. Het gaat hier om een (flinke) paddock met 5 paarden erin.
Paard heeft 24 uur de GPS om gehad vanaf de ochtend tot de volgende ochtend. Het wordt maar weer eens duidelijk dat paarden niet gaan slapen wanneer de ruiter het licht in de stal uitdoet en 'weltrusten paard!' zegt :+
Laatst bijgewerkt door e_horse op 14-04-11 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:18

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat je je paard de nachten binnen zet bij bv het grote gevaar van teveel kunnen grazen. Wat als je geen andere mogelijkheden hebt (bv op zand zetten e.d.). Ik vind dus wel dat je ruimer moet kijken.

Je moet inderdaad ruimer kijken.

Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?

Als je ondergrond niet geschikt is, kan je geen paard houden. Dat geldt ook voor een hoge locale insektendruk.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn, gaat het gewoon niet door!

Dat argument gaat niet meer op; mijn paard loopt op de ergste kleibodem die je je in NL maar kunt voorstellen. Toch heeft hij droge voeten en is zeer gelukkig (dat is dan wel een aanname van mij)!
We hebben een ruime paddock paradise met bestrating (dat is echt super voor de hoeven; ze zijn nog nooit zo sterk en goed geweest!) en een grote track om het land heen. Als het hoost gaat die dicht, maar dan is de paddock nog groot genoeg.

In NL is dit makkelijk te realiseren; haal de tussenschotten uit de stallen (desnoods per 2 of 4 paarden) en trek er een stuk van het beton wat meestal voor de stallen ligt bij. Voor het mooie nog een stuk zand of rubber om op te liggen en de hup; je paard hoeft ook in NL niet meer opgesloten te worden!

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:22

Miepie77 schreef:
Het is natuurlijk ook allemaal een stuk goedkoper om paarden te houden als ze 24/7 op t land staan en geen sportbix krijgen, geen dekens ophebben en niet beslagen worden, je hoeft er ook een stuk minder tijd aan te besteden dan iemand die elke dag braaf meerdere keren naar stal gaat om alles voor zn paardjes te regelen. Laat mensen gewoon lekker doen wat zij denken dat goed is voor hun dieren en heb niet zo'n commentaar op anderen.

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord :+

'Ik geef bergen geld uit aan mijn paard, dus ik zorg er goed voor'

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:34

e_horse schreef:
Miepie77 schreef:
Het is natuurlijk ook allemaal een stuk goedkoper om paarden te houden als ze 24/7 op t land staan en geen sportbix krijgen, geen dekens ophebben en niet beslagen worden, je hoeft er ook een stuk minder tijd aan te besteden dan iemand die elke dag braaf meerdere keren naar stal gaat om alles voor zn paardjes te regelen. Laat mensen gewoon lekker doen wat zij denken dat goed is voor hun dieren en heb niet zo'n commentaar op anderen.

Dit is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord :+

'Ik geef bergen geld uit aan mijn paard, dus ik zorg er goed voor'

Zo denken veel mensen vaak wel helaas.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:40

Miepie77 schreef:
Het is natuurlijk ook allemaal een stuk goedkoper om paarden te houden als ze 24/7 op t land staan en geen sportbix krijgen, geen dekens ophebben en niet beslagen worden, je hoeft er ook een stuk minder tijd aan te besteden dan iemand die elke dag braaf meerdere keren naar stal gaat om alles voor zn paardjes te regelen. Laat mensen gewoon lekker doen wat zij denken dat goed is voor hun dieren en heb niet zo'n commentaar op anderen. Tussen 23 uur op stal en 24/7 in de modder buiten zit heel veel immers.

mijn 24/7 paarden kosten in de winter zeker wel tijd. Hooi in de kruiwagen, naar het land, door het hek(met pech nog een stuk land over, door een stuk bagger, dan weer hek en daar voeren). Voer neer leggen, oud voer opruimen, waterbakken vullen vooral als het gevroren heeft. Benen controleren op mok, lijf controleren, vetrolletjes controleren :D
En wat als ik iets ermee wil doen...dan moet ik ze van het land halen 10 min heen, 10 min terug. Na gebruik goed droogstappen.
En dan heb ik de mazzel dat het weiland groot genoeg is dat ik niet hoef te mesten. Toen mijn paarden van de winter op het verste stuk stonden was ik alles bij elkaar zeker 45 minuten bezig.

En dan heb ik het nog geen eens over de rampen stal waar ik een aantal maanden heb gestaan.
Voor mij personlijk is het buiten houden van de paarden , zeker in de winter behoorlijk zwaar (telt mijn slechte rug wel mee natuurlijk maar ken ook iemand die ook 24/7 buiten houd en die had het echt niet makkelijk van de winter). Als je het van dat oogpunt bekijkt is het op stal houden vele malen makkelijker en moet ik ook eerlijk toegeven dat ik afgelopen winter zeker heb geroepen dat ze volgende winter op stal gaan.

Ik hoop dat het komende winter voor mij iets makkelijker kanmaar wel met behoud van de vrijheid van mijn paarden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:59

Het gaat alsmaar over dat 24/7 buiten. Dat is echt niet alleen zaligmakend.
Het hangt er ook vanaf wat je verder met de paarden doet.
Als de paarden 24/7 buiten staan op een klein weitje maar er wordt verder niks mee gedaan. Dan zijn ze echt niet beter af dan paarden die een dagdeel binnen staan, maar waar veel meer aandacht aan wordt besteed.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:03

ff iets te snel gepost met onvoldoende tekst.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:14

mika11 schreef:
Als de paarden 24/7 buiten staan op een klein weitje maar er wordt verder niks mee gedaan. Dan zijn ze echt niet beter af dan paarden die een dagdeel binnen staan, maar waar veel meer aandacht aan wordt besteed.

Dat laatste word gedaan door mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. Een paard 24/7 buiten houden kost net zoveel/misschien wel meer energie als een paard op stal.
Als je je paard 24/7 buiten wilt houden zul je moeten nadenken hoe je dat gaat doen. Een paard lukraak op een wei knallen en zeggen dat dat zo hoort slaat als een tang op een varken. Dat is idd niet zaligmakend.

Bij een juiste 24/7 accomodatie kun je prima op een leuke manier paarden houden. Ik denk dat de HIT-Actief stallen(look a like) een goed voorbeeld zijn.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:17

Tsjah ik zie om me heen toch ook een hoop paarden die dagelijks 1 a 1,5 uur buiten komen om te rijden en verder op stal staan...Da's ook niet mijn manier van paarden houden. Als ze maar iedere dag een paar uur buiten komen (paddock/weide) en wat mee gedaan wordt (wandelen/poetsen/longeren/rijden/grondwerk/etc) denk ik dat het prima te doen is

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:20

Niet alle paarden verpieteren hoor als ze geen aandacht van mensen krijgen. Zeker niet als ze met z'n alle staan.
Ik lees hier heel veel mensen die gewoon hun geweten aan het goed praten zijn tegen beterweten en feiten in.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:32

howwww....

ik kom ff 2 dagen niet heeft mijn topic meteen 10 pagina's erbij :')

ff bijlezen hoor :P

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:34

Jessicajoann schreef:
Niet alle paarden verpieteren hoor als ze geen aandacht van mensen krijgen. Zeker niet als ze met z'n alle staan.
Ik lees hier heel veel mensen die gewoon hun geweten aan het goed praten zijn tegen beterweten en feiten in.

Dat zijn de mensen met paarden die je hoort praten ipv de paardenmensen ;)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:38

ik zie hier echt ontzettend veel argumenten van heel veel mensen :)

vind het aan de ene kant toch mooi te zien, hoe iedereen zijn paard behandeld, en uiteindelijk, wilt iedereen hier het beste voor zijn/haar paard :)

het was niet mijn bedoeling met het openen van dit topic een soort discussie topic te openen, het ging mij eerder over de mening van de schrijver, dat hij wat onpartijdig was haha :=

iedereen heeft hier wel duidelijke en goede argumenten.

mijn eigen mening is is dat een paard IEDERE dag naar buiten moet, maar een paard ook wel eens de stal op mag. mij zelf gaf het in de winter een fijn gevoel als ik wist dat savonds mijn paard in de stal zat, ipv buiten staan... maar goed dat is weer een mening van mij. Mijn geluk had ik tenminste dat mijn stal 4 bij 4 was :) zelfs meer, hab de ruimste stal aangevraagd : D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:51

Miepie77 schreef:
Het is natuurlijk ook allemaal een stuk goedkoper om paarden te houden als ze 24/7 op t land staan en geen sportbix krijgen, geen dekens ophebben en niet beslagen worden, je hoeft er ook een stuk minder tijd aan te besteden dan iemand die elke dag braaf meerdere keren naar stal gaat om alles voor zn paardjes te regelen.

Dat dacht jij...... ik ben elke dag uren op stal om van alles te doen voor de paarden, steeds zorgen dat er voldoende ruwvoer is, zorgen dat de waterbakken vol zijn, paarden poetsen, hoeven uitkrabben en controleren, weide uitmesten, stal uitmesten (dat is ook nodig als ze er zelf in en uit kunnen lopen) maar nee hoor, 't is veel makkelijker...... yeah right......
En nu vergeet ik nog dat ik de merrie moet rijden en ermee moet werken. Maar kost niks geen tijd hoor :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-04-11 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:51

Cowgirl schreef:
mika11 schreef:

Dat laatste word gedaan door mensen die niet verder denken dan hun neus lang is. Een paard 24/7 buiten houden kost net zoveel/misschien wel meer energie als een paard op stal.
Als je je paard 24/7 buiten wilt houden zul je moeten nadenken hoe je dat gaat doen. Een paard lukraak op een wei knallen en zeggen dat dat zo hoort slaat als een tang op een varken. Dat is idd niet zaligmakend.

Bij een juiste 24/7 accomodatie kun je prima op een leuke manier paarden houden. Ik denk dat de HIT-Actief stallen(look a like) een goed voorbeeld zijn.

Ik bedoelde niemand persoonlijk in dit topic. Maar langs de routes die ik hier in de omgeving rij, kan ik zo een paar paarden/pony's aanwijzen die 24/7 buiten staan, maar echt niet gelukkig zijn. Armetierige paarden waar niks mee gedaan wordt.
Ook zie ik paarden die ook 24/7 buiten staan maar die prima worden verzorgd!

Niet alles is zwart of wit.
Er zit altijd van alles tussen wat ook goed of minder goed is.
Maar dat schreef jij ook al.
Dat geldt ook voor een paard een dagdeel op stal en een paard altijd op stal.
Daar zitten ook allerei varianten tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:02

Zeker is het niet zwart wit. Een paard buiten gooien en dan denken dat het wel hoed komt is ook niks, je moet er wel voor zorgen.
Denk dat jij voor je paard ook een redelijk compromis gevonden hebt. Het is niet optimaal, een paddock 's nachts zou eigenlijk ideaal zijn, maar het is voor je paard een goed compromis imo. Je kijkt naar je paard en daar gaat het om.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 21:05

ik zelf ken iemand met een enorme wei/paddock, het hele jaar door staan ze daar

ze hebben het eerste gedeelte, dat over een jaar ook een wei word, daarna de paddock waar ze afgelopen winter stonden, die is nu droog, geploegd en gezaaid, dit word weer een wei. ze hebben nu een half stuk wei en paddock, en daarachter, en daarachter weer een wei, daar staan ze komende zomer :) 2 schuilstallen, onbeperkt ruwvoer. en een pippowagen met spullen

hartstikke leuk en mooi daar :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 22:49

Citaat:
Ik bedoelde niemand persoonlijk in dit topic. Maar langs de routes die ik hier in de omgeving rij, kan ik zo een paar paarden/pony's aanwijzen die 24/7 buiten staan, maar echt niet gelukkig zijn. Armetierige paarden waar niks mee gedaan wordt.
Ook zie ik paarden die ook 24/7 buiten staan maar die prima worden verzorgd!

Mijn stal is 5 km van mijn huis, op die route kom ik langs 2 manege's. Eentje met een klein beetje weiland , de andere zonder weiland maar wel boxen met gouden knoppen. Nog even verder op staat een paard...helemaal alleen(zeker al 4,5 jaar want dat is de tijd dat ik die route fiets) en als het 20 graden is staat ie nog met een dek op. Nog even verder staat ook een paard, deze heeft een weilandje en een zandstukje met afdakje maar staat wel alleen(ook deze staat al jaren alleen). En als ik bijna bij stal ben tref ik nog een alleen staand paard aan.

Zo triest is het dus al gesteld op een route van 5 km.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 23:13

Cowgirl:
Zoals jij het nu beschrijft, dat bedoelde in nu ook precies.
En dat is ook wat ik wilde zeggen dat 24/7 niet zaligmakend is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 00:37

Miepie77 schreef:

Minder tijd aan besteden als je paard buiten staat? Ja, dat kan misschien, maar dat hoeft dus helemaal niet. Mijn paard moet juist heel veel bewegen, omdat hij de hele dag op het land kan eten. Hij rent en beweegt op het land gelukkig ook veel, maar ik zal hem toch vrijwel dagelijks moeten trainen om zijn IR goed onder controle te houden, hoor. En dan heb ik het maar niet over de winter, waarin we minstens 2x per dag moeten voeren, zelf ons hooi moeten kopen en al die balen in ons hooischuurtje moeten tillen plus al het water wat ik van de kraan naar het land moet sjouwen. Heb ik het maar niet over de afstand die ik dagelijks af leg om hem uberhaupt van het land naar het erf te krijgen en andersom. Kost me momenteel in totaal zeker alleen al 45 minuten per dag. :+
Denk dat de meeste mensen met een paard op stal zich hier niet druk over hoeven te maken. De mensen die hun paard bij ons op stal hebben niet, in elk geval. ;)

Ik vind dat er altijd nagedacht en gepraat mag worden over onze paarden en over de manier hoe wij ze houden. :j

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 08:33

Twiggy2008 schreef:
Ik vind dat er altijd nagedacht en gepraat mag worden over onze paarden en over de manier hoe wij ze houden. :j

Hoe meer we ons hierin verdiepen inderdaad hoe beter!