Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:13

U vraagt, wij draaien ;)

Citaat:
Artikel 2.4.26 Maskers, vermommingen e.d.
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.11 is het zonder vergunning van de burgemeester verboden zich op de weg of openbaar water of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats te vertonen, gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.
3. Hij, die zich op de in het tweede lid bedoelde dagen gemaskerd of anderszins vermomd, vertoont, is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen.

http://www.maastricht.nl/maastricht/ser ... g_2006.pdf

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:41

Nicolletje schreef:
U vraagt, wij draaien ;)

Citaat:
Artikel 2.4.26 Maskers, vermommingen e.d.
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 2.3.1.11 is het zonder vergunning van de burgemeester verboden zich op de weg of openbaar water of op een andere voor het publiek toegankelijke plaats te vertonen, gemaskerd, vermomd of op enige andere wijze onherkenbaar gemaakt.
2. Het in het eerste lid gestelde verbod geldt niet van carnavalszondag na 12.00 uur tot de daaropvolgende woensdag te 02.00 uur.
3. Hij, die zich op de in het tweede lid bedoelde dagen gemaskerd of anderszins vermomd, vertoont, is verplicht op eerste vordering van een ambtenaar van politie zich van zijn masker of andere vermomming te ontdoen.

http://www.maastricht.nl/maastricht/ser ... g_2006.pdf

jeuh ben je mooi in de aap gelogeerd als je in Maastricht woont en je om welke reden dan ook een masker draagt....
ergo volgens die bepaling mag je niet eens een helm dragen zonder vergunning, en heb je ook een probleem als chirurg of verpleegkundige....

maar gaat het hier om maatregelen tegen overlast en baldadigheid, kan me niet voorstellen dat ze daar een vrouw in Burka ook onder scharen.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:49

Of je je het voor kunt stellen of niet is verder niet belangrijk wat de wet betreft. Je kunt wel 1001 redenen en voorbeelden aanhalen die een gezicht bedekking verbod onderuit zouden kunnen halen, in een rechtbank ga je toch het onderspit delven.
Wet is wet, en die geldt voor iedereen.

Boerkaverbod in regeerakkoord

Regeerakkoord VVD-CDA schreef:
Het kabinet komt met een voorstel
voor een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding zoals boerka’s. In voorschriften
wordt opgenomen dat de politie en leden van de rechterlijke macht geen hoofddoek dragen.

Lees hier het hele regeerakkoord

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:03

Alane schreef:
jeuh ben je mooi in de aap gelogeerd als je in Maastricht woont en je om welke reden dan ook een masker draagt....
ergo volgens die bepaling mag je niet eens een helm dragen zonder vergunning, en heb je ook een probleem als chirurg of verpleegkundige....

Ik snap die redenering niet, want je motorrijbewijs en de motor onder je kont telt toch als 'vergunning om een helm te dragen'?
Je gaat toch niet met je helm op lopen winkelen?

Idem met chirurg, die loopt buiten het ziekenhuis toch ook niet met zijn mondkapje?

Of een burka geassocieerd wordt met geweld en baldadigheid, met die gedachte ga je ervan uit dat er een vrome moslima onder zit.
Zodra je de burka aanwendt om geweld mee (onder) te plegen is het een heel ander verhaal.
Net als met keukenmessen. Je mag ze best hebben en in je keuken gebruiken maar je mag er niet mee over straat lopen, fietsen of rijden met de keukenmessen binnen handbereik.
Want dan zijn het potentiele wapens.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 17:53

Nicolletje schreef:
Alane schreef:

Ik snap die redenering niet, want je motorrijbewijs en de motor onder je kont telt toch als 'vergunning om een helm te dragen'?
Je gaat toch niet met je helm op lopen winkelen?

Idem met chirurg, die loopt buiten het ziekenhuis toch ook niet met zijn mondkapje?

Of een burka geassocieerd wordt met geweld en baldadigheid, met die gedachte ga je ervan uit dat er een vrome moslima onder zit.
Zodra je de burka aanwendt om geweld mee (onder) te plegen is het een heel ander verhaal.
Net als met keukenmessen. Je mag ze best hebben en in je keuken gebruiken maar je mag er niet mee over straat lopen, fietsen of rijden met de keukenmessen binnen handbereik.
Want dan zijn het potentiele wapens.

Dan ga ik voorlopig maar geen nieuw messenset kopen, mooi een probleem zodra ik ermee naar huis rijdt!!

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:43

Teddy321 schreef:
Dan ga ik voorlopig maar geen nieuw messenset kopen, mooi een probleem zodra ik ermee naar huis rijdt!!

Zolang die in de originele verpakking zit, zul je er geen problemen mee krijgen.
Met een boerka die in de originele verpakking zit ook niet. _O-

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:09

RoodZonnetje

Re: Boerkaverbod in Frankrijk is goedgekeurd door het Franse Hof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:28

Mijn oude opa'tje heeft een enorm lekker warme grote muts van (nep)bont, zo'n Russische. Ding is verschrikkelijk groot, waardoor je net een randje ogen en neus zit als ie 'm op heeft. Dat mag dan dus ook niet meer als ik jullie redenatie even volg? Want het is een potentiele verstopplek van bommen natuurlijk. En identificatie wordt ook lastig.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:10

Heino schreef:
Mijn oude opa'tje heeft een enorm lekker warme grote muts van (nep)bont, zo'n Russische. Ding is verschrikkelijk groot, waardoor je net een randje ogen en neus zit als ie 'm op heeft. Dat mag dan dus ook niet meer als ik jullie redenatie even volg? Want het is een potentiele verstopplek van bommen natuurlijk. En identificatie wordt ook lastig.

Dat is niet onze redenatie, maar die van de wetgever. Jij doet net alsof wij die wet voorgesteld hebben en in gaan voeren.
De muts van jouw opa zou inderdaad reden kunnen zijn voor aanhouding door een agent en het zal aan de beoordeling van de agent zijn, de omstandigheden in ogenschouw nemende, of hij wel of geen bekeuring uitdeelt. Als jouw opa tijdens aanhouding gewoon die muts af doet ter identificatie, zal er weinig probleem zijn. Weigert hij dit, dan zal er op zeker een boete volgen en alsnog zal hij meegenomen worden naar het bureau alwaar gedwongen identificatie volgt.
Met de huidige wetgeving zou een moslima in boerka op het bureau allerlei problemen kunnen veroorzaken door om een vrouwelijke agent te vragen, etc. Met de nieuwe wetgeving is daar geen sprake meer van. Ze is namelijk al in overtreding als ze een boerka draagt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:34

Ik doe niet net alsof jullie de wet voorgesteld hebben, maar zo te lezen sta jij er wel achter. Dus kan ik prima met jou discussiëren over het nut ervan, lijkt me.

Dat burka's gewoon af moeten voor identificatie doeleinden ben ik het helemaal mee eens. Ik zie alleen niet in waarom je dan meteen tot verbod over moet gaan. Wat is de toegevoegde waarde daarvan?

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 21:51

Maar hoe zou het dan wel kunnen/moeten, Heino?
Wat stel jij voor als alternatief?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:13

Ik begrijp niet helemaal waarom er nu weer geloof bij gehaald moet worden. Laat mensen lekker die burka dragen, maar verplicht ze enkel dat ding af te doen als ze zich moeten identificeren. Ik begrijp niet waarom er meteen een verbod op moet komen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:31

Het geloof wordt er niet bij gehaald. Er komt een algemeen verbod op gelaatsbedekkende kleding waarbij er geen uitzondering gemaakt wordt op kledij van religieuze aard. En dus wordt het dragen van een burka onmogelijk gemaakt, maar niet specifiek een burka-verbod. Want dat zou betekenen dat je ze niet eens in huis mag hebben.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:32

Heino schreef:
Ik begrijp niet helemaal waarom er nu weer geloof bij gehaald moet worden. Laat mensen lekker die burka dragen, maar verplicht ze enkel dat ding af te doen als ze zich moeten identificeren. Ik begrijp niet waarom er meteen een verbod op moet komen.

Huh? :? Ik denk dat ik je nu even niet begrijp. :o
Hij wordt toch niet verboden vanwege geloof?

Wat ik bedoelde met mijn vraag is hoe je zo'n maatregel zou moeten omschrijven en waar leg je zo'n regel vast. En hoe omschrijf je dan wie zo'n verzoek om identificatie mag doen? Alleen een agent, of ook een buschauffeur?treinconducteur, of een tankstationmedewerker?

Ah, ik zie dat Christel1857 me al voor is geweest.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:51

Kijk, je kan zeggen "een verbod op gezichtsbedekkende kleding". Je kan ook zeggen "je mag geen burka meer dragen in het openbaar". Beide komt op hetzelfde neer, dus ik zie het nut van het expliciet benoemen van de burka niet. Wilders wil specifiek een burka verbod.

Praktisch gezien: degene waarvoor je een pasje met foto nodig hebt (dat kan dus je sportvereniging zijn, maar ook een rijbewijs) zouden je mogen vragen je gezicht te tonen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 22:58

jantergouw schreef:
Waves schreef:
Terwijl de wet toch echt eenduidig is, geen gelaatsbedekkende kleding in het openbaar. Dus ook Henk op Halloween moet altijd, consequent beboet worden. Je kan niet een wet maken en dan tegen de handhavers daarvan (de politie) zeggen van "voer het maar uit naar eigen inschatting".

Niet waar. Voor evenementen als Halloween en carnaval kan de burgemeester een speciale ontheffing afgeven. Dat is al duidelijk in de wet opgenomen. Maar als iemand met een masker gaat autorijden of in de stad loopt zonder ontheffing, dan kan de politie dar net zo goed een bekeuring voor geven als voor het dragen van een boerka. Dat gaat op voor Henk en Ingrid en ook voor Achmed en Fatima.

Dat klopt. Maar dat is niet wat JaneSmith schreef waar ik op reageerde. ;)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:35

Heino schreef:
Kijk, je kan zeggen "een verbod op gezichtsbedekkende kleding". Je kan ook zeggen "je mag geen burka meer dragen in het openbaar". Beide komt op hetzelfde neer, dus ik zie het nut van het expliciet benoemen van de burka niet. Wilders wil specifiek een burka verbod.

Praktisch gezien: degene waarvoor je een pasje met foto nodig hebt (dat kan dus je sportvereniging zijn, maar ook een rijbewijs) zouden je mogen vragen je gezicht te tonen :)

Ah, nu snap ik je. :)*
Wat dat eerste betreft heb je gelijk. Het wordt nu omschreven als 'verbod op burka en andere gelaatsbedekkende kleding', toch? Het zou idd. een stuk netter zijn geweest als ze 'burka' niet expliciet hadden genoemd. :j
Maar dat schept misschien wel een heleboel verwarring, omdat men zou kunnen denken dat een burka onder vrijheid van godsdienst valt, zodat deze regel daarvoor niet geldt. Dan zou een duidelijke en nette beschrijving kunnen zijn: 'verbod op gelaatsbedekkende kleding, ook als deze vanwege geloofsovertuiging gedragen wordt'.

Wat je tweede punt betreft; dan zou je zonder problemen een tankstation of bank of postkantoor kunnen binnenlopen. daar zou je je dan niet hoeven te identificeren.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:42

Liezel1 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Dat zullen we de Roma ook maar even vragen dan... Frankrijk staat wat dat betreft nou niet echt bekend als een beschaafd land. Nog afgezien van de burqa-regel.

Hoezo is Frankrijk geen beschaafd land??
Waar is dat op gebaseerd?

Frankrijk is juist heel beschaafd. Zorgt ook goed voor zijn ingezetenen qua sociale voorzieningen, zorg etc..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:46

Tallie1979 schreef:

Frankrijk is juist heel beschaafd. Zorgt ook goed voor zijn ingezetenen qua sociale voorzieningen, zorg etc..[/quote]

Dit meen je toch niet serieus?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 23:58

Electra63 schreef:
Tallie1979 schreef:

Frankrijk is juist heel beschaafd. Zorgt ook goed voor zijn ingezetenen qua sociale voorzieningen, zorg etc..

Dit meen je toch niet serieus?

Euh ja.. Frankrijk zorgt voor zijn ingezetenen. Eigen volk eerst is het credo van die kleine drukteschopper in Parijs.. De Fransen hebben dus niks te klagen.. Dus in dat opzicht is Frankrijk zeer zeker beschaafd..

Heb je echter niks te zoeken in Frankrijk, of hou je je niet aan de regels, dan is Frankrijk een stuk minder beschaafd :P

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:10

Volgens mij zijn de sociale voorzieningen in Frankrijk niet zo geweldig hoor.
En eigen volk eerst, dan moet ik toch denken aan de jaren 30/40.
En dan kan je ook nog gaan discussiëren wie is eigen volk?
Maar dit is allemaal erg off-topic.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:22

Vind het ook wel een goed verbod :)

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:33

shilady schreef:
Vind het ook wel een goed verbod :)

Goed onderbouwd ook! +:)+ dat maakt een heleboel duidelijk. :P

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:35

Ook ik vind het een goede regel.
Eigen geloof is prima, maar ik ben tegen gezichtsbedekkende kleding.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 00:44

Electra63 schreef:
Volgens mij zijn de sociale voorzieningen in Frankrijk niet zo geweldig hoor.
En eigen volk eerst, dan moet ik toch denken aan de jaren 30/40.
En dan kan je ook nog gaan discussiëren wie is eigen volk?
Maar dit is allemaal erg off-topic.

Mijn zusje woont met een fransman in frankrijk, ik zuig het dus niet uit mijn duim.. Reken maar van yes dat de zorgvoorziening beter is in Frankrijk ;)