Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:35

Nee ik bedoel dat als je zoiets zegt, dat je later bij de poorten van de hemel staat, dat er dus een god is :) Echter de hele discussie is juist of er wel of niet een god is.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:36

Feitelijk hebben schepping en evolutie ook niks met elkaar te maken. Ze beogen namelijk twee totaal verschillende dingen. Wetenschap gaat over verklaringen, geloof over zingeving.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:37

ALS ik later tot de conclusie kom dat ik aan de poorten van de hemel sta, valt mij niets te verwijten.
ik handel vanuit mijn geweten met respect voor anderen, niet omdat het in een boekje staat.
denk niet dat god daar zo'n groot probleem mee zal hebben ;)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:39

Blue_Eyes schreef:
Feitelijk hebben schepping en evolutie ook niks met elkaar te maken. Ze beogen namelijk twee totaal verschillende dingen. Wetenschap gaat over verklaringen, geloof over zingeving.

Precies +:)+

Hoeveel gelovigen zijn er niet die de evolutietheorie naadloos in weten te passen in de scheppingstheorie? Zo van: " jaaaaa, er was wel een oerknal enzo maar waaróm was die er? Door god!"

Evolutie gaat over het hoe, geloof over het waarom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:41

vroli1 schreef:
@asyaa

dan is het te laat.. ;)

Te laat waarvoor?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:43

Blue eyes, ik vind dat mensen hun kinderen zelf moeten laten kiezen.... Dus niet jouw geloof aan hen opdringen maar het aan henzelf overlaten als ze oud genoeg zijn om dingen te begrijpen en te plaatsen.. Geloof me, er zouden heel wat minder mensen gelovig zijn....

Het geloof is inderdaad de grootste leugen in de geschiedenis janesmith, ben ik volledig met je eens. Schijnheilig strijden tegen het homo huwlijk en ondertussen worden er in kerken en jawel door mannelijke priesters, jonge jongens verkracht! Wat zegt God daarover?

En dat is niet respectloos zeker? Mijn moeder is bont en blauw geslagen door Nonnen... De meest vreselijke vrouwen waren dat... Iemand die ik ken is verkracht door een pater terwijl Nonnen haar vasthielden... Zeker ook uit naam van God? Homos die vervolgt worden...

En dat moet natuurlijk commentaarloos geaccepteerd worden... Nee, het is goed dat het hele geloof en kerkelijke gebeuren eens onder de loep word genomen. Kortzichtig en corrupt zooitje. Elkaar de hand boven het hoofd houden als het gaat om kinderverkrachting, verschrikkelijk!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:44

Blue_Eyes schreef:
janesmith schreef:
Van dat hele god verhaal en zijn schepping, klopt niets. In de bijbel staat dat Homosexualiteit niet toegestaan is, maar diezelfde homo is wel door god geschapen??

En hoe zit het met het heelal? Is die god ook de god van het heelal? Waarom wordt er in de bijbel niets gezegd over het heelal? Over leven op andere planeten? Of zijn we de enige in het heelal? Er staat niets van in de bijbel omdat de bijbel door mensen verzonnen is en in de tijd dat ze dat verzonnen hadden ze geen flauw benul wat het heelal inhield. Kortom....god is de grootste leugen in de geschiedenis, vind ik.

Jane, iets minder respectloos en onvriendelijk mag ook wel.

Waarom mag jij wel zeggen waar jij in gelooft en ik niet waar ik in geloof? >;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:46

Nee, dat moet helemaal niet kritiekloos worden geaccepteerd, want dat is vreselijk en daar moet tegen opgetreden worden. Maar ik heb wel geTeMd op jouw opmerking, want ik vind hem bijzonder kwetsend en respectloos tegenover mensen die hun uiterste best doen om hun kinderen op te voeden op de manier waarvan zij denken dat die goed is. Mensen die hun levenstaak daarin zien en bloed, zweet en tranen vergieten om het goed te doen. En dan komt er zo'n persoon die dat zelf anders zou doen, en die doet het even af met 'kindermishandeling' en 'zou verboden moeten worden'.

Jane, jij mag gerust zeggen waar jij in gelooft. Maar 'klopt niets van' en 'de grootste leugen in de geschiedenis' vind ik bijzonder onvriendelijk en respectloos. Je slaat bij voorbaat de hele discussie al dood.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:49

vroli1 schreef:
[***] schreef:

Maar kan dat kind van nog geen 24 uur oud dat wordt verkracht omdat er een paar mannen denken zo van hun aids af te komen daar wat aan doen?
Ik vind het nogal wraakzuchtig om mensen na zo veel generaties nog te straffen voor hetgeen hun voorouders hebben gedaan, god zou liefde en vergeving moeten zijn.

God is liefde en vergeving als je met heel je hart en ziel in Hem gelooft en zoals ik al zei is dat de erge dingen die in de wereld gebeuren de zonde is .. de duivel dus ;) die jou van God weg probeert te houden/krijgen d.m.v vloeken, stelen, moorden etc

Maar als god liefde en vergeving is, waarom grijpt hij dan niet in? Als hij de wereld en alles er op kan creeeren, waarom dan ook kanker?
Ik las hier vanmiddag verhalen over wonderen en mensen die uit een rolstoel zijn opgestaan... waarom grijpt hij daar wel in en bij dat babytje uit bovenstaande voorbeeld niet? Vanwaar die willekeur? Is dat een bewuste keuze of ziet hij niet alles?

Ik kan me best voorstellen dat mensen steun uit het geloof halen, op een manier dat je ook enorm veel steun kan halen uit een gesprek met je beste vriendin die ook niets aan de situatie kan veranderen. En ik kan me ook voorstellen dat je heel veel troost kan halen uit de gedachte dat er altijd iemand met je meekijkt en er na afloop van het leven een hemel is.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:52

ik ben opgegroeid met het katholieke geloof, maar twijfel te veel om me daar hoe dan ook aan vast te houden.
in eerst instantie geloof ik in een soort van schepping, maar niet echt in adam en eva of een oerknal, en daar vanuit geloof ik in de evolutie.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:54

Ik vind dat een ieder steun moet halen uit wat ie wil, moet geloven wat ie wil, dat in kleding, gebouwen, muziek, weet ik wat, mag uitdragen zoals ie wil.

Maar ik vind dat niemand het recht heeft te beweren dat ie de waarheid in pacht heeft en de ander danwel uit te maken voor domme kindermishandelaar of om te dreigen met een oordeel voor de hemelpoort. Wat er bij een eventuele hemelpoort gezegd gaat worden dat moeten (ook gelovige)mensen maar lekker aan god overlaten. Gij zult niet oordelen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:57

Kinderen van streng gereformeerde ouders zijn de dupe van het geloof..... Ze worden weggehouden van dingen die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen tot een evenwichtig en zelfstandig mens.. Jehovas, nog erger, geen verjaardagen vieren, oud en nieuw etc. Met je ouders van deur tot deur om het geloof op te dringen aan andere mensen... Ik ken mensen ja, die geen contact meer hebben met hun familie.. En waarom, die ouders accepteren niet dat hun kind een eigen mening heeft en niet meer gelooft in datgene waarin zij wel geloven. Diep triest. En dat wat ik schrijf is mijn mening net als dat jij de jouwe hebt.
Sinterklaas rijdt niet met zijn paard over de daken, simpelweg omdat dat niet mogelijk is.. En god woont niet in de hemel omdat de wolkjes dat niet kunnen dragen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:59

Wat bedoel je met de laatste opmerking vroli? Andere planeten ofzo met leven? Dat het er niet in staat wil nl. niet zeggen dat het niet zo is :)
vroli1 schreef:
als God 'ander leven' geschapen zou hebben zou dat echt wel in de bijbel staan..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:05

Mareng schreef:
Kinderen van streng gereformeerde ouders zijn de dupe van het geloof..... Ze worden weggehouden van dingen die ze nodig hebben om zich te ontwikkelen tot een evenwichtig en zelfstandig mens.. Jehovas, nog erger, geen verjaardagen vieren, oud en nieuw etc. Met je ouders van deur tot deur om het geloof op te dringen aan andere mensen... Ik ken mensen ja, die geen contact meer hebben met hun familie.. En waarom, die ouders accepteren niet dat hun kind een eigen mening heeft en niet meer gelooft in datgene waarin zij wel geloven. Diep triest. En dat wat ik schrijf is mijn mening net als dat jij de jouwe hebt.
Sinterklaas rijdt niet met zijn paard over de daken, simpelweg omdat dat niet mogelijk is.. En god woont niet in de hemel omdat de wolkjes dat niet kunnen dragen...

Dat is wat jij ervan maakt inderdaad, maar je presenteert het als een feit en zelfs als kindermishandeling en dat vind ik volkomen onterecht.
En als jij denkt dat God volgens 'de kerk' (of 'ons', zo je wilt) op de wolken zit, dan weet je duidelijk niet wat christenen geloven :Y)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:07

Blue_Eyes schreef:
Ach, wie weet of het ooit zover komt. Duidelijk is dat sommige mensen denken dat ze een oordeel kunnen vellen over God en de bijbel terwijl ze er feitelijk niets van begrepen hebben. The story of many lives, I guess :Y)

Jammer is dat he? Hetzelfde geldt trouwens voor wetenschap. Ook daar worden allemaal oordelen aangehangen die echt kant noch wal raken...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:07

Het is denk ik niet de bedoeling om mensen aan te vallen op hun geloof. Ieder gelooft op een eigen manier gebaseerd op dingen die ze aangeleerd zijn of die ze ontdekken. Het is wel jammer dat veel gelovigen van alles met de paplepel ingegoten krijgen en soms niet zelf nadenken over of het misschien anders kan of is.

Enfin, wat de hamvraag betreft:
Je hebt ...VERHAAL en ... THEORIE.
Dat zegt genoeg. Het ene is een verhaal dat door overlevering en flink aandikken en bijfantaseren (en vertalingen en "verbeteringen"naar een Paus zijn goeddunken) is opgesteld, ter nut van de macht van de kerk om het volk vooral braaf te houden. Het is zeker op waarheid gebaseerd, als je maar ver genoeg terug gaat blijkt dat ons DNA toch echt wel van "de eerste mensen" komt. Overigens is het mannengen, de Y , een mislukte vrouwengen (de X), dus dat Eva uit Adam's rib is gemaakt is niet logisch. Het is logischer dat de allereerste mens een vrouw was.

Het andere heeft te maken met intelect en een heel andere benadering.

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:08

odetteke schreef:
vroli1 schreef:
[quote="odetteke"

Maar kan dat kind van nog geen 24 uur oud dat wordt verkracht omdat er een paar mannen denken zo van hun aids af te komen daar wat aan doen?
Ik vind het nogal wraakzuchtig om mensen na zo veel generaties nog te straffen voor hetgeen hun voorouders hebben gedaan, god zou liefde en vergeving moeten zijn.

God is liefde en vergeving als je met heel je hart en ziel in Hem gelooft en zoals ik al zei is dat de erge dingen die in de wereld gebeuren de zonde is .. de duivel dus ;) die jou van God weg probeert te houden/krijgen d.m.v vloeken, stelen, moorden etc

Maar als god liefde en vergeving is, waarom grijpt hij dan niet in? Als hij de wereld en alles er op kan creeeren, waarom dan ook kanker?
Ik las hier vanmiddag verhalen over wonderen en mensen die uit een rolstoel zijn opgestaan... waarom grijpt hij daar wel in en bij dat babytje uit bovenstaande voorbeeld niet? Vanwaar die willekeur? Is dat een bewuste keuze of ziet hij niet alles?

Ik kan me best voorstellen dat mensen steun uit het geloof halen, op een manier dat je ook enorm veel steun kan halen uit een gesprek met je beste vriendin die ook niets aan de situatie kan veranderen. En ik kan me ook voorstellen dat je heel veel troost kan halen uit de gedachte dat er altijd iemand met je meekijkt en er na afloop van het leven een hemel is.[/quote]

God ziet alles en dat hij wel ingrijpt bij de meneer in de rolstoel en niet bij de baby zal denk ik te maken hebben met hoe zij geloven.. het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..
ook dit staat in de bijbel..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:12

vroli1 schreef:
het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..

Eerlijk is eerlijk, bij zo'n geloof zou ik me niet neer kunnen leggen. Ik ben niet religieus maar ik kan me wat voorstellen bij dat god niet kan ingrijpen omdat bepaalde dingen niet van buitenaf gestuurd kunnen worden.

Maar dat een god die capaciteit heeft, daadwerkelijk gebruikt om mensen uit een rolstoel op te laten staan en dan toch een baby zou laten verkrachten omdat de ouders niet geloven... nee. Dat zou iets zijn dat ik niet kan aanvaarden.

trustHim

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:16

ik denk eerlijk gezegd ook dat dat niet zo ligt. hoe het dan wel zit, durf ik niet een stellig antwoord op te geven. de situatie waarin genezingen plaatsvinden zijn vaak momenten waarop heel intens door meerdere mensen gebeden wordt, ik denk ook dat God dat soort momenten gebruikt om zichzelf te laten zien dat Hij er wel degelijk is.

Ik heb ook geworsteld met dingen, me afgevraagd waarom God heeft toegelaten dat ik seksueel misbruikt werd op mijn 6e. En nee daar heb ik nu geen concreet antwoordt op, het heeft me na verwerking sterker gemaakt als persoon maar ook sterker in mijn geloof doordat het diepe dal waar ik door gegaan ben ik niet alleen was, ik heb God in die diepte ervaren en met name op momenten dat ik er totaal niet open voor stond

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:17

Ik weet eigenlijk niet wat ik geloof.

Ik zie 'God' niet als een persoon, maar meer een soort 'symbolisch iets', als ik dit zo mag omschrijven.
Niet een echte persoon, maar ook geen gedachte ofzo.

De evolutietheorie is logischer, dat geef ik toe.
Maar ik weet niet wat ik kan of wil geloven, bij beide zijn er punten waarmee ik het eens en oneens ben :)

Edit: Ik weet niet of ik het goed heb uitgelegd zo, wat moeilijk dit...
Laatst bijgewerkt door xJolijn op 16-07-10 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

vroli1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:19

janesmith schreef:
Van dat hele god verhaal en zijn schepping, klopt niets. In de bijbel staat dat Homosexualiteit niet toegestaan is, maar diezelfde homo is wel door god geschapen??

En hoe zit het met het heelal? Is die god ook de god van het heelal? Waarom wordt er in de bijbel niets gezegd over het heelal? Over leven op andere planeten? Of zijn we de enige in het heelal? Er staat niets van in de bijbel omdat de bijbel door mensen verzonnen is en in de tijd dat ze dat verzonnen hadden ze geen flauw benul wat het heelal inhield. Kortom....god is de grootste leugen in de geschiedenis, vind ik.

"Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. 2 Tim.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:20

Shadow0 schreef:
vroli1 schreef:
het kindje zal waarschijnlijk zo behandelt worden omdat de mensen die verantwoordelijk zijn niets met het geloof hebben..

Eerlijk is eerlijk, bij zo'n geloof zou ik me niet neer kunnen leggen. Ik ben niet religieus maar ik kan me wat voorstellen bij dat god niet kan ingrijpen omdat bepaalde dingen niet van buitenaf gestuurd kunnen worden.

Maar dat een god die capaciteit heeft, daadwerkelijk gebruikt om mensen uit een rolstoel op te laten staan en dan toch een baby zou laten verkrachten omdat de ouders niet geloven... nee. Dat zou iets zijn dat ik niet kan aanvaarden.

Dat heb ik ook een beetje, het zou wel heel narcistisch zijn als dat een uitgangspunt van god is. Een steungevende en zingevende god kan ik me best iets voorstellen, maar een god die willekeurig met wonderen strooit, of nog erger, het geloof als uitgangspunt heeft bij het rondstrooien, dat gaat er bij mij niet in.

vroli1

Re: Evolutietheorie/Schepping. Wat kies jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 22:23

God is veel meer dan dat! als je eens gaat googlen of je slaat de bijbel eens open en zoekt het op misschien dat je het dan veel beter snapt :)

Mareng

Ok, dus God grijpt alleen in bij mensen die geloven.... Dat vind ik nou niet aardig van Hem... Een klein kindje laten sterven omdat de ouders niet gelovig zijn... Het moet niet gekker worden.. Het babytje heeft geen kans gekregen om eventueel gelovig te worden... Zo, en nu ga ik slapen en laat iedereen hier met rust. Dat is het beste voor ons allemaal en nee, ik kom niet meer terug.. Jullie kunnen weer rustig ademhalen.

Heb genoeg gelezen
en bij blij dat ik naar een openbare school gegaan ben en een vader en moeder heb die mij een eigen mening hebben laten ontwikkelen. Mijn moeder is op jonge leeftijd al uit de kerk getreden, mede door de boze nonnen. Mijn vader is 80, en jawel neutraal opgevoed. Zijn vader vond dat hele kerk gebeuren al grote oplichterij.... Dus, opvoeding bepaalt wel degelijk je visie op de schepping en evolutietheorie. Welterusten

Anoniem

faye schreef:
vroli1 schreef:
@asyaa

dan is het te laat.. ;)

Te laat waarvoor?