Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:56

Ik vind het erg triest dat het zo moet
In het verpleeghuis waar ik bijna 8 jaar heb gewerkt, was dit ook zo
En zeker in de zomer ( weinig personeel etc)
Ik vond het vreselijk en weigerde ze te gebruiken en dan waren er gewoon nog collega's die durfden te beweren dat het voor sommige (stijve gewrichten etc) bewoners beter was :( .
Ik werktte overigens op een jongerengang, en daar moest je dus echt niet met een doekje aankomen :+

Nu heb ik een andere werkgever en daar gaan de bewoners gewoon onder de douche wanneer ze dat zelf willen
Het kan dus wel.

linn1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 20:44

ik werk zelf ook in een verpleeghuis en ken deze doekjes.
ik vind het echt belachelijk en niet mens waardig.
In ons huis word zeer belevings gericht gewerk wat de bewoner wil dat gebeurt (ook niet altijd even fijn).
maar ik ga altijd na hoe je het zelf zou vinden en beleven.
als je het zelf niet wil dan doe je het toch ook niet bij een ander.

wij gebruiken deze doekjes alleen als mensen echt niet van wassen houden, maar dan nog proberen we wel 1 a 2x in de week te douchen maar dit zijn uitzonderingen.
in princiepe word iedere bewoner bij ons bijna iedere dag gedoucht de bewoner mag kiezen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:31

jaantsje schreef:
Onze vader kreeg een luier onder, ander woord heb ik er niet voor en zo nog veel andere bewoners.
Hij was van huis uit gewend om zich iedere dag te douchen, iedere dag en hij genoot ervan.
In het tehuis 1 keer in de week. Op een gegeven moment werd hij stijf en wankel, gewoon door te weinig beweging.Ik zal je wel vertellen dat er toch een grote groep was die echt niet fris was.
Er zijn hier een paar die voor de doekjes zijn en er zijn mensen die er tegen zijn, vooral als ze iedere dag worden gebruikt. In mijn ogen is het gewoon tijdsbesparing van bovenaf.

dan begrijp ik jou reactie,
als jou vader gewend was elke dag te douchen en hier erg van genoot vind ik inderdaad ook dat hij in het verpleeghuis meerdere malen p/w gedoucht moet worden.
begrijp ook niet dat ze dit niet deden? raar dat hij ook niet meer beweging heeft gekregen.

wanneer de bewoners willen worden ze meerdere malen p/w gedoucht bij ons in huis. daarbij laten wij ze zoveel mogelijk lopen
des noods even met ze 2en, elk een arm.

de doekjes besparen inderdaad wel tijd, dit vind ik persoonlijk alleen maar een voordeel.
waarom?
dan hebben wij meer tijd voor de bewoner en de uiterlijke verzorging die ik persoonlijk zeer belangrijk vind!
de bewoners genieten van de extra aandacht die je bespaart met het wassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 21:59

Vjestagirl schreef:
F_Orumster schreef:
Dat is een kenmerk van dementerenden, al hebben ze een jaar niet gedoucht, ze denken dat ze de vorige dag nog gewassen en dus schoon zijn.

Niet alle ouderen zijn dement ;)

nou precies en jezelf dsouchen of door een ander gedouched worden is een heel verschil... Heleboel mensen die dat helemaal niet nodig vinden of niet eens willen.
Denk dat ik nu deze discussiew ga verlaten, en degenen met veel commentaar aan ga raden om zelf eens mee te lopen in de zorg. Ik keek er ook zo tegenaan bij mijn oma, en ervaar nu pas de enorme druk om alles perfect te moeten doen. Mensen in de zorg zijn ook maar mensen, je kan niet harder rennen en vliegen dan dat je kan!!! Ookal ben ik doodop als ik heb gewerkt ik hou ervan om voor mensen te zorgen en hou van alle bewoners stuk voor stuk.
En natuurlijk zijn er huizen met een slecht bestuur enz. Maar ik geloof niet dat dat er veel zijn. Kijk waar ik kwaad om was, was dat wij niet eens gecondoleerd werden door de verpleging toen mijn oma overleden was. Iedereen liep gewoon langs. Maar nu weet ik dat dat echt een uitzondering was!!!!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 22:06

Vjestagirl schreef:
Hangt er vanaf. Ik denk dat het wel eerlijker is geworden met de ZZP's. Hulp voor wie hulp nodig heeft. Alleen het is zo moeilijk om te bepalen wat eerlijk is, wie welke hulp nodig heeft, en het aanpassen ervan is lastig.

Maar op zich vind ik het ZZP systeem helemaal niet zo gek.

Ik vind het hele ZZP systeem ook een vorm van besparing, de bewoners hebben er geen baat bij.
Dat is bij ons te merken aan de contracten.
De EVV ers hebben een volledig contract van 28-32 uur. Zij regelen alles om de bewoners heen.
De rest van de verzorgenden krijgen niet zoveel uur meer.
Het worden allemaal contracten van maximaal 20 uur.
Dit komt omdat de ZZP niet altijd hetzelfde is, en het aantal uren zorg wat je mag bieden dus ook niet.
Met die kleine contracten is het makkelijker flexibeler roosteren.
Dus liever 2 mensen die 12 uur werken, dan 1 die 24 uur werkt.
Dat betekent voor de bewoner meer verschillende gezichten aan het bed, dus niet echt bewonersgericht.
Ik merk in de praktijk niks dat een bewoner een bepaalde ZZP heeft, het is de hele dag rennen en vliegen om iedereen te helpen.

Volgens mij is de ZZP een soort besparing op het personeel, zodat er nooit teveel personeel kan werken en dat scheelt geld.
Dat is best jammer, want als je voorheen wel eens een dagje had dat je ruim stond, kon je eens allerlei werkjes doen, zoals nagels knippen, wandelen etc.
Dit kan nu echt nooit meer, want door de ZZP en het roosteren wat erbij hoort, is er nooit meer een dag dat het ruim in het personeel staat.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:10

VivaLaVida schreef:
nou precies en jezelf dsouchen of door een ander gedouched worden is een heel verschil... Heleboel mensen die dat helemaal niet nodig vinden of niet eens willen.
Denk dat ik nu deze discussiew ga verlaten, en degenen met veel commentaar aan ga raden om zelf eens mee te lopen in de zorg. Ik keek er ook zo tegenaan bij mijn oma, en ervaar nu pas de enorme druk om alles perfect te moeten doen. Mensen in de zorg zijn ook maar mensen, je kan niet harder rennen en vliegen dan dat je kan!!! Ookal ben ik doodop als ik heb gewerkt ik hou ervan om voor mensen te zorgen en hou van alle bewoners stuk voor stuk.
En natuurlijk zijn er huizen met een slecht bestuur enz. Maar ik geloof niet dat dat er veel zijn. Kijk waar ik kwaad om was, was dat wij niet eens gecondoleerd werden door de verpleging toen mijn oma overleden was. Iedereen liep gewoon langs. Maar nu weet ik dat dat echt een uitzondering was!!!!

Voor zover ik heb gelezen, is hier gepost met respect naar de verzorgenden? Omdat men wel weet dat niet het directe zorgpersoneel maar de lagen daarboven bepalend zijn?

dancer_

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:11

Vind het ook wel triest ja.. kom op zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:30

Ik werk zelf in de zorgsector, maar dan wel in een ziekenhuis. Al doe ik niet echt specifiek verzorging, ik probeer wel om het iedereen altijd zo aangenaam mogelijk te maken.
Mijn grootouders wonen nog "zelfstandig" met een verpleegster die mijn opa dagelijks komt wassen, er komt een poetsvrouw en mijn mams woont 50m verderop aan de overkant.
Door een hersenbloeding in 2006 heeft hij nu tunnelzicht, ziet ook heel slecht algemeen. Hij heeft geen korte termijngeheugen meer, maar wel nog lange termijn.
Maw, hij kan niet zelfstandig meer wonen (wel nog alleen naar toilet, luistert muziek, verot nog gesprekken maar is minder mobiel...). Hij heft zich er wel bij neergelegd en is heel blij met alles wat je doet.

Mijn oma daarentegen kan wel nog redelijk veel, maar die ergert zich mateloos dat ze begint te vergeten, dat het niet meer zo vlotjes gaat....

Ik ben er eerlijk in: ik probeer om er niet te vaak op bezoek te gaan. Mijn opa was vroeger een manusje-van-alles, deed veel aan fietsen, was samen met paps 1 van mijn helden. Ook zo'n handige :)
De klap van die hersenbloeding, 1 van mijn helden plots zo zien, dat deed enorm veel pijn.
Rond de periode dat ik dat ietwat had verwerkt, kreeg mijn paps een beroerte, nadat die ook al eerst een maandje sukkelde en zonder mijn hulp niet meer weg kon (kon niet meer autorijden door zichtsverlies/tunnelzicht en blind aan 1 oog). Heb paps toen op 1 maand zien gaan van allesdoener naar hulpbehoevende. Met die beroerte werd dat nog ernstiger, en een weekje later was hij er gewoon niet meer *traantje*

Elke keer als ik nu mijn opa zie, dan word ik terug gelanceerd naar die periode en elke keer is er de keiharde confrontatie dat dit niet meer omkeerbaar is. dat doet zo ontzettend veel pijn....
Ik adoreer mijn opa, ga hem zo ontzettend missen als ie er niet meer is. maar hij kan nu toch nog amper herinneren wie ik ben (al is hij wel blij als het wel lukt!) en ik probeer zo al beetje stilletjes aan te verwerken wat gaat komen. Natuurlijk ben ik wel vrolijk al ik er langsga maar de klap achteraf is voor mij moordend. Dus liever iets minder langsgaan, maar wel als ik het aankan, dan elke dag en elke dag in tranen vertekken.

Edit: wil met deze lange post alleen maar aantonen dat familie die wegblijft niet altijd enkel op geld uit is en dat het hen geen bal kan boeien. Mij boeit het wel dat ze beste zorgen krijgen, maar er zullen er vast nog wel zijn die het er gewoon heel erg moeilijk mee hebben om dierbaren zo te zien aftakelen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:34

Varekaj schreef:
Edit: wil met deze lange post alleen maar aantonen dat familie die wegblijft niet altijd enkel op geld uit is en dat het hen geen bal kan boeien. Mij boeit het wel dat ze beste zorgen krijgen, maar er zullen er vast nog wel zijn die het er gewoon heel erg moeilijk mee hebben om dierbaren zo te zien aftakelen.

Tja, ook dit hóeft niet zo zwart wit te zijn.
Mijn demente oma zat op een gesloten inrichting in zoetermeer, wij wonen 2.5uur verderop.
Mijn pa werkt van maandagnacht tot vrijdagavond/zaterdagmiddag, ik probeer het huis hier te runnen naast mn 40urige baan en heb ook nog wat vrienden. Nee, dan lukt het je niet om vaak bij je oma te komen. Gelukkig zat mijn tante er vlakbij.
Enniewee, het is dus niet altijd een "wegrennen van''

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:36

mika11 schreef:
Ik vind het hele ZZP systeem ook een vorm van besparing, de bewoners hebben er geen baat bij.
Dat is bij ons te merken aan de contracten.
De EVV ers hebben een volledig contract van 28-32 uur. Zij regelen alles om de bewoners heen.
De rest van de verzorgenden krijgen niet zoveel uur meer.
Het worden allemaal contracten van maximaal 20 uur.
Dit komt omdat de ZZP niet altijd hetzelfde is, en het aantal uren zorg wat je mag bieden dus ook niet.
Met die kleine contracten is het makkelijker flexibeler roosteren.
Dus liever 2 mensen die 12 uur werken, dan 1 die 24 uur werkt.
Dat betekent voor de bewoner meer verschillende gezichten aan het bed, dus niet echt bewonersgericht.
Ik merk in de praktijk niks dat een bewoner een bepaalde ZZP heeft, het is de hele dag rennen en vliegen om iedereen te helpen.

Volgens mij is de ZZP een soort besparing op het personeel, zodat er nooit teveel personeel kan werken en dat scheelt geld.
Dat is best jammer, want als je voorheen wel eens een dagje had dat je ruim stond, kon je eens allerlei werkjes doen, zoals nagels knippen, wandelen etc.
Dit kan nu echt nooit meer, want door de ZZP en het roosteren wat erbij hoort, is er nooit meer een dag dat het ruim in het personeel staat.

tuurlijk is de ZZP besparing, maar dan wel op een manier dat het kan. DMV de ZZP voorkom je namelijk dat jij iemand onder de douche staat te doen die dat nog prima zelf kan, terwijl er een deur verderop iemand zit te wachten tot haar brood gesneden wordt omdat ze dat niet meer zelf kan. Vind dus ook dat je als zorg je er bewust van moet zijn wat mensen nog zelf kunnen.

Overgens vind ik het ook niet meer dan logisch dat mensen die dingen zelf kunnen dingen ook zelf doen. De afwas bijvoorbeeld is daar een mooi voorbeeld van. Er zijn zat mensen die dat nog zelf kunnen, al dan niet gezeten op een stoel. Maar vaak is het de zorg die het 'eventjes' doet, want ach ja, mevrouw is oud. Bedden opmaken is ook zoiets leuks. Er zijn zat mensen die het zelf kunnen, maar toch gaat er iedere dag iemand van de zorg rond om alle bedden op te maken. In mijn beleving (en gelukkig ook die van het huus waar ik werk) is het na te streven motto 'zelfstandig waar mogelijk, hulp waar nodig'. Mensen doen bij ons dus ook zélf de boodschap voor de broodmaaltijd, worden geacht in de zaal koffie te komen drinken ipv dat we het naar ze toe brengen, of om gewoon een senseo aan te schaffen. Dat vind ik trouwens ook veel respectvoller naar bewoners toe, ze in hun waarde laten en zelfstandig laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:54

F_Orumster schreef:
Varekaj schreef:

Tja, ook dit hóeft niet zo zwart wit te zijn.
Mijn demente oma zat op een gesloten inrichting in zoetermeer, wij wonen 2.5uur verderop.
Mijn pa werkt van maandagnacht tot vrijdagavond/zaterdagmiddag, ik probeer het huis hier te runnen naast mn 40urige baan en heb ook nog wat vrienden. Nee, dan lukt het je niet om vaak bij je oma te komen. Gelukkig zat mijn tante er vlakbij.
Enniewee, het is dus niet altijd een "wegrennen van''

Leuk dat je het begrijpt, maar vaak krijg je toch maar een stempel opgeplakt.
Toen mijn paps zo achteruit ging met zijn zichtsprobleem zat ik ook elke dag op m'n werk te piekeren "hoe moet dit, en dat..." en toen was het voor mij gewoon klaar en duidelijk dat ik voor 'm zou zorgen. Tot ze dan plots zo hard en pijnlijk van je weggerukt worden, 2x een held in je leven op zo korte tijd gewoon zien instorten... het doet wat met een mens.

Ik heb respect voor hulpverlenend zorgend personeel :j Zou het zelf niet kunnen, maar vind het wel schitterend wat ze doen.
Alleen ga ik wel akkoord dat besparingen vaak gewoon idioot zijn als je ziet wat ze al moeten betalen in zo'n tehuis. €1500/maand is normaal, maar zoveel pensioen hebben ze niet eens!
Van mij mogen ze gerust besparen op de kamerprijzen hoor, en wat meer gaan investeren in de dienstverlening ipv prijzen opdrijven en gaan besparen op personeel.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:55

In een huis wat niet particulier is zijn de prijzen die bewoners betalen gebaseerd op wat ze kunnen betalen.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 23:02

Ik woon ook 2 uur van mijn moeder af en probeer eens per maand langs te gaan. Gelukkig woont mijn broer dichtbij. Probleem is ook dat je niet veel meer met haar kan doen. Vaak ga ik met haar bij mijn broer koffie drinken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-11 23:03

Vjestagirl:
Nog over de ZZP en dat bewoners zelf nog dingen kunnen doen.
Bij ons kan niemand meer zelfstandig iets.
Zelfs degenen die er lichamelijk nog toe in staat zijn, zijn te dement daarvoor.
Daarom vind ik het jammer dat de ZZP een besparing op het personeel is geworden.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 10:21

In mijn ogen is het hele ZZP verhaal een verkapte bezuiniging, niets meer of minder.
Het personeel heeft het maar uit te voeren, er wordt niet gekeken of het uberhaupt wel haalbaar is.
Ook hier zijn verschillende vragen over gesteld, ook op tv. Hoe kun je nu in seconden gaan rekenen?

Jordy, bedankt voor je begrip.

Ik neem mijn vader als voorbeeld, echter dit verhaal gaat voor veel meer mensen op. Helaas.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 15:09

jaantsje schreef:
In mijn ogen is het hele ZZP verhaal een verkapte bezuiniging, niets meer of minder.
Het personeel heeft het maar uit te voeren, er wordt niet gekeken of het uberhaupt wel haalbaar is.
Ook hier zijn verschillende vragen over gesteld, ook op tv. Hoe kun je nu in seconden gaan rekenen?

Ik neem mijn vader als voorbeeld, echter dit verhaal gaat voor veel meer mensen op. Helaas.

Wat de TV zegt is niet perse waar hé?

Ik vind opzich de ZZP een goed systeem. Het gaat er vanuit dat je als bewoner ook nog dingen zelfstandig kan in de lichtere ZZP's, tot een flink aantal uren hulp per week als je helemaal niets meer kan.

Ik vind het prima dat we mensen zo lang mogelijk zelfstandig laten zijn. Iemand die zelf kan douchen hoef je niet te helpen (mensen met een ZZP1 kunnen dat over het algemeen nog prima zelf). Iemand die zelf kan afwassen of weet ik het wat hoef je dat allemaal niet voor te doen.

Ik ben het ermee eens dat er realistisch gekeken moet worden naar hoeveel zorg en hulp een bewoner daadwerkelijk nodig heeft, en dat dus de ZZP moet kunnen veranderen. Maar vergeet niet dat heel veel mensen ook de instelling hebben van "ik ben oud, DUS jij doet het maar voor me".

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:19

Maar vergeet niet dat heel veel mensen ook de instelling hebben van "ik ben oud, DUS jij doet het maar voor me".
Ik hoop niet dat dit werkelijkheid is?
Ken persoonlijk veel oudere mensen van in de 80 jaar die nog zelfstandig wonen en eigenlijk geen hulp willen.
Ook in het tehuis waren er verschillende mensen die echt zelf nog dingen wilden doen wat soms echt niet meer mogelijk was.
Je hoort mij niet zeggen dat alles klopt wat op tv gezegt wordt overal zo is, maar er zit meestal wel een kern van waarheid in.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:27

jaantsje schreef:
Maar vergeet niet dat heel veel mensen ook de instelling hebben van "ik ben oud, DUS jij doet het maar voor me".
Ik hoop niet dat dit werkelijkheid is?
Ken persoonlijk veel oudere mensen van in de 80 jaar die nog zelfstandig wonen en eigenlijk geen hulp willen.
Ook in het tehuis waren er verschillende mensen die echt zelf nog dingen wilden doen wat soms echt niet meer mogelijk was.
Je hoort mij niet zeggen dat alles klopt wat op tv gezegt wordt overal zo is, maar er zit meestal wel een kern van waarheid in.

Dat is echt wel zo.

We hebben een bewoonster die opzettelijk haar toetjes omkeert op tafel (en nee, ze is niet dement), want in haar tijd werkten mensen pas echt hard, en wat wij doen is eigenlijk geen werken te noemen, dús zorgt zij dat we wat harder werken. Hetzelfde mensen blijft iedere minuut op haar polsbel drukken totdat de zorg er is.

Maar we zijn véél mensen met de instelling 'ik ben al 93, dus jij doet dat eventjes'. Mensen die naar de receptie gaan en vertellen dat ze zus en zoveel bonbons van de bakker willen hebben, en verwachten dat wij ze halen. Als de electrische deken kapot is zeggen 'oh, dan moet de technische dienst even naar de blokker'. Mensen die prima kunnen lopen die verwachten dat we hele kannen thee op de kamer brengen, het kopje thee 's morgens aan het bed zetten, alle brood voor ze smeren...
Vergis je niet, er zijn er zát die zo zijn.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 16:31

Vjestagirl schreef:
We hebben een bewoonster die opzettelijk haar toetjes omkeert op tafel (en nee, ze is niet dement), want in haar tijd werkten mensen pas echt hard

:D Weet dat ik er niet om mag lachen. Kun je haar niet heel lang met dat toetje laten zitten en zeggen ''ja hard werken en opruimen zijn we toch niet meer gewend'' ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:03

F_Orumster schreef:
Vjestagirl schreef:
We hebben een bewoonster die opzettelijk haar toetjes omkeert op tafel (en nee, ze is niet dement), want in haar tijd werkten mensen pas echt hard

:D Weet dat ik er niet om mag lachen. Kun je haar niet heel lang met dat toetje laten zitten en zeggen ''ja hard werken en opruimen zijn we toch niet meer gewend'' ;)

Mijn collega heeft het nog veel leuker aangepakt. Ze werkte toevallig een aantal dagen achter elkaar. En toen ze het weer deed is ze erheen gegaan, en heeft haar gezegd dat als ze dat nog een keer deed ze geen toetje meer kreeg.

En de dag erop keerde ze haar toetje wéér om.

Dus de dag dáarop heeft ze haar overgeslagen met de toetjes. Mens he-le-maal boos (want een beetje een verwent nest). Dus mijn collega heeft doodleuk gezegd dat ze nu nog één keer een toetje kreeg en dat als ze die om zou kregen, ze nooit meer een toetje zou krijgen. T mensje is heel boos geweest, echt heel boos, maar het heeft wel geholpen, ze keert hem niet meer om...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:06

Das ook wel een goeie, uiteindelijk worden bejaarden weer terug kind.

''mevrouw, schaamt u zich, voedsel weggooien, u heeft nota bene de oorlog meegemaakt'' had ook nog kunnen helpen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:10

F_Orumster schreef:
Das ook wel een goeie, uiteindelijk worden bejaarden weer terug kind.

''mevrouw, schaamt u zich, voedsel weggooien, u heeft nota bene de oorlog meegemaakt'' had ook nog kunnen helpen ;)

Verwent nest is het. Zo erg dat de zorg hoopte dat ze met kerst ingesneeuwd zou raken bij haar dochter zodat ze haar iig 2 dagen niet hoefden te zien. Ze belt aan één stuk door, vaak is de zorg de gang nog niet uit of ze belt al weer...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:12

Herkenbaar zulke mensen, en als je dan de bel afneemt roepen ze heel de tijd.
Ook zijn er mensen die je de beste zorg geeft en nog klagen, en je bij de familieleden zwart maken.
En als ik de dochter was dan zou ik ook geloven dat ze slecht verzorgt wordt! maar tegendeel is waar

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 17:17

Je mag de bel niet negeren zeker, als er dan wel iets gebeurd...
Anders kun je haar zeggen ja sorry mevrouw, immuun geraakt voor uw belletje.
Of tape haar hand vast aan de bel, en zeg dat dat vast makkelijker is. Een dag laten liggen, tot ze het zat is?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-11 17:17

Vjestagirl schreef:
jaantsje schreef:

Wat de TV zegt is niet perse waar hé?

Ik vind opzich de ZZP een goed systeem. Het gaat er vanuit dat je als bewoner ook nog dingen zelfstandig kan in de lichtere ZZP's, tot een flink aantal uren hulp per week als je helemaal niets meer kan.

Ik vind het prima dat we mensen zo lang mogelijk zelfstandig laten zijn. Iemand die zelf kan douchen hoef je niet te helpen (mensen met een ZZP1 kunnen dat over het algemeen nog prima zelf). Iemand die zelf kan afwassen of weet ik het wat hoef je dat allemaal niet voor te doen.

Ik ben het ermee eens dat er realistisch gekeken moet worden naar hoeveel zorg en hulp een bewoner daadwerkelijk nodig heeft, en dat dus de ZZP moet kunnen veranderen. Maar vergeet niet dat heel veel mensen ook de instelling hebben van "ik ben oud, DUS jij doet het maar voor me".

Bij ons zijn de bewoners vanaf ZZP 5.
Maar het verschil tussen ZZP 5 en ZZP 10 is niet te merken.
Iedereen krijgt dezelfde en evenveel zorg. Want iedereen moet geholpen worden en niemand kan zelfstandig iets doen.
Alleen zijn er meer bewoners van ZZP 5 is er minder personeel en dan is het echt hard lopen de hele dag. :(
Daarom zijn er al die kleine contractjes van 12 uur, die werken alleen met de piekuren.
Zelfs zware 'tweepersoons mensen' moet je vaak alleen wassen :(