Tieneke schreef:Kitty_luna schreef:maar er is toch wel een manier om op de basis school het voor kinderen begrijpelijk te maken, zonder dat ze het saai gaan vinden of iets, iets in een verhaal lijn, ik hoorde elk jaar alleen met kerst jezus is gekruizigd jezus is opgestaan, jezus is veraden door zijn vriend,
maar voor de rest leer je eigenlijk niks op een christelijke basis school ( op de mijne niet toen de tijd iig) ik bedoel als cbs zijnde wil je toch dat de kinderen zich meer in het geloof verdiepen, en je wilt ze wat bij brengen over het geloof, hier is toch wel iets voor om het voor de kinderen begrijpend en intresant te houden ?
Hier in België heeft elke godsdienst(stroming) zijn eigen leerplan waarin staat wat je precies in welk jaar of in elke leeftijdsdroep moet behandelen. Je hebt je daaraan ook te houden want er is altijd inspectie mogelijk. Door die leerplannen zijn er verschillende hand- en werkboekjes voor kinderen verschenen met handleidingen voor de leerkracht. Ook heb je natuurlijk je eigen opleiding als bron. Maar mijn ervaring is dat die boeken die voor kinderen bestaan, heel erg leuk en interessant voor kinderen zijn. Er zijn ook heel veel werkvormen om bijbelverhalen te begrijpen en uit te diepen. Dan ligt het een beetje aan de leerkracht of die die leukere werkvormen ook gebruikt of tradioneel blijft vasthouden aan vertellen (zeggen) en kinderen die alleen moeten luisteren.
ah oke, this voor mij dan ook al wat jaartjes geleden dat ik op de basis school zat, en toen hadden ze dit nog niet ( of mijn school deed er niet aan dat kan ook )
maar het is wel een handige manier om het kinderen te leren, ik weet goed dat ik op de basis school zat, dat ik me er ook echt niet voor intresseerde maar het werd ook niet leuk gemaakt, heb wel een bijbel gekregen met het afscheid van groep 8, heb deze wel gelezen, en staan ook zeker goede dingen in, en ik geloof ook wel dat er iets is, maar geloof niet specifiek in god en jezus, maar wel in het hiernamaals enzo.
het enige wat soms voor mij heel vervelend overkomt, zijn de jahova getuigen die aan je deur komen, zeg ze ook altijd heel vriendelijk dat ik geen intresse heb, en als zij mij dan vragen of ik ergens in geloof geef ik meestal als antwoord ik geloof in me zelf,
maar heb voor de rest respect voor de mensen die een geloof hebben