Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:07

Hoe zuidelijker je komt, des te normaler is omkoping. Zien ze gewoon als bijverdienste. Turkije is trouwens wel streng op Neef-nicht huwelijksgebied. Eigenlijk raar, maar ze erkennen alleen dat soort huwelijken die in Turkije gesloten zijn. Niet over de grens.
Ik voel me echt een freak, want door zoveel verantwoording af te moeten leggen gisteren en vandaag, heb ik meters aan tekst gelezen over dit onderwerp.
Laatst bijgewerkt door janesmith op 20-06-10 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:07

en daarom moet je je tegenwoordig in 6voud kunnen identificeren hier :) :)

vroegah ging ik naar de bank en dan was het "he Kim, hoest met peerd/man/huis/ moeder/vader??? en dan kreeg je je geld mee.............

moet je nu proberen :D :D

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:11

KiWiKo schreef:

vroegah ging ik naar de bank en dan was het "he Kim, hoest met peerd/man/huis/ moeder/vader??? en dan kreeg je je geld mee.............

Nu mag je blij zijn als je een deel van je eigen geld meekrijgt van ze.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:12

Fraude plegen is niet zo moeilijk hoor.
Mijn schoonvader woont in Griekenland. Hij heeft ieder jaar een bewijs van leven nodig voor zijn pensioen.
Hij is niet meer in staat om naar het stadhuis te gaan.
Dan gaat mijn man met mijn schoonmoeder, ze zetten even de juiste stempels, die mijn man aanwijst, en klaar is kees.
Nu frauderen wij niet, maar het zou dus wel kunnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:12

janesmith schreef:
KiWiKo schreef:

Nu mag je blij zijn als je een deel van je eigen geld meekrijgt van ze.

Je moet hier tegenwoordig betalen, om aan je eigen geld te kunnen komen.
Er is geen bankpas meer gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:13

Electra63 schreef:
Daar heb je gelijk in Mindim.
Maar de vraag was, kan je door een huwelijk te verbieden, kindersterfte/gehandicapten voorkomen?

Nee, ik denk niet dat een huwelijk verbieden het oplost, maar wel een eind bemoeilijkt. Volgens mij zijn bij de culturen die huwelijken arrangeren, wettige kinderen gewenst. Maar dat weet ik niet zeker. En laten we wel wezen, ik denk dat het percentage nederlanders met inteelt op inteelt een stuk minder is, dan bij culturen waar al generaties lang binnen de familie wordt uitgehuwelijkt. Wij hebben zo een traditie/ gewoonte niet.

Anoniem

Re: VERBOD OP HUWELIJK TUSSEN NEVEN EN NICHTEN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 01:15

Omkoping is heel normaal bij de zuidelijke landen en in Marokko.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:40

KiWiKo schreef:

Is hier nog steeds zo hoor

Ik ben al geïrriteerd als er een vakantie invaller zit die mijn naam vraagt :D :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:40

Electra63 schreef:
Maar de vraag was, kan je door een huwelijk te verbieden, kindersterfte/gehandicapten voorkomen?

Grote kans dat wanneer er met een niet verwante getrouwd wordt er evenmin een niet-gehandicapt kind komt.
Daarnaast Veroorzaakt inteelt geen defect.
En in NL komt/kwam het ook voor: Volendam is een bekende.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 10:54

Alane schreef:
Electra63 schreef:

Grote kans dat wanneer er met een niet verwante getrouwd wordt er evenmin een niet-gehandicapt kind komt.

Inteelt veroorzaakt geen defecten? Gezond is het anders ook niet, kijk voor de lol eens naar de friese paarden fokkerij.

En omdat het in nederland voor kwam, dan is het goed??

Iedereen heeft de kans op een gehandicapt kind, niemand heeft garanties (flauw ook dan men dat er steeds tussendoor gooit), maar als je het bewust op gaat zoeken door je generaties lang binnen je eigen familie te vermeerderen, dan noem ik dat de kat op het spek binden. En is dat wenselijk, nee.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 11:10

Hoogervorst (minister volksgezondheid namens VVD in Balkenende II en III) heeft ook al de mogelijkheid onderzocht om een verbod in te voeren. Wetenschappelijk gezien bleek er geen echte reden voor een verbod. Het probleem is complexer precies zoals Alane al heeft uitgelegd.

Aangezien er medisch wetenschappelijk niet viel aan te tonen dat er echt een noodzaak is kan een dergelijk verbod van Nederland dan gezien worden als een maatregel die uitsluitend bedoeld is om emigratie tegen te gaan. Een dergelijke maatregel zou dus kunnen worden aangevochten door toevallig verliefde neven/nichten die helemaal niet meer verwant zijn dan anderen mensen die geen neef/nicht zijn. Zij zijn dan namelijk het slachtoffer van een verkapte anti-emigratiemaatregel. Ik dacht dat dat de reden was dat Hoogervorst er toen van af heeft gezien. Met andere woorden er is wel een (potentieel) probleem maar dit was niet het correcte middel om het probleem op te lossen. De praktijk wijst uit dat dergelijke verkapte anti-emigratiemaatregelen geen lang leven beschoren zijn, dat heeft Thatcher al moeten ondervinden met veel van haar verkapte anti-emigratiewetjes, die vervolgens internationaal weer sneuvelden, waardoor er dus alleen maar een hoop ambtenarenwerk was bijgekomen.

Als je emigratie wilt aanpakken moet je emigratieregels maken en niet allerlei vreemde redenen gaan verzinnen is de les die je uit deze geschiedenis zou kunnen trekken. Maar zoals gezegd het enige dat we leren van geschiedenis is dat we niet leren van geschiedenis. ;)

In het midden oosten komen/kwamen neef/nicht huwelijken statistisch inderdaad vaker voor. Het heeft ook te maken met het erfrecht. In de golfstaten is men zich zeer bewust van dit probleem en veel mensen laten een genetische screening doen.

Biologisch gezien zijn wij als mensensoort natuurlijk wel het resultaat van een behoorlijke portie inteelt. ;)

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-10 11:37

Alane schreef:
Electra63 schreef:

Inteelt veroorzaakt de defecten ook niet maar maakt de kans op het doorgeven van defecten wel groter.
Aangezien de geleerden er niet uit zijn of het nu wel of niet de reden is van het verhoogde aantal miskramen en afwijkingen bij de groepen waar inteelt cultureel gezien gebruikelijk is,vind ik dat je dan het zekere voor het onzekere moet nemen en het geheel proberen uit te sluiten.Ik lees vaak een reactie in de trant van dat het niet bewezen is dat het veel kwaad kan en het daarom niet verboden hoeft te worden.Je kunt het ook van de andere kant benaderen en zeggen dat er nergens bewijs is dat het geen kwaad kan dus kun je het beter uitsluiten tot er wel een algemene conclusie is over het wel of niet schadelijke karakter.

Hermelientje schreef:
Hoogervorst (minister volksgezondheid namens VVD in Balkenende II en III) heeft ook al de mogelijkheid onderzocht om een verbod in te voeren. Wetenschappelijk gezien bleek er geen echte reden voor een verbod. Het probleem is complexer precies zoals Alane al heeft uitgelegd.

Aangezien er medisch wetenschappelijk niet viel aan te tonen dat er echt een noodzaak is kan een dergelijk verbod van Nederland dan gezien worden als een maatregel die uitsluitend bedoeld is om emigratie tegen te gaan. Een dergelijke maatregel zou dus kunnen worden aangevochten door toevallig verliefde neven/nichten die helemaal niet meer verwant zijn dan anderen mensen die geen neef/nicht zijn. Zij zijn dan namelijk het slachtoffer van een verkapte anti-emigratiemaatregel.

In de Verenigde Staten is het al heel lang verboden en heeft nog niemand dit succesvol kunnen aanvechten. Daar gaat een precedentwerking van uit wat het internationaal recht aangaat. Daarmee is duidelijk dat het geen belemmering hoeft te zijn wat de invoering van zo een wet betreft.
Verder kan een dergelijke procedure vele jaren gerekt worden, wat uiteindelijk in het voordeel van de staat zal zijn.
Laatst bijgewerkt door jantergouw op 20-06-10 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 13:28

janesmith schreef:
jameyskatje schreef:
dus dan zijn we toch verder van huis? ze kunnen gewoon bij het marokkaanse consulaat een huwelijk regelen hoor. zonder dit eerst voor de nederlandse wet te doen. dus inderdaad, dan lopen ze sociale en economische rechten mis.. waar uiteindelijk bij problemen de kinderen de dupe weer kunnen worden op hun beurt. veel verder van huis dus. het gebeurd weinig, dus snap ik uberhaupt de ophef niet. men moet het lekker zelf weten. kennis is voor iedereen beschikbaar. drugs en roken is ook slecht tijdens zwangerschap, dat is ook legaal. stomme vergelijking, maar ik zie het probleem niet. de overheid wilt ons al veel te veel controleren, we worden geleefd maar laat mensen lekker zélf leven

Zo makkelijk is dat niet, want hoe gaan ze aan een verblijfsvergunning komen voor de bruid of bruidegom? Voorheen kon dat onder de noemer gezinshereniging, maar die vlieger gaat niet meer op als ze een niet wettig huwelijk hebben.

o het ging over een bruid halen vanuit het buitenland? ik ging er vanuit dat beiden al in nederland wonen. dan heb ik dat niet meegekregen. dan wordt het idd lastig

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 19:17

jantergouw schreef:
Alane schreef:

Inteelt veroorzaakt de defecten ook niet maar maakt de kans op het doorgeven van defecten wel groter.
Aangezien de geleerden er niet uit zijn of het nu wel of niet de reden is van het verhoogde aantal miskramen en afwijkingen bij de groepen waar inteelt cultureel gezien gebruikelijk is,vind ik dat je dan het zekere voor het onzekere moet nemen en het geheel proberen uit te sluiten.Ik lees vaak een reactie in de trant van dat het niet bewezen is dat het veel kwaad kan en het daarom niet verboden hoeft te worden.Je kunt het ook van de andere kant benaderen en zeggen dat er nergens bewijs is dat het geen kwaad kan dus kun je het beter uitsluiten tot er wel een algemene conclusie is over het wel of niet schadelijke karakter.

Door inteelt kan een defect zich uiten.... hetr veroorzaakt geen defect....
hoe zouden anders dezelfde afwijkingen ook naar voren komen bij onverwanten?
en daar zijn de geleerden het wel overeens.

Als ik kijk naar honden, postduiven, paarden etc, en dan mn postduiven, daar is vader X dochter niet abnormaal, en toont geen defecten. Netzoals het ongewenste eigenschappen kan laten zien, kan het ook gewenste eigenschappen tonen.

Als je het hebt over de friezen, dat is niet het resultaat van 1 X verwant... de gehele genenpoel is/was klein, daar is/was bijna alles verwant in meerdere generaties, en ja dan is de kans op ongewenste eigenschappen veel groter dan een keer neef X nicht.
en daar is waar dit ook omgaat.... neef X nicht verboden, dan ook voor iedereen, maar wat is de reden?
economische huwelijken, uithuwelijking.... en dat kunnen ze niet verbieden... ...
educatie en voorlichting doet veel meer.

Want wat is de volgende stap, als het gaat om ter voorkoming van het baren van kinderen met een handicap?
Dat ieder stel zich aan een onderzoek moet onderwerpen om zo de kans op een kind met een handicap uit te sluiten cq te beperken?
Dan eerst voor de zwangerschap tot mischien wel later tijdens de zwangerschap?

Gaan ze dan ook het krijgen van kinderen op latere leeftijd verbieden omdat de kans op een handicap groter cq aanwezig is?

of is het een voorstel met een geheel andere achterliggende gedachte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-10 23:06

30 jaar geleden leerden wij op school dat het verboden was, dat je toestemming moest vragen aan de koningin, evenals als je nog niet meerderjarig was, dat je "ongelukkige kinderen" er van kreeg, want ja zo noemden ze dat :+ 30 jaar geleden.

Nu is het ineens een schande dat het weer wordt aangehaald, terwijl toch duidelijk is dat er wat mis mee is om binnen je familie te trouwen en kinderen te krijgen...

Dat de staat idd wel regels mag opleggen ivm volksgezondheid, kijk de regelvoering er maar eens op aan.

Zo vroeg iemand waarom hij een boete kreeg voor het niet dragen van een gordel door zijn kinderen op de achterbank, moesten ze toch zelf weten als ze zich kapot zouden rijden??? Waarom bemoeit de overheid zich daarmee??? Je zou zeggen, plausibel, maar wat kost het de staat als je invalide bent geworden? En zo is het nu dus ook zo....logisch toch? Je hoeft toch niet met de dochter van de zus van je moeder te trouwen om te kunnen overleven in dit land????

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 08:07

Iedereen die tegen is: jullie zijn dus ook tegen IVF en vrouwen na hun 30e moeten ook maar stoppen met het krijgen van kinderen?
Dit allemaal omdat ergens in bergen van Marokko een geïsoleerd volkje leeft dat al generatie op generatie put uit een beperkte genenpoel en hierdoor meer afwijkingen heeft?

Om nog maar niet te spreken van dragers van erfelijke afwijkingen. Mensen die drager zijn van bijvoorbeeld een kankergen mogen dus ook geen kinderen meer? De kans dat ze dat gen doorgeven, ook al trouwen ze niet eens in de familie, is zoveel malen groter dan afwijkingen die voortkomen uit een eenmalig huwelijk binnen de familie...

Daarnaast vraag ik me af hoe betrouwbaar de getallen überhaupt zijn met de invoering van de 20 weken echo. Hiermee kunnen veel meer afwijkingen gezien worden en kan de zwangerschap nog beëindigd worden. Hoeveel zwangerschappen worden nog afgebroken in die periode? Ik denk dat het percentage afgebroken zwangerschappen in die late periode bij moslims lager is dan bij bv autochtonen en dus automatisch dat er meer kinderen met een afwijking geboren worden. Trouwens ook een interessante.. Als de 20 weken echo niet goed is, moet de zwangerschap dan verplicht afgebroken worden?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:45

russel schreef:
Zo vroeg iemand waarom hij een boete kreeg voor het niet dragen van een gordel door zijn kinderen op de achterbank, moesten ze toch zelf weten als ze zich kapot zouden rijden??? Waarom bemoeit de overheid zich daarmee??? Je zou zeggen, plausibel, maar wat kost het de staat als je invalide bent geworden? En zo is het nu dus ook zo....logisch toch? Je hoeft toch niet met de dochter van de zus van je moeder te trouwen om te kunnen overleven in dit land????

Dan beslis je als ouder over het leven van je kinderen....... en dan zou je je moeten afvragen met zo'n antwoord of die kinderen wel zo veilig zijn thuis, en hoe veilig de omgeving van die ouder als die zo nonchalant omgaat met het eigen leven en die van de kinderen?

Vroegah waren ze niet wijzer, en dat terwijl de koningshuizen zeer nauw verwant waren...
bijv.: trouwde Elisabeth met haar neef, Keizer van Oostenrijk, beide moeders waren zusters.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 09:48

Alane schreef:
russel schreef:

Dan beslis je als ouder over het leven van je kinderen....... en dan zou je je moeten afvragen met zo'n antwoord of die kinderen wel zo veilig zijn thuis, en hoe veilig de omgeving van die ouder als die zo nonchalant omgaat met het eigen leven en die van de kinderen?

Vroegah waren ze niet wijzer, en dat terwijl de koningshuizen zeer nauw verwant waren...
bijv.: trouwde Elisabeth met haar neef, Keizer van Oostenrijk, beide moeders waren zusters.

Zo rookten ze ook opium vroeger en zijn er mensen die harddrugs gebruiken zonder er ooit last van te krijgen, desondanks heeft de staat het verboden vanwege de risico's voor de volksgezondheid.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 12:54

ik heb verder niet heel het topic doorgelezen, maar ik vind het persoonlijk een beter idee om alle drank, drugs en tabak te verbieden ivm de volksgezondheid

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:18

Zaina schreef:
ik heb verder niet heel het topic doorgelezen, maar ik vind het persoonlijk een beter idee om alle drank, drugs en tabak te verbieden ivm de volksgezondheid

Die 3 brengen jaarlijks ongeveer 10 miljard euro in het laatje, hoe gaan we dat opvangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 13:24

kamsel schreef:
Iedereen die tegen is: jullie zijn dus ook tegen IVF en vrouwen na hun 30e moeten ook maar stoppen met het krijgen van kinderen?
Dit allemaal omdat ergens in bergen van Marokko een geïsoleerd volkje leeft dat al generatie op generatie put uit een beperkte genenpoel en hierdoor meer afwijkingen heeft?

Om nog maar niet te spreken van dragers van erfelijke afwijkingen. Mensen die drager zijn van bijvoorbeeld een kankergen mogen dus ook geen kinderen meer? De kans dat ze dat gen doorgeven, ook al trouwen ze niet eens in de familie, is zoveel malen groter dan afwijkingen die voortkomen uit een eenmalig huwelijk binnen de familie...

Daarnaast vraag ik me af hoe betrouwbaar de getallen überhaupt zijn met de invoering van de 20 weken echo. Hiermee kunnen veel meer afwijkingen gezien worden en kan de zwangerschap nog beëindigd worden. Hoeveel zwangerschappen worden nog afgebroken in die periode? Ik denk dat het percentage afgebroken zwangerschappen in die late periode bij moslims lager is dan bij bv autochtonen en dus automatisch dat er meer kinderen met een afwijking geboren worden. Trouwens ook een interessante.. Als de 20 weken echo niet goed is, moet de zwangerschap dan verplicht afgebroken worden?

:D :D :D

Je kunt heus goed overdrijven, maar vind je je eigen reactie niet een klein beetje offtopic?

Ben het overigens met Russell eens, heel goed omschreven vind ik :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:19

Heb ook erg mijn best gedaan :D
(en met fout, het moet natuurlijk zijn iedereen die voor een verbod is)
Maar off topic is het in het geheel niet. Het gaat in op het veel gebruikte argument om het huwelijk tussen neef en nicht te verbieden en dat is het licht verhoogde risico om afwijkingen bij nageslacht. Als je dat argument wil gebruiken moet het zowat half Nederland verboden worden om door te fokken. Mij best hoor, maar dat levert weer een boel andere problemen op.
Ofwel kom met andere argumenten, er zullen er best zijn die meer hout snijden..

Russel het fijne van dit land is dat je niet hoeft te trouwen met de dochter (of zoon) van de zus van je moeder om te overleven maar als je dat nou graag wil dan mag dat..

Anoniem

Re: Verbod op huwelijk tussen neven en nichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 15:59

Maar wat die neef en die nicht die met elkaar trouwen, het product zijn van een ander inteelt huwelijk.
Als je je maar de hele tijd binnen het zelfde cirkeltje blijft vermenigvuldigen, wordt ook die genenpoel bijna net zo klein als de friezenpoel.

Ik vind de rest van je betoog Kamsel een beetje erg flauw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:02

kamsel schreef:
Russel het fijne van dit land is dat je niet hoeft te trouwen met de dochter (of zoon) van de zus van je moeder om te overleven maar als je dat nou graag wil dan mag dat

En daarom kun je dat in dit land net zo goed verbieden, het is hier namelijk niet nodig. Aangezien de meeste huwelijken tussen neef en nicht zijn gearrangeerd, dus niet geheel uit liefde, snap ik het probleem niet.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-10 16:04

janesmith schreef:
Zaina schreef:

Die 3 brengen jaarlijks ongeveer 10 miljard euro in het laatje, hoe gaan we dat opvangen?

hmmm het ging toch zogenaamd over de volksgezondheid die ze zo belangrijk vinden? maar als het geld opleverd dus blijkbaar niet.