Maximum leeftijd voor een kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 20:59

Ik vind persoonlijk dat je kinderen zo vroeg mogelijk moet nemen. Liefst de 1e voor je 25ste en eigenlijk vind ik je na je 30ste al te oud. Kinderen nemen en moederschap is een bewuste keuze voor mij. I.m.o. ga je daar 100% voor en komen studie en/of baan op een minder belangrijke plek.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:04

Laat ik er dan ook gelijk een minimumleeftijd aan koppelen.. :Y)
Minimaal 23 jaar, en max +- 40 jaar.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:08

Goede opmerking Aranel, ik sluit me er bij aan :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-11 21:11

Ik ook! :D

Mowoah

Re: Maximum leeftijd voor een kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:15

Minimum vind ik ook 23 jaar, max. 43. :)

Mijn persoonlijke minimum zou 27 zijn (heb grootse plannen ;) ) en max. 33 (voor het 1e kind).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:53

je kunt best jong ouder worden en werken, ligt aan je opleidingsniveau.
als je vwo doet ben je ongeveer al 18 voordat je klaar bent, als je dan nog HBO/universiteit doet ben je dus al ongeveer 23 voordat je klaar bent en zeg 24 wanneer je een vaste baan hebt.
Terwijl je met 18 denk ik al wel klaar bent met mavo/mbo?
Dan is het niet zo verwonderlijk als je rond je 20e al een kind hebt en wel de boel op orde hebt!

Veel mensen hier met oude ouders en daar positief over, hebben ouders die allemaal lichamelijk nog fit genoeg waren in hun kinderjaren en niet ouderwets qua opvattingen.
Vraag me af hoe iedereen erover zou denken als hun ouders op hun 20e al zouden zijn overleden of lichamelijk niet fit zouden zijn geweest; dan nog steeds positief over die leeftijd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 00:57

Gemiddeld ben je uiterlijk rond je 21 klaar met het MBO afhankelijk van welk niveau en hoelang de opleiding duurt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 01:15

Jessix schreef:
Ik vind persoonlijk dat je kinderen zo vroeg mogelijk moet nemen. Liefst de 1e voor je 25ste en eigenlijk vind ik je na je 30ste al te oud. Kinderen nemen en moederschap is een bewuste keuze voor mij. I.m.o. ga je daar 100% voor en komen studie en/of baan op een minder belangrijke plek.

Je verwacht nogal wat van jonge mensen om zo'n verantwoordelijheid opzich te nemen voor de rest van hun leven.

Het belangrijkste lijkt mij dat je klaar bent voor een kind, niet de leeftijd. Bewuste keuze ben ik het met je eens, maar waarom er daar een leeftijd moet worden aangekoppeld?

Ik vind een jaar of 40 wel de maximum eigenlijk.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:19

Tsja je kan vanalles willen en van te voren het nog zo mooi bedenken, het moet ook allemaal maar net zo lopen als je het hebt bedacht ;)

Ik heb altijd geroepen nooit jong moeder te willen worden, simpelweg omdat ik mn vrijheid niet kwijt wil en naja eigenlijk sowieso niet zo'n kinderwens eigenlijk. Al vind ik kids vaak wel erg leuk :)

Nu ben ik alweer 28 en idd zoals mijn leven tot nu toe is geweest(drukdrukdruk en amper tijd voor mezelf en ook simpelweg egoistisch zijn en geen dingen op willen geven/tijd willen maken) geen haar op mn hoofd die aan een kind denkt, dat past nu op dit moment gewoon echt niet (en ben ook weer single haha ;) )

Maar ach wie weet als ik de juiste vent tegenkom dat die kinderwens er alsnog komt, maar dan raad ik die prins op t witte paard wel aan om snel deze kant op te komen want na mn 35e ga ik er niet meer aan beginnen.
(moet ook nog ns moeilijkmoeilijk onder begeleiding van ziekenhuis ivm erfelijke ziekte dus ff hoppa spontaan zwanger worden is ook geen optie maar gaat een langdurig medisch circus worden, ook dat trekt me niet echt eigenlijk.. dus nee dan moet ik echt voor mn 35e daar mee beginnen anders ben ik echt te oud vind ik zelf)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:20

lichamelijk gezien is de beste leeftijd om kinderen te krijgen rond je 20e-26e, dan vind ik 20 nog vrij jong, want ja je moet ook wel klaar zijn om kinderen te krijgen.
Maar ik vind het wel een mooie richtlijn. Want je lichaam is dan qua gezondheid in de beste vorm om kinderen te krijgen, en hoe ouder je wordt hoe meer je lichaam toch aftakelt.
Ik vind persoonlijk 35 wel een beetje de grens. 25 vind ik een mooie leeftijd om te beginnen met proberen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 02:21

kinderen nemen???

sinds wanneer werkt dat zo? volgens mij moet je ze maken en krijgen wat niet altijd lukt....

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 03:38

Precies, ik ben er helaas achter gekomen dat je kinderen niet neemt.

Ik denk dat dit zo'n situatie is waarin het moeilijk oordelen is als je zelf niet in de situatie verkeert. Je mening zal er wel eens heel anders uit kunnen zien wanneer je om welke reden ook niet vroeg kinderen kreeg, maar de kinderwens wel hevig aanwezig is. Het is dan niet alleen je verstand dat spreekt, maar het gevoel komt er ook bij kijken.

Ik ben net 40 geworden, heb de man waarmee ik kinderen wil pas op latere leeftijd leren kennen. We proberen het al een tijd, maar ik blijf miskramen krijgen. Dat overkomt trouwens vrouwen op alle leeftijden, de oorzaak is niet leeftijdgebonden. De tijd tikt als een tijdbom voor me. Ik heb echt wel een grens voor mezelf getrokken. Oordeel niet te makkelijk over de kinderwens van een vrouw (en man), die gaat heel diep.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 06:27

Jessix, ben oprecht benieuwd hoe jij dat ziet? Baan. En studie
Niet belangrijk.... Hoe ga jij je kind onderhouden, wat wil je het bieden?
Onopgeleid zul je, zeker als je pas bv 20 bent, niet veel
verdienen. Zowel papa als mama niet. Is een eigen huis en onderhoud niet belangrijk?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 07:56

Dat eigen huis valt wel mee, zolang je maar wel een eigen plekje hebt. Ik vind de relaties van zulke jonge mensen veel zorgwekkender, in veel gevallen zin ze nog maar heel kort samen.

Als je 30 bent en de nodige levenservaring hebt snap ik dat je wat meer haast hebt en ook beter kan beoordelen of je echt goed bij elkaar past. Als je in je eerste serieuze relaties zit en nog maar kort samen bent snap ik niet waarom mensen niet nog een jaar of 2 willen/kunnen wachten.

Nieteens zo zeer voor zichzelf, maar er groeien te veel kinderen op in gebruiken gezinnen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:15

BraveSpots schreef:
Jessix schreef:

Je verwacht nogal wat van jonge mensen om zo'n verantwoordelijheid opzich te nemen voor de rest van hun leven.

Het belangrijkste lijkt mij dat je klaar bent voor een kind, niet de leeftijd. Bewuste keuze ben ik het met je eens, maar waarom er daar een leeftijd moet worden aangekoppeld?

Ik vind een jaar of 40 wel de maximum eigenlijk.

Daar heb je gelijk in. Natuurlijk moeten mensen er klaar voor zijn, maar dan kom ik weer terug op die bewuste keuze.. Ik vind het voor jonge mensen geen grotere verantwoording als voor oudere mensen om voor een kind te zorgen. Juist bij jonge ouders zie ik hoe goed zij met die verantwoording omgaan en juist op een ontspannen en 'speelse manier'. Daarbij ben ik er van overtuigd dat je als 20ger gewoon veel meer energie hebt voor de opvoeding van een jong kind, juist in combinatie met een eventuele baan of studie. De moeders van die leeftijd doen dit soort dingen fluiten terwijl mijn ervaring met moeders die 10 jaar ouder zijn heel anders is. Sommige klagen zo over de druk van het moederschap dat ik me afvraag waarom ze ooit een kind hebben gewild.

Daarbij vind ik ook niet dat je leven perse "af of gesetteld" moet zijn als je een kind krijgt. Je moet gewoon niet alles te gelijk willen in het leven, want dat is in deze tijd bijna niet haalbaar. Dan maar niet dat grote huis, nieuwe auto en die dure vakanties. Maar gewoon een gezinsleven. Tegenwoordig moet alles volledig ingericht zijn. Het maakt voor een kind echt niet uit of je een nieuwe keuken, badkamer en een plasma scherm hebt.

Maar goed, dat is zoals ik er overdenk.. Oordelen over mensen die het anders doen of er een andere mening op na houden doe ik niet. Ieder is daar natuurlijk geheel vrij in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 08:21

[quote="_rosita_"]Jessix, ben oprecht benieuwd hoe jij dat ziet? Baan. En studie
verdienen. Zowel papa als mama niet. Is een eigen huis en onderhoud niet belangrijk?[/quote

Nee een eigen huis is niet belangrijk. Liefde en aandacht voor je kind is veel belangrijker. Natuurlijk heb je geld nodig om je kind te onderhouden, maar dat hoeft echt geen top salaris te zijn hoor. Kijk maar eens om je heen, dan zul je zien dat er genoeg mensen zijn met een minimum inkomen en kinderen. En dat zijn net zulke leuke ouders als ouders met een eigen huis! ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 09:17

Ik ken iemand van heel dichtbij met een minimum inkomen en een kind en dat is echt niet makkelijk. :n
Nee, ik zou niet graag met haar ruilen, ik heb zelfs met het kindje te doen. Ze komt echt geen liefde te kort, maar denk je dat het leuk is, dat al jouw vriendinnetjes op een clubje kunnen en zijzelf niet, omdat mama het niet kan betalen? Nee, het is niet het allerbelangrijkste, maar ik merk wel dat die moeder hiervan baalt en ik hoor het kindje elke week weer zeggen, dat ze ook zo graag mee wil. Die moeder moet elke maand elk dubbeltje 10x omdraaien. Nou, leuk leven heb je dan met je kind. Wel eens geldzorgen gehad? Ik wel, en dat is echt niet leuk en toen had ik nog niet eens een kind. Ik moet er niet aan denken!! Ik ben nu nog niet bepaald rijk, maar ik red me wel en hoef niet elk dubbeltje 10x om te draaien.

Nog zo'n vooroordeel; alleen jongere moeders doen leuk, gek en jong met kinderen? Hmmm, ik ben inmiddels 40, maar ik ben hartstikke jong in mijn doen en laten en fysiek zie ik er ook jonger uit dan ik ben. ;)
Als ik sommige jongere vriendinnen om me heen zie, zijn zij soms wel al een stuk 'ouwelijker', zelfs in uiterlijk.
Denk je echt dat de 30- en 40-plussers 'ouderwets', 'oud' of weet-ik-veel hoe jij dat noemt, doen met hun kinderen? :D
Nou, ze zullen er vast zijn, maar ik ken er toch echt een hoop die hartstikke leuk met hun kinderen zijn! Dus hoe kom je bij zo'n vooroordeel? Het is misschien ook maar wat je wilt zien?

Ik lees behoorlijk wat onzin, eerlijk gezegd. Net als een gestelde leeftijd tot pak 'm beet 25. Yeah right, alsof je er dan per definitie klaar voor bent. Een kind heeft heel wat meer nodig, dan een fysiek 'goed' lichaam (die er na die leeftijd ook nog kan zijn). Vergis je daar niet in, je bent er niet bij het baren, hoor, daarna volgt nog veel meer. Minstens 18 jaar lang! ;)
De komst van kinderen verandert je leven, voor altijd. En je zit altijd aan de vader vast (vrijwel altijd). Zolang je dat voor ogen houdt en beseft, dan ben je goed bezig.

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:29

Dat ligt er natuurlijk aan of we het over de moeder of de vader hebben... 40 vind ik voor een moeder toch wel max. Ook met het oog op complicaties die een zwangerschap op hogere leeftijd met zich meebrengt. Een vader kan in mijn ogen best wat ouder zijn. Toen ik werd geboren was mijn vader 47. Inmiddels ben ik 22 en mijn vader wordt binnenkort 69. Het is een hele lieve vader en hij is in goede gezondheid, dat is natuurlijk een stukje geluk hebben. Niet alle oudere vaders/mannen zijn nog zo gezond als hij.

Vroeger was ik wel altijd jaloers op een vriendinnetje van mij, haar vader was meer dan 10 jaar jonger en om een of andere reden had ik altijd het gevoel dat zij dan veel langer plezier kon hebben van haar vader dan ik van de mijne. Helaas is hij een jaar geleden overleden aan kanker en kwam zij eerder zonder vader dan ik. Het leven kan gek lopen, daar is leeftijd niet altijd de oorzaak van.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 10:49

Een pagina las ik de opmerking dat zich hier veel relatief jonge moeders melden... op zich niet zo gek natuurlijk met een onderwerp als dit ;)
In het dorp waar ik vroeger woonde was het ook vrij normaal om redelijk vroeg aan kinderen te beginnen. Mijn vroegere klasgenoten hebben veelal al meerdere kinderen rondlopen en zijn begonnen op een leeftijd dat ik daar nog lang niet mee bezig was ;) Wel is het zo dat het opleidingsniveau daar relatief laag is, dus mensen zijn eerder klaar met school en hebben eerder huisje boompje beestje... en gaan dan denken aan gezinsuitbreiding.
Dus in soortgelijke omgevingen zie je ook veel relatief jonge moeders... ik zie ze minder bij bijvoorbeeld mijn studiegenoten van de universiteit, om maar een ander uiterste te noemen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 11:45

Kieffer schreef:
Dat ligt er natuurlijk aan of we het over de moeder of de vader hebben... 40 vind ik voor een moeder toch wel max. Ook met het oog op complicaties die een zwangerschap op hogere leeftijd met zich meebrengt. Een vader kan in mijn ogen best wat ouder zijn. Toen ik werd geboren was mijn vader 47. Inmiddels ben ik 22 en mijn vader wordt binnenkort 69. Het is een hele lieve vader en hij is in goede gezondheid, dat is natuurlijk een stukje geluk hebben. Niet alle oudere vaders/mannen zijn nog zo gezond als hij.

Vroeger was ik wel altijd jaloers op een vriendinnetje van mij, haar vader was meer dan 10 jaar jonger en om een of andere reden had ik altijd het gevoel dat zij dan veel langer plezier kon hebben van haar vader dan ik van de mijne. Helaas is hij een jaar geleden overleden aan kanker en kwam zij eerder zonder vader dan ik. Het leven kan gek lopen, daar is leeftijd niet altijd de oorzaak van.

Mijn tante is vorige week overleden op 58 jarige leeftijd, mijn oom op 57 jaar en een andere op 60. Gelukkig hebben hun allemaal de kinderen vroeg gehad en zijn/waren die volwassen. Het lijkt me heel erg om een jong kind achter te moeten laten. En het gebeurd toch echt heel vaak dat de gezondheid achteruit gaat of mensen ziektes krijgen na hun 50ste.

Maar wat je schrijft, het is allemaal ook wel geluk hebben en hopelijk hebben jullie dat ook.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:00

Jessix schreef:
_rosita_ schreef:
Jessix, ben oprecht benieuwd hoe jij dat ziet? Baan. En studie
verdienen. Zowel papa als mama niet. Is een eigen huis en onderhoud niet belangrijk?[/quote

Nee een eigen huis is niet belangrijk. Liefde en aandacht voor je kind is veel belangrijker. Natuurlijk heb je geld nodig om je kind te onderhouden, maar dat hoeft echt geen top salaris te zijn hoor. Kijk maar eens om je heen, dan zul je zien dat er genoeg mensen zijn met een minimum inkomen en kinderen. En dat zijn net zulke leuke ouders als ouders met een eigen huis! ;)

Een eigen huis bedoel ik niet een koophuis, want daar geef ik ook geen moer om, maar ik vind het wél retebelangrijk een eigen plekje te hebben.
Ken zat jonge moeders, leuke hippe meiden, maar wonen nog thuis bij pa en ma. Samen met kind op 1 kamertje. Ik vind dat geen gezonde situatie.
Net als altijd op een strotje moeten bijten en leven van een minimum inkomen. Ik zeg niet dat zo'n kindje liefde tekort komt, maar ík vind het ook belangrijk dat een kind een sociaal leven kan opbouwen door bv op een clubje te kunnen met vriendjes en vriendinnetjes. Nu zijn er zát potjes zodat clubjes en kleding betaald worden, maar dat zou ik persoonlijk niet prettig vinden. Dat betaal ik liever zelf dan mijn hand op te houden omdat ik persé zo nodig jong een kind zou moeten,

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:06

Twiggy2008 schreef:
Sleeper schreef:
Weet je wat ik zo opvallend vind aan dit topic. Dat er hier zoveel jonge moeders zijn. Ik zie in mijn omgeving alleen maar ouders (hehobi) van 28+ Gewoon een opmerking hoor, zal er wel aan liggen waar je woont :)

Zat ik me ook af te vragen. Hebben sommigen van hen bv een bepaald geloof? Want in die kringen ken ik wel hele jonge moeders.

Hier geen bepaald geloof. En ik kom ook niet uit een lageropgeleide omgeving. :')
Eigenlijk juist een eh.. vooraanstaande familie met alle mogelijke en denkbare kansen. Van baby af aan word ik omringd met bovengemiddeld succesvolle zakenmannen en bekende havenbaronnen en politici. En ja, erg gangbaar is het dan niet om op je 19de moeder te worden. Want in principe ben ik gewoon een HBO/WO-studente, die een (on)gelukje voor haar kiezen kreeg op jonge leeftijd. Echter wel altijd zelf voor alles zorg gedragen, en nooit afhankelijk geweest. Dessalniettemin is de gemiddelde leeftijd waarop de vrouwen uit mijn omgeving kinderen krijgen +- 25/26jaar. Deels te danken aan de goedverdienende sector, anderzijds ook aan een mentaliteitsverschil. Wat meer 'laid back', en geloven dat alles vanzelf zijn weg wel vind met hard werken.
Toen ze hoorde dat ik zwanger was, werd ik dus wel even vreemd aangekeken, haalde hun schouders op en zeiden "Maak er een succesbaby van!" :+

Toen ik nog op het HBO zat, zat ik overigens met 8 (jonge) moeders in de klas. Maargoed dat was wel in de sociale sector, dat maakt zonder twijfel een verschil. :)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:13

Ik heb altijd geroepen dat ik jong kinderen wilde (voor mn 24e) maar inmiddels ben ik net 24 geworden en zijn er nog steeds geen kinderen.. Zullen er ook niet komen de eerste twee jaar denk ik. Ben bezig met afstuderen en wil eerst een vaste baan hebben voor ik kinderen wil. Max. leeftijd ligt voor mij rond de 30/35, ik vind het egoïstisch een kind aan grote gezondheidsrisico's bloot te stellen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:17

_rosita_ schreef:
Een eigen huis bedoel ik niet een koophuis, want daar geef ik ook geen moer om, maar ik vind het wél retebelangrijk een eigen plekje te hebben.
Ken zat jonge moeders, leuke hippe meiden, maar wonen nog thuis bij pa en ma. Samen met kind op 1 kamertje. Ik vind dat geen gezonde situatie.
Net als altijd op een strotje moeten bijten en leven van een minimum inkomen. Ik zeg niet dat zo'n kindje liefde tekort komt, maar ík vind het ook belangrijk dat een kind een sociaal leven kan opbouwen door bv op een clubje te kunnen met vriendjes en vriendinnetjes. Nu zijn er zát potjes zodat clubjes en kleding betaald worden, maar dat zou ik persoonlijk niet prettig vinden. Dat betaal ik liever zelf dan mijn hand op te houden omdat ik persé zo nodig jong een kind zou moeten,

Ja maar niet eens geld hebben voor een clubje en nog thuiswonen vind ik dan wel weer het andere uiterste...
Maar een gemiddeld huurhuisje/appartementje in een redelijke omgeving, voldoende brood op de plank, nieuwe kleertjes, normaal clubje ed. is mijn inziens veel sneller haalbaar dan sommige mensen denken. En zeker voor mensen die een reeds aanwezige kinderwens hebben, maar deze uitstellen uit angst voor financiele rompslomp, vind ik dat altijd erg zonde. Zeker als je dan wat jaren later hoort dat het niet meer lukt, en het ze helemaal niet of met heel veel moeite gegund blijkt.
De intentie van die mensen (alles voor elkaar hebben) is natuurlijk geweldig, maar gaat in die gevallen soms ten kosten van alles. Terwijl infeite een kind helemaal niet zo duur hoeft te zijn, om het toch hele goede kansen te kunnen bieden imo.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 12:28

Jessix schreef:

Toevallig kwam bij ons de kinderwens best laat.
Eerst waren we het er over eens om bewust kinderloos te blijven.
Echter hebben we het nu zo goed voor (en met) elkaar dat we geloven dat wij een kind (of 2) een heerlijk plekje kunnen
geven. Voor ons voelt het als een aanvulling. Op 1 of andere manier waren we er ineens wél klaar voor.
Ik denk dat dat ook een groot verschil is met mensen die al vroeg weten dat ze kinderen willen.

Mijn man heeft overgens best oude ouders en dat kwam omdat het heel lang duurde voor zijn moeder zwanger werd. Tevens hebben zijn ouders een groot leeftijdsverschil, máár dit is eigenlijk geen probleem (geweest). Zijn ouders zijn best jong van geest en dat helpt denk ik wel.

Jong ouders worden kan imo ook een hoop nadelen hebben.
Voor mij is het belangrijkste dat het kinderen gelukkig en geliefd opgroeien in een stabiele situatie en het liefst met 2 ouders die van elkaar houden.