Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Een vrouw die helemaal niet wil werken is egoistisch

Eens
195 (25%)
Oneens
453 (59%)
Anders
110 (14%)

Totaal aantal stemmen: 758

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:44

Kaka schreef:
Ieder zijn ding toch. Als de man ermee instemt enige kostwinner te zijn en de vrouw haar onafhankelijkheid wil opgeven, wie ben ik dan om daarover een mening te hebben. Misschien is de vrouw in kwestie wel ontzettend actief op vrijwillersgebied, of helpt ze actief mee op de school van haar kinderen. Niet te snel oordelen.

Wat mijzelf betreft: ik zou me nooit financieel afhankelijk op willen stellen van een ander. Buiten dat vind ik werken en studeren belangrijk voor mijn persoonlijke ontwikkeling.

Had ik niet beter kunnen verwoorden.

silfie35

Re: Man werkt, vrouw blijft thuis. Wat is jouw mening hierover?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:54

Mijn ouders hebben een eigen zaak, maar als ik uit school kwam zat moeders ons altijd op te wachten! Het zijn van die herinneringen die je niet snel vergeet. Ze plande het wel zo in dat als wij thuis waren, ze niet aan het werk was. Ik persoonlijk vind het schandalig dat sommige ouders gewoon 4 dagen in de week allebei aan het werk zijn, en de kinderen dumpen bij het kinderdagverblijf. Op latere leeftijd is dit wat anders, maar dan denk ik, wat is er belangrijker, je carriere of je kind. En dan heb ik het niet over de moeder die 1 dag in de week werkt, maar echt ouders die 4 dagen in de week hun kind van 7 tot 6 uur hun kind ergens anders brengen!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:54

Laat iedereen toch zelf weten wat ze doen.
Als die man gelukkig is, zijn vrouw is gelukkig thuis, wat maakt jou dat dan uit?
Misschien vindt zij het fijn om voor de kinderen te zorgen of doet ze vrijwilligerswerk. En misschien is ze lui, prima toch als ze samen tevreden zijn?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:55

Ik wil zelf graag werken, maar in 1972 is ons gezin nog in de krant gekomen omdat mijn moeder werkte en mijn vader "huisman" was. Ongehoord in die tijd, hij was schilder, ma psycholoog, dus 1+1 = mama verdient meer, papa doet de luiers.

Als je als vrouw niet wilt werken ,en je hebt een kerel of een erfenis, prima. Als je niet wilt werken en je drukt op de maatschappij verdien je imo een trap onder je hol.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 23:59

Als beiden die traditionele rolverdeling goed vinden, is dat prima toch? 't Is maar waar je gelukkig van wordt.
Ik snap er alleen echt níets van. Je studeert toch niet alleen omdat 't zo'n leuk papiertje is? Met of zonder kinderen, maar je wil toch iets dóen met je studie? Zo niet, dan had je net zo goed niet kunnen gaan studeren want dan kost het alleen maar geld en levert het weinig op. Ook kan ik me gewoon niet voorstellen dat het fijn is om afhankelijk te zijn van je vriend/man. Nu moet ik zeggen dat er in onze relatie ook geen 'ons geld' is. Ik verdien mijn geld, mijn vriend verdiend zijn geld, en we hebben een gezamenlijk potje voor de vaste lasten, maar eerlijk gezegd weet ik zijn salaris niet eens, en dat hoef ik ook niet te weten. Later zal ik 4 dagen gaan werken, omdat ik 5 dagen gewoon niet nodig en prettig vind, en mijn vriend blijft werken zoals hij nu werkt, in de avonden en weekenden. Dan zie je elkaar weinig ja, maar we hebben ook weinig behoefte om op elkaars lip te zitten. Het huishouden doen we samen, hij meer dan ik omdat hij nou eenmaal overdag vaker thuis is.
Ook als we kinderen krijgen zal dit ongeveer het schema zijn. Ik snap niet waarom de vrouw per sé thuis zou moeten blijven voor de kinderen, en al helemaal niet als de vrouw de betere opleiding en carrière-perspectieven heeft.

Ik vind dat zoiets typisch Nederlands, dat een vrouw niet full-time 'mag' werken want dat is zielig voor de kinderen, maar een man mag wel full-time werken, dan is het opeens niet meer zielig.

Maar misschien ligt dat ook aan mijn opvoeding, mijn moeder heeft altijd gewerkt en mijn vader is vanaf mijn 4e thuis gebleven :D Overigens ging ik toen ook naar een oppas en was ik dolblij als ik alleen thuis was. Eindelijk niet meer dat gezeur aan m'n hoofd over hoe het was op school!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:24

MariekeB schreef:
Twiggy, ik begrijp jouw keuze wel, maar ik vind het zo bizar dat het de vrouw is die die keuze maakt, een kind heeft toch net zo zijn vader nodig. Je kan toch samen de zorg delen

Die keuze maak je naar mijn idee samen (in ons geval wel destijds).
Daarbij hangt het ook van je werk af. Niet elke baan kun je van fulltime parttime maken. ;)
Dat zou wel het mooist zijn, maar zo werkt het in de praktijk niet. In ons geval niet, in elk geval.
Ben verder helemaal met je eens dat een kind ook papa nodig heeft. Gelukkig zijn die momenten er ook, hoor. ;)
Maar in dat eerste jaar, was ik toch degene die het kindje moest voeden e.d. en eerlijk gezegd ben ik heel blij dat ik vrijwel alles mag meemaken met mijn kleine meissie. <3

mekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:28

als iedereen zich eens wat meer met hun kinderen zou bemoeien, zou het een stuk beter gaan met de jeugd.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 00:39

Ieder moet doen waar ie zich lekker bij voelt.

En mocht de situatie ooit zo zijn dat ons bedrijfje zo goed gaat lopen dat mijn inkomen eigenlijk meer stress oplevert dan voordelen mbt de kinderopvang, tijdsindeling ed, dan stop ik acuut.

Ook als we de staatsloterij winnen zou ik zonder twijfel stoppen. Ik kan me hier fulltime vermaken met gezin, paarden en andere dieren aan huis. Er is altijd werk zat. Werk waar ik nu niet aan toe kom omdat ik nog (parttime) werk. Egoistisch, waarom? Als het kan, dan zie ik geen probleem hoor :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 01:15

Ik vind het absoluut niet egoistisch als 1 van de ouders stopt met werken vanwege de kinderen. Stellen die dat op die manier doen, kiezen er vaak bewust voor om de opvoeding van de kinderen helemaal zelf te doen en daar kan ik alleen maar waardering voor hebben. Als ik later zelf kinderen zou krijgen, wil ik graag dat mijn vriend en ik allebei minder gaan werken. Op die manier heb je allebei ook nog wat anders dan het leven 'binnenshuis' en dat lijkt me heel gezond. Daarnaast blijft er op die manier veel tijd over om de kinderen voor het grootste deel zelf op te voeden en heb je ook nog tijd voor elkaar. Misschien dat je dan twee keer per week nog even oppas nodig hebt, maar je hoeft je kinderen dan niet fulltime elders onder te brengen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 02:13

Ik vind dat ieder moet doen wat het beste werkt in hun situatie, al ben ik er geen voorstander van dat kinderen 5 dagen per week van 7 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds op een dagverblijf zitten.. Maar tussen die situatie en full time ouderschap zitten nog een hoop tussenoplossingen.

Ik persoonlijk heb en wil geen kinderen. Daarbij vind ik het wel heel fijn om mijn eigen geld te verdienen. In mijn ogen hoeft niet alles "van ons" te zijn. Sommige dingen zijn en blijven gewoon van mij. Aan de andere kant zou ik het ook wel heel fijn vinden als ik niet zou moeten werken. Als ik de loterij win stop ik dus ook meteen! En mocht ik ooit met een miljonair trouwen dat denk ik ook niet dat het salarisje van mij er nou echt toe doet! ;)

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:45

Marieke_K schreef:
Imo moet niemand zich te hoeven verdedigen voor de keuzes die hij of zij maakt en als een vrouw thuis wil blijven (of man) al dan niet voor de kinderen: prima toch?

Ik vind een moeder bij het schoolplein en die voorleesmoeder etc. kan zijn vele malen meer waard dan een kind wat zelf zijn studie moet betalen. Daar is nog nooit iemand slechter van geworden. Als je tweeverdiener bent, en je hebt kinderen dan is het bijna voordeliger dat 1 thuis blijft dan per maand honderden euro's naar de opvang te brengen. Bovendien scheelt het gehaast en geren, en kan je extra genieten/dingen doen voor en met je kind. Ipv met 100 km per uur van en naar opvang rennen, eten koken, voorlezen en naar bed.

Wellicht zou het voor de ontwikkeling van kinderen juist extra van belang zijn dat hoogopgeleide moeders overblijfmoeder/voorleesmoeder/etc. zijn.

Gelukkig leven we in een land waar je de keus kan maken om te gaan werken of niet als je moeder bent (of vader). Je moet niet te makkelijk denken over opvoeding en huishouding runnen. En waarom is het slecht dat iemand zijn of haar eigen opleiding moet betalen? Daar zijn studiebeurzen voor. En dan gaan die studenten misschien eens studeren omdat ze zich realiseren wat het kost :+

Amen! Heb zelf in zo'n situatie gezeten van een vliegende en hollende moeder die alleen maar gestresst en vermoeid was, en hierdoor geen leuke/gezellige aandachtige moeder kon zijn.. Want naast die drukke fulltime baan, had ik ook een fulltimebaan thuis.. en dat gaat nu eenmaal niet zo geweldig...
Ook mijn kinderen leden eronder...

Ik vind het persoonlijk dan ook erg gemakkelijk zeggen dat het egoistisch is als de vrouw teert op de zak van de partner..
Vind het persoonlijk meer egoistisch als de vrouw en man de kinderen dumpen en alleen met zichzelf en hun carriere bezig zijn..

Ben blij dat ik nu wel in de positie zit dat ik werk omdat ik het leuk vind en omdat ik thuis kan zijn op de momenten dat mijn oudere kinderen thuis komen. Ja zelfs oudere kinderen vinden het fijn als er iemand is die ze ff gedag zegt.. Er hoeft niet perse geluisterd en gepraat te worden, maar als de behoefte er is, dan kan het tenminste...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:52

Ik werk ook niet... De reden gaat niemand wat aan. Maarre... als iemand mij een egoistische vrouw vindt... Prima dan! :D Is iemand anders zijn probleem en niet de mijne. Ik werk in ieder geval niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 10:56

Wij zijn 2 werkende mensen. Maar ik kan je zeggen dat als de mogelijkheid er was ik ook best zou willen stoppen, niet volledig maar wel drastisch minder.

Niet omdat we kinderen hebben want die zijn er bij ons niet. Maar wel om tijd te hebben voor het huishouden, 's avonds is gezellig samen op de bank te kunnen zitten ipv altijd maar dingen moeten en met dingen bezig te zijn en om wat meer tijd te besteden aan beider hobby's en aan vrijwilligerswerk.

Ik zie het niet als teren op de zak van mijn vriend. Als je het er beide mee eens bent moet je dat toch lekker zelf weten.

Ik heb alleen maar respect voor vrouwen die thuis blijven voor de kinderen. Als oppasmoeder of voorleesmoeder op school fungeren. Die mensen hebben in onze maatschappij een sociale functie die niet makkelijk door werkende moeders overgenomen kan worden.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:00

Ik zou juist blij zijn als meer vrouwen thuis bij de kinderen blijven. Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan vind ik dat er extreem weinig stabiele thuissituaties zijn. Moeders is vaak een stressbonk omdat ze naast haar werk ook nog de zorg voor de kinderen heeft en ook de mentaliteit van kinderen veranderd erg. Ik heb het idee dat dit mede te wijten is aan onvoldoende tijd voor de opvoeding. Kinderen moeten zich zelf maar zien te redden en er is weinig toezicht. Weinig tijd word afgekocht met (dure) kado's en in mijn omgeving zie ik veel verwende kinderen. Ik ben van mening dat een kind beter terecht is bij iemand die thuis is dan 5 dagen per week op de creche. Waar ik me het meest aan stoor is de opvoeding van kinderen tegenwoordig. Het word als normaal gezien dat een 10 jarig kind een grote mond tegen volwassene heeft en slecht gedrag word nauwelijks gecorrigeerd. Ik snap heel goed dat ouders hier geen zin in hebben na een drukke en lange werkdag. Maar als ik naar onze maatschappij kijk is dit geen maatschappij waarin ik mij prettig en veilig voel. Normen en waarden ontbreken en ik denk dat dit te wijten is aan onvoldoende tijd voor de opvoeding.

Ik veroordeel niemand die de keuze heeft gemaakt om te blijven werken, ik snap goed dat veel mensen die uitdaging nodig hebben. Het zou alleen niet mijn keus zijn. Als wij het geluk mogen hebben om een kindje te krijgen dan kies ik er voor om parttime te gaan werken. Helemaal thuis blijven redden wij financieel niet maar ik wil er wel voor mijn kind zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:10

Miss-Nadine je verwoord mijn gevoel heel goed! Sluit me er bij aan!

Lastige kwestie.
Als je beide kunt werken, de situatie is er naar, waarom niet.

Als je erg kleine kinderen hebt die nog niet schoolgaand zijn vind ik dat 1 van beide ouders thuis hoort te zijn. Jij wilt kinderen dus moet je ze ook opvoeden en verzorgen. Niet die verantwoording bij een opvang of oppas leggen.

Ken er helaas een paar die het verrekken om te werken, terwijl ze het geld wel kunnen gebruiken, die krijgen dan ook steevast een opmerking van mij als ze weer eens klagen dat ze het zo krap hebben...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:40

Weet je, ik lees hier ook dat er minder luxe dingen gedaan kunnen worden. Je leeft naar je geld he... Dat geldt voor bijna iedereen. Ik begrijp niet dat als je een kind of kinderen hebt en je thuis bent een vrouw egoistisch zou zijn. Als dat zo gezien wordt door veel mensen is er toch wat mis denk ik. Ik vind het vrij normaal dat een vrouw voor de kinderen zorgt.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:44

Ik vind persoonlijk tijd en aandacht voor een kind belangrijker dan allerlei luxe zaken. Mijn moeder was ook thuis en dat heb ik altijd erg gewaardeerd. Alle luxe dingen waren toen nog niet zo belangrijk toentertijd. Gelukkig maar, leven was daardoor een stuk makkelijker.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:48

Ik vind het vrij normaal dat een vrouw de haar gegeven capaciteiten gebruikt op een manier die haar genoegen doet. Of dat nu thuis is of in haar werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 11:58

miss_nadine schreef:
Ik zou juist blij zijn als meer vrouwen thuis bij de kinderen blijven. Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan vind ik dat er extreem weinig stabiele thuissituaties zijn. Moeders is vaak een stressbonk omdat ze naast haar werk ook nog de zorg voor de kinderen heeft en ook de mentaliteit van kinderen veranderd erg.

Waarom toch de vrouw. Waarom toch. Wat is er zo bizar in onze cultuur, dat mannen niet voor kinderen mogen zorgen ...............
Moeder is gestrest, moeder moet zorgen , moeder moet niet zoveel werken, het is moeders schuld dat het niet goed gaat met de kinderen
Ik kan er gewoon niet bij. En jullie zijn vrouwen .... !!!! je veroordeelt je eigen geslacht , terwijl een aantal van jullie gewoon een man thuis hebben die niets doet.
Een man die werkt en dus niet voor zijn kinderne zorgt is dan toch net zo verkeerd bezig als een vrouw die niet voor haar kinderen zorgt.

Overigens in Zweden en Noorwegen gaan ongeveer alle kinderen fulltime naar het KDV ... het gaat daar echt niet slechter met de jeugd dan hier ... ( beter zelfs)

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:19

MariekeB schreef:
miss_nadine schreef:
Ik zou juist blij zijn als meer vrouwen thuis bij de kinderen blijven. Als ik in mijn eigen omgeving kijk dan vind ik dat er extreem weinig stabiele thuissituaties zijn. Moeders is vaak een stressbonk omdat ze naast haar werk ook nog de zorg voor de kinderen heeft en ook de mentaliteit van kinderen veranderd erg.

Waarom toch de vrouw. Waarom toch. Wat is er zo bizar in onze cultuur, dat mannen niet voor kinderen mogen zorgen ...............
Moeder is gestrest, moeder moet zorgen , moeder moet niet zoveel werken, het is moeders schuld dat het niet goed gaat met de kinderen
Ik kan er gewoon niet bij. En jullie zijn vrouwen .... !!!! je veroordeelt je eigen geslacht , terwijl een aantal van jullie gewoon een man thuis hebben die niets doet.
Een man die werkt en dus niet voor zijn kinderne zorgt is dan toch net zo verkeerd bezig als een vrouw die niet voor haar kinderen zorgt.

Overigens in Zweden en Noorwegen gaan ongeveer alle kinderen fulltime naar het KDV ... het gaat daar echt niet slechter met de jeugd dan hier ... ( beter zelfs)

Van mij hoeft het echt niet de vrouw te zijn hoor, was gewoon een voorbeeld ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:21

Vrouwen hebben misschien van nature een "andere" zorgdrang dan mannen. Een beetje mannetjes putter zit het in de gene om financieel voor zijn gezin te zorgen, en werkt liever 70 uur dan 40 als zijn vrouw daardoor thuis kan blijven. Als zowel man als vrouw zich in deze rolverdeling kunnen vinden waarom dan niet?

ik heb een zeer goede opleiding genoten maar ik vind het heerlijk om lekker thuis bij mijn kids te zijn, lekker te kunnen paardrijden wanneer ik dat wil en niet wanneer dit in een planning uitkomt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:24

ik heb een zeer goede baan die ga niet opgeven voor een kind en helemaal niet voor een man

Er is iid kans dat er een kindje komt over paar jaar en wat we dan gaan doen...weten we al de opvang maar waarom is dat nou per defenitie slecht voor de kleine

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:29

Ik ga volgende maand nog maar 1 dag werken en wellicht helemaal stoppen..

Ik heb er onwijs veel zin in! Ik werk nu 3 dagen (eigen zaak) en wil totdat de kids wat groter zijn, graag thuis zijn.. Dit houdt in dat het huishouden idd volledig op mij zal neerkomen.. en weet je.....ik kijk er naar uit.. Ik weet dat het waarschijnlijk drukker ga krijgen dan nu.. maar ik verkeer in de luxe dat ik niet om het geld hoef te werken en daar maak ik graag gebruik van..

Later als de kids groter zijn, dan kan ik altijd weer aan het werk..
Dus mijn mening is niet dat dit moet, maar het voelt bij ons goed.. en dus gaan we hier voor..

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:31

Mijn ouders werken ook allebei nog steeds. Ik zou nooit thuis kunnen zitten, met het idee geen geld binnen te brengen. Je bent dan altijd afhankelijk............ en valt in een gat als hij hem smeert!

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 12:33

Onze kinderen zijn nu 4 en 6. Ze zijn vanaf 3mnd allebei naar de opvang gegaan omdat ik werkte als freelance tekstschrijver (32 u/pw). Een jaar geleden ben ik daarmee gestopt, omdat ik mijn me vol wilde richten op mijn cranio-praktijk. Daarmee verdien ik geen vetpot, maar het is wat ik het liefste doe. Omdat ik vaak paarden behandel in de avonduren en in het weekend, kan ik er gewoon voor de kinderen zijn. En als ze op school zitten, heb ik tijd voor mijn eigen paarden en pensionstal. De financiele afhankelijkheid vond ik in het begin wel moeilijk... Gelukkig heeft mijn lief een dikke baan dus wat dat betreft komt niemand iets tekort.
Fulltime huisvrouw zal ik nooit kunnen zijn. Daarvoor vind ik m'n persoonlijke ontwikkeling net iets te leuk.