Ouders boos om halalvlees op crèche

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:39

liedje89 schreef:
KiWiKo schreef:
@ liedje......... is dat belangrijk???????? het gaat erom dat 17% van een school gaat bepalen wat de overige 83% eet...........

geen gezonde balans denk ik!

Als er bij mij 10 mensen komen eten en twee lusten geen paprika en de rest maakt het geen donder uit ga ik geen paprika serveren :Y). Dus ja wel scheef maar niet erg, zolang het de rest maar niet uitmaakt. Vind wel dat je dat soort dingen wel even mag pijlen natuurlijk. In deze is de school er wel erg makkelijk van uit gegaan dat niemand het erg vond.

en als het de rest nou wel uitmaakt........... als de rest van de groep zich nou net effe niet aan wil passen aan die twee?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:46

ik ben heel slecht maar ik zou zeker niet blij zijn als ze zoiest deden zonder mij in te lichten...
ik vind het best dat mensen halalvlees willen eten, maar het gaat om 17%!

ik zou me kind daar niet willen hebben, volgende maand wordt er misschien uit de koran gelezen.. ik vind overleg iets belangrijks en niet een kleine(invloedrijke) groep die alles bepaald.
hoe moelijk kan het zijn om even een brief rond te sturen.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:50

waarom ben je dan heel slecht ?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:51

Ik denk ook dat de creche er wel heel makkelijk vanuit is gegaan dat het verder niemand uit zou maken. Anders zouden ze nu niet weer apart hoeven koken :Y) . Misschien dachten ze wel net als JK in haar eerste post: waarom zou je daar bezwaar tegen moeten hebben zeg maar. In zo'n vaart zal het niet gaan GekvanFleur bij zo iets ga je er ook wel vanuit dat de rest wel bezwaar zou hebben. (Bovendien zou ik het helemaal niet zo vreemd vinden om ook eens les te geven in verschillende godsdiensten op scholen zolang het dan maar net als de waarheid word verkondigd ;) )

KiWiKo

Re: Ouders boos om halalvlees op crèche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:52

kan die 17% zich niet aanpassen aan die overige 83% ?

of is dat een hele rare vraag?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 22:57

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:00

KiWiKo schreef:

De minderheid zal zich moeten aanpassen voor zover dat nodig is. Maar hier is twee pannetjes schijnbaar ook geen probleem dus waarom dat een probleem maken. Zo'n eenheidsworst hoeven we ook niet te worden :P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:01

EN???

dus 83% moet zich maar aanpassen.............. en het maar laten gebeuren........ is dat neit een heel beetje vreemd, dat de meerderheid zich aan een minderheid aanpast?

dat is verre van het sociale beleid toch?

in het sociale beleid past de minderheid van de stemmen zich aan aan de meerderheid van de stemmen............. dit is helemaal omgekeerd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:04

liedje89 schreef:
KiWiKo schreef:

De minderheid zal zich moeten aanpassen voor zover dat nodig is. Maar hier is twee pannetjes schijnbaar ook geen probleem dus waarom dat een probleem maken.[/quote] voorlopig was het wel zo dat de minderheid de dienst uit maakte :) :) en dat is toch helemaal van de zotte? dat zo een kleine 83% procent van de school gewoon even vergeten werd en bestempeld werd als niet belangrijk............ ja is in mijn ogen wel kwalijk.......

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:08

Ik vraag me af in hoeverre dat geen rekening houden met is. Ik bedoel het is schijnbaar geen beleid daar om door te geven wat de kinderen te eten krijgen en bij zo'n verandering ineens wel?

Ik snap wel wat je bedoeld hoor maar imo is meer het niet inlichten (en dus geen inspraak geven) het kwalijke niet het feit dat er iets word aangepast omdat een kleine grope dat graag wil, dat kan imo best zolang de meerderheid daar maar niet onder lijd (en ik schaar principiële problemen daar dan ook even onder ;) )

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:09

KiWiKo schreef:
jameyskatje schreef:
lees gewoon mijn 1e post kiwiko

heb ik niet gelezen............. wel wil ik graag weten of jij het goed vind dat 83% van de kinderen op die school halal vlees moeten eten omdat er 17% van die kinderen moslim zijn????

lijkt mij een hele terechte vraag........ :)

is in mijn 1e post antwoord op gegeven, dat jij dat niet leest is een ander verhaal

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:29

83% hoeft zich niet aan 17% aan te passen. De creche heeft alleen een inschattingsfout gemaakt. Zij dachten dat het geen probleem zou zijn om rekening te houden met elkaar. Maar er moet niks. Ze hebben het eten immers alweer aangepast.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:33

KiWiKo schreef:

_/-\o_

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:40

jameyskatje schreef:
KiWiKo schreef:
heb ik niet gelezen............. wel wil ik graag weten of jij het goed vind dat 83% van de kinderen op die school halal vlees moeten eten omdat er 17% van die kinderen moslim zijn????

lijkt mij een hele terechte vraag........ :)

is in mijn 1e post antwoord op gegeven, dat jij dat niet leest is een ander verhaal

sorrie, zou je hem alsjeblieft willen quoten?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:41

Krips schreef:
83% hoeft zich niet aan 17% aan te passen. De creche heeft alleen een inschattingsfout gemaakt. Zij dachten dat het geen probleem zou zijn om rekening te houden met elkaar. Maar er moet niks. Ze hebben het eten immers alweer aangepast.

hmzzz rekening houden met elkaar........... is toch doen wat de meerderheid wil??? de minderheid houd dan rekening met de meerderheid............ de meerderheid die rekening houd met de minderheid is een soort van niet rekening houden met elkaar :)

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:43

Als ik van te voren een brief zou krijgen, waarin het uitgelegd zou worden, zou ik er geen problemen mee hebben.

Om het zonder overleg zo uit te voeren, ja dan gaan mijn stekels overeind staan en zo ik denken voor die 17 %?
Jahhh dagggg

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:44

Eerlijk is eerlijk als het het kdv van mijn kind was geweest had ik ook niet blij geweest.
Zo'n probleem moet het toch ook niet zijn om het ene kind wel halal vlees te geven en het andere niet?

En van te voren een brief meegeven waar een ouder misschien kan aankruisen of hij er wel of geen probleem mee heeft lijkt me nog beter, het stomme is dan zou ik er wel mee accoord gaan. Puur en alleen om het idee dat je er dan zelf mee instemd.
Maar ik ben allergisch voor moeten en dingen die voor mij beslist worden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:51

KiWiKo schreef:
Krips schreef:

hmzzz rekening houden met elkaar........... is toch doen wat de meerderheid wil??? de minderheid houd dan rekening met de meerderheid............ de meerderheid die rekening houd met de minderheid is een soort van niet rekening houden met elkaar :)

Het is in principe geen probleem voor de meeste mensen om halalvlees te eten. Het is echter wel een probleem voor moslims om niet-halal vlees te eten. Net als het voor mij als vegetarier wel een probleem is om vlees te eten, en voor niet vegetariers vegetarisch eten geen probleem is. Of voor een diabeet suiker slecht is, en voor een niet diabeet niet.
Rekening houden heeft niet altijd te maken met meerderheid en minderheid. Als je met een groep bent en je gaat uit eten en er is een restaurant waar de hele groep wil eten. Er staat alleen niks vegetarisch op de kaart en er is wel een vegetarier bij.. Dan ga je toch naar een andere tent? Terwijl er maar 1 iemand is waar een hele groep rekening mee moet houden.

Maar ze hadden het wel het beste van te voren kunnen aankondigen. Dat vind ik wel.

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 23:51

KiWiKo schreef:

Mijn idee...

Ik vind zoiezo dat we inmiddels overspoeld worden met overal maar halalvlees... zelfs in restaurants...
Ik moet het niet.... ik vind het vreselijk, de manier waarop die arme dieren afgeslacht worden en langzaam doodbloeden!! En waarom in vredesnaam!!

Nee hoor... kdv gewoon normaal vlees geven en anders maar niet!! We leven tenslotte in Nederland...

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:01

ja ff een vraagje het....ff opheldering halavlees: dier bloed eerst leeg en dan sterft het ??????
begrijp ik het goed ???

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:03

frangelica schreef:
en de slager moet het vlees op een bepaalde manier bereiden terwijl hij de woorden Allaho-Akbar’ -wat ‘God is groot’ betekent - herhaalt. Alle vet en het bloed worden verwijderd waardoor het vlees langer vers blijft.

Bij de reguliere slachtwijze wordt het bloed ook direct afgetapt?

Sorry voor offtopic, maar ff benieuwd, mag een moslim vis eten?

Ik ben het wel eens met dat Nederland ook haar (of zijn?) culturele grenzen moet bewaken.
Als ik in duitsland mijn kind naar de creche breng, weet ik dat het duits moet spreken en varkensvlees zal eten.
Maar, gezien eenieder zelf voor de creche betaald (toch?) vind ik dat er naar een dergelijke wens geluisterd mag worden, en dus vind ik het een oplossing dat deze kinderen halalvlees kunnen krijgen.

Ineens de hele creche op halal zetten zonder overleg met de ouders, dat is wachten op protesten.
De hele bio-industrie is poedersuiker, maar ik vind halal slachtmethode nou ook niet vriendelijk overkomen. Hoe hebben deze dieren het voor hun slachting? Komen die ook uit de bio-industrie alvorens ze halal geslacht worden?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:04

Shadow0 schreef:
Adil18 schreef:
Mij gaat het absoluut niet om de manier van slachten, maar meer om het feit dat je je als Nederlander in Nederland bijna als een buitenlander voelt..

Omdat er een bepaalde soort vlees wordt klaargemaakt? Moet je daar je identiteit uit halen?

*Zucht*...Nee, het gaat me hier niet om identiteit, het gaat me om principe! Als de kids op de KDV de hele dag niks anders zouden krijgen dan Bratwurst omdat 17% van de kinderen Duits is en deze graag Bratwurst willen, zou ik me daar net zo goed kwaad om maken (om maar een lekker over de kam scherend voorbeeld te noemen... :+ )

Shadow0 schreef:
Nou ja, als het moet, dan moet het maar. Dus voortaan alleen nog historisch verantwoord eten. (Maar ja, welk historisch verantwoord eten, aangezien aardappelen uit Zuid-Amerika zijn geimporteerd, het gros van onze kruiden via de kolonien het land zijn binnengekomen. Zelfs koffie en thee kunnen dan niet meer uiteraard.)

En hieruit blijkbaar weer hoe slecht je mijn posts gelezen hebt...Als je ze al überhaupt gelezen hebt...

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:05

Bij de reguliere slacht krijgt het dier een pin in zijn slaap en is daarmee verdoofd, maar het bloed blijft wel circuleren waardoor ze dit perfect kunnen opvangen. Dus loopt in principe ook leeg maar is in ieder geval verdoofd.

Zodra bij halal er bloed uitstroomt, raken ze dan ook een soort verdoofd?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:05

frangelica schreef:
ja ff een vraagje het....ff opheldering halavlees: dier bloed eerst leeg en dan sterft het ??????
begrijp ik het goed ???

Ja, schijnt heel erg snel te gaan...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 00:08

Arabesk schreef:
Als die ouders tegen Halal vlees zijn, vinden ze het wel normaal om hun kind bioindustrie vlees te geven? 8)7

Letterlijk schijnheilig zeg. Het is puur en alleen omdat halal = moslim en moslim = slecht }:0

Hoe weet je dat zo zeker? Dit laatste is imo wat alleen van jouw stamt...Of heb jij alle ouders van de "overige" 83% kinderen naar hun beweegredenen gevraagd?