RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Re: RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:01

Jij zegt wat ik denk.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 22:02

En dat vind ik dus missen - verder kijken dan wat je wilt zien.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:29

Chris schreef:
vibabu schreef:
Ik ben trouwens ook wel eens benieuwd onder de "linkse" onder ons, of zij kunnen bewijzen met cijfers dat de allochtonen helemaal niet vaker in het criminele circuit belanden. Laten we het eens omdraaien :D PVV komt met cijfers maar PvdA zegt alleen maar dat het niet zo is. dus ik ben benieuwd ;)

Ik heb (volgens mij, correct me if i'm wrong) nooit onkend dat dit zo is. Maar ik vind niet dat je dit moet oplossen door een héle groep daar de dupe van te maken of door mensen het land uit te zetten.

Hoezo wordt een hele groep de dupe? Als je niet crimineel bent dan is er niets aan de hand hoor. Alleen de allochtone criminelen worden het land uit gesodemieterd, en dat is imo een hele goede zaak. Dat ze in hun eigen land maar lekker aan het stelen en aanranden en verkrachten gaan. Kijken hoe ze daar worden behandeld.
Wanneer ik in Marokko een misdaad bega dan ben ik ook nog niet jarig dat kan ik je wel vertellen. Nederland is veel te soft in vergelijking met 90% van de andere landen op deze wereldbol. En daar wordt door onze buitenlandse vrienden gretig misbruik van gemaakt. Want god wat hebben de buitenlandse criminelen schijt aan het hele gedoe hier. En niet dat ze georganiseerd een misdaad plegen, nee het zijn vaak ook nog eens van die kleine misdrijven zoals het stelen van een krat bier, of ergens een ruit ingooien, of mensen uitschelden op straat. Mensen die zeggen dat dit net zo vaak door Nederlandse jongeren wordt gedaan wonen OVERDUIDELIJK niet in de randstad.
De vergelijking van Wilders met Hitler..... zucht. écht je verdient een schop onder je kont dat je hitler er úberhaupt bij haalt. Schandalig. En dat maakt Wilders stemmers zeker ook vergelijkbaar met hitlerstemmers? Serieus stfu.
Net zo schandalig als de vergelijking met jezus overigens. Ik weet niet waar iedereen hier met zijn hoofd zit, maar dit is gewoon dieptriest.

PS. Ik stem niet eens PVV, en ben geen groot fan van wilders. Maar vergelijking met hitler daar wordt ik echt zéér pissig van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 23:46

Wildgirl schreef:
take_one schreef:
VVD.. tja.. heb niet zo een goed gevoel bij Rutte helaas.
Vraag me niet waarom maar het voelt gewoon niet goed als ik naar die man luister of kijk.

Mee eens; Rutte heeft iets wat ik niet vertrouw, ik kan de vinger er echter niet opleggen.
Ik kan me nog een debat van een paar jaar geleden herinneren waarin Rutte idd openlijk de vriendschap verklaarde aan Wilders door hem te bij zijn voornaam aan te spreken etc.
Ze komen natuurlijk beide uit hetzelfde nest dus ergens is het wel logisch.
Wat ik erg jammer vind van de tegenstanders van de PVV is dat ze zo kortzichtig naar de standpunten kijken; je hoort PVV tegenhangers bijna uitsluitend over het immigratiebeleid.

@ctjelief, Hitler erbij halen gaat mij veel te ver; dit geeft wel aan in hoeverre jij je ingelezen hebt en wat je kennis over het machtsvertoon van Hitler tijdens de 2e wereldoorlog is.

ik denk niet dat het over hitler tijdens de 2e wereld oorlog gaat, maar eerder om de periode daarvoor waarin hij nog aan de macht moest komen en toen de joden zo zwart maakte. Iedere keer als we dat met geschiedenis behandelen sta ik weer te kijken van de overeenkomsten tussen het antisemitisme van toendertijd en de aversie tegen de Islam vandaag de dag... In de meeste gevallen kun je het woord jood gewoon vervangen door moslim en we hebben de hedendaagse situatie.. Wil niet zeggen dat Wilders ook van plan is een 2e wereld oorlog te beginnen om alle islamieten uit te roeien, dat lijkt me wat ver gezocht ( :') ). Maar je kan niet ontkennen dat het hele propaganda gebeuren en het obsessieve over 1 bepaald ras overeenkomsten vertoont. Da's voor mij een reden om Wilders niet als premier te willen zien.. Als hij dan ook nog de grondwet wil wijzigen :n ...

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:35

Precies Menino, vandaar ook de vergelijking.. En dan mag je me zo hard onder de kont schoppen als je wilt, ik zal het blijven roepen...!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 08:53

Jullie doen net alsof Wilders mensen uit het buitenland haat, maar zijn vrouw is ook helemaal niet Nederlands.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:40

take_one schreef:
Jullie doen net alsof Wilders mensen uit het buitenland haat, maar zijn vrouw is ook helemaal niet Nederlands.

Wilders haat inderdaad totaal geen buitenlanders en ook de moslims in het algemeen niet. Waarom denkt iedereen dat nou? Wilders kijkt naar cijfers en naar de echte werkelijke criminaliteit. Je kan er niet omheen dat de buitenlanders de grootste groep misdadigers zijn. Cellen zitten vol met buitenlanders en elke uitzending van Opsporing Verzocht draait om buitenlanders. Die moeten het land uit, niet de hardwerkende moslims die zich gedragen hier in Nederland.

Die kopvoddentax gaat ook erg ver hoor maar ik ben het wel eens dat die hoofddoek niet past binnen openbare instellingen in Nederland. Wat ze thuis doen en op straat, nou ja prima.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:42

Hij generaliseert en discrimineert.. lijkt me duidelijk genoeg dan

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:45

Hoezo lijkt het je dan duidelijk genoeg? Ik zeg net dat hij een buitenlandse vrouw heeft, denk je dat hij voor z'n lol dingen gaat roepen over buitenlanders?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:59

Als je een film als Fitna weet te maken, dan lijkt het me onmogelijk om te zeggen dat hij geen haat jegens moslims in het algemeen probeert te zaaien..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 09:59

Er is geen enkele reden om te discrimineren en te generaliseren.. en dat is precies wat hij doet.. Dat doe je enkel als je een bepaalde groep bewust in een kwaad daglicht wil stellen. (zie ook bijv. fitna) en deze film is niet eens op waarheid berust want alle citaten die hij heeft gebruikt uit de Koran zijn ONJUIST vertaald door dhr. Wilders... En dan zeggen dat ie het niet slecht met moslims voor heeft? Kom op..

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:00

hihi je was met net voor Eefske.. ;)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:00

Vanavond is toch weer een debat of niet, maar dan ook met SP, D66, Groenlinks etc. ?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:02

was dat niet morgen?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:04

Hihi. Nu twijfel ik ook. *Gaat op zoek

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:05

Je hebt gelijk. Het is morgen :j Ik ben benieuwd.

joostvangestel

Jongens jongens. Het debat ging niet over Wilders. Er stonden nog drie andere heren bij. Wilders ging in mijn ogen verschrikkelijk af. Hi doet alsof hij normen en waarden voorstaat, terwijl hij daar stond te praten als een doodordinaire straatvechter. Cohen was ook niet echt overtuigend, maar dat heeft meer met zijn standpunten en argumentatie te maken. Balkenende heeft het nadeel dat hij nou eenmaal niet voor echte verandering staat. Rutte deed het relatief nog het best, hoewel ik ook bij hem wel een aantal vraagtekens heb.

De vergelijking tussen Geert en Adolf gaat overigens helemaal mis. Geert mocht willen dat hij zo intelligent was als Adolf. Overigens, intelligentie mensen hoeven niet altijd per definitie goede bedoelingen te hebben en kunnen op bepaalde manieren ook oliedom zijn. Als je twee mensen met elkaar vergelijkt zal je altijd overeenkomsten en verschillen vinden. Ook is geen enkel mens alleen maar slecht, er zijn altijd wel goede kanten aan de mens te vinden.

Krips

Menino schreef:
Wildgirl schreef:
Mee eens; Rutte heeft iets wat ik niet vertrouw, ik kan de vinger er echter niet opleggen.
Ik kan me nog een debat van een paar jaar geleden herinneren waarin Rutte idd openlijk de vriendschap verklaarde aan Wilders door hem te bij zijn voornaam aan te spreken etc.
Ze komen natuurlijk beide uit hetzelfde nest dus ergens is het wel logisch.
Wat ik erg jammer vind van de tegenstanders van de PVV is dat ze zo kortzichtig naar de standpunten kijken; je hoort PVV tegenhangers bijna uitsluitend over het immigratiebeleid.

@ctjelief, Hitler erbij halen gaat mij veel te ver; dit geeft wel aan in hoeverre jij je ingelezen hebt en wat je kennis over het machtsvertoon van Hitler tijdens de 2e wereldoorlog is.

ik denk niet dat het over hitler tijdens de 2e wereld oorlog gaat, maar eerder om de periode daarvoor waarin hij nog aan de macht moest komen en toen de joden zo zwart maakte. Iedere keer als we dat met geschiedenis behandelen sta ik weer te kijken van de overeenkomsten tussen het antisemitisme van toendertijd en de aversie tegen de Islam vandaag de dag... In de meeste gevallen kun je het woord jood gewoon vervangen door moslim en we hebben de hedendaagse situatie.. Wil niet zeggen dat Wilders ook van plan is een 2e wereld oorlog te beginnen om alle islamieten uit te roeien, dat lijkt me wat ver gezocht ( :') ). Maar je kan niet ontkennen dat het hele propaganda gebeuren en het obsessieve over 1 bepaald ras overeenkomsten vertoont. Da's voor mij een reden om Wilders niet als premier te willen zien.. Als hij dan ook nog de grondwet wil wijzigen :n ...

Maar niet alleen op het punt van het antisemitisme en de islam-haat kun je paralellen trekken als het gaat om de periode voordat Hitler aan de macht kwam. Ook het populisme en het inspelen op de onderbuik gevoelens van de mensen. Even een aantal punten van het fascisme wat erg overeenkomt.
- tegen internationalisering.
- standpunten worden niet rationeel maar emotioneel bepaald.
- bekritiseren van de tegenstander, anti-liberalisme, communisme, democratie, etc etc.
- inspelen op verlangens en angsten
- creeeren van een gevoel van eenheid onder het volk (nationalisme)
- die eenheid geldt alleen niet voor de zondebok
- Het creeeren van een duidelijk wereldbeeld
- duidelijke rolverdelingen
- duidelijk idee van goed en kwaad.
- Nationalisme gericht op cultuur.
- Een echt leider figuur staat centraal.

Natuurlijk zijn er ook punten die niet overeenkomen. Fascisme verheerlijkt geweld. Dat doet Wilders niet. Het fascisme wil de rechtstaat echt afbreken. Alles moet in dienst staan van de natie. Het voert ook een zeer agressieve buitenlandse politiek. Deze overeenkomsten hebben niets te maken met de jodenvervolging. Niet eens met Hitler persee. Maar wel met het fascisme, politiek gezien. En ik zie toch wel overeenkomsten. Dus ik denk dat het trekken van de paralel niet zomaar uit de lucht komt vallen.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:07

CtjeLief schreef:
Precies Menino, vandaar ook de vergelijking.. En dan mag je me zo hard onder de kont schoppen als je wilt, ik zal het blijven roepen...!

Nou dat zegt genoeg over jou als persoon dan. Ik vind de vergelijking totaal niet op dezelfde schaal als Hitler. En ik vind het sowieso respectloos tegenover Wilders om hem te vergelijken met Hitler. Jij keurt zijn gedrag af? Maar zelf doe je het net zo hard. En wat maakt mensen die op hitlerwilders stemmen dan? Zijn dat dan ook allemaal fascistische nazi's? *schopt heel hard onder je kont*

In het kader van een goedlopende bokt-discussie kun je dit soort opmerkingen beter niet maken.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:07

joostvangestel schreef:
Jongens jongens. Het debat ging niet over Wilders. Er stonden nog drie andere heren bij. Wilders ging in mijn ogen verschrikkelijk af. Hi doet alsof hij normen en waarden voorstaat, terwijl hij daar stond te praten als een doodordinaire straatvechter. Cohen was ook niet echt overtuigend, maar dat heeft meer met zijn standpunten en argumentatie te maken. Balkenende heeft het nadeel dat hij nou eenmaal niet voor echte verandering staat. Rutte deed het relatief nog het best, hoewel ik ook bij hem wel een aantal vraagtekens heb.

De vergelijking tussen Geert en Adolf gaat overigens helemaal mis. Geert mocht willen dat hij zo intelligent was als Adolf. Overigens, intelligentie mensen hoeven niet altijd per definitie goede bedoelingen te hebben en kunnen op bepaalde manieren ook oliedom zijn. Als je twee mensen met elkaar vergelijkt zal je altijd overeenkomsten en verschillen vinden. Ook is geen enkel mens alleen maar slecht, er zijn altijd wel goede kanten aan de mens te vinden.

Ik heb het al een aantal keer geprobeerd te hebben over de economie etc. maar dan valt het topic steeds stil.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:10

Citaat:
Nou dat zegt genoeg over jou als persoon dan

Ja namelijk dat ik voor gelijke behandeling en gelijke kansen ben, en TEGEN generaliseren en discrimineren.. Ik zeg niet dat kiezer van Wilders fascisten zijn, ik zeg alleen dat Wilders wel degelijk overeenkomsten kent met Hitler, Krips beschrijft dat hierboven heel duidelijk..

En nee ik schaam me zeker niet dat ik dit roep.. Ik word ERG boos als een bepaalde groep op onterecht manier in een hoek wordt getrapt door zo'n figuur.. kan slecht tegen onrechtvaardigheid, waarom moet ik mij daarvoor schamen? nee hoor...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:19

Nou dan ben ik ook maar een nazi dan. Ik vind dat Nederland van de Nederlanders is en dat dat zo moet blijven. Buitenlanders van welke cultuur dan ook zijn welkom tenzij ze een positieve bijdrage leveren aan het land dus gewoon werken, zich aanpassen aan onze regels, geen crimineel verdrag vertonen etc.

En Fitna is gewoon een opsomming van al die rare terroristische acties van die gekken. Ze blazen zichzelf op in naam van Allah en hoe meer mensen dood gaan hoe beter....
Dit is de groep waar Wilders een hekel aan heeft, de radicale moslims. Niet de groentenboer op de hoek.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:23

Ik zeg helemaal niet dat je een nazi bent. Ik zeg ook niet dat Wilders een nazi is. Het enige wat ik zeg is dat de politieke strategie van Wilders parallelen vertoond naar het facsisme. En dat ik dat een kwalijke zaak vind. Ik vind het namelijk een verderfelijke manier om kiezers te trekken omdat het puur en alleen gericht is op het snel winnen van kiezers en de ideologie achter de standpunten ver te zoeken is. Terwijl het er niet om gaat hoe groot je als partij bent maar hoeveel je voor je kiezers kan betekenen.

En de ideeen van Wilders hebben ook directe invloed op de niet-criminele moslims. Op alle moslims.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:36

Suzanne F. schreef:
Nou dan ben ik ook maar een nazi dan. Ik vind dat Nederland van de Nederlanders is en dat dat zo moet blijven. Buitenlanders van welke cultuur dan ook zijn welkom tenzij ze een positieve bijdrage leveren aan het land dus gewoon werken, zich aanpassen aan onze regels, geen crimineel verdrag vertonen etc.

En Fitna is gewoon een opsomming van al die rare terroristische acties van die gekken. Ze blazen zichzelf op in naam van Allah en hoe meer mensen dood gaan hoe beter....
Dit is de groep waar Wilders een hekel aan heeft, de radicale moslims. Niet de groentenboer op de hoek.

Helemaal mee eens ,

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 10:43

Krips schreef:
Ik zeg helemaal niet dat je een nazi bent. Ik zeg ook niet dat Wilders een nazi is. Het enige wat ik zeg is dat de politieke strategie van Wilders parallelen vertoond naar het facsisme. En dat ik dat een kwalijke zaak vind. Ik vind het namelijk een verderfelijke manier om kiezers te trekken omdat het puur en alleen gericht is op het snel winnen van kiezers en de ideologie achter de standpunten ver te zoeken is. Terwijl het er niet om gaat hoe groot je als partij bent maar hoeveel je voor je kiezers kan betekenen.

En de ideeen van Wilders hebben ook directe invloed op de niet-criminele moslims. Op alle moslims.

Wanneer je wilders vergelijkt met Hitler, dan zeg je automatisch iets over zijn aanhangers. Dus ja, gebrek aan tact en fatsoen in mijn ogen. En dan heb ik het over iedereen die het maar normaal vind om zulke dingen te zeggen.