Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maXcomX

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:32

Daar zijn dus de meningen over verdeeld: Wat is humaan? Of beter gezegd: Welke methode is het minst belastend, een dier is geen mens.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:45

maXcomX schreef:
Er is nog niet zolang geleden een documentaire uitgezonden over de drukte bij Nederlandse paardenslachters (slachthuizen). Welke dat was is me niet duidelijk, maar daar mocht niet gefilmd worden.
Kan zijn uit piëteit met jeugdige kijkers die net hun ponyrijlessen aan het volgen zijn, maar toch. Als je paard verkocht wordt aan de handel, dan weet je niet waar het geslacht gaat worden, dat hoeft niet perse in Nederland te zijn.

En overigens: Al was dat zo, dan nog. Onze paarden worden hier gezellig oud en als het niet meer kan, dan laten we ze inslapen. Gezien de medische/medicijn historie etc. zou ik het vlees niet eens willen, laat staan aan anderen aanbieden. Maar dat is onze keuze.

Ik heb niets met halal, een dier dat gewerkt heeft verdient een goed leven en eervol einde. Dus niet in een frikandel.

net alsof ze van halal vlees alleen maar frikadellen maken, maar sowieso wat maakt het nou uit of je er runderlappen van maakt of spul voor een frikadel,
het is toch hetzelfde.

en trouwens wat humaan is, door het hoofd schieten, niet de keel opensnijden.
wat denk je nou eigenlijk, dat er enig verschil is tussen de strot doorsnijden bij een mens of een dier???
wat een vreemde opmerking,
een dier bloed net zo pijnlijk dood als een mens hoor!!

ik kan me dus ook niet voorstellen dat een enkele Nederlander voor halal slachten is.

ajuu

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:55

Als je beter leest: Ik heb niets met halal of wat dan ook. Dat zijn van die popi methodes waar een doelgroep zich gelukkig bij voelt. Paarden vlees wordt oa in frikandellen verwerkt, dat staat los van halal, dat ging over het lot van mijn paarden... Beter lezen, ajuu

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 03:13

Wat me nog het meest dwars zit, is het feit dat er NIET op de verpakking staat dat er halal-vlees of restanten (denk aan stremsel/kaas) in het produkt verwerkt zit.
Je hebt dus geen keus! Het schijnt in veel produkten in te zitten. Snoep, babyvoeding, kaas, koekjes noem maar op...
Ik bedoel, je kunt vegetarisch worden, maar dan kan het dus nog in andere produkten verwerkt zitten...
Ik vind het een vreselijke manier van slachten en weiger dit te consumeren! Nu nog precies uitvogelen welke produkten halal-vrij zijn. Zou hier een lijst van zijn?
Maar daar ging volgens mij ook de discussie een beetje over in de docu. Consumenten moeten de keus hebben!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 04:18

haha, De BBC heeft ooit een aardige documentaire gemaakt over Nederlands kippenvlees... (koosjer of niet)
Sindsdien vertrouw ik geen Nederlandse slager of vleesverwerkingsbedrijf meer. Dan staat de "waterbom" (Nederlandse tomaat) nog vers in het geheugen. Als ik zie wat voor zielig fruit en groente hier in Duitsland wordt geïmporteerd uit Nederland.. dan schaam ik me diep. In Nederland zijn ambachten dun gezaaid, zakkenvullers en oplichters doen het beter.

jetla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:01

Waar gaat het heen in Nl krijgen we nu ook al ongevraagd halal door de keel geduwd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 12:07

maXcomX schreef:
Er is nog niet zolang geleden een documentaire uitgezonden over de drukte bij Nederlandse paardenslachters (slachthuizen). Welke dat was is me niet duidelijk, maar daar mocht niet gefilmd worden.

Wil jij dan nu alsjeblieft ophouden te roepen dat het VAAK misgaat!?
Verdiep je ergens in voor je gaat brullen.
Dit gaat dus over of Nijkerk (waar WEL gefilmt mag worden) Of de slachterij in Noord Holland, en ook daar weet ik dat het netjes en secuur gaat!
Zoveel paardenslachters zijn er niet meer. Jan is de enigste die nog wekelijks slacht.

Het schietmasker is een van veiligste, en meest gebruikte apparaten, waardoor je vrijwel altijd raak schiet!
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. En ja, ik kom daar voor uit, ook in de slachterij waar ik kom is wel eens wat misgeschoten, dat gebeurt overal.

Maar om dan te roepen dat ze VAAK misschieten, omdat jij dus duidelijk tegen het slachten bent, nee dat gaat me te ver.

Ook hoeft je paard niet in de frikadel te belanden, alleen schieten kan ook. '' Beter lezen, ajuu '' Gaat dus niet op, jij zou zelf eens wat beter moeten lezen.
Verdiep je eens voor je nog eens begint te roepen... komop hey... Dat je het slachten niet prettig vind,oke, prima jouw mening, heb je recht op. Maar ga niet alle slachters over 1 kam scheren, met verdorie nog onwaarheden. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:46

Ik heb wel eens akelige verhalen gehoord over slachthuis winschoten. Dat het er in sommige slachthuizen prima toe gaat, sluit niet uit dat er ook slachthuizen zijn waar het er iets minder aan toe gaat.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:48

Mindim schreef:
Ik heb wel eens akelige verhalen gehoord over slachthuis winschoten. Dat het er in sommige slachthuizen prima toe gaat, sluit niet uit dat er ook slachthuizen zijn waar het er iets minder aan toe gaat.

Verhalen, verhalen, verhalen....
Tuurlijk zijn er slachthuizen waar het niet netjes gaat. Maar volgens mij hadden we het over paardenslachterijen, en niet over de runderabattoirs ....
Wantja, die zijn vaak knettergek, je wil niet weten wat daar allemaal misgaat.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:49

Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen zoiets doen alleen maar voor de islam, laat de partij van de dieren zich maar eens op dit soort dingen gaan storten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:52

Jolliegirl schreef:
Mindim schreef:

Tuurlijk zijn er slachthuizen waar het niet netjes gaat. Maar volgens mij hadden we het over paardenslachterijen, en niet over de runderabattoirs ....

Eh, daar worden zowel paarden als runderen geslacht dacht ik. Runderen staan ook bij paarden op de trailer als de paarden worden opgehaald.
Verhalen, nu ja, het was een ervaring uit eerste hand hoor. En de rest van de verhalen gaan al jaren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:06

Ik heb gelukkig andere ervaring. :)
Maar geeft niet, ben blij dat de regels steeds strenger worden voor slachthuizen.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:12

Om eerlijk te zijn denk ik er niet over na, en dat hoeft voor mijn part niet. Ik bedoel, als een Cheetah in het wild een Bizon bestormd en zijn klauwen in zijn nek zet, dan voelt de Bizon toch ook pijn? Ik maak me liever druk om het feit dat de mensen elkáár afslachten. Ik ben zelf trouwens moslim maar eet gewoon gehakt uit de super.

Dus hmmz, ik weet niet wat ik erover moet zeggen en het nut van zo'n documentaire vind ik ook niet echt 'groot' Geeft alleen maar ophef, terwijl er eerst ook niet zo over nagedacht werd. Denk ik dan :)

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:14

Jolliegirl schreef:
maXcomX schreef:

Wil jij dan nu alsjeblieft ophouden te roepen dat het VAAK misgaat!?
Verdiep je ergens in voor je gaat brullen.
Dit gaat dus over of Nijkerk (waar WEL gefilmt mag worden) Of de slachterij in Noord Holland, en ook daar weet ik dat het netjes en secuur gaat!
Zoveel paardenslachters zijn er niet meer. Jan is de enigste die nog wekelijks slacht.

Het schietmasker is een van veiligste, en meest gebruikte apparaten, waardoor je vrijwel altijd raak schiet!
Waar mensen werken, worden fouten gemaakt. En ja, ik kom daar voor uit, ook in de slachterij waar ik kom is wel eens wat misgeschoten, dat gebeurt overal.

Maar om dan te roepen dat ze VAAK misschieten, omdat jij dus duidelijk tegen het slachten bent, nee dat gaat me te ver.

Ook hoeft je paard niet in de frikadel te belanden, alleen schieten kan ook. '' Beter lezen, ajuu '' Gaat dus niet op, jij zou zelf eens wat beter moeten lezen.
Verdiep je eens voor je nog eens begint te roepen... komop hey... Dat je het slachten niet prettig vind,oke, prima jouw mening, heb je recht op. Maar ga niet alle slachters over 1 kam scheren, met verdorie nog onwaarheden. :roll:

@ jolliegirl
Alles wat je hierboven beschrijft geldt ook voor runderslachterijen, vind t dan ook een beetje vreemd dat je het niet leuk vind als er wat van de paarden slachterijen wordt gezegt, maar dat alle "verhalen" over runderslachterijen gewoon mogen, daar zijn ze "knettergek" ???

Jolliegirl schreef:
Mindim schreef:

8)7 Dat zijn ook, verhalen, verhalen, verhalen!

Ook bij runderslachterijen gebeurt t netjes en ja soms wordt er gemist met t schietmasker, gelukkig zelden! Maar zoals je zelf al zegt: t zijn mensen en die kunnen een fout maken. Dus die laatste zin over t knettergek zijn vind ik dan ook behoorlijk misplaatst!

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:20

Poco4ever schreef:
Ik vind het gewoon belachelijk dat mensen zoiets doen alleen maar voor de islam, laat de partij van de dieren zich maar eens op dit soort dingen gaan storten

helemaal eens! ze durven gewoon niet tegen de islam opkomen! Wij als blanken zouden nooit zoiets moeten riskeren..

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 18:23

Ik denk dat je me een beetje verkeerd begrijpt ;)
Het was sarcastisch bedoeld, had mij misschien iets anders moeten uitdrukken.

Waar mensen werken worden wel eens fouten gemaakt.
Niets aan te doen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:14

Enyaa schreef:
Om eerlijk te zijn denk ik er niet over na, en dat hoeft voor mijn part niet. Ik bedoel, als een Cheetah in het wild een Bizon bestormd en zijn klauwen in zijn nek zet, dan voelt de Bizon toch ook pijn? Ik maak me liever druk om het feit dat de mensen elkáár afslachten. Ik ben zelf trouwens moslim maar eet gewoon gehakt uit de super.

Dus hmmz, ik weet niet wat ik erover moet zeggen en het nut van zo'n documentaire vind ik ook niet echt 'groot' Geeft alleen maar ophef, terwijl er eerst ook niet zo over nagedacht werd. Denk ik dan :)

Hier ben ik het niet mee eens. In de natuur moeten ze eten om te kunnen overleven. Dieren hebben niet de mogelijkheid om na te kunnen denken. Hun instinct zegt: Overleven!

Wij mensen hebben deze capaciteiten wel! En wij hebben de keuze en hier hoeven we niet bang te zijn om te verhongeren. Dus ik vind, dat we het dierenleed zo veel mogelijk moeten beperken omdat wij dit wel kunnen! En natuurlijk, dat mensen elkaar afslachten is ook verschrikkelijk, maar dat heeft niks te maken met de eerst levensbehoeftes zoals voedsel.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 19:47

Citaat:

Dus hmmz, ik weet niet wat ik erover moet zeggen en het nut van zo'n documentaire vind ik ook niet echt 'groot' Geeft alleen maar ophef, terwijl er eerst ook niet zo over nagedacht werd. Denk ik dan

weetje wat 't is, in de wild leven die beesten niet in de bioindustrie gehouden en hebben ze een vrij leven voordat ze gepakt worden.
bij ons worden ze massaal gefokt, om vervolgens massaal geslacht te worden. en dan vind ik de manier waarop toch wel belangrijk.
Evenals de manier waarop ze gehouden werden..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:27

ik lees vaak 'biologisch is te duur, ik kan het niet betalen'..

maar dan wil ik 1 vraag terug stellen..

is het 'goedkopere bioindustrievlees' niet gewoon té goedkoop??

en hoe vaak per week eten jullie vlees?

ik bereid het maar 2 a 3 x per week. zeker niet elke dag. maar in de meeste huishoudens wordt er gewoon iedere dag vlees gegeten.

Nederlanders willen alles goedkoop.

ik betaal liever meer en ik neem liever genoegen met minder.

ik koop liever 2 pakken biologische melk dan 4 pakken van het budgetmerk. waarom? omdat ik op wil komen voor de boeren, dieren etc. dan maar wat minder melk, je overleeft ook wel op kraanwater.

ieder mens kan keuzes maken.

wij hebben het ook niet breed, maar wij gooien ook niet ons hele winkelwagentje vol. ik hoef geen hele tros tomaten waarvan ik uiteindelijk de helft moet weggooien omdat het rot is. dan koop ik liever bij de boer 3 losse tomaatjes.

het is ieder voor zich, maar men roept naar mijn mening té makkelijk dat iets onbetaalbaar is. dan maar een paar zakken chips minder toch, of drink thee ipv dure frisdranken.

ik voer deze discussie heel vaak irl. en de mensen die het hardste roepen dat ze het niet kunnen betalen en dat ze moeten kiezen tussen goedkope producten en hongerlijden .. die mensen gaan vaak na een discussie van 30 min geheel overstag.

mijn motto. wees tevreden met minder, we kopen en koken tegenwoordig toch voor de prullenbak. en koop voor dat geld liever goede en eerlijke producten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:30

Ik snap je punt , en je hebt groot gelijk!

Je kunt beter 2x in de week duur vlees eten, dan 5x in de week goedkoop vlees.

Ik eet ook niet elke dag vlees. En ben er blij om. En zowiezo is mijn vlees eerlijk vlees. :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:36

en mijn ervaring is dat ik er echt veel meer van geniet nu. zoas ik al zei, ik zie het echt weer als een luxe product. ik ben ook echt tegen massaal slachten. allemaal nadelen van deze gigantische consumptiemaatschappij.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:40

jameyskatje schreef:
en mijn ervaring is dat ik er echt veel meer van geniet nu. zoas ik al zei, ik zie het echt weer als een luxe product. ik ben ook echt tegen massaal slachten. allemaal nadelen van deze gigantische consumptiemaatschappij.

Als het massaal fokken zou stoppen, kan het massaal slachten ook stoppen.
Ander heb je weer overschotten en wordt alles weer vervoerd naar buitenland.

Vlees is idd een luxe product..
Ben blij dat ik het kan krijgen.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:44

haha ja,,. mijn moeder heeft me geleerd, overal waar 'té' voor staat kan nooit goed zijn. dus té veel dieren fokken, té veel slachten, té veel cosumeren.

soms wil ik wel terug naar vroeger. groenten bij de groentenboer, melk bij de melkboer, brood bij de bakker etc. ik probeer zo zoveel mogelijk te leven. uit principe. ik wil dat de kleine zelfstandige ook kan blijven bestaan. tegenwoordig moet alles makkelijk, snel en goedkoop. dus krijg je van die massale supermarkten en alles wat erachter zit.

ik vind overigens dat verslag van de paardenslachterij erg mooi. maar paardenslager is ook echt een authenriek en ambachtelijk vak volgens mij, toch?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:46

Deze paardenslachterij is dat idd :j Alles gaat nog zoals vroeger... zelf schieten, zelf slachten, zelf verwerken tot vlees, verkoop in eigen winkelwagen. Prachtig is het.
Werkt ook nog echt een oud-type slachter... geweldige vent is dat!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 21:49

Alles met Té is niet goed inderdaad! Behalve Té vrede! Laten we dat nou tegenwoordig niet meer zijn.. :(
(om alles even over 1 kam te scheren ;))