Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

CtjeLief

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:25

missch met een jaartal erbij, of van een andere provider?

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:30

uhhm dat zou moeten kunnen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:31

RandyOrton25 schreef:
CtjeLief schreef:
ja hahaha dat begrijp ik ook nog steeds niet helemaal..

haha ja mijn email is ook niet helemaal geweldig eigenlijk
maar goed om daarom iemand niet uit te nodigen?

Voor de eigenaresse van de kinderopvang waar mijn dochter naar toe gaat, is zo'm niet serieus te nemen mail-adres een reden om mensen niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dus ja, voor serieuze zaken heeft een serieus mailadres zeker zijn nut!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:34

Alet74 schreef:
Voor de eigenaresse van de kinderopvang waar mijn dochter naar toe gaat, is zo'm niet serieus te nemen mail-adres een reden om mensen niet uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek. Dus ja, voor serieuze zaken heeft een serieus mailadres zeker zijn nut!

Van de ene kant: wat is het nou voor moeite om een net emailadres te maken.
Van de andere kant: het ligt er een beetje aan wat een 'net' emailadres is maar de accountnamen bij gmail en hotmail zijn nou eenmaal ver op. Wat heeft het voor zin om te gaan selecteren op iets wat zo ontzettend niks zegt over je functioneren op een kinderdagverblijf?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:35

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:36

ik denk niet dat je dan snel uitgenodigd zal worden B-)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:38

Nu is dat een extreem voorbeeld, maar ik kan me ook voorstellen dat het voor een kinderdagverblijf wat dubieus is als er iemand solliciteert met partyanimaaaal@hotmail.com of chikieoftheclub@hotmail.com . Is zo iemand wel helemaal nuchter en aanspreekbaar maandagochtend vroeg?

Maar goed, dat is wat off topic.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:40

wel een bevestiging dat de personeelsfeestjes heel gezellig gaan worden.. _O-

Maar goed, misschien inderdaad een klein btje offtopic, maar toch een goede tip inderdaad!

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:43

liesje23 schreef:
Dus ja, anoniem solliciteren zou denk ik best wel werken.
Alleen zou iedereen dan anoniem moeten solliciteren op dezelfde functie, anders is het nog meten met twee maten en wordt er zeker afgevraagd waarom iemand anoniem solliciteert.

ja dat is helemaal waar, en ik geloof er ook wel in dat dat werkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:34

Apple schreef:
Nu is dat een extreem voorbeeld, maar ik kan me ook voorstellen dat het voor een kinderdagverblijf wat dubieus is als er iemand solliciteert met partyanimaaaal@hotmail.com of chikieoftheclub@hotmail.com . Is zo iemand wel helemaal nuchter en aanspreekbaar maandagochtend vroeg?

Waarom zou je daar aan twijfelen? Over verregaande conclusies gesproken. Ik vind het flauwe emailadressen en ach, ik zou het inderdaad even aanpassen, maar dan wordt het iets als piet1710@hotmail en ik vraag me af waar dan de grens ligt tussen die bevooroordeelde conclusies - wordt dat wel geaccepteerd of is dat nog steeds niet net genoeg? Heb je minimaal een eigen domein nodig? Hoe ver ga je met die conclusies?

Dat is het punt. Die vooroordelen zijn in extreme situaties wel te verdedigen. Ja, om een vrouw vragen (als klant) is acceptabel als je verkracht bent. Natuurlijk is het dat. En ja, een kdv mag 'pedopiet' afwijzen. Geen moeite mee, echt niet. Maar dat grote grijze middengebied, daar heb ik mijn twijfels over. IK denk dat er heel wat brieven aan de kant worden gegooid alleen maar omdat er een paar vooroordelen getriggerd worden... zonder dat men zich wel regelmatig afvraagt: 'klopt dit, ben ik nog zorgvuldig genoeg aan het lezen, geef ik de brieven nog een eerlijke kans of laat ik me leiden door allerlei aannames'.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:41

ik denk dat als je serieus bent dat je dan ook serieus moet zijn........

ik heb twee hotmailaccounts, een voor het serieuze werk, en een voor de lol.

en als ik sollicitaties via de email binnenkrijg met een of ander achtelijk emailadres dan vind ik dat ik die sollicitaties net zo serieus moet nemen als hun zichzelf

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 17:59

ik zou denk ik ook even mijn wenkbrauw optrekken als werkgever zijnde als je een sollicitatie binnenkrijgt van zo'n raar e-mail adres........

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:08

Apple schreef:
(wat ik overigens altijd een afknapper vind is als ik een keurige brief krijg verzonden van een e-mail adres als Luffffyahhh88@hotmail.com :roll: maak dan even een ander mail adres aan ofzo :D )

Haha, ja grappig is dat soms he.

Maar daar wordt hier verder niets mee gedaan hoor, want een email adres heb je vaak al heel lang en bij het aanmaken denk je er gewoon niet aan dat je er ooit eens mee gaat solliciteren. Maar goed, dit telt wel mee als je naar een functie solliciteerd waarbij dit erg ongepast overkomt. Bv directeur van een groot bedrijf, of advocaat, of notaris, ik zeg maar even wat.

Randy wat veel mensen denken is dat ze een sollicitatiebrief moeten schrijven op een hele stijve manier. De meest ingewikkelde woorden en zinnen, alles precies op de goede plek geplaatst, heel meneer/mevrouw/u enz.
Terwijl de lezer juist graag er uit wil kunnen halen wie jij bent. De lezer wil er graag een beeld bij krijgen.
Is het een lachebekkie, kletskous, serieus, slaapkop, geinteresseerd, ongeinteresseerd, slim, te moe om na te denken, fanatiek, sloom...dat soort dingen.
Gewoon lekker jezelf zijn in je schrijven, want dat moet je immers ook zijn als je de baan hebt.
Als jij goed overkomt in je sollicitatiebrief dan maakt je naam echt niets uit hoor.

Haha Apple, dadelijk schrijft ze op Met vriendelijke groet mevrouw R Orton.
Ze zal maar als putjes schepper willen solliciteren bijvoorbeeld, denk niet dat het mevrouw gebruik dan handig is.

Laat ik het eens omdraaien.
Heeft de afgewezen persoon ook wel eens bij stil gestaan dat hij/zij zelf misschien niet passend is en dat het dus aso is om met oogkleppen op het maar voor het gemak op discriminatie te gooien om vooral de schuld bij een ander te leggen?

Als jij in msn/breezer/ongeinteresseerde aan elkaar geplakte, zonder hoofdletter, punten, komma's, alinea's en nieuwe zinnen taal een sollicitatiebrief stuurt, dan ligt het toch echt niet aan mij dat de baan aan je neus voorbij gaat?
Punt 1 neemt niemand je zo serieus en punt 2 ook op banen waarbij taal niet belangrijk is doe je dit zo niet.
En dan klagen zeker, het moet niet gekker worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:10

en dan alleen al de brieven die beginnen met "ik moet solliciteren"

die lees ik niet eens verder meer, die gaan zo hoppaaaa de prullebak in :)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:14

holly schreef:
Apple schreef:
(wat ik overigens altijd een afknapper vind is als ik een keurige brief krijg verzonden van een e-mail adres als Luffffyahhh88@hotmail.com :roll: maak dan even een ander mail adres aan ofzo :D )

Haha, ja grappig is dat soms he.

Maar daar wordt hier verder niets mee gedaan hoor, want een email adres heb je vaak al heel lang en bij het aanmaken denk je er gewoon niet aan dat je er ooit eens mee gaat solliciteren. Maar goed, dit telt wel mee als je naar een functie solliciteerd waarbij dit erg ongepast overkomt. Bv directeur van een groot bedrijf, of advocaat, of notaris, ik zeg maar even wat.

Randy wat veel mensen denken is dat ze een sollicitatiebrief moeten schrijven op een hele stijve manier. De meest ingewikkelde woorden en zinnen, alles precies op de goede plek geplaatst, heel meneer/mevrouw/u enz.
Terwijl de lezer juist graag er uit wil kunnen halen wie jij bent. De lezer wil er graag een beeld bij krijgen.
Is het een lachebekkie, kletskous, serieus, slaapkop, geinteresseerd, ongeinteresseerd, slim, te moe om na te denken, fanatiek, sloom...dat soort dingen.
Gewoon lekker jezelf zijn in je schrijven, want dat moet je immers ook zijn als je de baan hebt.
Als jij goed overkomt in je sollicitatiebrief dan maakt je naam echt niets uit hoor.

Haha Apple, dadelijk schrijft ze op Met vriendelijke groet mevrouw R Orton.
Ze zal maar als putjes schepper willen solliciteren bijvoorbeeld, denk niet dat het mevrouw gebruik dan handig is.

Laat ik het eens omdraaien.
Heeft de afgewezen persoon ook wel eens bij stil gestaan dat hij/zij zelf misschien niet passend is en dat het dus aso is om met oogkleppen op het maar voor het gemak op discriminatie te gooien om vooral de schuld bij een ander te leggen?

Als jij in msn/breezer/ongeinteresseerde aan elkaar geplakte, zonder hoofdletter, punten, komma's, alinea's en nieuwe zinnen taal een sollicitatiebrief stuurt, dan ligt het toch echt niet aan mij dat de baan aan je neus voorbij gaat?
Punt 1 neemt niemand je zo serieus en punt 2 ook op banen waarbij taal niet belangrijk is doe je dit zo niet.
En dan klagen zeker, het moet niet gekker worden.

hahaha Mevr. Orton hahahah
ik mocht willen dat ik dat was hahahah
dan hoef ik ook niet te solliciteren

maar even over de brieven ik schrijf precies wie ik ben enz enz.
en Geachte Heer/Mevrouw vind ik heel normaal
omdat neer te zetten in een sollicitatie brief

en ik gooi het absoluut niet op discriminatie
ik vind het alleen wel raar dat je over al nee terug krijgt
voor het 1 ben ik nu eenmaal te oud en voor het ander heb ik niet genoeg ervaring
maar als je niet aangenomen word kun je ook geen ervaring opbouwen toch?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:19

Er zit tegenwoordig inderdaad geen hoofd en onderwerp meer aan. Hup gewoon met de deur in huis, alles aan elkaar vast.
En alsof er een bom ontploft is, is iederen dyslecties.

Maar dat bedoel ik ook niet hoor Randy.
Ik begin ook altijd met geachte meneer/mevrouw naam.
Het gaat om het verhaal tussen inleiding en afsluiting.
Dat moet je gewoon zo schrijven zoals jij bent en niet met woordenboek erbij omdat de woorden zo duur mogelijk zouden moeten zijn.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:57

holly schreef:
Er zit tegenwoordig inderdaad geen hoofd en onderwerp meer aan. Hup gewoon met de deur in huis, alles aan elkaar vast.
En alsof er een bom ontploft is, is iederen dyslecties.

Maar dat bedoel ik ook niet hoor Randy.
Ik begin ook altijd met geachte meneer/mevrouw naam.
Het gaat om het verhaal tussen inleiding en afsluiting.
Dat moet je gewoon zo schrijven zoals jij bent en niet met woordenboek erbij omdat de woorden zo duur mogelijk zouden moeten zijn.

dat doe ik ook niet hahah sta je voor banketstaaf als je niet weet wat het betekend hahahah :Y) :7

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 08:53

holly schreef:

Dit pluk ik er even uit. Ik krijg inderdaad ook allerlei brieven met de meest rare doorwrochte constructies waarbij je ongeveer kan aflezen dat de sollicitant dacht 'o, ik mag geen zinnen met 'ik' beginnen' (waarom eigenlijk niet?) en 'o, ik moet wat ingewikkelde woorden gebruiken'. Dat hoeft voor mij allemaal niet. Dat leest voor geen meter, gewoon een normale spontane brief en een goed CV en dan is er niets aan de hand.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:43

CtjeLief schreef:
Dus omdat iemand een andere levensvisie moet de laan maar uit gestuurd worden? Vind je dat niet een beetje te makkelijk? Doordat iemand een hoofddoek gaat dragen, wil niet zeggen dat iemand ineens anders gaat functioneren en anders qua persoonlijkheid gaat zijn., dus persoonlijk vind ik dat een nonsens argument (van die werkgever he!)

Nee, levensvisie maakt niet uit.
Maar een hoofddoek gaan dragen is hele andere koek.
Het belemmerd enigsinds de gezichtsvisie, een deel is bedekt.
En daarmee breng je toch een message, kijk ik ben moslim.
Mensen moeten zelf weten wat ze geloven, maar om het zo te uiten en andere zijn er verplicht om naar te kijken is iets totaal anders.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 14:49

Dat kun jij vinden, maar het is uiteraard uit den boze dat je hierom wordt ontslagen, dit mag absoluut niet! Met een hooffdoek kun je trouwens nog steeds iemands gezicht gewoon zien. In Nederland heb je vrijheid van geloof, dus iemand mag niet ontslagen worden omdat je een hoofddoek draagt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:52

CtjeLief schreef:
Dat kun jij vinden, maar het is uiteraard uit den boze dat je hierom wordt ontslagen, dit mag absoluut niet! Met een hooffdoek kun je trouwens nog steeds iemands gezicht gewoon zien. In Nederland heb je vrijheid van geloof, dus iemand mag niet ontslagen worden omdat je een hoofddoek draagt.

Klopt, dat is idd niet correct, dat je om die reden ontslagen word.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:44

Maar verbieden kan wel.
Net zoals tatoeages, word ook vaak verboden.
Zo dan wel, verbergen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:49

Nee een hoofddoek mag niet verboden worden. (uitzonderingen daar gelaten)

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 15:54

CtjeLief schreef:
Nee een hoofddoek mag niet verboden worden. (uitzonderingen daar gelaten)

Dat vind jij. Het is hetzelfde principe als met tatoeages en piercings.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 15:57

nee dat is zo ;) en het is zeker niet hetzelfde.. Je mag in Nederland geen hoofddoek verbieden. (op dus enkele uitzonderingen na)