'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Verosjaak

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:34

ik ken sinds kort 1 persoon waarbij zijn koeien nooit vrij komen. Deze hebben een prachtige stal met veel ruimte, geheel schoon en een automatische melker waar de koeien zelf voor in de rij mogen staan. Echt bizar. Heb het toen netjes gevraagd waarom en heel simpel dat sinds deze nieuwe stal en de koeien binnen te houden de ziekte onder zijn koeien met 90% is gedaald.

Het ligt denk ik ook echt wel wat voor stal je heb en hoe schoon je het houd (mechanisch of handmatig := )

En de koetjes zijn echt heel lief, als je buiten langs loopt kan je zo van beiden zijde op ooghoogte open wat voor een goede ventilatie zorgt en je kan een beetje aaien :D

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:42

Loose schreef:
vond dit artikel wel bij het topic passen :D :

Citaat:
Onder het mom van biologisch dringen we het antibioticagebruik in de veeteelt terug. Maar wat als de dieren ziek worden? Dan worden ze alleen in uiterste nood behandeld, omdat ze na medicatie niet meer onder het labeltje ‘biologisch’ kunnen worden verkocht.

Als biologische boer mag je geen AB geven ter preventie maar wel ter behandeling. Daar valt veel voor te zeggen. Niet alleen in de biologsiche landbouw maar in de gehele veehouderij moet het gebruik van AB worden terugedrongen om verdere resistentie van vele bacterie soorten te voorkomen.

Lijkt mij dat de schrijver sowieso de klok heeft horen luiden maar de klepel niet kan vinden. Er staan meer halve waarheden in.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:33

_Tara_ schreef:
Dat van die broeikasgassen snap ik ook niet inderdaad. Poepen ze binnen minder of zit er een soort gigantisch filter op zo'n stal? :P Beetje vreemd artikel.

Een koe stoot juist buiten minder uit. In de stal wordt meer methaan geproduceerd als binnen. methaan uitstoot ontstaat wanneer urine en mest zich mengen, het is een soort chemische reactie op elkaar met als gevolg methaan uitstoot. De bacteriën die in de mst leven botsen namelijk met de bacteriën die in de urine leven. In de wei wordt urine meteen door de grond opgenomen en is er dus minder methaan uitstoot. Dus als alle boeren weer met de ketsplaat gier mogen uitrijden is dit gezonder voor het broeikas effect als dat wat nu gebeurd en wat ze straks willen verplichten. Koeien krijgen meer te eten dan wanneer ze buiten zitten, ja doei. Daarom doen veel boeren ze juist naar buiten omdat het goedkoper is want je hoeft er geen gras voor te zetten en je hebt geen extra mest in je kelder. Het artikel kan in mijn ogen dus zoiezo als onwaar bestempeld worden. Verder komen er weer opmerkingen voorbij als dat het voor de boer goedkoper is om de dieren binnen te houden, ja dag. Koeien binnen is duurder als buiten.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-03-11 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:35

fransje23 schreef:
Loose schreef:
Onder het mom van biologisch dringen we het antibioticagebruik in de veeteelt terug. Maar wat als de dieren ziek worden? Dan worden ze alleen in uiterste nood behandeld, omdat ze na medicatie niet meer onder het labeltje ‘biologisch’ kunnen worden verkocht.

Als biologische boer mag je geen AB geven ter preventie maar wel ter behandeling. Daar valt veel voor te zeggen. Niet alleen in de biologsiche landbouw maar in de gehele veehouderij moet het gebruik van AB worden terugedrongen om verdere resistentie van vele bacterie soorten te voorkomen.

Lijkt mij dat de schrijver sowieso de klok heeft horen luiden maar de klepel niet kan vinden. Er staan meer halve waarheden in.

Als BD boer mag je je beesten AB geven als het dier ziek is en het moet voorgeschreven worden door een veearts en die meot het dier ook zien en onderzoeken. Na toediening van AB zijn ze zoveel maanden later gewoon weer bestemd voor Biologisch. doordat de BD boer deze methode moet hanteren wordt er vaak te laat gebruik gemaakt van antibiotica en heeft het dier dus al een tijdje veel pijn voor er ingegrepen wordt. De kosten die BD boeren maken liggen 5x zo hoog als de kosten van een reguliere boer, daarom zal een koe van een BD boer dus langer met een uierontsteking rondlopen als 1 van een reguliere boer.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:42

daffie1986 schreef:
Een koe stoot juist buiten minder uit. In de stal wordt meer Co2 geproduceerd als binnen. Co2 uitstoot ontstaat wanneer urine en mest zich mengen, het is een soort chemische reactie op elkaar met als gevolg Co2 uitstoot. De bacteriën die in de mst leven botsen namelijk met de bacteriën die in de urine leven.

Volgensmij ben jij in de war met iets anders.. Stikstof ofzo? CO2 komt bij mijn weten niet vrij bij mest..

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:46

Vergeet ook het methaan even niet wat een koe met boeren en scheten uitstoot. Een koe stoot dat broeikasgas net zoveel uit als een auto die 70.000 km per jaar rijdt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 18:48

@lotte, inderdaad ik bedoelde methaan, heb het net even veranderd

@slimmerik, enig idee hoeveel alle mensen en kinderen uitstoten met scheten en boeren? Daar schrik je ook van hoor.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:11

daffie1986 schreef:
@slimmerik, enig idee hoeveel alle mensen en kinderen uitstoten met scheten en boeren? Daar schrik je ook van hoor.

Eh.... niks volgens mij .... okee wel stank maar geen methaan }>