en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:38

nicolletje schreef:

Citaat:
Getsie HC je weet denk ik heel goed dat Nederlanders (niet allemaal, sommige) dat nog zouden doen ook, zo op een wedstrijd verschijnen

Sorry Nicolletje, maar uit bovenstaande zin spreekt een zeer sterk negatief waardeoordeel over dan niet alle, maar wel sommige Nederlanders.

EDIT: bovenstaande post is nog aangepast.

Nou én? Nederland heeft een informele cultuur.
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 01-12-10 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:38

Ja maar dat wil niet zeggen dat we geen regels hoeven. Nogmaals, als die regel van een shirt o.i.d. met mouwen er niet zou zijn, dan zouden er mensen in bikini verschijnen.
Pffff héét vandaag! Ik trek mijn shirt uit.

IK word er niet opgewonden van maar ik vind het niet echt een prettig gezicht om verschillende (o.a. veiligheids) redenen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:43

Ik vraag me af waar jouw negatieve waardeoordeel daarover vandaan komt... Je roept in andere topics zo hard dat Nederlanders hun eigen cultuur verloochenen... nou dit maakt nu onderdeel uit van onze cultuur, dat we vrij tolerant tegenover de manier waarop anderen zich manifesteren staan.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:49

Als er een evenement

"Naakt endurance rijden in de natuur"

wordt georganiseerd dan zou ik dat prima vinden en zelfs wel grappig dat dat in Nederland kan.

Maar iemand ongevraagd jouw stinktenen, bezwete borstkas, enz. opdringen vind ik geen onderdeel van een cultuur waar ik trots op moet zijn.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 16:50

Nicolletje schreef:
Als er een evenement

"Naakt endurance rijden in de natuur"

wordt georganiseerd dan zou ik dat prima vinden en zelfs wel grappig dat dat in Nederland kan.

Maar iemand ongevraagd jouw stinktenen, bezwete borstkas, enz. opdringen vind ik geen onderdeel van een cultuur waar ik trots op moet zijn.

Haha mee eens.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:05

Tja, maar misschien neem ik wel aanstoot aan jullie paarse haar, tatouages, piercings, kaalgeschoren hoofden, of gewoon iets te strakke broeken en hemdjes waar vetrollen uitpuilen...

Dat kan ik dan wel doen, maar gelukkig kan ik jullie niet middels wetgeving afdwingen om in de openbare ruimte kleding te dragen die ik nou toevallig niet aanstootgevend vind.
In allerlei andere verbanden, namelijk op de werkvloer, op scholen, binnen verenigingen gelden en golden trouwens wel altijd al kledingvoorschriften en dan betekent je niet aanpassen dat je je dus buitensluit.

Dat geldt voor de burkadraagster dan weer net zo goed als voor de piercingdrager, zwaar getatoueerde persoon of het meisje dat als elfje verkleedt door het leven huppelt.

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 17:55

Adil18 schreef:
Enyaa schreef:
Ik heb niet heel het topic gelezen, maar ben zelf wel een moslimmeisje.

Van mijn vader hoef ìk geen hoofddoek op, maar is het gewoon om jezelf te bedekken/beschermen tegen de mannen. (wat ik ook begrijp, want in mijn klas zijn ze vreselijk, als er een meisje met hoofddoek zou zitten werd die niet aangeraakt)
Mijn vader heeft me wel ooit verteld dat de Burka eigenlijk niet mag, maar dat mensen dat gewoon deden. Dus sowieso een eigen keuze. Maar hoofddoeken zie je niet veel meer hoor. ;) Vooral bij de streng gelovigen en de ouderen :D

Als een burka eigenlijk niet mag, waarom wordt er dan zo moeilijk gedaan over een eventueel verbod?

Tja, voor sommige mensen is het "heilig/Traditie" en die willen dat niet graag kwijt :j'
Tenminste, dat is mijn gedachte :)

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:09

Funnyhorses schreef:
Waarom mogen wij als vrouw dan niet in een korte broek of rok door bijv.Egypte lopen?Moet je es doen,word je gelijk gestenigd.
Ieder land heeft zn eigen gebruiken en rituelen,en overal verlangen ze dat je je alla minuut aanpast,zelfs als toerist,behalve in dit hollandse walhallaatje.

Hmmz? In Egypte zat mensen die in korte broek lopen. Het is niet gebruikelijk nee, Maar je mag het wel hoor :)

Als jij naar een land gaat waar iedereen in een Burka loopt, Dan ga jij die toch ook niet dragen? het is je geloof dan toch niet :) ?

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 18:16

randalinpony schreef:
Angelita schreef:
Dat kun je ook prima aantonen zonder sarcastisch te doen, je bent op deze manier totaal niet serieus te nemen namelijk en het kan erg kwetsend zijn om zo met andermans mening om te gaan. Gevoelens zijn wel degelijk goede argumenten. Als het puur en alleen om feiten zou gaan dan zou hele concept ''discussie'' niet eens bestaan.

Een discussie kan niet zonder gevoelens gevoerd worden want mensen hebben nou eenmaal altijd bij alles wat ze doen gevoelens, maar dat wil niet zeggen dat een gevoel ook een argument is.

Simpelweg om het feit, dat je het gevoel van de ander niet kan en mag ontkennen, het is er gewoon. Wie zijn gevoelens in de strijd gooit slaat daarmee de discussie eigenlijk dood.
Wie ben ik om jouw gevoelens te ontkennen, te bestrijden, of juist goed te keuren? Ze zijn van jou.

Maar hoe kan jij dan stellen dat jouw gevoelens de leidraad mogen vormen voor wat de ander mag?

Vooral omdat die ander op geen enkele wijze de intentie heeft om die gevoelens bij jou op te roepen die jij kennelijk voelt.
Ik denk dat een vrouw onder een burka niet wil intimideren, of bedreigen, of wat dan ook wat op haar geprojecteerd wordt.

Mag jouw gevoel in dat geval wel bepalend zijn voor in hoeverre zij zich mag kleden?

Of zoals HC enkele paginas terug al zei: kan de spin er iets aan doen dat jij bang voor spinnen bent? En moet de spin dan veranderen, of jij jouw perceptie van haar?

Mijn punt is dat als veel mensen zich er bedreigd, afgesloten, angstig of wat dan ook door voelen dat daar dan rekening mee gehouden moet worden.

Ik bedoelde uiteraard niet dat het verboden moet worden omdat alleen ík me er naar door voel. Dat was slechts een voorbeeld.

Verder ga ik er nu even niet op in, typen met een iPhone schiet niet op namelijk..... :z

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:06

randalinpony schreef:
maar gelukkig kan ik jullie niet middels wetgeving afdwingen om in de openbare ruimte kleding te dragen die ik nou toevallig niet aanstootgevend vind.
In allerlei andere verbanden, namelijk op de werkvloer, op scholen, binnen verenigingen gelden en golden trouwens wel altijd al kledingvoorschriften en dan betekent je niet aanpassen dat je je dus buitensluit.

Dat geldt voor de burkadraagster dan weer net zo goed als voor de piercingdrager, zwaar getatoueerde persoon of het meisje dat als elfje verkleedt door het leven huppelt.

:)*

Kun jij je die arme ´pacahontas´ nog herinnen? Aardige dame die in indianenpakje op haar tinker (of) over de openbare weg reed. Gearresteerd door de politie onder het vage mom dat ze een gevaar voor de kongin had kunnen zijn. Daarna het excuus dat de dame ´in de war´ was.
Ná die arrestatie begreep ze er even niet veel van nee.
De overgrote meerderheid op Bokt vond dat nog terecht ook. Anders = verdacht....

Kortom; tijd om met hoofddoekje on de cap op een dressuurwedstrijd te verschijnen :D

Oh, en in bikini rijden kan hier gewoon hoor. Daar stoort niemand zich aan.
Zonder ook, maar dan gaan we de bergen in. Daar kán niemand zich eraan storen.
Enneh...het heeft wél stijl;

en doet niemand iets aan.
het enige wat er ´fout´ aan kan zijn, zijn de gedachtes bij een kijker. Tussen aanhalingstekens want lachen en lichaambeweging zijn gezond. Verder is making love beter dan war en bemoeizucht.
Laatst bijgewerkt door Mireille op 03-12-10 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto verwijderd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:08

Angelita schreef:
Mijn punt is dat als veel mensen zich er bedreigd, afgesloten, angstig of wat dan ook door voelen dat daar dan rekening mee gehouden moet worden.

Jep, door voorlichting en niet door ze nog banger te maken of de aanleiding te verbieden.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:12

Heb begrepen van mensen uit zowel Marokko als Turkije zelf, dat veel arme mensen van het platte land hier naartoe komen. Zij leven vaak nog als een eeuw geleden op het platteland en lopen inieder geval HEEL erg achter op de stadsmensen daar.
Heeft naar mijn idee niet te maken dus met radicaal of niet. Zover ik begreep is het dus omdat ze zo nog op het platteland leven vaak..
De mensen met goede opleiding zie je vaak zonder hoofddoekje.

De mensen die hier beweren dat veel vrouwen kiezen voor een Burka.. tja.. ik denk dara anders over. Als ik vanaf mijn geboorte ingeprent had gekregen dat het zo hoorde.. who know's wat ik nu dan aan had en hoe ik er over dacht! Dat vind ik een typisch geval van gehersenspoeld zijn.
Hoofddoekjes denk ik dan weer wat milder over..

Tempus schreef:
Hier was nog iemand die zei dat ze in hun thuisland steeds minder de hoofddoek dragen. Zijn het dan de radicalen die hier komen wonen?
Of waarom dragen ze hier dan meer een hoofddoek als daar? ( nu ik ben nog nooit ergens in een moslimland op vakantie geweest dus ik weet niet of het waar is dat het in die landen steeds minder vaak gedragen wordt, maar ik heb het hier ook ergens gelezen. )

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:28

Citaat:
Als ik vanaf mijn geboorte ingeprent had gekregen dat het zo hoorde.. who know's wat ik nu dan aan had en hoe ik er over dacht! Dat vind ik een typisch geval van gehersenspoeld zijn.

Als dat al zo zou zijn, dan werkt het toch ook zo precies andersom? Wij krijgen al vanaf onze geboorte ingeprent dat het niet normaal is om in een burka/gewaad te lopen.. is toch exact hetzelfde??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 19:29

amsterdam_30 schreef:
Als ik vanaf mijn geboorte ingeprent had gekregen dat het zo hoorde.. who know's wat ik nu dan aan had en hoe ik er over dacht!

Hoe denk je dat je nu over de dingen denkt zoals je er nu over denkt :)*

Perceptie is realiteit en jouw perceptie is een gevolg van joúw inprenting die westers is. Dat is geen absoluut ´goed´.

p.s. Je was me nét voor Ctjelief +:)+ _/-\o_

amsterdam_30

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:11

Tja.. maar ik kan mij toch niet onttrekken aan het idee dat helemaal beschermd en verscholen rondlopen niet erg 'vrij' is. Mij is nooit ingeprent dat het 'niet goed' is.
Verder heb ik dus van dichtbij meegemaakt dat het lang niet altijd een keuze is, maar vaak opgelegd door familie en/of man.
Dat kan ik geen vrijheid noemen..

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:14

Ik vind dit ronduit schokkend, god zegt helemaal niet dat dat moet hij houd van iedereen en allah is ook god maar dan een andere naam. Vreselijk hoe bepaalde zaken aangeleerd worden van het is zo heeft er ooit iemand uit het paradijs iets teruggestuurd van het is hier fantastisch????? niet dat ik weet

Tempus schreef:
http://comments.wordpress.com/2006/12/2 ... hoofddoek/
lees hier eens. Er zijn er precies vele die zich a) oftewel maar half aan hun geloof houden ( door wel hoofddoek te dragen maar ook te sminken enz
b) er zijn er ook heel wat die niet eens weten waarom het moet. Gewoon omdat Hij het opdraagd.

Waarom moet het dan?

Ik zal blij zijn als het boerka verbod in Belgie van kracht is.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:39

Adil18 schreef:
Jameyskatje, je overdrijft wel hoor. Ik zie hier vooral bokkers die krichtische noten zetten en vragen stellen. En ze mogen zelf weten of ze dat doen en waar. Ook vind ik het jammer dat je net doet alsof jij weet wat het grootste deel van de bokkers hier kent/weet/denkt/heeft meegemaakt. In principe doe jij dus nu ook al exact dat wat je de bokkers (imo onterecht) verwijt....

o nu ben ik degene die overdrijft? misschien moet je dit topic is beter doorlezen. volgens menig bokker moeten moslima's gered worden, hebben we geen eigen mening en keuze, zijn we onderdrukt en blablaaa..

maargoed, het is toch 1 tegen 100.. ik ben het gewend van bokt ;) 1 en al bekrompenheid als je het mij vraagt. nee ik weet niet wat bokkers hebben meegemaakt, maar ik heb veel mensenkennis, daarbij durf ik te stelen dat velen ook niet weten wat de dromen, keuzes, ambities en principes van menig moslima is!! dus is dat niet dezelfde vergelijking?

jullie(lees velen) praten hier toch ook VOOR en OVER moslima;s.. trekken conclussies, drukken stempels, voelen julliezelf beter.. precies, nu doe ik inderdaad precies hetzelfde. weten jullie eens hoe het voelt als anderen onnodig medelijden met je hebben en je dom en bekrompen vinden.

soms moet je een spiegel voorhouden

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:51

ik zeg niet dat moslima's dom zijn en elk mens verdiend respect maar het probleem is veel groter en ligt niet bij een iemand maar eeuwen terug. Als jeje er goed bij voelt draag vooral zon doek, Mijn god zegt niet dat ik iets moet, dat bedenken de mensen ook bij de islam

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:56

jameyskatje schreef:
Adil18 schreef:
Jameyskatje, je overdrijft wel hoor. Ik zie hier vooral bokkers die krichtische noten zetten en vragen stellen. En ze mogen zelf weten of ze dat doen en waar. Ook vind ik het jammer dat je net doet alsof jij weet wat het grootste deel van de bokkers hier kent/weet/denkt/heeft meegemaakt. In principe doe jij dus nu ook al exact dat wat je de bokkers (imo onterecht) verwijt....

o nu ben ik degene die overdrijft? misschien moet je dit topic is beter doorlezen. volgens menig bokker moeten moslima's gered worden, hebben we geen eigen mening en keuze, zijn we onderdrukt en blablaaa..

maargoed, het is toch 1 tegen 100.. ik ben het gewend van bokt ;) 1 en al bekrompenheid als je het mij vraagt. nee ik weet niet wat bokkers hebben meegemaakt, maar ik heb veel mensenkennis, daarbij durf ik te stelen dat velen ook niet weten wat de dromen, keuzes, ambities en principes van menig moslima is!! dus is dat niet dezelfde vergelijking?

jullie(lees velen) praten hier toch ook VOOR en OVER moslima;s.. trekken conclussies, drukken stempels, voelen julliezelf beter.. precies, nu doe ik inderdaad precies hetzelfde. weten jullie eens hoe het voelt als anderen onnodig medelijden met je hebben en je dom en bekrompen vinden.

soms moet je een spiegel voorhouden

Ik kan me wel vinden in je post en begrijp je frustratie. Zal ik heel eerlijk zijn....? Ik ben in dit soort zaken een enorme egoist: Het maakt MIJ niet waarom mensen een Burka dragen, of ze er nou gedwongen toe zijn of niet. Of ik het erg vind wanneer een vrouw er toe gedwongen zou zijn...Jawel, maar ik kan 's nachts wel slapen.
Van mij hoeft er geen algeheel verbod te komen op de burka of hoofddoekjes, ik ben alleen wel van mening dat, zoals ik al eerder zei, dat soort expliciete manieren van geloofsovertuiging in een hoop opwenbare functies niet thuishoort en die dus ook niet door Burka/hoofddoekjesdragers uitgevoerd mogen worden. Het hoort niet en veel mensen zullen zich er niet aangenaam bij voelen, net zoals vele mensen zich niet comfortabel voelen bij het zien van een Skinhead, Neo-Nazi, een vol gepiercde of getatoeerde persoon etc. Die horen ook niet in dat soort functies thuis.
En als je dan al zo begint...is dan in ieder geval een Burkaverbod niet al veel makkelijker? Liever dat dan de moslima's helemaal uit alles te weren. En dat gaat gebeuren of gebeurd al. De redenen daarom mogen uiteraard betwist worden, maar ergens is het ook goed te begrijpen....

Mijn verhaal begint steeds vager te worden :') Het komt er in feiite op neer dat ik zowel jou standpunt begrijp als dat van andere bokkers hier...Maar als ik dan zou moetenn kiezen, neig ik meer naar de mening van de andere bokkers, simpelweg omdat IK het GEVOEL heb dat de extreme variant van het Moslim-wezen hier absoluut niet thuishoort.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:59

correct me if i'm wrong, maar is de islam dan gewoon een 'ouderwetser' geloof en moeten we niet verwachten dat ze 123 evolueren naar een 'losser' geloof? Omdat de katholieke mensen ook niet 123 daar is geraakt waar het nu staat? Heel wat jaren terug ( eigenlijk nog niet zo heel lang geleden ) was de invloed van de kerk ook groter dan het nu is, misschien heeft de islam dezelfde evolutie, maarja dat is niet op 123. Wie weet hoe het binnen een paar jaar gaat.
Het enige waar ik zo mee zit zijn die gelovige die enkel geloven wanneer het hun uitkomt ( tijdens de ramadan roken bv)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:13

Tempus schreef:
correct me if i'm wrong, maar is de islam dan gewoon een 'ouderwetser' geloof en moeten we niet verwachten dat ze 123 evolueren naar een 'losser' geloof? Omdat de katholieke mensen ook niet 123 daar is geraakt waar het nu staat? Heel wat jaren terug ( eigenlijk nog niet zo heel lang geleden ) was de invloed van de kerk ook groter dan het nu is, misschien heeft de islam dezelfde evolutie, maarja dat is niet op 123. Wie weet hoe het binnen een paar jaar gaat.
Het enige waar ik zo mee zit zijn die gelovige die enkel geloven wanneer het hun uitkomt ( tijdens de ramadan roken bv)

Natuurlijk is het moeilijk. Niemand zal zeggen dat het makkelijk is. Echter heb ik soms het idee dat er een groep bij zit die gewoon de moeite niet eens neemt. Let wel: een groep, ik ken gelukkig ook heeel erg veel andere positieve voorbeelden. En aan de andere kant zijn er ook maar weinig mensen die zich de moeite nemen te verdiepen in de islam...Ik ben daar zelf ook schuldig aan. Ik me wel eens iets verdiept, maar niet lang genoeg...Het interesseerde me op gegevend moment niet meer en toen heb ik heel eigenwijs het boek van David Pinto in de hoek gesmeten en gedacht: Bekijk het maar, integratie moet van "hun" komen. Inmiddels weet ik wel dat dat niet helemaal zo functioneert en heb me er zoals gezegd toch een beetje in verdiept, al is het alleen maar om sommige leerlingen van mij beter te begrijpen.

En toch zit ik soms nog steeds met die gedachte van: Zouden "hun" niet de eerste en beduidend grotere stap moeten zetten...?

Nogmaals, vele hoeven zich hier überhaupt niet aangesproken te voelen, ik besef me heel goed dat het hier om een relatief kleine groep ten opzichte van het geheel gaat.
Laatst bijgewerkt door Adil op 02-12-10 01:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus

Re: en dan valt een hoofddoek in 1x wel mee.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:39

Ik heb dat ook zo wel. Dat het van 'hun' kant moet komen de integratie. Maar wij mogen ook open staan voor nieuwe indrukken van andere culturen. Maar ik vind open staan en je er aan moeten aanpassen twee hele verschillende zaken.
Ik ga ook niet zeggen dat ik rascist ben. Er zijn heel wat goede mensen van een andere origine, maar tegen die mensen die er hun voeten aan vegen qua integratie, of die ruzie zoeken ofz daar kan ik niet tegen. Om daardoor meteen te zeggen dat ik rascist ben nee, want net zo goed de 'inlandse' mensen die hetzelfde doen daar kan ik ook niet mee om, maar voor het eerste ben ik volgens vele van hun wel rascist ( nuja de doelgroep die zich aangesproken voelt toch).

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 01:47

Ik vind die ruziezoekers ook vreselijk respect voor hun eigen oudere en niet voor de onze die ze staan te beledigen bij ons in de ah en dan heb ik het nog niet eens over de hoofddoek. Ik vind andere culturen erg interessant en sta er ook voor open maar ga me in mn eigen land echt niet aanpassen als ik dat niet wil. en er gebeurd achter onze rug erg veel wat niet door de beugel kan door onze allochtonen en zeker niet alle maar wel bij veel van hun.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:01

Adil18 schreef:
En als je dan al zo begint...is dan in ieder geval een Burkaverbod niet al veel makkelijker? Liever dat dan de moslima's helemaal uit alles te weren. En dat gaat gebeuren of gebeurd al. De redenen daarom mogen uiteraard betwist worden, maar ergens is het ook goed te begrijpen....

Ja.... ik snap het wel want ik denk er zelf ook zo ongeveer over.

Dat beter van 'hogerhand' regels opgesteld kunnen worden mbt. de burka en hoofddoekjes en publieke functies, om de mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen dat ze doorslaan in hun geloof en de hekel aan moslims alleen maar groter wordt onder andere omdat de wil voor acceptatie (van beide kanten) steeds kleiner wordt.

Dat?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 02:04

Nicolletje schreef:
Adil18 schreef:

Ja.... ik snap het wel want ik denk er zelf ook zo ongeveer over.

Dat beter van 'hogerhand' regels opgesteld kunnen worden mbt. de burka en hoofddoekjes en publieke functies, om de mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen dat ze doorslaan in hun geloof en de hekel aan moslims alleen maar groter wordt onder andere omdat de wil voor acceptatie (van beide kanten) steeds kleiner wordt.

Dat?

Precies dat!!!!