Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:28

Minimumloon € 1407,60 per maand
dat is meer dan 5 euro per uur. Recht op vakantie heb je in Nederland altijd. Dus wat daar gebeurt zou ik aangeven. Of de vakbond erop af sturen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:37

Als het uitzendbureau vanuit het buitenland werkt vallen ze niet onder de regels van Nederland.
Dat is de nieuwste manier van uitbuiting.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:59

Tja, dat is wel heel vervelend natuurlijk maar niet de standaard voor het inkomen in Nederland. Dus op basis daarvan vind ik niet dat je dat soort zaken mag doortrekken naar Nederland.

Overigens hoort ook het uitzendbureau zich aan de regels te houden als het uitzend op Nederlands grondgebied (moest de Aldi ook ;) ). Dus ik zou ze aangeven :j

TinkerTwink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:00

Heb een beetje meegelezen maar wil toch even antwoorden.

Schulden ontstaan zeer zeker niet altijd door eigen schuld. Er zijn zelfs gevallen bekend, en daar sta ik zelf zeeeeer dichtbij, die al jaren in armoede leven. Niet omdat ze niet willen/kunnen werken maar omdat het gewoonweg niet te betalen is allemaal. Eenmaal de fout ingaan door te denken ik kan wel een rekening in twee delen betalen of zo resulteert dankzij een grandiose lek in de wet in MEGA hoge schulden. Kan iemand mij uitleggen hoe een persoon die een rekening laat liggen van pakweg 100euro voor gas binnen 3-4 maanden ineens voor datzelfde bedrag 500 euro mag neerleggen? Juist....rente op rente op rente. En maak je dan een afbetalingsplan gaan ze accoord maar ze vertellen je er niet bij dat je enkel je rente aan het aflossen bent.....juist op een gegeven moment raak je gedemotiveerd en je slaat een keer over (je kind is jarig of iets dergelijks en wil ook een presentje) en precies dan krijg je een loonbeslag of erger....een inboedelbeslag. Die schuld van 500 ondertussen wordt 700 want er komen kosten gerechtsdeurwaarder en opschrijvingskosten bij.....ga je weer aflossen krijg je een briefje dat dit ok is en hoppa weer 45 euro extra aan inkt en een postzegel....Geloof me! Dit is dus niet zomaar verzonnen dit is de keiharde waarheid.

Nu...bekijk de guldentijd....voor zorgverzekering betaalde we iets van 50 gulden per maand nu 110 euroooo??? Het gas water en licht was rond de 120 gulden per maand nu 200 euro??? Sorry maar als ik mijn loon toen bekeek 1800 gulden waar ik ruim mee rond kwam en nu enkele jaren later met 1100 euro (ruim 2200 gulden) alle dubbeltjes moet omdraaien dan begrijp ik heel goed waarom er mensen direct alla minute terug naar de gulden en hun actuele prijzen willen. Of zijn er mensen die nu ook 2200 euro verdienen??? (ff de doorsnee burger met een doorsnee baan geteld)

Dan ben ik het nog ergens gruwelijk niet mee eens. EU...waarom geen zelfde schuldbemiddeling aanhouden? Allemaal dezelfde regels? Kijk enkel maar het verschil tussen Nederland en Belgie. In NL heb je WSNP (veeeeeel aanvragen en een wachtlijst) maar hier ben je na 3 tot max 5 jaar vanaf en ik ken een hele boel mensen die hiervan "genieten" omdat ze niet anders konden. Schuldenvrij.
In BE bestaat dit ook, collectieve schuldenregeling noemen ze dat.....3 jaar in een toelaatbaarheidsfase zitten is heel normaal en daarna is de looptijd tussen de 5-25 jaar??? Sorry maar waarom moeten daar zoveel verschillen inzitten? (in BE wordt je ook enkel toegelaten als je al een tijd getracht hebt zelf af te lossen en wordt je er ook weer uitgeflikkerd met alle gevolgen vandien als je een ontslag krijgt vanwege financiele crisis bijvoorbeeld) Ook hier ken ik 2 personen die in deze regeling zitten zonder dat ze om schulden gevraagd hebben (je moet er eens binnen gaan kijken en de ellende zien en voelen) en is een regelrechte hel.

Nee het is makkelijk te denken dat mensen zelf schulden bewust maken omdat ze op een bepaalde stand willen leven. Geloof me maar dit is zeer zelden het geval. Het is juist de gewone hardwerkende burger die in de problemen is gekomen.....kijk anders eens rond in het Vondelpark of onder de bruggen in Brussel waar gewone gezinnen die niet eens meer recht hebben op hulp van de voedselbank in de vrieskou zaten.

Griekenland moet zelf zijn volk maar redden maar laat Nederland en evengoed Belgie, Frankrijk enz maar eens eerst hun ogen fatsoenlijk openen. Ook daar zitten leugenaars aan de macht geloof me.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:08

Tja Tinkertink. Ik heb al eerder gezegd dat het niet altijd iemand eigen schuld is als ze in de schulden komen. Maar de praktijk van mijn werk leert echt dat schulden in veel gevallen ontstaan doordat het uitgavenpatroon niet past bij het inkomen.

Nederland kent inderdaad de WSNP, daarvoor kom je in aanmerking als minnelijke schuldsanering niet mogelijk is omdat bijvoorbeeld één van de schuldeisers niet wil meewerken aan afkoop. Bovendien kun je in Nederland altijd een beroep doen op de bijzondere bijstand als het primaire schulden betreft en huisuitzetting dreigt (primair: huur, gas water licht en kinderopvang bij alleenstaande moeders die werken).

Overigens maakt dit feit een zware schuldenlast niet minder triest. Want hoe dan ook kost het veel moeite om er weer uit te komen. En sommige mensen hebben gewoon nooit geleerd met geld om te gaan of goed te budgetteren.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-05-10 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:13

Anya
Ze beginnen gewoon in het buitenland met het opzetten van uitzendbureau's zodat ze niet onder de Nederlandse wet vallen.
De mensen werken in Nederland dus persoonlijk vind ik het gewoon dikke uitbuiting.
Verder vind ik dat TinkerTwink het duidelijk verwoord.
Een groot deel komt buiten zijn schuld in de problemen dat is wat ik hier toch veel zie.
Armoede in Nederland komt veel voor maar niemand die het wil toegeven?
Buitenland, daar heb je veel collectes voor maar wat gebeurt er voor de mensen in eigen land?
Op papier is er inderdaad veel geregelt maar de praktijk is vaak anders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:20

jaantsje schreef:
Buitenland, daar heb je veel collectes voor maar wat gebeurt er voor de mensen in eigen land?

Bedoel je Haiti of vluchtelingen kampen in Afrika, wil je dat echt vergelijken met iemand hier in Nederland???

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:20

Armoe komt zeker voor in Nederland.
Ik bestrijd alleen dat het voor het grooste deel buiten de schuld van degene die de schulden heeft ontstaat.
In de praktijk is dat anders. En bovendien heb ik inzicht in de cijfers van de schuldsanering.

Maar eerlijk gezegd: als ik zwaar in de schulden zou zitten, zou ik ook mijn uiterste best doen om mijn omgeving duidelijk te maken dat het zeker niet mijn eigen schuld is, maar de schuld van anderen.

Armoe in Nederland komt nogmaals zeker voor. Ik kom het dagelijks tegen. Mensen die al jaren in een uitkering zitten hebben het absoluut niet breed. Mensen met een minimumloon hebben het absoluut niet breed. Maar ik vind het te ver gaan om de minimum inkomens van Nederland te vergelijken met de mensen waarvoor gecollecteerd wordt. Die mensen hebben niets te eten en ook geen mogelijkheid om te kunnen eten. In Nederland krijg je als je koelkast stuk gaat nog steeds een koelkast uit de bijzondere bijstand. Dat is toch een ander soort armoede waar we het dan over hebben. Mensen in Nederland hebben nog steeds een dak boven het hoofd. En als sprake is van huisuitzetting en er zijn kinderen in het gezin, dan krijgen ze gewoon weer een nieuw huis, of de huur wordt voldaan uit de bijzondere bijstand (valt onder primaire lasten). Dan betekent dat ze wel akkoord moeten gaan met het afsluiten van een BBR-rekening (waarbij mensen wekelijks alleen het geld krijgen om te voorzien in de kosten van levensonderhoud) gedurende een bepaalde periode, maar eten kunnen ze (tenzij de deurwaarders de boel plat lopen en boven het wettelijk minimum inhouden (wat ze helaas wel eens doen) altijd.

En ik werk in die praktijk voor de duidelijkheid.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:28

Als je gaat vergelijken moet je alles erbij nemen.
Wat is de levensstandaard in Nederland en wat in het land waar geld voor wordt gevraagt.
Er zijn ook genoeg ouderen die moeten leven van de aow en geloof me, dat is een puzzel op zich.
Als jij in deze materie zit dan weet je ook hoeveel mensen krijgen in de BBR voor levensonderhoud en met de euro is dat er niet eenvoudiger op geworden, bijna onmogelijk in mijn ogen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:33

Jaantsje, ligt dat volgens jou alleen aan de euro, of ook aan de keuzes die wij als maatschappij hebben gemaakt over hoe we om willen gaan met sociale zekerheid, pensioenen, verzekeringen etc? Zou het beter zijn als de gulden gebleven zou zijn?
En nog belangrijker: zou het beter worden als we de gulden weer invoeren?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:36

Dat we het beter hadden met de Gulden, wil niet zegen dat het weer beter wordt als we de Gulden terugkrijgen, dat is een beetje magisch denken imo. Ik denk dat Wilders dit doet om meer stemmen te krijgen. We moeten me z'n allen eens goed nadenken over de dingen die politici zeggen. Negen van de tien keer zijn ze leeg, totaal niet onderbouwd en nogal achterhaald.

Wat armoede betreft (en eigen schuld daarin) kan ik zeggen dat ik erg m'n best doe, maar dat het een beetje vechten tegen de bierkaai is. Mijn man is hiernaartoe verhuisd en we hadden grootse plannen...en toen werd ie epileptisch, zwaar epileptisch. Hij kan geen baan meer nemen, er zijn teveel aanvallen. Lijkt mij niet echt dat dat z'n eigen schuld is ;) En er zijn geen vangnetjes voor mensen die hun imigratieproces nog niet hebben doorlopen (naar wat ik weet).

Verder is Nederland nog steeds 1 van de rijkste landen ter wereld, we hebben het zo slecht nog niet in vergelijking met andere landen. Mijn man vind Amerika nu een derde wereld land ivm Nederland :)

En tja, Wilders, als die president gaat worden dan zullen we de gevolgen daar snel genoeg van ondervinden. Dan kunnen we weer volop klagen met z'n allen en ditmaal om echte zaken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:36

Je hoort mij niet zeggen dat het makkelijk is met alleen een aow of alleen een uitkering. Ik weet wat ze in de BBR krijgen voor levensonderhoud en dat valt ook niet mee. Maar ik zie ook mensen in de BBR, die met dat bedrag ervoor kiezen omdat er gewoon doorheen te roken, terwijl de kinderen dan niets of niet genoeg te eten hebben. Nu rook ik zelf, maar als ik moest kiezen tussen mijn kinderen te eten geven of doorroken, dan was de keus gauw gemaakt..

Kortom: hebben mensen het breed? Nee.
Maar een BBR duurt niet eeuwig. Je kunt ervan leven, zij het met moeite. En ook schuldsanering duurt in Nederland niet eeuwig maar maximaal de periode van de WSNP. Ik zie rechters ook uitspraken doen waarbij de maximale termijn verkort wordt naar 3 jaar, mensen hoeven niet altijd de volle 5 jaar te doen.

Het is gewoon niet zo zwart wit als jij het omschrijft. En al zeker niet omdat je een voorbeeld aanhaalt dat in Nederland wel gebeurt maar wettelijk niet toegestaan is (zoals de buitenlandse uitzendbureau).

Het wil niet zeggen dat ik het niet triest vind.
Sterker nog ik doe een project in een vogelaarwijk waarbij het doel is om mensen te helpen uit de oliebol te komen, gezinnen en kinderen in gezinnen weer een kans te geven, mensen aan werk te helpen etcetera. Maar juist daarom kan ik ook de ogen niet sluiten voor het percentage 'eigen schuld' dat ook aanwezig is.

Bovendien zie ik echt weinig verschil met de 'guldentijd' en de 'eurotijd'.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:38

Shadow0 schreef:
Jaantsje, ligt dat volgens jou alleen aan de euro, of ook aan de keuzes die wij als maatschappij hebben gemaakt over hoe we om willen gaan met sociale zekerheid, pensioenen, verzekeringen etc? Zou het beter zijn als de gulden gebleven zou zijn?
En nog belangrijker: zou het beter worden als we de gulden weer invoeren?

dat is wel een waar woord.
want verzekeringen zijn duurder geworden, niet vanwege de euro, maar vanwege de (rechts-liberale keus) om marktwerking in de zorg te introduceren. Om de basisverzekeringen van de AWBZ uit te kleden (en dat geldt straks ook voor die van de WMO). Om maar een voorbeeld te noemen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:40

@Phormicola: de situatie die jij beschrijft is idd geen vangnet voor. Omdat jouw man is geimmigreerd. En dan helpt de huidige immigratiewetgeving ook niet.

mrsmiami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:45

schulden komen inderdaad heel veel voor, vooral door de ingestorte huizenmarkt van vorig jaar, veel mensen kregen hun huis niet verkocht en moesten daardoor zware leningen afsluiten.
Ik heb bij de bank gewerkt, en heb een hoop ellende gezien.
Meer dan dat je NL verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:50

Dontido, daar ging nog even een te zware hypotheek aan vooraf waar de bank aan meegewerkt heeft. Je komt pas in de ellende als je dingen doet die eigenlijk niet kunnen met het inkomen dat je hebt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:52

Of met dubbele woonlasten gaan zitten...
Dat is simpelweg ook gewoon "dom" als ik het ff zo mag noemen :o
Natuurlijk als je, je droomhuisje vind wil je die kopen maar denk eerst 2 keer na denk ik dan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:55

2 Keer nadenken komt bijzonder weinig voor in kringen waar schulden maken aan de orde van de dag is.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:58

Hmmm ja ik snap dat nooit zo goed. Auto kopen op lening, tv kopen op lening, alles kopen op lening. Het enige waar ik ooit voor zal gaan lenen in een huisje (een hypotheek dus) als iedereen zo denkt, zou het een stuk makkelijker zijn.
En ik zeg niet dat iedereen er wat aan kan doen hoor... maar in de meeste gevallen... Leef naar wat je kunt zou ik zeggen :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:59

Lovely schreef:
Dontido, daar ging nog even een te zware hypotheek aan vooraf waar de bank aan meegewerkt heeft. Je komt pas in de ellende als je dingen doet die eigenlijk niet kunnen met het inkomen dat je hebt.

precies. Om maar te zwijgen over de mensen in mijn kennissenkring die een te duur huis hebben gekocht met godbetere het een aandelenhypotheek. Want je zou wel gek zijn als je dat niet deed. Ik weet nog dat ze mij voor gek versleten met mijn spaarhypotheek. Of de mensen die 'als belegging' iedere 3 jaar een ander (groter en duurder) huis kochten. Dat leverde flink op, moest ik ook doen.

Ik heb dat dus niet gedaan. En dus ook geen hypotheekproblemen.
Je mag van mij best klooien met aandelen. Maar doe dat met geld waarvan het geen ramp is dat je het kwijtraakt. Niet met je huis.
Deels kun je dat de banken verwijten, maar de mensen die ik ken die nu in de problemen zitten met hun huis en hun dubbele lasten, gaan allemaal uit van een inmiddels niet reële vraagprijs. Want ze vinden gewoon dat het huis zoveel waard moet zijn. Ze zijn even vergeten dat ze die prijs zelf zo hebben opgedreven de afgelopen jaren.

Ik vind het eerlijk gezegd gestoord dat een huis dat ik ca 15 jaar geleden heb gekocht voor 240.000 guldens (gewoon een twee onder één kap nieuwbouw huis) nu 260.000 euro zou moeten opbrengen. En dat willen ze er wel voor hebben want voor dat geld is het huis ernaast het jaar ervoor ook verkocht.

Eerlijk gezegd vind ik dat eigen schuld.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-05-10 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 13:59

Een keer geld lenen is helemaal niet erg, als je de kosten kunt betalen die erbij horen. Het is een keuze die je kunt maken en soms is het helemaal niet zo'n slecht idee.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:00

In mijn ogen komen we niet meer van de euro af en inderdaad niet alles is een gevolg van de euro maar wel veel.
De gewone arbeider krijgt van alle kanten klappen en moet steeds meer incaseren.Dit houd een keer op.
Een bakje aardbeien voor 2 gulden is nu 2 euro en zo zijn er legio voorbeelden te geven wat de euro heeft gedaan.
De aow naar 67 jaar terwijl er lang niet genoeg werk is voor iedereen maar wel regeltjes maken waarbij men er vanuitgaat dat er twee werken, hoe krom kun je het maken.
Wat de hypotheek betreft je mag toch verwachten dat je bij de bank goede voorlichting krijgt, niet iedere Nederlander is econoom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:02

Anya, het is ook eigen schuld, maar de commerciele belangen van makelaars en banken zorgen er wel voor dat het ook gebeurt en dat mensen die kant op gedirigeerd worden waardoor ze met een huis zitten dat gekocht is voor een ton boven de executiewaarde, bijvoorbeeld.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:05

Tuurlijk, dat speelt zeker een rol. Maar er wordt en is zovaak voor gewaarschuwd. Zoek dan een onafhankelijk adviseur voor zulke dingen. En er zou inderdaad een grens moeten zijn aan tophypotheken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 14:08

Oh ja, secundair hebben de gemeentes met hun WOZ waardebepalingen ook fanatiek de markt gevolgd met als resultaat dat de belastingen voor eigen woning bezit omhoog zijn gegaan en door de invloed van het forfait, de teruggaaf via belastingen omlaag. En dat allemaal dankzij die kruiende markt.