Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:39

Airborn schreef:
Ayasha schreef:
Als je depressief wordt van pesten, wat ga je dan de rest van je leven doen?

Oef, we zijn aantal pagina's verder maar wil toch hier ff op reageren.

Groepsdruk en chronisch pesten kunnen mensen, zeker kinderen en tieners (een tijd waarin je je zelfbeeld aan het vormen bent) echt verschrikkelijk veel kwaad doen.
Ik heb het hierbij niet over plagen, of afentoe iemand tegen komen die je pest, maar als je dag in dag uit geconfronteert word met mensen die je pesten.
Mensen die je uitschelden, kleineren, belagelijk maken, of in sommige gevallen zelfs fysiek pijn doen. Het nare bij pesten is dat degene die je pesten je eigen leeftijd zijn meestal. Dus kinderen waarmee je vriendjes wil zijn, waarmee je wil spelen, en waar je jezelf deels toch mee zal vergelijken.

In mijn eigen ervaring: ik ben 11 jaar lang dag in dag uit gepest. Dat ging van fluisteren achter mn rug, nooit uitgenodigt worden tot feestjes, tot mn tas die werd weggegooit bij het vuilnis, uitschelden, belagelijk maken, propjes gooien, er is me zelfs een keer toegeroepen dat ze blij zouden zijn als ik dood zou gaan... In die tijd heb ik, ondanks meerdere pogingen tot toenadering, geen vrienden gehad. Afentoe mensen die uit medelijden ff met me optrokken, maar dat eindigde altijd in dat de populaire mensen het zo wisten te spelen dat ik alsnog belagelijk gemaakt werd en alleen stond.
Om een lang verhaal kort te maken (erhmz, ok, minder lang); Na 11 jaar van pesten en geen vrienden hebben was ik ervan overtuigt dat er écht iets mis met me was, dat ik idd dik was, stonk, dom was, en het gewoon niet waard was om vrienden te hebben, dat was me immers 11 jaar lang vertelt.
Om hulp vragen bij volwassenen werkte niet, zodra er iets van werd gezegt, werd het pesten gewoon subtieler zodat de docenten niets meer door hadden.

In zo'n geval ben je zo hulpeloos. Je hebt niemand die je kan steunen, en je hoort alleen maar wat er allemaal mis met je is. Vind je het raar dat zoiets depressie tot gevolg heeft?

Nou was en ben ik strond eigenwijs, en weigerde ik om om hulp te vragen, ik was ervan overtuigt dat ik alleen kon bewijzen dat ik wel wat waard was als ik zélf mn zelfbeeld kon aanpassen. Gelukkig is me dat na jaren ook gelukt, maar het heeft me wel een paar jaar van mn leven gekost en dat was echt geen pretje.

Hoe dúrf je te suggesteren dat als je depressief word van pesten je meteen de rest van je leven wel op kan geven? Pesten is écht heel schadelijk! En ik zou echt niet weten waar of hoe de rest van je leven niet zou werken als je depressief word van pesten!

"No one can make you feel inferior without your consent". :)
Dus ja, ik heb moeite met begrijpen dat je daar depressief van wordt.
Ik suggereer ook nergens dat je de rest van je leven maar kan opgeven, dat heb jij er van gemaakt. Gelieve dat dus ook niet in mijn mond te leggen. Ik vroeg wat mensen die daar depressief van worden de rest van hun leven gingen doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:49

Ayasha schreef:
Ik suggereer ook nergens dat je de rest van je leven maar kan opgeven, dat heb jij er van gemaakt. Gelieve dat dus ook niet in mijn mond te leggen. Ik vroeg wat mensen die daar depressief van worden de rest van hun leven gingen doen.

Tja... hoe moet je hier nou weer politiek correct op reageren...

poging: objectief gezien begrijp ik denk ik ergens wel wat je bedoelt Ayasha. Alleen blijkt uit je reactie dat je totaal, maar dan ook absoluut, geen enkel idee hebt als zo'n beetje iedereen om je heen je dagelijks vertelt dat je niets voorstelt. De eerste paar keer denk je misschien: nou ik ben wel degelijk iemand. Maar na een jaar of 10 ben je daar echt wel van af, ongeacht je persoonlijkheid en wilskracht.

Het is heel fijn voor jou dat je nooit (zodanig) gepest bent dat je daar achteraf nog last van hebt. Dat wens je iedereen toe. Maar helaas heeft niet iedereen dat geluk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:54

hestejente schreef:
Ayasha schreef:

Tja... hoe moet je hier nou weer politiek correct op reageren...

poging: objectief gezien begrijp ik denk ik ergens wel wat je bedoelt Ayasha. Alleen blijkt uit je reactie dat je totaal, maar dan ook absoluut, geen enkel idee hebt als zo'n beetje iedereen om je heen je dagelijks vertelt dat je niets voorstelt. De eerste paar keer denk je misschien: nou ik ben wel degelijk iemand. Maar na een jaar of 10 ben je daar echt wel van af, ongeacht je persoonlijkheid en wilskracht.

Het is heel fijn voor jou dat je nooit (zodanig) gepest bent dat je daar achteraf nog last van hebt. Dat wens je iedereen toe. Maar helaas heeft niet iedereen dat geluk.

Wat weet jij daar nu eigenlijk van? :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:55

Ik lees toch je reacties :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 09:56

hestejente schreef:
Ik lees toch je reacties :+

En daarmee weet jij of ik al dan niet serieus gepest geweest ben? :)
Ik kan je iig nu al vertellen dat je je grondig vergist.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:05

Dan begrijp ik niks van je reacties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:20

Als je uitleg wilt/hier iets dieper op in wil gaan, wil ik je gerust Pb'en ivm nogal offtopic. :) Maar je moet zelf weten of je daar behoefte aan hebt of niet. :) Hier ga ik er iig niet over in detail. :)

jaantsje

Re: Depressie: een hype, welvaartsziekte of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:47

Ayasha
Er is niet een mens gelijk, bij de een is het hoofd eerder vol dan bij de ander. Zo ook met de gevolgen.
Bij de een komt het er eerder uit dan bij de ander en dat maakt volgens mij wel verschil. Ook de hulp die je krijgt kan verschil maken. Pesten op de lagere school, wordt je serieus genomen als je dit aankaart ja of nee. Doet de school niets dan gaat het verder met alle gevolgen van dien. Dit proces kun je bij meerdere ervaringen invullen volgens mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 10:53

jaantsje schreef:
Ayasha
Er is niet een mens gelijk, bij de een is het hoofd eerder vol dan bij de ander. Zo ook met de gevolgen.
Bij de een komt het er eerder uit dan bij de ander en dat maakt volgens mij wel verschil. Ook de hulp die je krijgt kan verschil maken. Pesten op de lagere school, wordt je serieus genomen als je dit aankaart ja of nee. Doet de school niets dan gaat het verder met alle gevolgen van dien. Dit proces kun je bij meerdere ervaringen invullen volgens mij.

Helaas doen de meeste scholen helemaal niets. Het is wel een geheel andere discussie maar goed. :) De meeste scholen wéten ook simpelweg niet hoe ze er op moeten reageren... Hoewel ik me af vraag of het "kunnen" of "willen" is. Als ik terug denk aan mijn stage tussen lagere school kinderen (met als thema pesten overigens) dan begin ik te vermoeden dat leerkrachten gewoon niet genoeg mogelijkheden en tijd krijgen om er correct op te reageren. En dat ligt echt niet altijd aan de leerkrachten maar aan het gehele systeem waar scholen in moeten meegaan... :)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:00

zowieso kun je als school heel weinig, daar je niet alles wat kinderen zeggen kunt controleren. Gefluisterde opmerkingen op het plein, niemand die naast je komt zitten in de klas, dat soort dingen kan een school echt niets aan doen. Ja dwingen dat iemand naast je komt zitten, maar daar word het niet veel beter van.

Gesprekken over pesten halen naar mijn ervaring echt niets uit, gaat het ene oor in en het andere dr weer uit, en vervolgens zijn de andere kinderen boos op je omdat ze dankzij jou op hun donder hebben gekregen.

de opmerking dat niemand je minderwaardig kan laten voelen zonder je toestemming is een dooddoener. Dan zou niemand die geestelijk is mishandeld zich depressief mogen voelen....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:03

In mijn ogen kun je er op de lagere school wel degelijk veel aan doen echter in mijn ervaring is het de makkelijke weg die gevolgt word met alle gevolgen van dien. De gepeste is een eenling en de groep ( meestal een leider met gevolg) bestaat uit meer mensen. Pak de angel er duidelijk uit en je hebt laten zien dat het niet gepikt wordt.
Door dit direct bij de kern aan te pakken voorkom je veel problemen op latere leeftijd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:14

Airborn schreef:
zowieso kun je als school heel weinig, daar je niet alles wat kinderen zeggen kunt controleren. Gefluisterde opmerkingen op het plein, niemand die naast je komt zitten in de klas, dat soort dingen kan een school echt niets aan doen. Ja dwingen dat iemand naast je komt zitten, maar daar word het niet veel beter van.

Gesprekken over pesten halen naar mijn ervaring echt niets uit, gaat het ene oor in en het andere dr weer uit, en vervolgens zijn de andere kinderen boos op je omdat ze dankzij jou op hun donder hebben gekregen.

de opmerking dat niemand je minderwaardig kan laten voelen zonder je toestemming is een dooddoener. Dan zou niemand die geestelijk is mishandeld zich depressief mogen voelen....

DAT hangt er maar net vanaf hoe je het aan pakt, de klas waar wij in stonden was eentje die bekent stond om het gepest. En na een paar gesprekken (op een leuke, speelse manier) kwamen er een paar kinderen naar ons (we waren met twee) toe om te zeggen dat het beter ging, dat ze zich beter voelde in de klas en zelfs dat ze nu wél in het groepje mochten. Kinderen beseffen vaak niet wat ze elkaar aan doen. :) Niet dat ze niet weten dat het fout is hoor. Maar ze beseffen niet in welke mate. :)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:30

Airborn schreef:

Precies. Niet iedereen is even sterk om dingen van zich af te laten glijden. Voor de een is de maat ook sneller vol dan voor de ander. In het programma (uit de OP) werd ook regelmatig aangegeven dat een oorzaak voor een depressie heel uiteenlopend kan zijn. Sommigen slaan zich zonder depressie door de meest grote ellende heen en bij de ander knapt er gewoon sneller iets. Dat gegeven is naar mijn idee dus niet iets op je wenkbrauw bij op te trekken, maar eerder te accepteren. Het is al erg genoeg voor iemand die depressief is. Je hebt in het leven niet alles in de hand en je geestestoestand al helemaal niet.

'Geluk is een keuze' geldt niet voor iemand die bepaalde stofjes mist en overal afgronden ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:10

Hmm, ik denk dat pesten op jonge leeftijd heel vormend is voor je latere karakter en levenshouding. En je hebt natuurlijk verschillende reacties erop, en de ene zal er ongetwijfeld sterker uitkomen... Maar als je iets ouder bent, en je komt er achter dat je eigenlijk niemand vertrouwt, omdat het op jezelf wél een hele grote impact heeft gehad, en er dus altijd maar alleen voor staat... Denk ik dat dat ongetwijfeld een heel groot aandeel kan zijn bij het ontstaan van een depressie. En ik denk ook hoe jonger het pesten begint hoe groter later de schade.
Overigens zijn er ook voorbeelden van hele jonge kinderen die een depressie hebben waarbij pesten een groot aandeel speelt. Dus ik denk dat de impact van pesten door sommigen onderschat wordt...

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:19

In mijn ogen komt er nu meer openheid wat voor gevolgen het kan hebben, bijv. pesten maar ook zeker misbruik. Persoonlijk kan ik absoluut niet met onrecht omgaan. Dit weet ik van mezelf maar kan het slecht stoppen, zit er dan ook altijd bovenop en ja dat wil nog wel eens ten koste van mezelf gaan.
Je hebt mensen die een stofje missen maar ook mensen die gewoon kapot worden gemaakt. Niet alleen bij kinderen maar ook bij volwassenen. Zie voor beelden van op het werk.
Een mens is geen machine maar dit wordt in mijn ogen wel vaak gevraagd.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:21

Ayasha schreef:
"No one can make you feel inferior without your consent". :)Dus ja, ik heb moeite met begrijpen dat je daar depressief van wordt.

Dit is een zinnetje die ik heel mooi vind, ook zeker als beste kwoot ever wil bestempelen, maar die gewoon, voor mij althans, een houvast is aan die rotperiode, om me niet meer zo te voelen.
Helaas werkt het niet zo en gebeurd het nog steeds dat ik me rot voel of onzeker. Ook al wil ik daar geen toestemming voor geven ;)

Dus als houvast; ja, waarheid/uitvoerbaar; nee.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:23

Dat je je rot voelt of onzeker bent betekent niet dat je denkt dat ze gelijk hebben. :)
En daar zit een heel belangrijke nuance die het verschil kan maken tussen instorten en door kunnen gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:36

Ayasha schreef:
Dat je je rot voelt of onzeker bent betekent niet dat je denkt dat ze gelijk hebben. :)
En daar zit een heel belangrijke nuance die het verschil kan maken tussen instorten en door kunnen gaan.

Ja precies, je gedachten zijn nog niet persé de waarheid. Jij ziet dat in, ik zie dat in. Maar zijn wij depressief? Kan iemand die echt depressief is nog zo redeneren? Ik weet niet niet. Maar ik denk van niet.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:42

hestejente schreef:
Ayasha schreef:

Ja precies, je gedachten zijn nog niet persé de waarheid. Jij ziet dat in, ik zie dat in. Maar zijn wij depressief? Kan iemand die echt depressief is nog zo redeneren? Ik weet niet niet. Maar ik denk van niet.

Nou ik kan je vertellen, bij mij werkt dat zeker wel zo hoor. Als iemand iets naars over me zegt ofzo, dan blijft dat zo hangen, dat ik het op een gegeven moment zelf ook zo zie. In het begin niet hoor, maar hoe vaker het gezegd wordt, des de meer ga je het geloven en het zelf ook zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:44

Zo werkt dat voor veel mensen Frozenstar. Het is ook niet makkelijk om je van je gedachten los te maken. Zeker niet als je emoties ermee aan de haal gaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:45

hestejente schreef:
Ayasha schreef:

De vraag is: zal je depressief worden als je van begin af aan zo redeneert?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:49

hoe hard je erook tegen vecht, op een gegeven moment ga je mensen gewoon geloven. Je wíl het niet geloven, maar als iedereen zegt dat je stom bent, en ondertussen niemand vrienden met je wil zijn, en anderen zijn wel vrienden van elkaar... misschien ligt het dan toch aan jezelf? En lang blijf je dan je ertegen verzetten, je bent niet stom, die andere mensen zijn ziek en zielig dat ze dat tegen je zeggen en doen dat om zich zelf beter en superieur te laten voelen... Tot je een keer moe bent, en ze het weer zeggen, en iedereen het er mee eens lijkt te zijn... En hoe hard je dan ook vecht, dan gaat een klein deel van je het toch geloven. En hoe vaker je het hoort, hoe luider de stem van dat kleine gemene deel van je word. En hoe meer je je in jezelf terug trekt, hoe meer je alleen die stem hoort. En iedere keer dat je terug vecht, je toch leuk aankleed, je haar doet en een keer bij een andere groep mensen gaat zitten, en je word toch weer belagelijk gemaakt... Al die keren word "bewezen"dat dat stemmetje en de mensen die je pesten gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:50

Ayasha schreef:

Als je 4 of 5 bent kun je zo echt nog niet redeneren, en helemaal als het dan een langere periode aanhoudt... Dan zal dat je het toch je hele leven bij je dragen. Hoe je er dan mee omgaat is nog iets anders, dat zal ook voor iedereen verschillend zijn.
Als je ouder bent kan je er mss beter mee omgaan. Dan is het ook héél rot maar ben je wsl in staat om het op een gezonde(re) manier te verwerken en er op een betere manier mee om te gaan. Dan nog kan het erg veel invloed hebben als je al niet heel sterk in je schoenen staat, en niet iedereen staat dat uit zichzelf.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:51

Ik moet nog steeds vechten tegen het minderwaardigheidsgevoel. Daar moet je echt sterk voor zijn.
Want als er situaties voorkomen dat je sterk moet zijn en het lijkt alsof 'niemand' je leuk vind dan ben je toch geneigd om weer in dat veilige 'ik ben waardeloos, ik kan net zo goed met het leven stoppen wie mist mij nou'-gevoel te vallen, omdat je dat kent in een situatie die weer 'eng' is.
Het vergt wilskracht en veel inzicht in je eigen emoties om dat in je hoofd om te buigen.

Jouw manier (ayasha) is óók een manier om ermee om te gaan maar niet iedereen kan dat. Het past niet bij iedereens karakter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 12:53

Airborn schreef:
hoe hard je erook tegen vecht, op een gegeven moment ga je mensen gewoon geloven. Je wíl het niet geloven, maar als iedereen zegt dat je stom bent, en ondertussen niemand vrienden met je wil zijn, en anderen zijn wel vrienden van elkaar... misschien ligt het dan toch aan jezelf? En lang blijf je dan je ertegen verzetten, je bent niet stom, die andere mensen zijn ziek en zielig dat ze dat tegen je zeggen en doen dat om zich zelf beter en superieur te laten voelen... Tot je een keer moe bent, en ze het weer zeggen, en iedereen het er mee eens lijkt te zijn... En hoe hard je dan ook vecht, dan gaat een klein deel van je het toch geloven. En hoe vaker je het hoort, hoe luider de stem van dat kleine gemene deel van je word. En hoe meer je je in jezelf terug trekt, hoe meer je alleen die stem hoort. En iedere keer dat je terug vecht, je toch leuk aankleed, je haar doet en een keer bij een andere groep mensen gaat zitten, en je word toch weer belagelijk gemaakt... Al die keren word "bewezen"dat dat stemmetje en de mensen die je pesten gelijk hebben.

En dat hoeft dus niet perse.