Streng gelovigen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 14:56

Me man geloofd dat ook niet hoor dat de fossielen in de aarde gestopt zijn :P

Homoseksualiteit je kunt er niets aan doen dat je homo bent. Ik heb niets tegen homo's heb er zlefs bij in huis gewoond (gezellig dat dat was :P ) alleen keuren wij het niet goed dat je er naar leeft. Dus seks hebt etc.

Anoniem

Re: Streng gelovigen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:07

Homoseksualiteit heb ik niet echt een mening over.
Er staat idd in de bijbel dat het niet goed is om ernaar te leven, maar jeetje....... je zal het zelf maar hebben, en met verlangens zitten en frustraties, en driften die nooit en nooit bevredigd kunnen worden...... moeilijk hoor......
Denk dat ik maar ff niet oordeel. Veel te moeilijk.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:09

Yamcha vind ik dus ook moeilijk. Pff heel je leven vrijgezel blijven en niets doen etc.
Ik kan het me niet voorstellen! Maar ik heb echt niets tegen homo's!

Zoals ik al zei heb ik bij twee homo's (die een relatie hadden) in huis gewoond 7 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:15

Ik ook niet :)
Denk dat ik daarom ook maar niet oordeel, God kan dat veel beter dan ik :) Laat ik maar proberen mijn naaste lief te hebben, en het oordelen laat ik dan maar aan God over.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:15

Inderdaad! Vind ik moooi gezegd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:20

Volgens mij is de bijbel geschreven door mensen en niet door god zelf. De bijbel staat in mijn ogen vol met prachtige symbolieken, maar ook met eigen interpretaties van degenen die de verhalen op hebben geschreven. Ik geloof er niks van dat homo's geen seks mogen hebben, want dan had god geen homo's gemaakt. Zo simpel is het volgens mij gewoon. :D

Yamcha: jij hebt het hier inderdaad prachtig gezegd; wie zijn wij om te (ver)oordelen?
Ik ben ook meer van het 'heb uw naaste lief'.

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:21

De bijbel is door mensen geschreven maar God zei wat ze er in moesten schrijven dus het is God zijn woord.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:22

Heb het topic niet verder gelezen hoor, maar ik stem ook SGP.
Dit doe ik niet omdat ik het vollop met ze eens ben ofzo. Maar ik vind wel dat onze cultuur/land moslim/islamitiseerd en ik vind een beetje extreem chistelijk tegengas niet verkeerd is.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:24

Ik denk dat mensen evolutie vaak vaag vinden omdat het een ver van hun bed iets is. Voordat ik biologie ging studeren had ik ook zoiets van sjah, t zal wel..

Maar als je er dieper op in gaat (en nee wij worden niet gehersenspoeld :') ) dan kom je er eigenlijk achter dat het idee helemaal zo gek niet is. Als je ziet hoe makkelijk bacterien, fruitvliegjes en sluipwespen (algemene saaie onderzoeksobjecten) zich aan kunnen passen, je ziet waar en hoe het dna is veranderd voor die veranderingen dan wordt het gewoon heel normaal aannemelijk. Je ziet op hoeveel manieren dna kan veranderen, en je die veranderingen letterlijk terug kan vinden als je verschillende soorten vergelijkt, we kunnen zelf genen aan en uit zetten (of meer of minder laten "afschrijven (sorry weet nederlandse woord er niet voor), die vervolgens een huge verschil voor het organisme beteken.
Er zijn zoveel manieren waarop je evolutie eigenlijk aan zijn gang kan zien, dat is echt geweldig.
En als er dan dat vage geval is die niet te verklaren is dan gaat dat dus niet op de "lets forget about it" hoop maar dat gaan we uitzoeken! Juist dat is interessant.

Dat is wetenschap, soms gaat het mis omdat er geld mee gemoeid is, maar met de evolutie theorie heb ik alleen maar biologen gezien die het super interessant vonden als er iets niet gaat zoals het eigenlijk hoort volgens evolutie. En dan zijn ze helemaal enthousiast om uit te zoeken hoe dat nou komt. :D Dat is het verschil met het geloof, wat in de bijbel staat is waar voor sommige christenen en als daar bewijs tegen is dan zijn de mensen met dat bewijs niet objectief, ze doen alles fout etc. Als wij iets tegen komen dat niet klopt of waar we weinig van weten dan onderzoeken we dat want dat is ons werk. En hoewel het heel soms nog wel gebeurt (vooral in medicijnen onderzoek en de milieu problematiek), is subjectiviteit over je hypothese, of je resultaten bewerken zodat het je beter aanstaat tegen de wetenschappelijke regels.

Verder geen probleem met christenen, zolang ze niet overdrijven. Ik vind dat dingen als zondagsrust en andere bijbelregels die voor anderen niet zo belangrijk zijn niet opgedrongen moeten worden, als je deze zelf na wil leven moet je dat gerust doen maar de meeste mensen die niet geloven gaan dat soort dingen echt niet pikken. Geloof opdringen aan kinderen vind ik ook best wel erg, natuurlijk mogen ze erover horen maar ze moeten hun eigen keuze kunnen maken. Met christelijke scholen heb ik ook geen probleem als het maar niet als DE waarheid bestempeld wordt en er ruimte is voor discussie. Op mijn middelbare school werd geen tot weinig aandacht besteed aan evolutie en dat snap ik echt niet, dat is een slechte zaak en je houdt kinderen dom. Dan ga je biologie studeren en dan valt eigenlijk alles terug op evolutie, of je het nu wil of niet, en dan is alles ineens ook veel beter te begrijpen en snap je er niks van dat dat zo op de middelbare school niet wordt geleerd?

Sorry voor het lange verhaal, maar net als jullie het jammer vinden als geloof verkeerd begrepen wordt vind ik het jammer als wetenschap verkeerd begrepen wordt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:28

blokje schreef:
De bijbel is door mensen geschreven maar God zei wat ze er in moesten schrijven dus het is God zijn woord.

De bijbel is echt niet woord voor woord door God gedicteerd. ;)
Ik denk dat veel mensen de bijbel veel te letterlijk nemen, maar goed; dat is mijn mening/geloof. :)

blokjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:29

Lante schreef:
blokje schreef:

Ik denk dat veel mensen de bijbel veel te letterlijk nemen, maar goed; dat is mijn mening/geloof. :)

Wij geloven dus wel dat het echt Gods woord is.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:30

Lante schreef:
blokje schreef:

dat is typisch iets wat een niet-gelovig iemand zou zeggen. En dat is prima dat is je goed-recht.
Maar als je zou weten hoe het allemaal echt zat, dan zou het "weten" heten ipv "geloven"

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:31

DaniBanani schreef:
Ik heb wel een paar vragen.
Er zijn skeletten gevonden van dinosaurussen - hoe verklaar je die dan? Zijn die volgens jou veel jonger dan wij denken? En er zijn heel veel aanwijzingen/bewijzen dat de aarde, of het heelal, ouder is dan 7000 jaar - is dat dan allemaal verkeerde interpretatie dan de wetenschap, worden we voorgelogen; hoe zie je dat?

wij hadden het gister nog over evolutietheorie vs kerk enzo tijdens college, toen werd erg gezegd dat er mensen waren die geloofden dat de dino skeletten een test was van god om te kijken of hun geloof dan nog steeds standvastig zou zijn. :=

ben verder niet gelovig, maar ik vind dat het scheppingsverhaal wel goed past bij de evolutietheorie, alleen dan zijn de dagen uit de schepping perioden van miljoenen jaren. de volgorde komt namelijk wel overeen, al weet ik niet precies het hele scheppingsverhaal. zo kwam er eerst water, volgens evolutietheorie ook. daarna zeedieren, klopt ook met evolutietheorie. en daarna landdieren, wat ook klopt met de evolutietheorie.

Annemaarel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:33

Pff van die 'stengelovigen' .. Nja ik hou het op griffo's (: of wat dan ook.
Zondag zie je hier echt niemand op straat or.. (Zeeland, Goes)
Een dorp moet je al helemaaaaal niet opzoeken ><
Koopzondagen kennen ze hier eigenlijk ook amper

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:35

Loose schreef:
DaniBanani schreef:
Ik heb wel een paar vragen.
Er zijn skeletten gevonden van dinosaurussen - hoe verklaar je die dan? Zijn die volgens jou veel jonger dan wij denken? En er zijn heel veel aanwijzingen/bewijzen dat de aarde, of het heelal, ouder is dan 7000 jaar - is dat dan allemaal verkeerde interpretatie dan de wetenschap, worden we voorgelogen; hoe zie je dat?

wij hadden het gister nog over evolutietheorie vs kerk enzo tijdens college, toen werd erg gezegd dat er mensen waren die geloofden dat de dino skeletten een test was van god om te kijken of hun geloof dan nog steeds standvastig zou zijn. :=

ben verder niet gelovig, maar ik vind dat het scheppingsverhaal wel goed past bij de evolutietheorie, alleen dan zijn de dagen uit de schepping perioden van miljoenen jaren. de volgorde komt namelijk wel overeen, al weet ik niet precies het hele scheppingsverhaal. zo kwam er eerst water, volgens evolutietheorie ook. daarna zeedieren, klopt ook met evolutietheorie. en daarna landdieren, wat ook klopt met de evolutietheorie.

Er staat in de bijbel dat voor Hem één dag als duizend jaar is, en duizend jaar één dag. Niets is voor Hem onmogelijk.
De dinosaurussen zijn van een wereld voor die van ons, maar die wereld is heengegaan. Heel vroeger was alles anders. Als je kijkt naar de tijd van Adam en Eva. Alles was veel groter en mensen leefde veel langer. Waarschijnlijk is Adam even kopje koffie wezen doen bij Mozes om het maar even grofweg te zeggen. Voor de zondevloed had het nog nooit geregend. Dingen waren voor onze wereld veel anders, en dat vergeten heel veel mensen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:40

Lepeltje; ik ben het helemaal met je eens. Zondagsrust; heel leuk, maar moeten mijn clienten dan de hele dag maar in bed blijven liggen of zo op zondag..?
Ook wat je schrijft over de evolutietheorie kan ik me helemaal in vinden. Ik dnek dat je de bijbel ook niet zo letterlijk moet nemen. Het is in mijn ogen veelal symbolisch en als je het zo leest kan het prima naast elkaar bestaan.
En ik ben niet een 'niet-gelovige' (zo leuk dat je daar altijd meteen mee bestempeld wordt door de mensen die alles letterlijk nemen), maar ik denk gewoon graag in grotere gehelen en ik probeer puzzelstukken in elkaar te passen. Daar is mijn geloof uit ontstaan. ;)

Anne_mieke88: Dat is precies wat ik bedoel; je moet de verhalen niet zo letterlijk nemen. Het is allemaal symbolisch. :) Wat jij zegt klopt, alleen is Adam het symbool voor het ontstaan van de mannelijke mens en Eva het symbool van het ontstaan van de vrouwlijke mens, het zijn geen echte personen (mijn mening). Mozes was daarintegen wel een echt persoon (naar mijn mening) :D Lekker dat ze de geschiedenis en de symbolieken niet wat beter gescheiden hebben. :+

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:53

@Lante ik geloof ze wel, dat is precies waar geloof voor bedoeld is om het te geloven ipv te weten hoe het zit.

Dat is het vertrouwen die je moet hebben in Hem, je leven dus in zijn handen leggen. En niet zelf uit gaan zoeken hoe je je leven moet lijden en wat goed is en wat slecht.

Geloof is altijd een discussiepunt, omdat bij iedereen de ervaringen anders zijn. Waarom denk je dat er zoveel oorlog gevoerd is om geloof? Omdat iedereen vind dat hij/zij gelijk heeft. Ik ben van mening dat Hij alles voor je neer legt wat jij nodig hebt in je leven, hetzij boeken, hetzij de Bijbel, hetzij mensen die je inspireren over Hem, hetzij ervaringen. Alles om je maar te laten leren, om je kansen te geven.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 15:55

Ik geloof in grote lijnen hetzelfde als jij, alleen denk ik bij 'God' niet aan een oude man in een hemel, maar aan de energie op aarde die in iedereen zit en in alles om ons heen. (Even heel simpel uitgelegd).

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:07

dat klopt ook, God is alles.
God is het Woord, en het Woord is God. En het Woord is vlees geworden.

Maar een man in de Hemel, tja hij heeft ons wel naar zijn gelijkenis gemaakt.Daar wil ik me niet aan wagen, Ik zou het nooit te weten komen denk ik.
Ik weet wel dat de meeste onderschatten hoe Heilig Hij is. En dat er niets onmogelijk is voor hem. Dan zeggen ze wel eens over de ezel die sprak allemaal onzin enzo. maargoed Hij heeft de ezel gemaakt, waarom zou hij hem dan niet kunnen laten praten.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:10

volgens mij is ''geloof'' de grootste grap ooit :=

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:12

Illusion schreef:
volgens mij is ''geloof'' de grootste grap ooit :=

Dat is een mening, ik hoor ook vaak genoeg mensen die zeggen dat het een groot sprookjesboek is. Maar ik zou zeggen, koop een bijbeltje en ga eens lezen voor je zoiets vind...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:16

dat is inderdaad mijn mening, ik snap eerlijk gezegt ook niet hoe je in zoiets kan geloven. maar dat heeft denk ik ook wel met mijn opvoeding te maken(beide ouders totaal niet gelovig)

coshin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:16

een paar dingen....

God is voor iedereen toch?? ok dat was 1
2 denkje dat mensen er bewust voor kiezen om een pad te kiezen waarin ze bloot worden gesteld aan haat ,afschuw , spot en discriminatie, nee geen homo kiest er voor om homo te zijn zo wordt je geboren, en je moest eens weten hoeveel streng gelovigen het stiekem doen , en moslims etc etc maak niet uit... maar god vergeeft ons allemaal....ondanks dat we er niks aan kunnen doen dat we die gevoelens nu eenmaal hebben

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:18

Illusion schreef:
dat is inderdaad mijn mening, ik snap eerlijk gezegt ook niet hoe je in zoiets kan geloven. maar dat heeft denk ik ook wel met mijn opvoeding te maken(beide ouders totaal niet gelovig)

Waar geloof je dan in? In jezelf?
Als je dood gaat waar denk je dan dat je heengaat?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 16:20

ik geloof nergens in, waar we heengaan na onze dood weet ik niet. dat weet niemand, maar ik geloof zeker niet dat een of andere mens ons op staat te wachten terwijl d'r nooit bewijzen zijn gevonden voor een god o.i.d. dus waarom zou ik d'r dan heel m'n leven in gaan geloven :+ ?