kanniet schreef:Ik kan niet anders dan aannemen dat iedereen wil dat dit soort zaken opgelost worden, maar als niemand die problemen mag noemen zonder meteen door eigen landgenoten uitgescholden te worden, en door groeperingen van een bepaalde ideologie zodanig met de dood bedreigd te worden dat hij zware bewaking nodig heeft, hoe wil je dan eea oplossen? Begrip en voorlichting heeft in het verleden duidelijk geen zoden aan de dijk gezet, gezien het feit dat in de afgelopen decennia de agressie van een bepaalde groepering naar anderen alleen maar toe is genomen tot een totaal onacceptabel nivo.
Maar dan om je wel bij het punt wat gezien wordt als een "probleem". Wat ik een probleem vind, zijn de marrokaanse hangjongeren die het mensen in hun buurten het leven een stuk moeilijker maken, die mogen wat mij betrefd aangepakt worden. Het probleem waardoor deze jongeren zich zo gedragen wordt naar mij mening veroorzaakt door het feit dat ze midden in het intergratieproces zitten, wat een identiteitscrisis met zich meebrengt om het wat simpel te verwoorden. Als ik Wilders zou geloven, zouden deze problemen rechtstreeks verband hebben met het feit dat de Islam een geweldadig geloof is, daar ben ik het met hem oneens. Ik denk namelijk niet dat de Islam het probleem is, zosnel alle moslims zich zouden bekeren tot het christendom zouden we nog altijd de zelfde problemen hebben.
Want daar zit hem het daadwerkelijke grote probleem, dat identiteit, ras, cultuur en geloof niet los van elkaar zijn te koppelen. Wilders beweerd stellig in debatten dat hij niks heeft tegen de moslims maar tegen de Islam zelf, terwijl dat onderscheid dat hij probeerd te maken, niet te maken valt. In de geschiedkundige fylosofie is er ook tijden een discussie over geweest, rond de jaren 60 was men van mening dat er twee soorten jodenhaat was, gebasseerd op het ras en op hun geloof. Joden werden in de middeleeuwen vervolgd op hun geloof, en in de tweede wereldoorlog op hun ras. Maar deze theorie is onhoudbaar omdat geloof en ras altijd door elkaar lopen, wie aan een jood denkt, denkt al snel aan iemand met donker haar en een grote neus, de discriminatie op geloof in de middeleeuwen ging daarom ook gepaard met vormen van racisme zoals in de tweede wereldoorlog. Dit geld ook voor Moslims, en dat maakt Wilders dus overduidelijk wel een racist. Wilders zijn theorie is niet los te zien van rastypische kenmerken, dat blijkt ook maar weer uit de term Takiyya die hij onlangs onder de aandacht heeft gebracht. Ook al bekeerd een moslim zich, dan nog is hij niet te vertrouwen volgens "onze Geert".
Het probleem met racisme is, dat het in de geschiedenis vaak voorkomt maar nooit in de zelfde vorm. Daarom kunnen racisten als Wilders zich nog verhullen, omdat de mensheid slechts een zeer kortetermijn geheugen kent.