Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:25

Tieneke schreef:
Kitty_luna schreef:
maar er is toch wel een manier om op de basis school het voor kinderen begrijpelijk te maken, zonder dat ze het saai gaan vinden of iets, iets in een verhaal lijn, ik hoorde elk jaar alleen met kerst jezus is gekruizigd jezus is opgestaan, jezus is veraden door zijn vriend,
maar voor de rest leer je eigenlijk niks op een christelijke basis school ( op de mijne niet toen de tijd iig) ik bedoel als cbs zijnde wil je toch dat de kinderen zich meer in het geloof verdiepen, en je wilt ze wat bij brengen over het geloof, hier is toch wel iets voor om het voor de kinderen begrijpend en intresant te houden ?

Hier in België heeft elke godsdienst(stroming) zijn eigen leerplan waarin staat wat je precies in welk jaar of in elke leeftijdsdroep moet behandelen. Je hebt je daaraan ook te houden want er is altijd inspectie mogelijk. Door die leerplannen zijn er verschillende hand- en werkboekjes voor kinderen verschenen met handleidingen voor de leerkracht. Ook heb je natuurlijk je eigen opleiding als bron. Maar mijn ervaring is dat die boeken die voor kinderen bestaan, heel erg leuk en interessant voor kinderen zijn. Er zijn ook heel veel werkvormen om bijbelverhalen te begrijpen en uit te diepen. Dan ligt het een beetje aan de leerkracht of die die leukere werkvormen ook gebruikt of tradioneel blijft vasthouden aan vertellen (zeggen) en kinderen die alleen moeten luisteren.

ah oke, this voor mij dan ook al wat jaartjes geleden dat ik op de basis school zat, en toen hadden ze dit nog niet ( of mijn school deed er niet aan dat kan ook )
maar het is wel een handige manier om het kinderen te leren, ik weet goed dat ik op de basis school zat, dat ik me er ook echt niet voor intresseerde maar het werd ook niet leuk gemaakt, heb wel een bijbel gekregen met het afscheid van groep 8, heb deze wel gelezen, en staan ook zeker goede dingen in, en ik geloof ook wel dat er iets is, maar geloof niet specifiek in god en jezus, maar wel in het hiernamaals enzo.
het enige wat soms voor mij heel vervelend overkomt, zijn de jahova getuigen die aan je deur komen, zeg ze ook altijd heel vriendelijk dat ik geen intresse heb, en als zij mij dan vragen of ik ergens in geloof geef ik meestal als antwoord ik geloof in me zelf,
maar heb voor de rest respect voor de mensen die een geloof hebben

Tieneke

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:29

Ik weet trouwens niet hoe dat ivm onderwijs in Nederland zit. Dus ik spreek enkel uit ervaring in België.

Ik ben ook niet zo voor "deur-aan-deur-ledenwerving". Vaak wordt mensen dan iets opgedrongen en krijgen ze weinig tijd om er effectief over na te denken zonder zich te laten overdonderen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:32

Tieneke schreef:
MarvanTom schreef:
Hier een atheïst.
Je moet in jezelf geloven.

En als dat beter gaat met behulp van god, allah, boedha of voor mijn part sinterklaas of de paashaas, prima.
Alle geloven zijn een leidraad die je kan volgen; KAN, niet MOET.
Moeten geeft weerstand of een verkeerde mening tov atheïsten.
Respect onderling zou er ook moeten zijn en na al die eeuwen is dat er nog steeds niet en zal er ook nooit komen.
Heeft te maken met dat moeten geloven in bepaalde kringen.
Jammer...

Ik ken geen enkele gelovige (en ik ken er veel) die anderen probeert te bekeren. Iedereen moet weten wat hij of zij doet. Geloof opdringen werkt toch niet, want zoiets moet vanuit jezelf komen, niet van anderen. Respect moet er zeker zijn. Maar ook omgekeerd. Ik vind het heel erg dat bijna niemand van die vele gelovigen die ik ken daarvoor uit durft komen, omdat ze genadeloos de grond in geboord kunnen worden, zeker tussen jongeren. Respect moet wederzijds zijn.

Hebben jullie in België ook Jehova's Getuigen?
Die met de voet tussen de deur gaan staan op zondagochtend, ook al heb je duidelijk en vriendelijk bedankt?
Waarvan je dan denkt dat ze je willen beroven?
Wij dus met 2 man sterk de deur dicht proberen te krijgen, vloekend en tierend?
De grefo-buurman op leeftijd met vrouw die net naar de kerk wil gaan uit de auto en voor ons in de bres springt?
Dit is anno 2010, de kruistochten zijn eeuwen geleden. Of toch niet?

edit: grefo= gereformeerden, volgens mij een Rotterdamse afkorting, maar geen scheldwoord, iig door onszelf dan niet zo bedoeld.
Laatst bijgewerkt door MarvanTom op 11-08-10 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:35

Jup, die zijn hier ook. Iemand die ik ken is er zelfs eentje, maar niet zo fanatiek.
De Jehova's Getuigen die ik ooit al aan de deur heb gehad, waren heel vriendelijk en drongen zich niet zo op als in het voorbeeld dat jij geeft.
Zo heeft mijn moeder wel eens ooit eentje de deur gewezen. "Wij brengen u het licht!" waarop zij zei: "Mijn kaars brandt nog!" Mijn moeder had een slechte dag... :+

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:42

Citaat:
Hebben jullie in België ook Jehova's Getuigen?
Die met de voet tussen de deur gaan staan op zondagochtend, ook al heb je duidelijk en vriendelijk bedankt?
Waarvan je dan denkt dat ze je willen beroven?
Wij dus met 2 man sterk de deur dicht proberen te krijgen, vloekend en tierend?
De grefo-buurman op leeftijd met vrouw die net naar de kerk wil gaan uit de auto en voor ons in de bres springt?
Dit is anno 2010, de kruistochten zijn eeuwen geleden. Of toch niet?

edit: grefo= gereformeerden, volgens mij een Rotterdamse afkorting, maar geen scheldwoord, iig door onszelf dan niet zo bedoeld.

nou toen mijn opa nog leefde ( is nu 15,5 jaar overleden ) kwamen er ook jehova getuige aan de deur, maar mijn opa en oma hebben zo een zware antieke deur, en die jehova zet zo ze voet er tussen en me opa gooit met een vaart die deur dicht na een paar keer het vriendelijke verzoek om zijn voet weg te halen omdat hij geen intresse had, die jehova man had wel mooi ze voet gebroken daarna heb me opa nooit meer jehova's aan de deur gehad :Y) :+

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:44

Hihihi! Die is ook goed Tieneke!
Openingszin in Nederland: Wij brengen u god. Antwoord: Is het gratis ? Zet maar in de gang... :+

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:47

:s Ik heb nog nooit iemand hier gehoord over voeten tussen de deuren zetten om te verhinderen dat de deur dicht gaat. Is niet bepaald vriendelijk en lijkt me zeker geen goede manier om mensen er het positieve van in te laten zien... Ik zou me bedreigd en geïntimideerd voelen aan m'n eigen deur...

Maar die handelingen liggen ook niet aan het geloof, maar aan de (foute) aanpak van mensen. Maar die foute aanpak maakt hun reputatie er dan niet beter op, nee.

MarvanTom: :D

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:50

Tieneke schreef:
:s Ik heb nog nooit iemand hier gehoord over voeten tussen de deuren zetten om te verhinderen dat de deur dicht gaat. Is niet bepaald vriendelijk en lijkt me zeker geen goede manier om mensen er het positieve van in te laten zien... Ik zou me bedreigd en geïntimideerd voelen aan m'n eigen deur...

Maar die handelingen liggen ook niet aan het geloof, maar aan de (foute) aanpak van mensen. Maar die foute aanpak maakt hun reputatie er dan niet beter op, nee.

MarvanTom: :D

nou hier in nederland zijn ze echt wel zo brutaal hoor, ze blijven maar door mekkeren, en als je nog vriendelijk blijft ( okal is dat affentoe moeilijk) en je wilt de deur dicht doen doen ze er alles aan om te zorgen dat je die deur niet dicht kan doen, maarja heb waar ik nu woon weinig last er van eigenlijk. veel mensen kunnen me huis niet eens vinden die kunne we uitzwaaien als ze over de dijk gaan terwijl ze tog echt onder aan de dijk moesten wezen :Y) maarja is ook een onverhard weggetje doodlopend en het zit zeg maar naast de omhoog weg de dijk op,, :+

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:59

beantsje schreef:
Helemaal niet mee eens!

Gek is dat, juist de niet-gelovigen zeggen juist altijd dat God de mensen laat lijden (met lange ij overigens).
Terwijl één van de essenties van het christendom is, dat de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheden heeft.

Met andere woorden; als je de reden van honger in Afrika en mishandelingen wilt weten, moet je dat aan de veroorzakers vragen. Dat zijn doorgaans mensen.
Natuurlijk zijn er ook oorzaken van menselijk leed waarvan je niet zomaar een veroorzaker kan aanwijzen. Dan nog is het onzin om maar meteen naar God te wijzen.

Dat is wel een domme spellingfout.. :o

Maar, dan denk ik, als god ons geschapen zou hebben zou hij ons ook wel zo kunnen 'maken' dat dat niet zou gebeuren.

Ik ken ook een gezin met 4 kinderen en alle 4 hebben ze (ernstige) ADHD, die ouders zeggen dan 'dat is gods wil', dan vraag ik me toch ook af wat ze dan fout gedaan hebben?
Hoe zit dat dan volgens jouw? Gods wil of eigen verantwoordelijkheid?
Kitty_luna schreef:
nou hier in nederland zijn ze echt wel zo brutaal hoor, ze blijven maar door mekkeren, en als je nog vriendelijk blijft ( okal is dat affentoe moeilijk) en je wilt de deur dicht doen doen ze er alles aan om te zorgen dat je die deur niet dicht kan doen, maarja heb waar ik nu woon weinig last er van eigenlijk. veel mensen kunnen me huis niet eens vinden die kunne we uitzwaaien als ze over de dijk gaan terwijl ze tog echt onder aan de dijk moesten wezen :Y) maarja is ook een onverhard weggetje doodlopend en het zit zeg maar naast de omhoog weg de dijk op,, :+

Hier zijn ze ook zo lastig niet hoor, als je nee zegt blijven ze nog wel door mekkeren, maar een voet tussen de deur heb ik nog niet meegemaakt en ook nog nooit van gehoord.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:04

Nies_ schreef:
beantsje schreef:
Helemaal niet mee eens!

Gek is dat, juist de niet-gelovigen zeggen juist altijd dat God de mensen laat lijden (met lange ij overigens).
Terwijl één van de essenties van het christendom is, dat de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheden heeft.

Met andere woorden; als je de reden van honger in Afrika en mishandelingen wilt weten, moet je dat aan de veroorzakers vragen. Dat zijn doorgaans mensen.
Natuurlijk zijn er ook oorzaken van menselijk leed waarvan je niet zomaar een veroorzaker kan aanwijzen. Dan nog is het onzin om maar meteen naar God te wijzen.

Dat is wel een domme spellingfout.. :o

Maar, dan denk ik, als god ons geschapen zou hebben zou hij ons ook wel zo kunnen 'maken' dat dat niet zou gebeuren.

Ik ken ook een gezin met 4 kinderen en alle 4 hebben ze (ernstige) ADHD, die ouders zeggen dan 'dat is gods wil', dan vraag ik me toch ook af wat ze dan fout gedaan hebben?
Hoe zit dat dan volgens jouw? Gods wil of eigen verantwoordelijkheid?
Kitty_luna schreef:

Hier zijn ze ook zo lastig niet hoor, als je nee zegt blijven ze nog wel door mekkeren, maar een voet tussen de deur heb ik nog niet meegemaakt en ook nog nooit van gehoord.

ligt er ook maar net aan wie je voor de deur heb staan ik heb het in mijn eigen leven maar 1 keer mee gemaakt en heb het van me oma gehoord dat met me opa

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:08

Jij pakt nu precies het probleem bij de kladden, Tieneke: het is een foute aanpak van mensen, die in hun geloof of besef denken het beste te doen, maar niet goed uit de verf komen daardoor.

Ik heb ook met Jehova's gewerkt als collega's: hardwerkende en goudeerlijke mensen. Begrijp dan totaal die 'deur'-acties ook niet...
Enthousiasme in geloof is goed, overdrijven is ook een vak.
Van de Bhagwan heb je ook geen last; die lopen langs met hun geklinkel en kleurige gewaden, maar that's it.
Een soort van zwijgend en wandelend reclamebord, maar iedereen weet wie ze zijn.
Dringen niet op, maar als je vragen stelt, krijg je keurig antwoord. Vrij(blijvend)heid, blijheid.

Wel ben ik van mening dat de kerk, welke kerk dan ook, mensen meer verbroedert.
Een ieder helpen die dat nodig heeft, mensen onderling.
Ik kan me dus goed indenken dat in een harde maatschappij als deze zoiets toch een welkome aanvulling is/ kan zijn.

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:11

Voor mij is 'Het geloof' een nietszeggend iets. Alleen al het feit dat er zoveel verschillende stromingen in bestaan, en veel mensen er dan ook nog eens hun eigen draai aan geven zegt voor mij genoeg. Puntje bij paaltje onzin dus.
Iedereen moet het maar voor zichzelf weten, als ze zich er fijn voelen best. Maar ik houd mijn handen er vanaf en lees dan ook geen bijbel oid. De godsdienstlessen op de basisschool waren leuk, vooral omdat we erbij mochten tekenen. Maar er kwamen zoveel verschillende personen en verhaallijnen in voor dat ik toch de draad al kwijt was.

Life is what YOU make it, en ook een beetje waar je bent geboren natuurlijk.

En verder: Geloof is in mijn ogen ook maar voor een groot deel wat je met de paplepel in gegoten krijgt, want ik kan me niet voorstellen dat iemand eens besluit goh.. dat geloof is toch wel interessant. Lijkt me dat je dan een keuze maakt in een stroming oid. Nja whatever, ik vind het vage koek. Voor mij hoeft het niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:15

MarcanTom: ik denk ook dat dat een goede aanvulling kan zijn. Het is niet voor niks dat de evangelische kerken, hier in België toch zeker, aan het groeien zijn en nog geen klein beetje. En dan vooral jongeren die zich aangesproken voelen! Dan is de nood er toch ook een beetje...

Nies_: van oorsprong heeft God het ook zo bedoeld, dat alles goed ging. Maar de mens (Adam en Eva) heeft er toen voor gekozen om de zonde te begaan en dat is dus een menselijke fout en keuze geweest. Daar heeft God niks mee te maken.

Winnietje3: bij mij is het er toch niet met de paplepel ingegoten. Ik ben op zich katholiek opgevoed, maar echt helemaal niet doorgedreven. Ik heb enkel de eerste drie jaren van mijn middelbaar op een katholieke school gezeten, wel altijd katholieke godsdienst gevolgd, maar ik ben nooit ergens in gedwongen. En dat wat jij nu niet voor te stellen vindt, is bij mij toch wel min of meer gebeurd: interesse gekregen en me er meer en meer in verdiept.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:15

Tieneke schreef:
Ik weet trouwens niet hoe dat ivm onderwijs in Nederland zit. Dus ik spreek enkel uit ervaring in België.

Wat ik heb begrepen van een juf, zijn ze niet flexibel op een Katholieke school. Verdieping, inhoudelijk erop ingaan, discussie aangaan, was niet de bedoeling.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:16

Nicolletje schreef:
Tieneke schreef:

Wat ik heb begrepen van een juf, zijn ze niet flexibel op een Katholieke school. Verdieping, inhoudelijk erop ingaan, discussie aangaan, was niet de bedoeling.

Nja, ik zou het anders doen. Hier schrijft de inspectie het ook anders voor.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:18

Tieneke schreef:
Nies_: van oorsprong heeft God het ook zo bedoeld, dat alles goed ging. Maar de mens (Adam en Eva) heeft er toen voor gekozen om de zonde te begaan en dat is dus een menselijke fout en keuze geweest. Daar heeft God niks mee te maken.

Dus hij heeft bedoelt dat alles goed ging, maar bij de eerste 2 ging het al fout? Dat zegt mij al genoeg eerlijk gezegd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:20

God is niet iemand die aan touwtjes trekt en mensen aan het handje houdt zodat ze altijd juiste keuzes maken.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:22

Tieneke schreef:
Nja, ik zou het anders doen. Hier schrijft de inspectie het ook anders voor.

In dit specifieke geval werd zij gewoon 'berispt' door de directeur als ze het anders wilde.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:22

je moet het zo zien er zijn ooit wel dingen gebeurd waardoor de mensen gingen geloven maar geloof is ook iets wat mensen hebben bedacht. de katholieke kerk was vroeger alles en nam veel geld in bij de mensen. als je daar tegen was was j een ketter en kon je op de brandstapel komen. aangezien ouders hun kinderen niet meer kunnen troosten zie ik het als zo danig dat de mensen hun troost dan maar in hun geloof zoeken ook vaak als kind aangeleerd en dan ga je daar ook niet zomaar tegen in. zelf geloof ik luthers degene die de bijbel begrijpbaar vertaalde heette maarthe luther en was dus een ketter. de katholieke hadden de bijbel in het latijn wat veel mensen niet begrepen dus kon ze veel wijsgemaakt worden.
Nogmaals ik vind geloof iets dat bedacht is door de mensheid. om wat voor reden dan ook. En er zijn er veel die er voorlopig in doorslaan maar als ze in hun geloof al doorslaan hoe moet het dan verder zijn?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:24

o en nog wat ik denk dat god zich af en toe op zn wolk een breuk lacht, al zal hij ook vaak huilen om wat we nu weer allemaal uithalen.
ik geloof trouwens meer van darwin dan van adam en eva

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:24

Tieneke; Dat zeg ik toch ook niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:27

De mensen die ik ken die het sterkst geloven, zijn mensen met een heel fijne thuissituatie en met een heel open band met hun ouders. Ik denk niet dat je dat zomaar, op grond van niets, met elkaar in verband kan brengen.

Nies_: dan heb ik het verkeerd begrepen.

Kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 00:37

Even over Jehovagetuigen; ik heb ze hier ook wel eens aan de deur gehad. Dat ging op een hele normale manier;
"Hallo, mogen we met u een gesprekje over God hebben?"
"Nee sorry, daar heb ik niet zo'n behoefte aan."
"Mogen we u dan een folder over God geven?"
"Nee bedankt."
"Okee fijne dag verder!"
Niks opdringerig o.i.d.

Ik heb zelf verder niets met het geloof, maar heb ook absoluut niks tegen mensen die wel geloven. Toch snap ik er nooit zo heel veel van hoe mensen in God kunnen geloven, maar dat ligt denk ik aan mij.

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:39

jehova getuigen geloven iets anders dan christenen.. dus die kun je niet met elkaar vergelijken.. christenen hebben evangelisatieposten waar mensen vrijwillig naar toe kunnen gaan..

arjavdham

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 13:40

Kiki schreef:
Even over Jehovagetuigen; ik heb ze hier ook wel eens aan de deur gehad. Dat ging op een hele normale manier;
"Hallo, mogen we met u een gesprekje over God hebben?"
"Nee sorry, daar heb ik niet zo'n behoefte aan."
"Mogen we u dan een folder over God geven?"
"Nee bedankt."
"Okee fijne dag verder!"
Niks opdringerig o.i.d.

Ik heb zelf verder niets met het geloof, maar heb ook absoluut niks tegen mensen die wel geloven. Toch snap ik er nooit zo heel veel van hoe mensen in God kunnen geloven, maar dat ligt denk ik aan mij.

geloven kun je ook niet zomaar