Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
jaantsje schreef:Wat zijn eigenlijk vooroordelen?
vibabu schreef:Maar hoe denken jullie dan over hoofddoekjes. Daar ben ik wel heel erg benieuwd naar... als het dan toch gaat over wat wel en wat niet.
vibabu schreef:Hoho, de hoofddoek is geintepreteerd dat het moet nergens staat beschreven dat het moet. Het heeft totaal niks met goden te maken of met het geloof. Het gaat om de man, dat de man geen "onrijne" gedachten kan krijgen bij een vrouw.
Ik vind dan ook dat het nog verkeerd gebruikt wordt want 9 van de 10 moslims die ik zie met hoofddoek dragen uitdagende kleding/korte broeken etc
Citaat:nee 'hoofddoek' staat niet letterlijk in de Qoran, wel woorden als hijab, khimar, djibab. dat is dus de taalkwestie.
(bv, in de koran staat bv ook 'en komt tot uw akkers zoals u dat wilt.. daarmee wordt bedoeld dat je met je vrouw omgang mag hebben zoals je het wilt(alle standjes om het beestje maar bij de naam te noemen) en niet zoals bij andere religies alleen op 1 bepaalde manier/voorwaarde). met de akkers wordt vrouwen bedoeld, vruchtbare vrouwen eigenlijk. om maar even een voorbeeld te geven van de schrijfstijl van de Qoran.
we zitten ten 1e met een vertaalprobleem, ten 2e met een nuanceprobleem (de teksten zijn 1400 jaar oud, in arabie en in de tijd van dichters.) dit is dus zoooo ingewikkeld. maar gelukkig zijn er mensen die deze taal en betekenissen bestuderen. er zijn verschillende oordelen, namelijk verplicht, aangeraden, grijs gebied, afgeraden, verboden. in het nederlands zijn bepaalde woorden vertaald als 'zeg', 'moeten', 'mag geen' maar zoals ik al zei. de nederlandse taal is zo beperkt vergeleken met het klassiek arabisch.
"En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, .....
"O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes....
In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”
jameyskatje schreef:ter verduidelijking. dit zijn slechts interpertaties van de originele klassieke arabische teksten uit de Qoran en Sunnah. de nederlandse taal is heel veel te bepertk voor, ook hebben we te maken met een geheel andere cultuur (bv, het woordje eer betekent voor spanjaarden iets anders dan voor ons als nederlander, daarom is het vertalen zo moeilijk en gevaarlijk, missen we belangrijke nuances.)
dus geen sprake van interpretaties. al zou je de taal en cotext bvestuderen bestaat er geen twijfel over, vandaar dus ook dat alle grote geleerden een consensus hebben bereikt, wie zijn wij dan om erover te speculeren?
nogmaals het is 100% een feit. er is nog nooit iemand die de islam heeft bestudeerd die het tegenspreekt. het is zo duidelijk als het verbod op vreemdgaan, verbod op alcohol, de verplichting om te bidden en te vasten. het is onderdeel van de islamitische wet.
wat is voor jullie de meerwaarde om het als 'interpreteerbaar' te beschouwen. kennen jullie de islamitische geschiedenis , de geleerden, de studies , de jurispundenties en het belangrijkste de taal? (haha ik ook nog lang niet en ik doe toch echt mijn best) (en geloof me, zelfs ik, al dik 3 jaar lerend, opleidingen en cursussen gevolg, studiedagen en weken, seminars, lezingen en noem maar op. boekenkast vol. lijkend alsof ik veel weet, maar zelfs ik weet minimaal in vergelijking met de omvang van de islam. basis beheers ik allemaal prima, dieper en inhoudelijk kan ik ook wel gaan. maar geschiedenis en taal is ook mijn zwakke punt, doe wel mijn best om te leren)
hoofddoek = verplicht
zo klaar als een klontje![]()
heeft niets met interpreteren te maken of 'eens of oneens'
anders nodig ik jullie graag eens uit naar een imam (of meerdere) en een zusterbijeenkomst in de moskee.
heb even snel een stapeltje boeken uit mijn kast geplukt; oa antwoorden op vragen van de moslimvrouw, het handboek voor moslimvrouwen, de vrouw in de islam, de ideale moslimvrouw, rechen en plichten van de moslimvrouw, 200 vragen en antwoorden over het islamitische geloof... ieder boek is uiteraard duidelijk over het oordeel (namelijk, waajib/verplicht) vanuit de islam wat betreft de hoofdoek.
-----
In Soerat An Noer, vers 31 zegt Allah: "En zeg tegen de gelovige vrouwen, dat zij hun ogen neerslaan en hun kuisheid bewaken, en hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen en hun schoonheid niet openlijk tonen, behalve aan hun echtgenoten, of hun vaders, of de vaders van hun echtgenoten, of hun zonen, of de zonen van hun echtgenoten, of hun broeders, of de zonen van hun broeders, of de zonen van hun zusters, of hun vrouwen, of slavinnen waarover zij beschikken, of mannelijke helpers die geen begeerte meer hebben, of de kinderen die nog niet op de 'Aurat' van vrouwen letten. En laat zij niet met hun voeten stampen om hun sieraden die zij verbergen te laten kennen. En keert zij jullie allen berouwvol tot Allah, O gelovigen. Hopelijk zullen jullie welslagen." (Soerat an Noer, 31)
Aicha (ra) de vrouw van de profeet (saws) verhaalt (Sahih Bukhari 6:60:282) dat toen deze aya werd geopenbaard en de ****** het reciteerde aan hun vrouwen, scheurden ze direct de gordijnen die te versiering in het huis lagen om zich ermee te bedekken
In soerat Al Ahzab 59 lezen we het volgende: "O Profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilab) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zij niet lastig gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Meest Barmhartig." (Al Ahzab, aya 59)
Toen de vrouwen van de stam Banu Tameem Aicha (Radiallaho anha) bezochten, droegen ze dunnen kleding waarom Aicha (Radiallaho anha) zie: “Indien jullie inderdaad gelovige vrouwen zijn, dan waarlijk is deze kleding niet de kleding van de gelovige vrouwen, maar als jullie niet-gelovige vrouwen zijn, dan laat deze kleding jullie welgevallen”.(Ma’alim, As-Sunnah)
In een overlevering staat dat Asma, de dochter van een van de trouwste metgezellen van de Profeet Mohammed (Sallalaho alaihi wa sallem) kwam (om hem te zien) een dunne jurk dragend; hierop draaide hij van haar weg en zei: “O Asma, wanneer een vrouw de leeftijd van de menstruatie heeft bereikt, mag geen deel van haar lichaam gezien worden behalve dit (en hij wees naar zijn gezicht en handen).”
een kenmerk van de profeet: ‘Hij maakt alle goede dingen wettig voor hen, en verbiedt alleen het slechtste.’ (Al-Araaf:157)
Hidjab of ħijāb (حجاب), bekend als een islamitisch hoofddoek, betekent in het Arabisch "bedekken" (werkwoord) en is gebaseerd op het woord حجب (ħajaba) dat "zich sluieren, zich bedekken, verbergen of dekking zoeken" betekent. Het woord gebruikt in de Koran voor hoofddoek is khimār (خمار).
In sommige Arabische en westerse landen refereert het woord hidjab aan het bedekken van het hoofd en lichaam, maar voor Islamitische geleerden heeft de hidjab een bredere betekenis in de zin van zedelijk, kuis, behoudend of fatsoenlijk. De hidjab geldt dus, in tegenstelling tot het algemene Westerse idee, ook voor mannen.
Zijn er imaams of geleerden die de hijab tegen spreken?
Wij kennen geen “geleerden” die de Koran en Soennah tegen spreken. Het lijkt ons zeer onwaarschijnlijk dat je een dergelijke persoon een Islamitische geleerde mag noemen. Het antwoord op jouw vraag is dan ook: “nee, dergelijke geleerden kennen we niet.”
“En het betaamt de gelovige man of vrouw niet, wanneer Allah en Zijn Boodschapper over een zaak hebben beslist, dat er voor hen een keuze zou zijn in de zaak. En wie Allah en Zijn Boodschapper niet gehoorzaamt, is zeker klaarblijkelijk afgedwaald.”
---
jameyskatje schreef:eigenlijk kwam ik terug in dit topic omdat ik hoopte dat iemand mijn filmpje had bekeken die ik gisteren plaatste. niemand heeft erop gereageerd';
Nicolletje schreef:jameyskatje schreef:eigenlijk kwam ik terug in dit topic omdat ik hoopte dat iemand mijn filmpje had bekeken die ik gisteren plaatste. niemand heeft erop gereageerd';
Ik heb deel 1 van het filmpje net gezien.
Wat ik het meest interessante vond was de intro:
-Goedendag
Dit is een programma voor de freedom of speech, ik ben van mening dat er te politiek correct omgegaan wordt [....enz intro] en moeten wij onze woorden wikken. Ik vecht daartegen en daarom dit programma.
Onze gast van vanavond is [naam van man van sharia4BE] maar we hebben wel gesproken over een aantal voorwaarden, onder andere wat er gezegd zou worden [godslastering, belediging] anders wilde onze gast hier niet komen.
Mja oke
Nicolletje schreef:Pfff dat is zeker zwart wit jaalsof je zonder hoofddoek meteen maar in bikini over straat loopt.
Nicolletje schreef:Beiden zijn imo hetzelfde, alleen de Islam zegt:
de vrouw is alleen goed als lustobject (als zij onbedekt loopt) dus zij moet zich verstoppen, zo kan zij wat meer status bereiken
en de 'verderfelijke' kant van de westerse samenleving zegt;
de vrouw is alleen goed als lustobject, dus moet ze zo sexy mogelijk, zo kan zij wat meer status bereiken.